ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Το καλοκαίρι οι πρώτες πτήσεις υδροπλάνων
Ο νέος νόμος επιτρέπει σε ιδιώτες, ξενοδοχεία, μαρίνες και ιδιωτικά λιμάνια να εκδηλώσουν ενδιαφέρον και να μπουν στο παιχνίδι
Αναζωπυρώνεται το επενδυτικό ενδιαφέρον για τα υδροπλάνα και τα υδατοδρόµια µε την ψήφιση του σχετικού νόµου και οι «µηχανές» δουλεύουν στο φουλ για να προλάβουν το καλοκαίρι του 2020. Ωστόσο, για να ξεκινήσει το πολυσυζητηµένο project και να προσελκύσει ξένους επενδυτές στις εταιρείες υδροπλάνων, θα πρέπει να προλάβουν να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες αδειοδότησης σε όσο περισσότερα υδατοδρόµια γίνεται.
Οι εταιρείες του κλάδου (Ελληνικά Υδατοδρόµια και Hellenic Seaplanes), Περιφέρειες και Λιµενικά Ταµεία «τρέχουν» για να προχωρήσουν τις εκκρεµότητες και να ξεκινήσουν τα υδροπλάνα να πετούν από το καλοκαίρι του 2020. Σήµερα είναι ήδη αδειοδοτηµένα τρία υδατοδρόµια, σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, και ακολουθούν δεκάδες άλλα, που βρίσκονται σε διάφορα στάδια της διαδικασίας αδειοδότησης.
Το πολυαναµενόµενο νοµοσχέδιο, που έφαραν στη Βουλή οι Κ. Καραµανλής και Γ. Κεφαλογιάννης και αναµένεται να ψηφιστεί τις επόµενες ηµέρες, αποτελεί, όπως λένε οι εκπρόσωποι του κλάδου, έµπρακτη απόδειξη της ουσιαστικής στήριξης της κυβέρνησης στην αγορά των υδροπλάνων, αφού πλέον αίρονται σηµαντικά εµπόδια και µπορούν να προχωρήσουν γρήγορα οι αδειοδοτήσεις. Οσο περισσότερα υδατοδρόµια καταφέρουν να αδειοδοτηθούν τόσο µεγαλύτερα δίκτυα υδατοδροµίων θα δηµιουργηθούν, µεγαλύτερος θα είναι ο προβλεπόµενος αριθµός επιβατών, περισσότερες εταιρείες θα φέρουν τα υδροπλάνα τους και πιο επιτυχηµένη εµπορικά θα είναι η λειτουργία τους. Σηµειώνεται ότι, για να πετάξουν σε µια περιοχή υδροπλάνα απαιτείται ένα δίκτυο τουλάχιστον 5-8 υδατοδροµίων. Για φέτος ο στόχος είναι κάποιες πρώτες πιλοτικές πτήσεις και ο κλάδος προβλέπεται ότι θα αναπτυχθεί ουσιαστικά το 2021.
Όλα δείχνουν ότι από φέτος το όνειρο της διασύνδεσης δεκάδων προορισµών της χώρας µε υδροπλάνα, έπειτα από συνεχείς αναβολές και καθυστερήσεις, θα ξεκινήσει να γίνεται πραγµατικότητα, καθώς θα έχουν αδειοδοτηθεί και ως προς τη λειτουργία τους υδατοδρόµια σε Αιγαίο, Ιόνιο, Σποράδες και Εύβοια. Τα υδροπλάνα θα ξεκινήσουν να πετάνε από την Κέρκυρα, καθώς, αν ολοκληρωθεί το δίκτυο των 8 υδατοδροµίων που ετοιµάζεται στο Ιόνιο, αναµένεται να αποτελέσει ένα ιδανικό σηµείο εκκίνησης.
Με τα µέχρι σήµερα δεδοµένα, ανάλογα µε τον ρυθµό που θα τρέξουν τις εκκρεµότητές τους µπορεί να είναι έτοιµα περίπου 30 υδατοδρόµια. Αυτό, βέβαια, δεν σηµαίνει ότι θα δούµε παντού υδροπλάνα. Την εποχή αυτή οι εταιρείες υδροπλάνων διαµορφώνουν τα business plan και τις µελέτες βιωσιµότητας ώστε να επιλέξουν σε ποιες περιοχές θα ξεκινήσουν δροµολόγια. Από τη στιγµή που τα υδατοδρόµια θα είναι έτοιµα, οι εταιρείες υδροπλάνων θα πρέπει να αναζητήσουν κεφάλαια, να µισθώσουν υδροπλάνα και να επιλέξουν τα δροµολόγια και τις πτήσεις τους µε βάσει κριτήρια αποδοτικότητας και βιωσιµότητας.
ΕΤΟΙΜΑΖΟΝΤΑΙ
Ο Ελληνοµεξικανός Ρικάρντο Φαρία Νικολόπουλος µε την EagleSeaPlanes, ο Αντρέας Καροτσιέρης της Airwaves και ο Νικόλας Χαραλάµπους της Hellenic Seaplanes, που εδώ και χρόνια έχει βάλει στόχο να ανοίξει την αγορά, είναι οι πρώτοι που ετοιµάζονται, σύµφωνα µε πληροφορίες, να κάνουν πραγµατικότητα το ταξίδι µε υδροπλάνο στην Ελλάδα. Σε πρώτη φάση φαίνεται πως θα ξεκινήσουν οι ελληνικές εταιρείες, ενώ οι µεγαλύτερες, η καναδική Harbourair και η TransMalvidian, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, θα έρθουν όταν θα έχει αναπτυχθεί το µεγαλύτερο µέρος του δικτύου υδατοδροµίων, δηλαδή µετά τον δεύτερο χρόνο. Επίσης, ενδιαφέρον για τον τοµέα των υδροπλάνων δείχνει και οµάδα Γερµανών επενδυτών, που ενδεχοµένως θα δραστηριοποιηθεί από φέτος, εφόσον ετοιµαστεί το δίκτυο υδατοδροµίων.
Αυτό, όµως, που θα καθορίσει πού θα πετάξουν τα υδροπλάνα είναι το αν θα βρουν επενδυτές-χρηµατοδότες, όπως και οι µελέτες βιωσιµότητας των εταιρειών και, βέβαια, οι διασυνδέσεις. Οσο περισσότερα υδατοδρόµια είναι διασυνδεδεµένα, τόσο αυξάνεται το εν δυνάµει επιβατικό κοινό και η αποδοτικότητα υδροπλάνων και υδατοδροµίων. Στο πρώτο πλάνο µπαίνουν οι δηµοφιλείς τουριστικοί προορισµοί, όπως η Κέρκυρα, που είναι ιδιαίτερα ανεπτυγµένη τουριστικά, δέχεται 650.000 επιβάτες κρουαζιέρας και είναι στα σχέδια όλων των εταιρειών να µπουν σε αυτή την αγορά. Ταυτόχρονα, µε τον νέο νόµο να δίνει τη δυνατότητα για επενδύσεις και στα υδατοδρόµια, αναµένονται πρόσθετες επενδύσεις στη συγκεκριµένη αγορά, µε παραχωρήσεις από τις Περιφέρειες και τα Λιµενικά Ταµεία, επιταχύνοντας τη διαδικασία αδειοδότησης, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος λειτουργίας 100 υδατοδροµίων την επόµενη τριετία.
Μειώνεται ο χρόνος αδειοδότησης, «μπαίνουν» επενδυτές
Ο ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟΣ νόµος (του Χρ. Σπίρτζη) -που δεν αδειοδότησε ούτε ένα υδατοδρόµιο- επέτρεπε τα υδατοδρόµια να ανήκουν µόνο στο ∆ηµόσιο (Λιµενικά Ταµεία) και όχι σε ιδιώτες επενδυτές. Αντίθετα, ο νέος νόµος επιτρέπει να ανήκουν σε ιδιώτες, ξενοδοχεία, µαρίνες και ιδιωτικά λιµάνια, εφόσον ενδιαφέρονται να αποκτήσουν σχετική άδεια.
Ο νέος νόµος µειώνει τον χρόνο αδειοδότησης, απλοποιεί τη διαδικασία και κάνει τα υδατοδρόµια µια αγορά ελκυστική για επενδύσεις.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο προηγούµενος νόµος, που ψηφίστηκε το φθινόπωρο του 2018 -δύο χρόνια µετά τη διαβούλευσηπροέβλεπε 10µελή Επιτροπή Υδατοδροµίων, η οποία ήταν εξαιρετικά δύσκολο... να καταφέρει να συναντηθεί για να ελέγξει ένα υδατοδρόµιο. Με τον νέο νόµο η Επιτροπή θα είναι τετραµελής, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι µε ΚΥΑ θα προβλέπεται ότι θα έχει και αναπληρωµατικά µέλη, ώστε να µπορεί ταυτόχρονα να ελέγχει υδατοδρόµια σε διαφορετικά νησιά. Επίσης, ο νόµος προβλέπει:
Τη µείωση του χρονικού διαστήµατος -από 45 ηµέρες σε περίπου έναν µήναπου διαθέτουν οι αρµόδιες υπηρεσίες για τον έλεγχο του φακέλου ενός υδατοδροµίου.
Τη δυνατότητα χορήγησης άδειας ίδρυσης υδατοδροµίου σε παραχωρησιούχους λιµένων και µαρίνων. Ετσι, θα καταστεί εφικτή η κατασκευή υδατοδροµίου στα δύο µεγαλύτερα λιµάνια της χώρας, αλλά και σε µαρίνες, όπως αυτή του Αλίµου. Με τον τρόπο αυτό, η Αττική θα είναι δυνατόν να αποκτήσει υδατοδρόµιο, ενισχύοντας τις αποδόσεις των µεταφορών µε υδροπλάνο. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα να αποκτήσουν υδατοδρόµια, εκτός από τα ιδιωτικά λιµάνια, και οι ιδιωτικές µαρίνες και τα ξενοδοχεία που έχουν δική τους µαρίνα.
Τη δηµιουργία υδατοδροµίων και σε λίµνες. Με κοινή απόφαση των υπουργών Υποδοµών και Μεταφορών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής χορηγείται άδεια ίδρυσης ή άδεια λειτουργίας ή άδεια ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδροµίου.
Τη µείωση στο µισό των απαιτούµενων Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων, που µέχρι σήµερα δυσχεραίνουν τη διαδικασία αδειοδότησης.
Τη διευκόλυνση στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Η άδεια ίδρυσης υδατοδροµίου και η άδεια ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδροµίου είναι αορίστου διαρκείας. Η χορηγηθείσα άδεια λειτουργίας υδατοδροµίου προβλέπεται να έχει διάρκεια ισχύος ίση µε τη διάρκεια ισχύος της σύµβασης υδατοδροµίου και δεν µπορεί να είναι µικρότερη των πέντε (5) ετών.
Για τη χρηµατοδότηση επένδυσης υδατοδροµίων ο νόµος προβλέπει ότι η δηµιουργία υδατοδροµίων µπορεί να υπαχθεί στο πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων, εφόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 1 του Ν. 3894/2010 (Α’204). Η δηµιουργία υδατοδροµίων µπορεί επίσης να υπαχθεί στο πλαίσιο των συµπράξεων δηµόσιου και ιδιωτικού τοµέα (Σ∆ΙΤ). Σύµφωνα µε την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, κάθε εταιρεία αεροσκαφών που πραγµατοποιεί πτήσεις θα καταβάλλει υπέρ του ∆ηµοσίου τέλος ύψους 10 ευρώ ανά επιβάτη, ενώ ο υφιστάµενος σχεδιασµός προβλέπει την ανάπτυξη δικτύου 100 υδατοδροµίων πανελλαδικά.
Εάν ληφθεί υπόψη ότι σε ένα κεντρικό υδατοδρόµιο αντιστοιχούν περίπου 3.000 πτήσεις, ενώ ένα υδροπλάνο -τα ρωσικά µπορούν να µεταφέρουν έως 150 άτοµα, αλλά δεν διαθέτουν πιστοποίηση για να πετούν στην Ευρωπαϊκή Ενωση- διαθέτει χωρητικότητα 19 επιβατών, γίνεται αντιληπτό ότι, όταν αναπτυχθεί το δίκτυο των 100 υδατοδροµίων, σε ετήσια βάση, ο αριθµός πτήσεων και επιβατών υπολογίζεται σε 300.000 και σε 4,5 εκατοµµύρια επιβάτες, αντίστοιχα. Συνεπώς, τα εκτιµώµενα, πάντοτε, έσοδα τοποθετούνται, ετησίως, σε 45 εκατ. ευρώ.
Οι εταιρείες του κλάδου (Ελληνικά Υδατοδρόµια και Hellenic Seaplanes), Περιφέρειες και Λιµενικά Ταµεία «τρέχουν» για να προχωρήσουν τις εκκρεµότητες και να ξεκινήσουν τα υδροπλάνα να πετούν από το καλοκαίρι του 2020. Σήµερα είναι ήδη αδειοδοτηµένα τρία υδατοδρόµια, σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, και ακολουθούν δεκάδες άλλα, που βρίσκονται σε διάφορα στάδια της διαδικασίας αδειοδότησης.
Το πολυαναµενόµενο νοµοσχέδιο, που έφαραν στη Βουλή οι Κ. Καραµανλής και Γ. Κεφαλογιάννης και αναµένεται να ψηφιστεί τις επόµενες ηµέρες, αποτελεί, όπως λένε οι εκπρόσωποι του κλάδου, έµπρακτη απόδειξη της ουσιαστικής στήριξης της κυβέρνησης στην αγορά των υδροπλάνων, αφού πλέον αίρονται σηµαντικά εµπόδια και µπορούν να προχωρήσουν γρήγορα οι αδειοδοτήσεις. Οσο περισσότερα υδατοδρόµια καταφέρουν να αδειοδοτηθούν τόσο µεγαλύτερα δίκτυα υδατοδροµίων θα δηµιουργηθούν, µεγαλύτερος θα είναι ο προβλεπόµενος αριθµός επιβατών, περισσότερες εταιρείες θα φέρουν τα υδροπλάνα τους και πιο επιτυχηµένη εµπορικά θα είναι η λειτουργία τους. Σηµειώνεται ότι, για να πετάξουν σε µια περιοχή υδροπλάνα απαιτείται ένα δίκτυο τουλάχιστον 5-8 υδατοδροµίων. Για φέτος ο στόχος είναι κάποιες πρώτες πιλοτικές πτήσεις και ο κλάδος προβλέπεται ότι θα αναπτυχθεί ουσιαστικά το 2021.
Όλα δείχνουν ότι από φέτος το όνειρο της διασύνδεσης δεκάδων προορισµών της χώρας µε υδροπλάνα, έπειτα από συνεχείς αναβολές και καθυστερήσεις, θα ξεκινήσει να γίνεται πραγµατικότητα, καθώς θα έχουν αδειοδοτηθεί και ως προς τη λειτουργία τους υδατοδρόµια σε Αιγαίο, Ιόνιο, Σποράδες και Εύβοια. Τα υδροπλάνα θα ξεκινήσουν να πετάνε από την Κέρκυρα, καθώς, αν ολοκληρωθεί το δίκτυο των 8 υδατοδροµίων που ετοιµάζεται στο Ιόνιο, αναµένεται να αποτελέσει ένα ιδανικό σηµείο εκκίνησης.
Με τα µέχρι σήµερα δεδοµένα, ανάλογα µε τον ρυθµό που θα τρέξουν τις εκκρεµότητές τους µπορεί να είναι έτοιµα περίπου 30 υδατοδρόµια. Αυτό, βέβαια, δεν σηµαίνει ότι θα δούµε παντού υδροπλάνα. Την εποχή αυτή οι εταιρείες υδροπλάνων διαµορφώνουν τα business plan και τις µελέτες βιωσιµότητας ώστε να επιλέξουν σε ποιες περιοχές θα ξεκινήσουν δροµολόγια. Από τη στιγµή που τα υδατοδρόµια θα είναι έτοιµα, οι εταιρείες υδροπλάνων θα πρέπει να αναζητήσουν κεφάλαια, να µισθώσουν υδροπλάνα και να επιλέξουν τα δροµολόγια και τις πτήσεις τους µε βάσει κριτήρια αποδοτικότητας και βιωσιµότητας.
ΕΤΟΙΜΑΖΟΝΤΑΙ
Ο Ελληνοµεξικανός Ρικάρντο Φαρία Νικολόπουλος µε την EagleSeaPlanes, ο Αντρέας Καροτσιέρης της Airwaves και ο Νικόλας Χαραλάµπους της Hellenic Seaplanes, που εδώ και χρόνια έχει βάλει στόχο να ανοίξει την αγορά, είναι οι πρώτοι που ετοιµάζονται, σύµφωνα µε πληροφορίες, να κάνουν πραγµατικότητα το ταξίδι µε υδροπλάνο στην Ελλάδα. Σε πρώτη φάση φαίνεται πως θα ξεκινήσουν οι ελληνικές εταιρείες, ενώ οι µεγαλύτερες, η καναδική Harbourair και η TransMalvidian, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, θα έρθουν όταν θα έχει αναπτυχθεί το µεγαλύτερο µέρος του δικτύου υδατοδροµίων, δηλαδή µετά τον δεύτερο χρόνο. Επίσης, ενδιαφέρον για τον τοµέα των υδροπλάνων δείχνει και οµάδα Γερµανών επενδυτών, που ενδεχοµένως θα δραστηριοποιηθεί από φέτος, εφόσον ετοιµαστεί το δίκτυο υδατοδροµίων.
Αυτό, όµως, που θα καθορίσει πού θα πετάξουν τα υδροπλάνα είναι το αν θα βρουν επενδυτές-χρηµατοδότες, όπως και οι µελέτες βιωσιµότητας των εταιρειών και, βέβαια, οι διασυνδέσεις. Οσο περισσότερα υδατοδρόµια είναι διασυνδεδεµένα, τόσο αυξάνεται το εν δυνάµει επιβατικό κοινό και η αποδοτικότητα υδροπλάνων και υδατοδροµίων. Στο πρώτο πλάνο µπαίνουν οι δηµοφιλείς τουριστικοί προορισµοί, όπως η Κέρκυρα, που είναι ιδιαίτερα ανεπτυγµένη τουριστικά, δέχεται 650.000 επιβάτες κρουαζιέρας και είναι στα σχέδια όλων των εταιρειών να µπουν σε αυτή την αγορά. Ταυτόχρονα, µε τον νέο νόµο να δίνει τη δυνατότητα για επενδύσεις και στα υδατοδρόµια, αναµένονται πρόσθετες επενδύσεις στη συγκεκριµένη αγορά, µε παραχωρήσεις από τις Περιφέρειες και τα Λιµενικά Ταµεία, επιταχύνοντας τη διαδικασία αδειοδότησης, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος λειτουργίας 100 υδατοδροµίων την επόµενη τριετία.
Μειώνεται ο χρόνος αδειοδότησης, «μπαίνουν» επενδυτές
Ο ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟΣ νόµος (του Χρ. Σπίρτζη) -που δεν αδειοδότησε ούτε ένα υδατοδρόµιο- επέτρεπε τα υδατοδρόµια να ανήκουν µόνο στο ∆ηµόσιο (Λιµενικά Ταµεία) και όχι σε ιδιώτες επενδυτές. Αντίθετα, ο νέος νόµος επιτρέπει να ανήκουν σε ιδιώτες, ξενοδοχεία, µαρίνες και ιδιωτικά λιµάνια, εφόσον ενδιαφέρονται να αποκτήσουν σχετική άδεια.
Ο νέος νόµος µειώνει τον χρόνο αδειοδότησης, απλοποιεί τη διαδικασία και κάνει τα υδατοδρόµια µια αγορά ελκυστική για επενδύσεις.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο προηγούµενος νόµος, που ψηφίστηκε το φθινόπωρο του 2018 -δύο χρόνια µετά τη διαβούλευσηπροέβλεπε 10µελή Επιτροπή Υδατοδροµίων, η οποία ήταν εξαιρετικά δύσκολο... να καταφέρει να συναντηθεί για να ελέγξει ένα υδατοδρόµιο. Με τον νέο νόµο η Επιτροπή θα είναι τετραµελής, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι µε ΚΥΑ θα προβλέπεται ότι θα έχει και αναπληρωµατικά µέλη, ώστε να µπορεί ταυτόχρονα να ελέγχει υδατοδρόµια σε διαφορετικά νησιά. Επίσης, ο νόµος προβλέπει:
Τη µείωση του χρονικού διαστήµατος -από 45 ηµέρες σε περίπου έναν µήναπου διαθέτουν οι αρµόδιες υπηρεσίες για τον έλεγχο του φακέλου ενός υδατοδροµίου.
Τη δυνατότητα χορήγησης άδειας ίδρυσης υδατοδροµίου σε παραχωρησιούχους λιµένων και µαρίνων. Ετσι, θα καταστεί εφικτή η κατασκευή υδατοδροµίου στα δύο µεγαλύτερα λιµάνια της χώρας, αλλά και σε µαρίνες, όπως αυτή του Αλίµου. Με τον τρόπο αυτό, η Αττική θα είναι δυνατόν να αποκτήσει υδατοδρόµιο, ενισχύοντας τις αποδόσεις των µεταφορών µε υδροπλάνο. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα να αποκτήσουν υδατοδρόµια, εκτός από τα ιδιωτικά λιµάνια, και οι ιδιωτικές µαρίνες και τα ξενοδοχεία που έχουν δική τους µαρίνα.
Τη δηµιουργία υδατοδροµίων και σε λίµνες. Με κοινή απόφαση των υπουργών Υποδοµών και Μεταφορών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής χορηγείται άδεια ίδρυσης ή άδεια λειτουργίας ή άδεια ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδροµίου.
Τη µείωση στο µισό των απαιτούµενων Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων, που µέχρι σήµερα δυσχεραίνουν τη διαδικασία αδειοδότησης.
Τη διευκόλυνση στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Η άδεια ίδρυσης υδατοδροµίου και η άδεια ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδροµίου είναι αορίστου διαρκείας. Η χορηγηθείσα άδεια λειτουργίας υδατοδροµίου προβλέπεται να έχει διάρκεια ισχύος ίση µε τη διάρκεια ισχύος της σύµβασης υδατοδροµίου και δεν µπορεί να είναι µικρότερη των πέντε (5) ετών.
Για τη χρηµατοδότηση επένδυσης υδατοδροµίων ο νόµος προβλέπει ότι η δηµιουργία υδατοδροµίων µπορεί να υπαχθεί στο πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων, εφόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 1 του Ν. 3894/2010 (Α’204). Η δηµιουργία υδατοδροµίων µπορεί επίσης να υπαχθεί στο πλαίσιο των συµπράξεων δηµόσιου και ιδιωτικού τοµέα (Σ∆ΙΤ). Σύµφωνα µε την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, κάθε εταιρεία αεροσκαφών που πραγµατοποιεί πτήσεις θα καταβάλλει υπέρ του ∆ηµοσίου τέλος ύψους 10 ευρώ ανά επιβάτη, ενώ ο υφιστάµενος σχεδιασµός προβλέπει την ανάπτυξη δικτύου 100 υδατοδροµίων πανελλαδικά.
Εάν ληφθεί υπόψη ότι σε ένα κεντρικό υδατοδρόµιο αντιστοιχούν περίπου 3.000 πτήσεις, ενώ ένα υδροπλάνο -τα ρωσικά µπορούν να µεταφέρουν έως 150 άτοµα, αλλά δεν διαθέτουν πιστοποίηση για να πετούν στην Ευρωπαϊκή Ενωση- διαθέτει χωρητικότητα 19 επιβατών, γίνεται αντιληπτό ότι, όταν αναπτυχθεί το δίκτυο των 100 υδατοδροµίων, σε ετήσια βάση, ο αριθµός πτήσεων και επιβατών υπολογίζεται σε 300.000 και σε 4,5 εκατοµµύρια επιβάτες, αντίστοιχα. Συνεπώς, τα εκτιµώµενα, πάντοτε, έσοδα τοποθετούνται, ετησίως, σε 45 εκατ. ευρώ.