Εστιατόρια, μπαρ, καφετέριες και ταχυφαγεία, εργοδότες και εργαζόμενοι, αλλά και συνεργεία επισκευών βρίσκονται επί ποδός καθώς από Δευτέρα… ανεβάζουν ρολά.

Από Δευτέρα 25 Μαΐου, σύμφωνα με τον προγραμματισμό  τα καταστήματα εστίασης θα υποδέχονται τους πελάτες τους σε ένα νέο φυσικά περιβάλλον, αλλά και με νέους κανόνες.. Για το λόγο αυτό οι καταστηματάρχες βρίσκονται σε πυρετό προετοιμασιών προκειμένου να προλάβουν την Δευτέρα το πρωί να ανεβάσουν ρολά.

Μάσκες, αντισηπτικά και αποστάσεις, είναι ο κανονισμός και το πρωτόκολλο που πρέπει να ακολουθήσουν οι εστιάτορες για την επιστροφή στη νέα κανονικότητα. Συγκεκριμένα, στα μπαρ, στα καφέ, στα εστιατόρια και τα ταχυφαγεία θα επιτρέπεται ένας πελάτης ανά 2 τ.μ., ενώ σε κάθε τραπέζι θα κάθονται έως έξι άτομα, εκτός αν πρόκειται για περίπτωση οικογένειας με ανήλικα τέκνα.

 Οι καταστηματάρχες εδώ και μέρες διαμορφώνουν ακόμη τους χώρους τους αφού τα τραπεζοκαθίσματα στις περισσότερες επιχειρήσεις αναμένεται να μειωθούν ώστε να τηρηθούν οι απαραίτητες αποστάσεις. Παράλληλα υποχρεωτική είναι η χρήση μάσκας για το προσωπικό και προαιρετική για τους πελάτες.

 Την ίδια ώρα ο ΕΦΕΤ εξέδωσε οδηγό που στοχεύει στην παροχή απλών και πρακτικών οδηγιών προσαρμογής των καταστημάτων στη νέα πραγματικότητα που έχει δημιουργηθεί.

 Σε αυτόν περιλαμβάνονται οδηγίες για το πώς θα παραλαμβάνονται οι ύλες και πώς θα αποθηκεύονται τα τρόφιμα καθώς και όλα όσα αφορούν το προσωπικό.

 Παράλληλα ζητείται να διαμορφωθεί πρόγραμμα σταδιακής προσέλευσης και αποχώρησης των εργαζομένων. Ο ΕΦΕΤ καλεί ακόμη τους ιδιοκτήτες να ενθαρρύνουν την πραγματοποίηση ανέπαφων συναλλαγών. Στον οδηγό αναφέρεται ότι πρέπει να υπάρχει επαρκής αερισμός με έμφαση στον φυσικό αερισμό.

 Επίσης οι υπεύθυνοι καλούνται να ενισχύσουν νέους τρόπους παραγγελιών, όπως για παράδειγμα πίνακες σταθερών μενού ή οθόνες, μενού σε app ή μενού με δυνατότητα λήψης σε smartphones. Επίσης αναφέρεται: «Χρησιμοποιήστε καταλόγους μίας χρήσης. Τραπεζομάντιλα και σουπλά μίας χρήσης. Στα take away ο διανομέας πρέπει να φοράει μάσκα και γάντια».

 Από τον οδηγό του ΕΦΕΤ για την εστίαση προκύπτουν τα εξής 10 βασικά σημεία που πρέπει να προσέχουν οι πελάτες:

 - Οι εργαζόμενοι με συμπτώματα πρέπει, με ευθύνη της εργοδοσίας, να απέχουν από τα καθήκοντά τους.

 - Είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούνται σκάλες, όπου υπάρχουν, αντί των ασανσέρ.

 -Να τηρούνται οι αποστάσεις στα τραπεζοκαθίσματα, όπως ορίζεται από τον νέο κανονισμό για την εστίαση

 - Να προτιμώνται οι ανέπαφες συναλλαγές με κάρτα, αντί μετρητών

 - Το POS πρέπει να απολυμαίνεται τακτικά, όπως και ο χώρος γύρω από το ταμείο. Πρέπει να υπάρχει αντισηπτικό στη θέση του ταμία και ένα δεύτερο αντισηπτικό στη θέση του πελάτη

 - Το κατάστημα εστίασης δεν πρέπει να επιτρέπει σχηματισμό ουράς. Η σύσταση του ΕΦΕΤ είναι να υπάρχει οριοθέτηση αποστάσεων με σημάνσεις

 - Ο ΕΦΕΤ συστήνει στα καταστήματα εστίασης να αερίζονται επαρκώς. Για επιπλέον προστασία ο ΕΦΕΤ προτείνει χρήση νιπτήρων με ανέπαφες μπαταρίες (ποδοκινητές, φωτοκύτταρο κ.λπ)

 -Το κατάστημα εστίασης οφείλει να έχει επαρκή αναλώσιμα καθαρισμού στην τουαλέτα (σαπούνια ή και αντισηπτικά)

 - Η οδηγία του ΕΦΕΤ για το προσωπικό των καταστημάτων εστίασης είναι να απολυμαίνονται οι δίσκοι των σερβιτόρων καθώς και οι κατάλογοι. Επιπλέον, πρέπει να απολυμαίνονται και οι χώροι παραλαβής (take away)

 - Σύμφωνα με τον ΕΦΕΤ, το προσωπικό και οι διανομείς πρέπει να φορούν μάσκα και γάντια

  

Δύσκολη επιστροφή

Η επιστροφή στην κανονικότητα δεν θα έρθει φυσικά με το άνοιγμα των ρολών των καταστημάτων τους κι αυτό είναι κάτι που οι καταστηματάρχες γνωρίζουν πολύ καλά.

Έπειτα από πάνω από δύο μήνες λουκέτου, η κατάσταση για τον κλάδο είναι δυσχερής. Πολλά είναι αυτά που βαραίνουν την τσέπη των καταστηματαρχών: ο χαμένος τζίρος, τα πεταμένα προϊόντα, τα ενοίκια, τα συσσωρευμένα χρέη είναι τα προβλήματα της περιόδου του lockdown.

Σε αυτά έρχονται να προστεθούν τα νέα μέτρα που θα πρέπει να ισχύουν, τα έξοδα για εγκαταστάσεις πλέξιγκλας και ανακαινίσεις, η μισθοδοσία του προσωπικού και οι πιθανές περικοπές, καθώς και η επαναφορά σε μία πραγματικότητα με λιγότερη πελατεία.

  

Προϋποθέσεις και κανόνες

Ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης, αναφέρθηκε στις συγκεκριμένες προϋποθέσεις και τους κανόνες, βάσει των οποίων μπορούν να λειτουργήσουν τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος στον εξωτερικό και τον εσωτερικό τους χώρο

 Συγκεκριμένα:

 Η αναλογία που ισχύει είναι ένας (1) πελάτης ανά δύο (2) τ.μ. συνολικής ωφέλιμης επιτρεπόμενης επιφάνειας λειτουργίας.

 Η συνολική ωφέλιμη επιτρεπόμενη επιφάνεια λειτουργίας προκύπτει από το άθροισμα του εμβαδού της υπαίθριας επιφάνειας και της εσωτερικής ημιυπαίθριας επιφάνειας κυρίως χώρου.

 Η υπαίθρια επιφάνεια είναι το εμβαδόν της επιφάνειας εκτός του φυσικού καταστήματος ενώ η εσωτερική ημιυπαίθρια επιφάνεια είναι η επιφάνεια εντός του καταστήματος που δύναται να αναπτυχθούν τραπεζοκαθίσματα.

 Η δυνατότητα της χρήσης της εσωτερικής ημιυπαίθριας επιφάνειας προκύπτει όταν υφίσταται πλευρά ή πλευρές του χώρου με άνοιγμα σε επαφή με υπαίθριο εξωτερικό χώρο ή αίθριο.

 Ανάλογα με το άνοιγμα της πλευράς δύναται να χρησιμοποιηθεί σε βάθος ο χώρος σε ποσοστό από 80% έως 160% του πλάτους του ανοίγματος.

 Καθορίζεται ως ελάχιστη απόσταση μεταξύ των τραπεζιών σύμφωνα με την διάταξη των καθισμάτων από 0,70 εκ έως 1,70 εκ

 Μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός καθήμενων σε τραπέζι τα έξι (6) άτομα. Δεν υφίσταται όριο σε περίπτωση οικογένειας με ανήλικα τέκνα.

 Τέλος, υφίσταται ανάλογα με τη θέση εργασίας του προσωπικού υποχρέωση χρήσης μάσκας ή ασπίδας προσώπου ενώ ισχύει σύσταση και για τους πελάτες.