ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Το σχέδιο της Ε.Ε. για τα ελληνικά τρένα - Ευρωπαίος αξιωματούχος αναλύει αποκλειστικά στα «Π»
Αναλύει τα χρονοδιαγράμματα και τις προϋποθέσεις για τη χρηματοδότηση προς τη χώρα μας, που φτάνει τα 2 δισ. ευρώ
Πόρους συνολικού ύψους έως και 2 δισ. ευρώ για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους και πολύπλευρη τεχνική βοήθεια είναι έτοιμη να παρέχει η Ευρωπαϊκή Ενωση
στην Ελλάδα για έργα εκσυγχρονισμού και βελτίωσης του σιδηροδρομικού δικτύου και της λειτουργίας του.
«Η εθνική Αρχή ασφάλειας (σ.σ.: Στην Ελλάδα τα καθήκοντά της ασκεί η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων) έχει ζητήσει βοήθεια από την ERA (σ.σ.: Ευρωπαϊκή Αρχή Σιδηροδρόμων) για τον έλεγχο της εφαρμογής του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας του ΟΣΕ και της Hellenic Train. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η ERA είναι έτοιμες να παρέχουν περαιτέρω βοήθεια, αν οι αρμόδιες Αρχές τη ζητήσουν», τονίζει χαρακτηριστικά στα «Π» αξιωματούχος της Κομισιόν στις Βρυξέλλες. Επισημαίνει, δε, πως «οι εμπειρογνώμονες της Κομισιόν και της ERA ταξίδεψαν στην Αθήνα την περασμένη εβδομάδα, για να διαπιστώσουν τις ανάγκες και τους καλύτερους τρόπους για να παράσχουν γρήγορη και αποτελεσματική βοήθεια».
Ο ίδιος αξιωματούχος αναλύει τη χρηματοδότηση που θα λάβει η χώρα μας για τον σιδηρόδρομο, υπογραμμίζοντας ωστόσο συγκεκριμένες προθεσμίες και προϋποθέσεις. «Οσον αφορά τη χρηματοδότηση μέσω της Πολιτικής Συνοχής, την προγραμματική περίοδο 2014- 2020, περίπου 318 εκατ. ευρώ (ευρωπαϊκοί και εθνικοί πόροι) έχουν δεσμευθεί για το σιδηροδρομικό δίκτυο, συμπεριλαμβανομένων των συστημάτων σηματοδότησης και επικοινωνίας. Αυτοί οι πόροι πρέπει να έχουν αξιοποιηθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023», αναφέρει ο Ευρωπαίος αξιωματούχος. Ο ίδιος προσθέτει πως «την προγραμματική περίοδο 2021-2027, περίπου 423 εκατ. ευρώ (ευρωπαϊκοί και εθνικοί πόροι) έχουν δεσμευθεί για επενδύσεις στον σιδηρόδρομο, μέσα στο πρόγραμμα “Μεταφορές”», ενώ «στα αιτήματα για χρηματοδότηση για το 2022 (καταληκτική προθεσμία υποβολής προτάσεων: 18 Ιανουαρίου 2023) από το CEF (σ.σ.: Μηχανισμός "Συνδέοντας την Ευρώπη" / "Connecting Europe Facility"), η Ελλάδα υπέβαλε αίτημα χρηματοδότησης σχεδόν 1 δισ. ευρώ για έργα αναβάθμισης και κατασκευής στο σιδηροδρομικό δίκτυο». Υπογραμμίζει δε πως «τα αιτήματα αξιολογούνται και το αποτέλεσμα θα ανακοινωθεί τον Ιούνιο του 2023».
Συμπερασματικά, όπως σημειώνει το στέλεχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, «υπάρχει ένα ικανό πακέτο πόρων για να χρηματοδοτήσουν τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα». Αν, μάλιστα, προσθέσουμε στα χρήματα αυτά τα περίπου 130.000.000 ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ε.Ε. και τους όποιους επιπλέον πόρους εξασφαλίσει το προσεχές διάστημα η κυβέρνηση, το συνολικό ευρωπαϊκό «πακέτο» φτάνει περίπου τα 2 δισ. ευρώ.
Παράλληλα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ήδη ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Αρχή Σιδηροδρόμων να εκπονήσει άμεσα πόρισμα για την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων, με προτάσεις για τη βελτίωσή τους, ενώ παράλληλα ζήτησε το πόρισμα αυτό να καταστεί αμέσως δημόσιο μόλις ολοκληρωθεί.
Συνάντηση
Ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, όπως αποκάλυψε ο ίδιος μιλώντας προχθές στη Βουλή, θα επισκεφθεί τις προσεχείς ημέρες την Κομισιόν για να εξασφαλίσει πρόσθετους πόρους σχετικά με την αναβάθμιση των σιδηροδρόμων, αλλά και για τις λεπτομέρειες της τεχνικής βοήθειας που θα λάβει η κυβέρνηση σε ό,τι αφορά τον κανονισμό λειτουργίας των σιδηροδρόμων, το οργανωτικό τους σχήμα και το κομμάτι της στελέχωσης των κρίσιμων φορέων. Τεχνική βοήθεια θα ζητηθεί από την Κομισιόν και για την εκπαίδευση και επιμόρφωση του προσωπικού. «Το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, αλλά και η τεχνική βοήθεια που έχουμε ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Ενωση θα μπορούν να μας επιτρέψουν να χαράξουμε ένα μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο σχέδιο για τους σιδηροδρόμους πια του 2030», σημείωσε προ ημερών ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Περιμένει
Σε σχέση με τυχόν έρευνα της Κομισιόν για το πώς χρησιμοποιήθηκαν οι ευρωπαϊκοί πόροι που έχουν δοθεί για τον ΟΣΕ, ο αξιωματούχος με τον οποίο συνομιλήσαμε είναι λακωνικός: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή περιμένει το αποτέλεσμα της εθνικής έρευνας για το θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στον Ευαγγελισμό». Αναφέρει, ωστόσο, ότι ειδικά για τα χρήματα που δίνονται μέσω του CEF η παρακολούθηση ήταν πάντα διαρκής και στενή και δεν υφίσταται λόγος οποιασδήποτε έρευνας.
Τέλος, σε σχέση με το αν έχουν γίνει αναφορές στις Βρυξέλλες για την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων, το στέλεχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τονίζει πως «η Ελλάδα ολοκλήρωσε την ενσωμάτωση της Οδηγίας (E.Ε.) 2016/798 για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων στις 23 Οκτωβρίου του 2019», επισημαίνει ωστόσο ότι στη συνέχεια δεν συστάθηκε η αρμόδια ελεγκτική Αρχή. Ο ίδιος σημειώνει ότι η σύσταση, συγκρότηση και λειτουργία της Αρχής αυτής, δηλαδή του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών, που ψηφίστηκε στη Βουλή προ δύο μηνών, πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τις 30 Ιουνίου φέτος.
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 18/3
«Η εθνική Αρχή ασφάλειας (σ.σ.: Στην Ελλάδα τα καθήκοντά της ασκεί η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων) έχει ζητήσει βοήθεια από την ERA (σ.σ.: Ευρωπαϊκή Αρχή Σιδηροδρόμων) για τον έλεγχο της εφαρμογής του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας του ΟΣΕ και της Hellenic Train. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η ERA είναι έτοιμες να παρέχουν περαιτέρω βοήθεια, αν οι αρμόδιες Αρχές τη ζητήσουν», τονίζει χαρακτηριστικά στα «Π» αξιωματούχος της Κομισιόν στις Βρυξέλλες. Επισημαίνει, δε, πως «οι εμπειρογνώμονες της Κομισιόν και της ERA ταξίδεψαν στην Αθήνα την περασμένη εβδομάδα, για να διαπιστώσουν τις ανάγκες και τους καλύτερους τρόπους για να παράσχουν γρήγορη και αποτελεσματική βοήθεια».
Ο ίδιος αξιωματούχος αναλύει τη χρηματοδότηση που θα λάβει η χώρα μας για τον σιδηρόδρομο, υπογραμμίζοντας ωστόσο συγκεκριμένες προθεσμίες και προϋποθέσεις. «Οσον αφορά τη χρηματοδότηση μέσω της Πολιτικής Συνοχής, την προγραμματική περίοδο 2014- 2020, περίπου 318 εκατ. ευρώ (ευρωπαϊκοί και εθνικοί πόροι) έχουν δεσμευθεί για το σιδηροδρομικό δίκτυο, συμπεριλαμβανομένων των συστημάτων σηματοδότησης και επικοινωνίας. Αυτοί οι πόροι πρέπει να έχουν αξιοποιηθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023», αναφέρει ο Ευρωπαίος αξιωματούχος. Ο ίδιος προσθέτει πως «την προγραμματική περίοδο 2021-2027, περίπου 423 εκατ. ευρώ (ευρωπαϊκοί και εθνικοί πόροι) έχουν δεσμευθεί για επενδύσεις στον σιδηρόδρομο, μέσα στο πρόγραμμα “Μεταφορές”», ενώ «στα αιτήματα για χρηματοδότηση για το 2022 (καταληκτική προθεσμία υποβολής προτάσεων: 18 Ιανουαρίου 2023) από το CEF (σ.σ.: Μηχανισμός "Συνδέοντας την Ευρώπη" / "Connecting Europe Facility"), η Ελλάδα υπέβαλε αίτημα χρηματοδότησης σχεδόν 1 δισ. ευρώ για έργα αναβάθμισης και κατασκευής στο σιδηροδρομικό δίκτυο». Υπογραμμίζει δε πως «τα αιτήματα αξιολογούνται και το αποτέλεσμα θα ανακοινωθεί τον Ιούνιο του 2023».
Συμπερασματικά, όπως σημειώνει το στέλεχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, «υπάρχει ένα ικανό πακέτο πόρων για να χρηματοδοτήσουν τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα». Αν, μάλιστα, προσθέσουμε στα χρήματα αυτά τα περίπου 130.000.000 ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ε.Ε. και τους όποιους επιπλέον πόρους εξασφαλίσει το προσεχές διάστημα η κυβέρνηση, το συνολικό ευρωπαϊκό «πακέτο» φτάνει περίπου τα 2 δισ. ευρώ.
Παράλληλα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ήδη ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Αρχή Σιδηροδρόμων να εκπονήσει άμεσα πόρισμα για την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων, με προτάσεις για τη βελτίωσή τους, ενώ παράλληλα ζήτησε το πόρισμα αυτό να καταστεί αμέσως δημόσιο μόλις ολοκληρωθεί.
Συνάντηση
Ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, όπως αποκάλυψε ο ίδιος μιλώντας προχθές στη Βουλή, θα επισκεφθεί τις προσεχείς ημέρες την Κομισιόν για να εξασφαλίσει πρόσθετους πόρους σχετικά με την αναβάθμιση των σιδηροδρόμων, αλλά και για τις λεπτομέρειες της τεχνικής βοήθειας που θα λάβει η κυβέρνηση σε ό,τι αφορά τον κανονισμό λειτουργίας των σιδηροδρόμων, το οργανωτικό τους σχήμα και το κομμάτι της στελέχωσης των κρίσιμων φορέων. Τεχνική βοήθεια θα ζητηθεί από την Κομισιόν και για την εκπαίδευση και επιμόρφωση του προσωπικού. «Το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, αλλά και η τεχνική βοήθεια που έχουμε ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Ενωση θα μπορούν να μας επιτρέψουν να χαράξουμε ένα μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο σχέδιο για τους σιδηροδρόμους πια του 2030», σημείωσε προ ημερών ο Κυριάκος Μητσοτάκης.Το πόρισμα για την ασφάλεια και οι διευκρινίσεις για την περίπτωση έρευνας από την Κομισιόν
Περιμένει
Σε σχέση με τυχόν έρευνα της Κομισιόν για το πώς χρησιμοποιήθηκαν οι ευρωπαϊκοί πόροι που έχουν δοθεί για τον ΟΣΕ, ο αξιωματούχος με τον οποίο συνομιλήσαμε είναι λακωνικός: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή περιμένει το αποτέλεσμα της εθνικής έρευνας για το θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στον Ευαγγελισμό». Αναφέρει, ωστόσο, ότι ειδικά για τα χρήματα που δίνονται μέσω του CEF η παρακολούθηση ήταν πάντα διαρκής και στενή και δεν υφίσταται λόγος οποιασδήποτε έρευνας. Τέλος, σε σχέση με το αν έχουν γίνει αναφορές στις Βρυξέλλες για την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων, το στέλεχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τονίζει πως «η Ελλάδα ολοκλήρωσε την ενσωμάτωση της Οδηγίας (E.Ε.) 2016/798 για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων στις 23 Οκτωβρίου του 2019», επισημαίνει ωστόσο ότι στη συνέχεια δεν συστάθηκε η αρμόδια ελεγκτική Αρχή. Ο ίδιος σημειώνει ότι η σύσταση, συγκρότηση και λειτουργία της Αρχής αυτής, δηλαδή του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών, που ψηφίστηκε στη Βουλή προ δύο μηνών, πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τις 30 Ιουνίου φέτος.
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 18/3