ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Οι μυστικοί δρόμοι των δουλεμπόρων - Κόκκινος συναγερμός για νέο κύμα λαθρομετανάστευσης
Ο χάρτης των διακινητών, τα «πακέτα» μετακίνησης, τα δρομολόγια, η διαφήμιση και το παρατραπεζικό σύστημα για τις αμοιβές
Έως και 15.000 ευρώ το «κεφάλι» κοστολογείται από τους δουλεμπόρους η μεταφορά λαθρομεταναστών από την Τουρκία σε κράτη-μέλη της Ε.Ε.
μέσω της Ελλάδας, ενώ φθηνότερα, στα 8.000-10.000 ευρώ, αλλά πιο επικίνδυνο, είναι το διάρκειας 4-5 ημερών απευθείας ταξίδι τους προς τα παράλια της Σικελίας και της Καλαβρίας.
Μπορεί οι ελληνικές Αρχές ασφαλείας και οι Ενοπλες Δυνάμεις την τελευταία τριετία να έχουν ελαχιστοποιήσει τις μεταναστευτικές ροές προς την ενδοχώρα, θωρακίζοντας τόσο τον Εβρο όσο και την ανατολική ακτογραμμή, ωστόσο το ακανθώδες ζήτημα παραμένει, καθώς τα κυκλώματα διακίνησης και εκμετάλλευσης ανθρώπων βρίσκουν νέες διόδους, δημιουργώντας παράλληλα κι άλλα στρατόπεδα συγκέντρωσης δυστυχισμένων εκτός Τουρκίας. Πέραν των 5 εκατομμύριων μεταναστών που διαβιούν σε άθλιους καταυλισμούς στα τουρκικά παράλια, καταγράφονται αυξητικές τάσεις στους καταυλισμούς της Τυνησίας και της Λιβύης, άνω των 3 εκατομμυρίων μεταναστών, κυρίως από την Υποσαχάρια Αφρική, τη Συρία και το Μπανγκλαντές.
Οι εγκληματίες έχουν φτάσει στο σημείο να δημιουργούν βίντεο, που στη συνέχεια αναρτώνται σε Μέσο κοινωνικής δικτύωσης, όπου διαφημίζουν τις υπηρεσίες τους. Η πιο διαδεδομένη μέθοδος για να έρθει κάποιος παράτυπος μετανάστης είναι μέσω της ένταξής του σε chat (ομάδες διαδικτυακής εφαρμογής ανταλλαγής μηνυμάτων). Εκεί, μάλιστα, συναντά κανείς και χάρτες με περάσματα εντός της ελληνικής μεθορίου, φαινόμενο που επιχειρείται να εξαλειφθεί μέσω και της επέκτασης του φράχτη στον Εβρο.
Η πιο προσιτή επιλογή είναι η πληρωμή διακινητή ως οδηγού προς τα χερσαία σύνορα, κυρίως σε κάποιο από τα περάσματα στον Εβρο. Από εκεί κι έπειτα, αφήνεται στην τύχη του, με αποτέλεσμα η συντριπτική πλειονότητα να συλλαμβάνεται από τους συνοριοφύλακες πριν καλά-καλά κινηθούν εντός της επικράτειάς μας. Κι αυτός είναι ο πρώτος κρίκος μιας αλυσίδας που συνολικά περιλαμβάνει τέσσερα κομμάτια.
Οι περισσότεροι επιδιώκουν ο διακινητής τους να έχει επαφή και με κάποιο κύκλωμα στην Ελλάδα, με σκοπό να τον παραλάβει και να τον οδηγήσει με όχημα είτε στη Θεσσαλονίκη είτε ακόμα και στην Αθήνα. Αυτομάτως, η «ταρίφα» ανεβαίνει στις 2.500 ευρώ ανά άτομο, ενώ οι οδηγοί των οχημάτων έχουν σχεδιάσει δρομολόγια μακριά από την Εγνατία Οδό. Μία από τις διαδρομές περνά μέσα από τα ορεινά τμήματα της Ροδόπης, με κατεύθυνση το Παρανέστι της Δράμας και από εκεί στη Θεσσαλονίκη. Οι πιο καλά οργανωμένες εγκληματικές ομάδες διαθέτουν «καθαρό» Ι.Χ. αυτοκίνητο ως προπομπό. Στη συνέχεια και εφόσον ο παράνομος φτάσει σε κάποιον προορισμό, είτε θα αναζητήσει μόνος την τύχη του είτε θα ζητήσει από τον εν Ελλάδι διακινητή να του εξασφαλίσει διαμονή σε «safe house» (50-200 ευρώ ημερησίως) μέχρι να εξασφαλίσει τα έγγραφα για να φύγει από την επικράτεια.
Τέλος, οι οργανώσεις διακίνησης έχουν αναπτύξει παρατραπεζικό σύστημα, συγκεκριμένα τη μέθοδο πληρωμής HAWALA. Πρόκειται για δίκτυο ανθρώπων σε διάφορα μέρη του κόσμου (σ.σ.: Ευρώπη, Ασία, Αφρική) οι οποίοι διακινούν χρήματα χωρίς να μεσολαβούν τράπεζες και επίσημες συναλλαγές.
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 28/4
Μπορεί οι ελληνικές Αρχές ασφαλείας και οι Ενοπλες Δυνάμεις την τελευταία τριετία να έχουν ελαχιστοποιήσει τις μεταναστευτικές ροές προς την ενδοχώρα, θωρακίζοντας τόσο τον Εβρο όσο και την ανατολική ακτογραμμή, ωστόσο το ακανθώδες ζήτημα παραμένει, καθώς τα κυκλώματα διακίνησης και εκμετάλλευσης ανθρώπων βρίσκουν νέες διόδους, δημιουργώντας παράλληλα κι άλλα στρατόπεδα συγκέντρωσης δυστυχισμένων εκτός Τουρκίας. Πέραν των 5 εκατομμύριων μεταναστών που διαβιούν σε άθλιους καταυλισμούς στα τουρκικά παράλια, καταγράφονται αυξητικές τάσεις στους καταυλισμούς της Τυνησίας και της Λιβύης, άνω των 3 εκατομμυρίων μεταναστών, κυρίως από την Υποσαχάρια Αφρική, τη Συρία και το Μπανγκλαντές.
2/5000 ευρώ ανά άτομο είναι η ταρίφα για κάποιον που θέλει να φτάσει στη Θεσσαλονίκη ή την Αθήνα μέσω ΕβρουΤην περασμένη εβδομάδα η ιταλική κυβέρνηση έθεσε τη χώρα σε βαθύ κόκκινο συναγερμό, αφού ημερησίως προσεγγίζουν τη νότια πλευρά της 2.500-3.000 μετανάστες και από τη Βόρεια Αφρική και από την Τουρκία, με συνέπεια να εκφράζονται ορισμένες ανησυχίες ότι οι δουλέμποροι θα προσπαθήσουν να διοχετεύσουν κόσμο στην Πελοπόννησο από τις μεσσηνιακές και λακωνικές ακτές. «Δεν μπορείτε να καταλάβετε τι θα συμβεί σε λίγους μήνες, δεν έχετε ιδέα. Στη Σικελία γνωρίζουμε καλά αυτό το φαινόμενο. Είτε η Ευρώπη θα πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι φτάσαμε, όντως, σε οριακό σημείο είτε θα πρέπει να θρηνήσουμε και άλλους νεκρούς», δήλωσε πρόσφατα ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας της γείτονος, Νέλο Μουσουμέτσι.
Τιμές - μέθοδοι
Τα πολλά κυκλώματα -άνω των 80- των διακινητών δημιουργούν «πακέτα», όπως μετακίνηση στην ενδοχώρα με όχημα, παραμονή σε κάποιο «safe house» και εξασφάλιση πλαστών ταξιδιωτικών εγγράφων ή ακόμα και μετακίνησης σε άλλο κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Δεν είναι τυχαίο ότι σχεδόν κάθε κύκλωμα που εξαρθρώνεται από την ΕΛ.ΑΣ. έχει τζίρο εκατομμυρίων ευρώ, ενώ πλέον η συγκρότηση των εγκληματικών ομάδων χαρακτηρίζεται «επαγγελματική».3.000.000 μετανάστες, με αυξητική τάση, καταγράφονται στους καταυλισμούς της Τυνησίας και της Λιβύης
Οι εγκληματίες έχουν φτάσει στο σημείο να δημιουργούν βίντεο, που στη συνέχεια αναρτώνται σε Μέσο κοινωνικής δικτύωσης, όπου διαφημίζουν τις υπηρεσίες τους. Η πιο διαδεδομένη μέθοδος για να έρθει κάποιος παράτυπος μετανάστης είναι μέσω της ένταξής του σε chat (ομάδες διαδικτυακής εφαρμογής ανταλλαγής μηνυμάτων). Εκεί, μάλιστα, συναντά κανείς και χάρτες με περάσματα εντός της ελληνικής μεθορίου, φαινόμενο που επιχειρείται να εξαλειφθεί μέσω και της επέκτασης του φράχτη στον Εβρο.
Η πιο προσιτή επιλογή είναι η πληρωμή διακινητή ως οδηγού προς τα χερσαία σύνορα, κυρίως σε κάποιο από τα περάσματα στον Εβρο. Από εκεί κι έπειτα, αφήνεται στην τύχη του, με αποτέλεσμα η συντριπτική πλειονότητα να συλλαμβάνεται από τους συνοριοφύλακες πριν καλά-καλά κινηθούν εντός της επικράτειάς μας. Κι αυτός είναι ο πρώτος κρίκος μιας αλυσίδας που συνολικά περιλαμβάνει τέσσερα κομμάτια.
Οι περισσότεροι επιδιώκουν ο διακινητής τους να έχει επαφή και με κάποιο κύκλωμα στην Ελλάδα, με σκοπό να τον παραλάβει και να τον οδηγήσει με όχημα είτε στη Θεσσαλονίκη είτε ακόμα και στην Αθήνα. Αυτομάτως, η «ταρίφα» ανεβαίνει στις 2.500 ευρώ ανά άτομο, ενώ οι οδηγοί των οχημάτων έχουν σχεδιάσει δρομολόγια μακριά από την Εγνατία Οδό. Μία από τις διαδρομές περνά μέσα από τα ορεινά τμήματα της Ροδόπης, με κατεύθυνση το Παρανέστι της Δράμας και από εκεί στη Θεσσαλονίκη. Οι πιο καλά οργανωμένες εγκληματικές ομάδες διαθέτουν «καθαρό» Ι.Χ. αυτοκίνητο ως προπομπό. Στη συνέχεια και εφόσον ο παράνομος φτάσει σε κάποιον προορισμό, είτε θα αναζητήσει μόνος την τύχη του είτε θα ζητήσει από τον εν Ελλάδι διακινητή να του εξασφαλίσει διαμονή σε «safe house» (50-200 ευρώ ημερησίως) μέχρι να εξασφαλίσει τα έγγραφα για να φύγει από την επικράτεια.
80 και πλέον κυκλώματα λειτουργούν και δημιουργούν «πακέτα» για τη μεταφορά λαθρομεταναστών
Διαβατήρια
Εδώ δίδονται και τα περισσότερα χρήματα, καθώς παίζει ρόλο το διαβατήριο ποιας χώρας θέλει να αποκτήσει ο ενδιαφερόμενος κι αν αυτό θα είναι τελείως πλαστό ή παραποιημένο με τη μέθοδο «look-alike», που είναι και η πιο ακριβή λύση, φτάνοντας ακόμα και τα 10.000 ευρώ. Τελευταίος κρίκος της αλυσίδας είναι το μέσο για να φύγει ο ενδιαφερόμενος. Ο φθηνότερος τρόπος είναι με τα ιδιωτικά υπεραστικά λεωφορεία προς Αλβανία, Ρουμανία, Πολωνία και η πλέον πολυδάπανη με το αεροπλάνο, σε πτήση τσάρτερ.Τέλος, οι οργανώσεις διακίνησης έχουν αναπτύξει παρατραπεζικό σύστημα, συγκεκριμένα τη μέθοδο πληρωμής HAWALA. Πρόκειται για δίκτυο ανθρώπων σε διάφορα μέρη του κόσμου (σ.σ.: Ευρώπη, Ασία, Αφρική) οι οποίοι διακινούν χρήματα χωρίς να μεσολαβούν τράπεζες και επίσημες συναλλαγές.
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 28/4