ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Ρεσιτάλ προπαγάνδας το νέο σχολικό βιβλίο της Ρωσίας - «Προστατεύουμε τον ανθρώπινο πολιτισμό με τον πόλεμο στην Ουκρανία»
Ρεσιτάλ προπαγάνδας σε σχολικό βιβλίο της Ρωσίας
Ένα νέο προπαγανδιστικό σχολικό εγχειρίδιο στοχεύει να δικαιολογήσει τον πόλεμο στην Ουκρανία και κατηγορεί τη Δύση ότι προσπαθεί να καταστρέψει τη Ρωσία,
σύμφωνα το ΒΒC.
Οι μαθητές θα διδάσκονται τώρα ότι ο ανθρώπινος πολιτισμός θα μπορούσε να είχε τελειώσει αν ο Βλαντιμίρ Πούτιν δεν είχε ξεκινήσει την «ειδική στρατιωτική του επιχείρηση» κατά της Ουκρανίας.
Το εγχειρίδιο, που ονομάζεται «Ρωσική Ιστορία, 1945 - αρχές 21ου αιώνα», συντάχθηκε από τον προεδρικό σύμβουλο Βλαντιμίρ Μεντίνσκι, πρώην υπουργό Πολιτισμού της Ρωσίας.
Αυτό είναι το πρώτο επίσημα εγκεκριμένο βιβλίο ιστορίας που χρησιμοποιείται σε ρωσικά σχολεία, το οποίο αναφέρει γεγονότα τόσο πρόσφατα όπως η πλήρης εισβολή στην Ουκρανία, η οποία ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2022.
Από τον Σεπτέμβριο, θα μελετάται στο τελευταίο έτος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη Ρωσία , την 11η τάξη, στην οποία φοιτούν μαθητές ηλικίας 17-18 ετών.
Το εγχειρίδιο υποστηρίζει ότι «η Δύση είναι προσηλωμένη στην αποσταθεροποίηση της κατάστασης στη Ρωσία» και για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, οι δυτικές δυνάμεις διέδωσαν «απροκάλυπτη ρωσοφοβία».
Μετά, συνεχίζει, άρχισαν να «σέρνουν» τη Ρωσία σε διάφορες συγκρούσεις. Ο απώτερος στόχος της Δύσης είναι να καταστρέψει τη Ρωσία και να πάρει τον έλεγχο του ορυκτού της πλούτου, λέει το σχολικό βιβλίο.
Επαναλαμβάνει πολυάριθμα κλισέ από την προπαγάνδα του Κρεμλίνου, παρουσιάζοντας την Ουκρανία ως ένα επιθετικό κράτος που διοικείται από εθνικιστές εξτρεμιστές και χειραγωγείται από τη Δύση, η οποία φέρεται να χρησιμοποιεί τη χώρα ως πολιορκητικό κριό κατά της Ρωσίας.
Σύμφωνα με το βιβλίο, η Ουκρανία δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια δυτική εφεύρεση που δημιουργήθηκε για να επικρίνει τη Ρωσία, και ακόμη και η γαλαζοκίτρινη σημαία της Ουκρανίας υποτίθεται ότι εφευρέθηκε από τους Αυστριακούς που ήθελαν να πείσουν τους Ουκρανούς ότι είναι διαφορετικοί από τους Ρώσους.
Το σχολικό βιβλίο είναι επίσης παραμορφώνει τα γεγονότα και στοχεύει στη χειραγώγηση. Για παράδειγμα, περιγράφει την αρχική επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2014 ως μια λαϊκή εξέγερση των κατοίκων του ανατολικού Ντονμπάς που «ήθελαν να παραμείνουν Ρώσοι» και στους οποίους προστέθηκαν «εθελοντές» από τη Ρωσία. Δεν κάνει καμία αναφορά στο στρατιωτικό υλικό και το προσωπικό που έστειλε η Ρωσία στο Ντονμπάς εκείνη την εποχή ή τα επόμενα οκτώ χρόνια.
Υποστηρίζει ότι ένας βασικός λόγος για την εισβολή πλήρους κλίμακας το 2022 ήταν η πιθανότητα να ενταχθεί η Ουκρανία στο ΝΑΤΟ.
Εάν η Ουκρανία είχε προσχωρήσει στη συμμαχία και στη συνέχεια «προκαλούσε σύγκρουση στην Κριμαία ή το Ντονμπάς», λέει το εγχειρίδιο, η Ρωσία θα αναγκαζόταν να διεξάγει πόλεμο εναντίον ολόκληρης της συμμαχίας του ΝΑΤΟ.
«Αυτό θα ήταν ενδεχομένως το τέλος του πολιτισμού. Αυτό δεν θα μπορούσε να επιτραπεί να συμβεί», λέει το σχολικό βιβλίο. Ωστόσο, η ένταξη της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ ήταν τότε -και παραμένει τώρα- μια μακρινή προοπτική.
Το εγχειρίδιο ισχυρίζεται επίσης ψευδώς ότι πριν από την προσάρτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία το 2014, η Ουκρανία είχε σχέδια να μετατρέψει τη Σεβαστούπολη, την έδρα του ρωσικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας, σε βάση του ΝΑΤΟ και ότι αργότερα το Κίεβο είπε ότι ήθελε να αποκτήσει πυρηνικά όπλα.
Ένας άλλος ψευδής ισχυρισμός στο σχολικό βιβλίο είναι ότι μέχρι το 2014, το 80% του πληθυσμού της Ουκρανίας θεωρούσε τα ρωσικά ως μητρική του γλώσσα. Σύμφωνα με μια δημοσκόπηση που δημοσιεύθηκε από το έγκριτο Κέντρο Razumkov το 2006, μόνο το 30% των κατοίκων της Ουκρανίας ονόμασαν τα ρωσικά ως μητρική τους γλώσσα, ενώ 52 είπαν ότι η Ουκρανική ήταν η μητρική τους γλώσσα.
Σε μια προφανή αναφορά στην αφθονία διαδικτυακού υλικού που εμπλέκει τις ρωσικές δυνάμεις σε φρικαλεότητες που διαπράχθηκαν στην Ουκρανία, το εγχειρίδιο προειδοποιεί τους μαθητές να προσέχουν «μια παγκόσμια βιομηχανία που κατασκευάζει σκηνοθετημένα κλιπ και ψεύτικες φωτογραφίες και βίντεο».
«Τα δυτικά κοινωνικά δίκτυα και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης διαδίδουν με πολύ ενθουσιασμό ψεύτικες πληροφορίες», λέει το εγχειρίδιο σε ένα κεφάλαιο για την «ειδική στρατιωτική επιχείρηση».
Το εγχειρίδιο ασκεί κριτική στις κυρώσεις της Δύσης που επιβλήθηκαν στη Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία και τις παρουσιάζει ως προσπάθεια «καταστροφής της ρωσικής οικονομίας». Υποστηρίζει επίσης λανθασμένα ότι αυτές οι κυρώσεις «παραβιάζουν όλους τους κανόνες του διεθνούς δικαίου τους οποίους η Δύση αρέσει τόσο πολύ να επικαλείται».
Ταυτόχρονα, η έξοδος των δυτικών επιχειρήσεων από τη Ρωσία στον απόηχο της ευρείας κλίμακας εισβολής παρουσιάζεται ως «φανταστική ευκαιρία» για τους Ρώσους επιχειρηματίες.
Οι μαθητές θα διδάσκονται τώρα ότι ο ανθρώπινος πολιτισμός θα μπορούσε να είχε τελειώσει αν ο Βλαντιμίρ Πούτιν δεν είχε ξεκινήσει την «ειδική στρατιωτική του επιχείρηση» κατά της Ουκρανίας.
Το εγχειρίδιο, που ονομάζεται «Ρωσική Ιστορία, 1945 - αρχές 21ου αιώνα», συντάχθηκε από τον προεδρικό σύμβουλο Βλαντιμίρ Μεντίνσκι, πρώην υπουργό Πολιτισμού της Ρωσίας.
Αυτό είναι το πρώτο επίσημα εγκεκριμένο βιβλίο ιστορίας που χρησιμοποιείται σε ρωσικά σχολεία, το οποίο αναφέρει γεγονότα τόσο πρόσφατα όπως η πλήρης εισβολή στην Ουκρανία, η οποία ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2022.
Από τον Σεπτέμβριο, θα μελετάται στο τελευταίο έτος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη Ρωσία , την 11η τάξη, στην οποία φοιτούν μαθητές ηλικίας 17-18 ετών.
Το εγχειρίδιο υποστηρίζει ότι «η Δύση είναι προσηλωμένη στην αποσταθεροποίηση της κατάστασης στη Ρωσία» και για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, οι δυτικές δυνάμεις διέδωσαν «απροκάλυπτη ρωσοφοβία».
Μετά, συνεχίζει, άρχισαν να «σέρνουν» τη Ρωσία σε διάφορες συγκρούσεις. Ο απώτερος στόχος της Δύσης είναι να καταστρέψει τη Ρωσία και να πάρει τον έλεγχο του ορυκτού της πλούτου, λέει το σχολικό βιβλίο.
Επαναλαμβάνει πολυάριθμα κλισέ από την προπαγάνδα του Κρεμλίνου, παρουσιάζοντας την Ουκρανία ως ένα επιθετικό κράτος που διοικείται από εθνικιστές εξτρεμιστές και χειραγωγείται από τη Δύση, η οποία φέρεται να χρησιμοποιεί τη χώρα ως πολιορκητικό κριό κατά της Ρωσίας.
Σύμφωνα με το βιβλίο, η Ουκρανία δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια δυτική εφεύρεση που δημιουργήθηκε για να επικρίνει τη Ρωσία, και ακόμη και η γαλαζοκίτρινη σημαία της Ουκρανίας υποτίθεται ότι εφευρέθηκε από τους Αυστριακούς που ήθελαν να πείσουν τους Ουκρανούς ότι είναι διαφορετικοί από τους Ρώσους.
Το σχολικό βιβλίο είναι επίσης παραμορφώνει τα γεγονότα και στοχεύει στη χειραγώγηση. Για παράδειγμα, περιγράφει την αρχική επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2014 ως μια λαϊκή εξέγερση των κατοίκων του ανατολικού Ντονμπάς που «ήθελαν να παραμείνουν Ρώσοι» και στους οποίους προστέθηκαν «εθελοντές» από τη Ρωσία. Δεν κάνει καμία αναφορά στο στρατιωτικό υλικό και το προσωπικό που έστειλε η Ρωσία στο Ντονμπάς εκείνη την εποχή ή τα επόμενα οκτώ χρόνια.
Υποστηρίζει ότι ένας βασικός λόγος για την εισβολή πλήρους κλίμακας το 2022 ήταν η πιθανότητα να ενταχθεί η Ουκρανία στο ΝΑΤΟ.
Εάν η Ουκρανία είχε προσχωρήσει στη συμμαχία και στη συνέχεια «προκαλούσε σύγκρουση στην Κριμαία ή το Ντονμπάς», λέει το εγχειρίδιο, η Ρωσία θα αναγκαζόταν να διεξάγει πόλεμο εναντίον ολόκληρης της συμμαχίας του ΝΑΤΟ.
«Αυτό θα ήταν ενδεχομένως το τέλος του πολιτισμού. Αυτό δεν θα μπορούσε να επιτραπεί να συμβεί», λέει το σχολικό βιβλίο. Ωστόσο, η ένταξη της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ ήταν τότε -και παραμένει τώρα- μια μακρινή προοπτική.
Το εγχειρίδιο ισχυρίζεται επίσης ψευδώς ότι πριν από την προσάρτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία το 2014, η Ουκρανία είχε σχέδια να μετατρέψει τη Σεβαστούπολη, την έδρα του ρωσικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας, σε βάση του ΝΑΤΟ και ότι αργότερα το Κίεβο είπε ότι ήθελε να αποκτήσει πυρηνικά όπλα.
Ένας άλλος ψευδής ισχυρισμός στο σχολικό βιβλίο είναι ότι μέχρι το 2014, το 80% του πληθυσμού της Ουκρανίας θεωρούσε τα ρωσικά ως μητρική του γλώσσα. Σύμφωνα με μια δημοσκόπηση που δημοσιεύθηκε από το έγκριτο Κέντρο Razumkov το 2006, μόνο το 30% των κατοίκων της Ουκρανίας ονόμασαν τα ρωσικά ως μητρική τους γλώσσα, ενώ 52 είπαν ότι η Ουκρανική ήταν η μητρική τους γλώσσα.
Σε μια προφανή αναφορά στην αφθονία διαδικτυακού υλικού που εμπλέκει τις ρωσικές δυνάμεις σε φρικαλεότητες που διαπράχθηκαν στην Ουκρανία, το εγχειρίδιο προειδοποιεί τους μαθητές να προσέχουν «μια παγκόσμια βιομηχανία που κατασκευάζει σκηνοθετημένα κλιπ και ψεύτικες φωτογραφίες και βίντεο».
«Τα δυτικά κοινωνικά δίκτυα και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης διαδίδουν με πολύ ενθουσιασμό ψεύτικες πληροφορίες», λέει το εγχειρίδιο σε ένα κεφάλαιο για την «ειδική στρατιωτική επιχείρηση».
Το εγχειρίδιο ασκεί κριτική στις κυρώσεις της Δύσης που επιβλήθηκαν στη Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία και τις παρουσιάζει ως προσπάθεια «καταστροφής της ρωσικής οικονομίας». Υποστηρίζει επίσης λανθασμένα ότι αυτές οι κυρώσεις «παραβιάζουν όλους τους κανόνες του διεθνούς δικαίου τους οποίους η Δύση αρέσει τόσο πολύ να επικαλείται».
Ταυτόχρονα, η έξοδος των δυτικών επιχειρήσεων από τη Ρωσία στον απόηχο της ευρείας κλίμακας εισβολής παρουσιάζεται ως «φανταστική ευκαιρία» για τους Ρώσους επιχειρηματίες.