ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
DW: Υπό βρετανική συνοδεία τα εμπορικά πλοία στον Περσικό
«Δεν επιτρέπεται να εμποδίζετε ή να μπλοκάρετε την ελεύθερη διέλευση του Stena Impero, επιβεβαιώστε ότι δεν προτίθεστε να παραβιάσετε διεθνές δίκαιο». Είναι η φωνή του καπετάνιου του βρετανικού πολεμικού Montrose που από μακριά καλούσε πριν από μέρες τους Φρουρούς της Ιρανικής Επανάστασης να αφήσουν ελεύθερο το βρετανικό τάνκερ, που διέρχονταν τα Στενά του Ορμούζ. Βρισκόμενο μακριά από την περιοχή του συμβάντος, το πολεμικό δεν μπορούσε να επέμβει.
«15 με 30 πλοία καθημερινά από τα Στενά του Ορμούζ»
Τώρα από αρχές της επόμενης εβδομάδες ένα δεύτερο πολεμικό πλοίο, το Duncan, αναμένεται στην περιοχή για να αντικαταστήσει το πρώτο. Το κατά πόσο αυτό θα ενισχύσει την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην περιοχή, είναι ανοιχτό. Μετά το επεισόδιο με το Stena Impero η προηγούμενη βρετανική κυβέρνηση κάλεσε όλα τα βρετανικά πλοία να δηλώνουν ότι θα διέλθουν από τα Στενά του Ορμούζ.
Βέβαια, κάτι τέτοιο αποδεικνύεται προβληματικό με την πάροδο του χρόνου, επειδή υπό κανονικές συνθήκες κάθε μέρα διέρχονται τα Στενά 15 με 30 πλοία υπό βρετανική σημαία. Σχεδόν το ένα τρίτο της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου μεταφέρεται στις διεθνείς αγορές μέσω των Στενών του Ορμούζ.
Η απόφαση της βρετανικής κυβέρνησης δεν μπορεί παρά να είναι προσωρινή μέχρις ότου βρεθεί τρόπος διεθνούς συνεργασίας για την επίλυση του προβλήματος, όπως είπε την προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή των Κοινοτήτων ο τέως υπουργός Εξωτερικών Τζέρεμι Χαντ. «Θα προσπαθήσουμε να συγκροτήσουμε μιαν επιχείρηση προστασίας υπό ευρωπαϊκή διοίκηση για να στηρίξουμε την ασφαλή διέλευση πληρωμάτων και εμπορεύματος από αυτήν την δύσκολη περιοχή».
‘Ισινγκερ: Να συμμετάσχει η Γερμανία
Αλλά εδώ ακριβώς βρίσκεται το πρόβλημα. Γιατί τουλάχιστον η Γερμανία και η Γαλλία δεν ενθουσιάστηκαν με την ιδέα. Ο Γερμανός υπουργός Εξωτερικών Χάικο Μαας άφησε ανοιχτό ένα τέτοιο ενδεχόμενο. «Εάν συμμετάσχει τελικά η Γερμανία σε μια τέτοια αποστολή στον Περσικό Κόλπο θα το αποφασίσουμε, όταν πάρουμε συγκεκριμένες πληροφορίες», ανέφερε σε συνέντευξη.
Σε σημερινή συνέντευξη στην κυριακάτικη Welt ο Βόλφγκανγκ Ίσινγκερ, επικεφαλής της Διάσκεψης του Μονάχου για την Ασφάλεια, κάλεσε αντίθετα τη γερμανική κυβέρνηση να συμμετάσχει. «Καμιά άλλη χώρα δεν εξαρτάται τόσο πολύ από την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην περιοχή, όσο η πρωταθλήτρια των εξαγωγών Γερμανία. Γι αυτό δεν θα πρέπει να παρακολουθεί τα τεκταινόμενα από τη θέση του παρατηρητή».
Ο Γερμανός πρώην πρέσβης της Γερμανίας στην Ουάσιγκτον θεωρεί ότι το Ιράν θέτει τη Δύση ενώπιον διπλής πρόκλησης, διπλωματικής και πολιτικής ασφάλειας. Γιατί από τη μια πρέπει να διασωθεί η συμφωνία για το πυρηνικό οπλοστάσιο της Τεχεράνης, από την άλλη η Δύση δεν θα πρέπει να κλιμακώσει την κατάσταση στα Στενά του Ορμούζ,
«15 με 30 πλοία καθημερινά από τα Στενά του Ορμούζ»
Τώρα από αρχές της επόμενης εβδομάδες ένα δεύτερο πολεμικό πλοίο, το Duncan, αναμένεται στην περιοχή για να αντικαταστήσει το πρώτο. Το κατά πόσο αυτό θα ενισχύσει την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην περιοχή, είναι ανοιχτό. Μετά το επεισόδιο με το Stena Impero η προηγούμενη βρετανική κυβέρνηση κάλεσε όλα τα βρετανικά πλοία να δηλώνουν ότι θα διέλθουν από τα Στενά του Ορμούζ.
Βέβαια, κάτι τέτοιο αποδεικνύεται προβληματικό με την πάροδο του χρόνου, επειδή υπό κανονικές συνθήκες κάθε μέρα διέρχονται τα Στενά 15 με 30 πλοία υπό βρετανική σημαία. Σχεδόν το ένα τρίτο της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου μεταφέρεται στις διεθνείς αγορές μέσω των Στενών του Ορμούζ.
Η απόφαση της βρετανικής κυβέρνησης δεν μπορεί παρά να είναι προσωρινή μέχρις ότου βρεθεί τρόπος διεθνούς συνεργασίας για την επίλυση του προβλήματος, όπως είπε την προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή των Κοινοτήτων ο τέως υπουργός Εξωτερικών Τζέρεμι Χαντ. «Θα προσπαθήσουμε να συγκροτήσουμε μιαν επιχείρηση προστασίας υπό ευρωπαϊκή διοίκηση για να στηρίξουμε την ασφαλή διέλευση πληρωμάτων και εμπορεύματος από αυτήν την δύσκολη περιοχή».
‘Ισινγκερ: Να συμμετάσχει η Γερμανία
Αλλά εδώ ακριβώς βρίσκεται το πρόβλημα. Γιατί τουλάχιστον η Γερμανία και η Γαλλία δεν ενθουσιάστηκαν με την ιδέα. Ο Γερμανός υπουργός Εξωτερικών Χάικο Μαας άφησε ανοιχτό ένα τέτοιο ενδεχόμενο. «Εάν συμμετάσχει τελικά η Γερμανία σε μια τέτοια αποστολή στον Περσικό Κόλπο θα το αποφασίσουμε, όταν πάρουμε συγκεκριμένες πληροφορίες», ανέφερε σε συνέντευξη.
Σε σημερινή συνέντευξη στην κυριακάτικη Welt ο Βόλφγκανγκ Ίσινγκερ, επικεφαλής της Διάσκεψης του Μονάχου για την Ασφάλεια, κάλεσε αντίθετα τη γερμανική κυβέρνηση να συμμετάσχει. «Καμιά άλλη χώρα δεν εξαρτάται τόσο πολύ από την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην περιοχή, όσο η πρωταθλήτρια των εξαγωγών Γερμανία. Γι αυτό δεν θα πρέπει να παρακολουθεί τα τεκταινόμενα από τη θέση του παρατηρητή».
Ο Γερμανός πρώην πρέσβης της Γερμανίας στην Ουάσιγκτον θεωρεί ότι το Ιράν θέτει τη Δύση ενώπιον διπλής πρόκλησης, διπλωματικής και πολιτικής ασφάλειας. Γιατί από τη μια πρέπει να διασωθεί η συμφωνία για το πυρηνικό οπλοστάσιο της Τεχεράνης, από την άλλη η Δύση δεν θα πρέπει να κλιμακώσει την κατάσταση στα Στενά του Ορμούζ,