ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
«Προ των πυλών» η αναβάθμιση των ελληνικών F16
Στην τελική του φάση φαίνεται πως μπαίνει το πρόγραμμα αναβάθμισης των μαχητικών αεροσκαφών F-16 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς, σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το θέμα πρόκειται να έρθει στο Κοινοβούλιο εντός των ημερών, συγκεκριμένα την ερχόμενη εβδομάδα, και, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του προγράμματος, το πρώτο F-16, που θα λειτουργήσει και σαν πρότυπο για τα υπόλοιπα, θα μπει στα υπόστεγα της ΕΑΒ, προκειμένου να ξεκινήσει η αναβάθμισή του μέχρι το τέλος του έτους.
Πρόκειται για μια αναβάθμιση 85 αεροσκαφών, που θα καταστήσει τα συγκεκριμένα μαχητικά από 3ης γενιάς, που είναι σήμερα, σε μαχητικά 4+ (Viper), καθιστώντας τα, μάλιστα, σε κάποιους τομείς εφάμιλλα των 5ης γενιάς F-35, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες.
Η αναβάθμιση θα γίνει τμηματικά, θα διαρκέσει συνολικά οκτώ χρόνια και θα αφορά περίπου 12 με 14 αεροσκάφη ανά έτος. Η αναβάθμιση των ελληνικών F-16 επιβεβαιώθηκε και από την κατασκευάστρια εταιρεία, Lockheed Martin, διά στόματος του Ντένη Πλέσσα-Λεωνίδη, αντιπροέδρου Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων Ευρώπης, Αφρικής, Μέσης Ανατολής και Αμερικής της εταιρείας, στο πλαίσιο της παρουσίας της εταιρείας στην 84η ΔΕΘ.
«Η επένδυση που γίνεται για τα F-16 είναι σημαντική, γιατί θα δημιουργήσει έναν στόλο μεγάλο, που θα δουλεύει με το F-35», τόνισε ο κ. Πλέσσας, επιβεβαιώνοντας τις πληροφορίες από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, και συνέχισε συμπληρώνοντας πως «από την πλευρά της, η Lockheed Martin έχει έρθει σε επαφές με την κυβέρνηση, προκειμένου η αναβάθμιση όλων των αεροσκαφών να λάβει χώρα στην Ελλάδα από την ΕΑΒ. Υπάρχουν ήδη τέτοιες κινήσεις, ώστε να μπορέσουμε να πραγματοποιήσουμε το συγκεκριμένο πρόγραμμα εμπρόθεσμα».
Σημειώνεται πως τα χιλιόμετρα των καλωδιώσεων που θα απαιτηθούν θα κατασκευαστούν εξ ολοκλήρου στη χώρα μας, ενώ στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ θα δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές προκειμένου, μετά την αναβάθμισή τους, τα αεροσκάφη να συντηρούνται στη χώρα μας. Σύμφωνα με τις επίσημες εκτιμήσεις, η αναβάθμιση θα δώσει στα ελληνικά μαχητικά 12.000 ώρες πτήσης για την επόμενη επισκευή.
ΚΟΣΤΟΣ
Όσον αφορά το κόστος για την αναβάθμιση, ανέρχεται στα 1.528.000.000 ευρώ και αφορά διακρατική συμφωνία, η οποία προσθέτει κάτι ιδιαίτερα σημαντικό: η ΕΑΒ θα μπορεί να αναλάβει ανάλογα έργα αναβάθμισης αεροσκαφών F-16 γειτονικών χωρών. Τα έσοδα από αυτήν τη δραστηριότητα αναμένονται σε 700 εκατ. ευρώ ανά έτος, ποσό ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς θα χρησιμοποιηθεί για την αποπληρωμή των ελληνικών αναβαθμισμένων F-16.
ΦΡΕΓΑΤΕΣ
Οσον αφορά τη συζήτηση για την αγορά φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό, όπως λένε πηγές του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, υπάρχουν δύο θέματα τα οποία εκκρεμούν και θα πρέπει να λυθούν, προκειμένου να ολοκληρωθεί η αγορά τους. Αφενός, το πρώτο και κύριο είναι η ενδεχόμενη χρηματοδότηση από τις γαλλικές τράπεζες, καθώς αυτήν τη στιγμή υπάρχει ένα μοντέλο FMS βάσει του οποίου μπαίνει εγγυητής το γαλλικό κράτος. Το δεύτερο θέμα που θα πρέπει να λυθεί δεν είναι λιγότερο σημαντικό, καθώς έχει να κάνει με τις απαιτήσεις που έχει το Πολεμικό Ναυτικό της χώρας μας σε ό,τι αφορά τον εξοπλισμό των συγκεκριμένων πλοίων. Τα όπλα, δηλαδή, που θα είναι σε θέση να φέρουν τα σκάφη για τις ανάγκες της χώρας μας.
Σύμφωνα με πηγές του Πενταγώνου η γαλλική πλευράκατασκευάστρια εταιρεία έχει λάβει σχετικό αίτημα του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού. Από την άλλη πλευρά, ενδιαφέρον για την πώληση πλοίων στη χώρα μας εκφράστηκε και από τις ΗΠΑ, με την προϋπόθεση να ξεκαθαριστεί το θέμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, προκειμένου να μπορέσει να γίνει η ναυπήγηση στη χώρα μας. Ειδικότερα, πρόκειται για μια αντιπρόταση από την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού που αποκτά μεγαλύτερη επικαιρότητα μετά την υπογραφή της διμερούς συμφωνίας στρατηγικής αμυντικής συνεργασίας.
Πρόκειται για μια αναβάθμιση 85 αεροσκαφών, που θα καταστήσει τα συγκεκριμένα μαχητικά από 3ης γενιάς, που είναι σήμερα, σε μαχητικά 4+ (Viper), καθιστώντας τα, μάλιστα, σε κάποιους τομείς εφάμιλλα των 5ης γενιάς F-35, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες.
Η αναβάθμιση θα γίνει τμηματικά, θα διαρκέσει συνολικά οκτώ χρόνια και θα αφορά περίπου 12 με 14 αεροσκάφη ανά έτος. Η αναβάθμιση των ελληνικών F-16 επιβεβαιώθηκε και από την κατασκευάστρια εταιρεία, Lockheed Martin, διά στόματος του Ντένη Πλέσσα-Λεωνίδη, αντιπροέδρου Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων Ευρώπης, Αφρικής, Μέσης Ανατολής και Αμερικής της εταιρείας, στο πλαίσιο της παρουσίας της εταιρείας στην 84η ΔΕΘ.
«Η επένδυση που γίνεται για τα F-16 είναι σημαντική, γιατί θα δημιουργήσει έναν στόλο μεγάλο, που θα δουλεύει με το F-35», τόνισε ο κ. Πλέσσας, επιβεβαιώνοντας τις πληροφορίες από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, και συνέχισε συμπληρώνοντας πως «από την πλευρά της, η Lockheed Martin έχει έρθει σε επαφές με την κυβέρνηση, προκειμένου η αναβάθμιση όλων των αεροσκαφών να λάβει χώρα στην Ελλάδα από την ΕΑΒ. Υπάρχουν ήδη τέτοιες κινήσεις, ώστε να μπορέσουμε να πραγματοποιήσουμε το συγκεκριμένο πρόγραμμα εμπρόθεσμα».
Σημειώνεται πως τα χιλιόμετρα των καλωδιώσεων που θα απαιτηθούν θα κατασκευαστούν εξ ολοκλήρου στη χώρα μας, ενώ στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ θα δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές προκειμένου, μετά την αναβάθμισή τους, τα αεροσκάφη να συντηρούνται στη χώρα μας. Σύμφωνα με τις επίσημες εκτιμήσεις, η αναβάθμιση θα δώσει στα ελληνικά μαχητικά 12.000 ώρες πτήσης για την επόμενη επισκευή.
ΚΟΣΤΟΣ
Όσον αφορά το κόστος για την αναβάθμιση, ανέρχεται στα 1.528.000.000 ευρώ και αφορά διακρατική συμφωνία, η οποία προσθέτει κάτι ιδιαίτερα σημαντικό: η ΕΑΒ θα μπορεί να αναλάβει ανάλογα έργα αναβάθμισης αεροσκαφών F-16 γειτονικών χωρών. Τα έσοδα από αυτήν τη δραστηριότητα αναμένονται σε 700 εκατ. ευρώ ανά έτος, ποσό ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς θα χρησιμοποιηθεί για την αποπληρωμή των ελληνικών αναβαθμισμένων F-16.
ΦΡΕΓΑΤΕΣ
Οσον αφορά τη συζήτηση για την αγορά φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό, όπως λένε πηγές του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, υπάρχουν δύο θέματα τα οποία εκκρεμούν και θα πρέπει να λυθούν, προκειμένου να ολοκληρωθεί η αγορά τους. Αφενός, το πρώτο και κύριο είναι η ενδεχόμενη χρηματοδότηση από τις γαλλικές τράπεζες, καθώς αυτήν τη στιγμή υπάρχει ένα μοντέλο FMS βάσει του οποίου μπαίνει εγγυητής το γαλλικό κράτος. Το δεύτερο θέμα που θα πρέπει να λυθεί δεν είναι λιγότερο σημαντικό, καθώς έχει να κάνει με τις απαιτήσεις που έχει το Πολεμικό Ναυτικό της χώρας μας σε ό,τι αφορά τον εξοπλισμό των συγκεκριμένων πλοίων. Τα όπλα, δηλαδή, που θα είναι σε θέση να φέρουν τα σκάφη για τις ανάγκες της χώρας μας.
Σύμφωνα με πηγές του Πενταγώνου η γαλλική πλευράκατασκευάστρια εταιρεία έχει λάβει σχετικό αίτημα του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού. Από την άλλη πλευρά, ενδιαφέρον για την πώληση πλοίων στη χώρα μας εκφράστηκε και από τις ΗΠΑ, με την προϋπόθεση να ξεκαθαριστεί το θέμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, προκειμένου να μπορέσει να γίνει η ναυπήγηση στη χώρα μας. Ειδικότερα, πρόκειται για μια αντιπρόταση από την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού που αποκτά μεγαλύτερη επικαιρότητα μετά την υπογραφή της διμερούς συμφωνίας στρατηγικής αμυντικής συνεργασίας.