ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Σε... κενό αέρος πέφτει η AEGEAN - Η εταιρεία ζητά «γην και ύδωρ» από την ελληνική κυβέρνηση
Με «ανώμαλη προσγείωση» κινδυνεύει η εταιρεία, που έλαβε ως «μάννα εξ ουρανού» την έκδοση πρόσφατης ΠΝΠ, αλλά ζητά «γην και ύδωρ» από την ελληνική κυβέρνηση, ενώ αφήνει ανοικτό το σενάριο για πώληση στη LUFTHANSA
Τα 102 εκατομμύρια ευρώ ρευστότητα με τα χρήματα των επιβατών που έδωσε η κυβέρνηση μέσω Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) στα μέσα Απριλίου και μάλιστα με αναδρομική ισχύ δεν φαίνεται ότι επαρκούν για να διασωθεί η Aegean. Ούτε και οι πιστωτικές γραμμές άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ από τις ελληνικές τράπεζες. Και η αισιοδοξία του κ. Ευτύχη Βασιλάκη τις πρώτες εβδομάδες της κρίσης του κορονοϊού μετατράπηκε σε αίτημα στήριξης και συζητήσεις με την κυβέρνηση, ενώη η εταιρεία που απογειώθηκε πριν από λίγα χρόνια αποκτώντας μονοπώλιο με την αγορά της Ολυμπιακής από τη MIG του Ανδρέα Βγενόπουλου να κινδυνεύει με ανώμαλη προσγείωση.
Βέβαια, η Aegean έχει στην πορεία της αποδείξει πως βρίσκει τρόπους να υπερπηδά εμπόδια. Αλλωστε, η ΠΝΠ ήλθε ως «μάννα εξ ουρανού», ενώ η εταιρεία κατά παράβαση των διατάξεων περί αερομεταφορών δεν επέστρεφε από τα τέλη Φεβρουαρίου τα χρήματα στους επιβάτες από τη ματαίωση των πτήσεων. Η τακτική της αυτή οδήγησε σε βροχή καταγγελιών στον Συνήγορο του Καταναλωτή, ο οποίος ζήτησε διευκρινίσεις από τις 20 Μαρτίου 2020 και, ω του θαύματος, η εταιρεία απάντησε στις 14 Μαΐου μετά την έκδοση της ΠΝΠ.14 Μαΐου μετά την έκδοση της ΠΝΠ.
Ετσι τώρα μοιράζει, αντί για χρήματα, vouchers δεκαοκτάμηνης διάρκειας, τα οποία θα αποπληρώσει αν δεν γίνει χρήση και φυσικά αν έχει τη δυνατότητα
ΒΟΗΘΕΙΑ ΜΕ ΟΡΟΥΣ
Η εταιρεία ζητά βοήθεια από το κράτος και μάλιστα βάζει και όρους, επισημαίνοντας ότι συζητά με όλους και με όλα και πως η κρατική βοήθεια θα πρέπει να δοθεί, καθότι άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες με χειρότερο ισολογισμό αναμένεται να λάβουν εντυπωσιακή βοήθεια.
Τι εννοεί όμως ο κ. Βασιλάκης λέγοντας ότι συζητά με όλους και με όλα; Στην ουσία αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο, αν δεν πάρει αυτά που θέλει, να πουλήσει την εταιρεία στη Lufthansa, σενάριο που έχει ήδη φροντίσει να μεταφερθεί σε κυβερνητικά στελέχη. Ετσι θεωρεί ότι θα κάμψει τις όποιες αντιρρήσεις ώστε να λάβει «γην και ύδωρ», προκειμένου η Ελλάδα να μην πάψει να έχει εθνικό αερομεταφορέα, ο οποίος μάλιστα έχει πατήσει πόδι και στην Κύπρο και εσχάτως στη Ρουμανία.
Και το «γην και ύδωρ» μεταφράζεται σε παροχή στήριξης σε μετρητά αλλά και εγγυήσεις για λήψη τραπεζικών δανείων μακροχρόνιας διάρκειας. Εκ πρώτης όψεως, βέβαια, το αίτημα φαντάζει λογικό. ∆εν είναι όμως ακριβώς έτσι όταν την ίδια στιγμή ο κ. Βασιλάκης κατηγορηματικά αναφέρει ότι δεν συμβιβάζεται στο να διαπραγματευτεί τους όρους που διοικεί η ομάδα την εταιρεία.
ΚΑΥΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Τι εννοεί όμως άραγε; Είναι δυνατόν το κράτος να δώσει εγγυήσεις και κεφάλαια και την ίδια στιγμή να μην έχει κανέναν απολύτως λόγο στην εταιρεία; Προς το παρόν, μάλιστα, η εταιρεία έχει χρηματοδοτηθεί μέσω των διατάξεων για αναστολή συμβάσεων του προσωπικού, που υπολογίζεται ότι είναι της τάξεως οφέλους για την Aegean 56 εκατ. ευρώ τον μήνα.
∆εν πρέπει άραγε το κράτος να έχει λόγο στις προβλέψεις για μερίσματα, αμοιβές διοίκησης ή ακόμα και σε εξασφάλιση σε μετοχές; ∆εν πρέπει να αναλάβει εγγυήσεις η Aegean να επιστρέψει τα 102 εκατομμύρια ευρώ που παρακρατά με την ΠΝΠ αν λάβει κρατική βοήθεια, δεδομένου ότι υπάρχει κίνδυνος παραπομπής της Ελλάδας στα κοινοτικά όργανα;
Σημειώνεται ότι η Aegean δεν έχει μπροστά της να αντιμετωπίσει μόνο τις ζημίες από το lockdown, αλλά και το γεγονός ότι δεν θα πετούν όλα τα αεροσκάφη της (αυτά που έχει σήμερα) μέχρι και το 2021, όπως η ίδια παραδέχεται, ενώ την ίδια στιγμή έχει προχωρήσει σε παραγγελίες που πρέπει να υλοποιηθούν και για τις οποίες χρειάζεται κεφάλαια.
Η ίδια μπορεί να ισχυρίζεται ότι βρί σκεται σε διαπραγματεύσεις με την Airbus για το αν μπορούν να πάνε μερικούς μήνες πίσω οι παραδόσεις, αλλά και με τις εταιρείες που έχει μισθώσει αεροσκάφη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι μπορεί να βρεθεί λύση.Οι δανειακές υποχρεώσεις του ομίλου στο τέλος του 2019 ήταν 540 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα ήταν περί τα 580585 εκατ. ευρώ, από τα οποία περίπου 150 εκατ. ευρώ είναι δεσμευμένες καταθέσεις. Επίσης, το ομολογιακό δάνειο του 2019, ύψους 200 εκατ. ευρώ, δεν είναι βέβαιο ότι θα συνεχίσει να είναι ακίνδυνο καταγγελίας, καθώς θεωρείται δεδομένο ότι η εταιρεία δεν θα καλύπτει τα προκαθορισμένα όρια χρηματοοικονομικών δεικτών.
Με βάση τα όσα ανέφερε στους αναλυτές ο κ. Βασιλάκης, το πρώτο τρίμηνο τα EBITDA θα είναι αρνητικά κατά 80 εκατ. ευρώ, με τον Μάρτιο να είναι αρνητικός κατά 55 εκατ. ευρώ, ενώ συνήθως ήταν θετικός. Η εταιρεία «καίει» κεφάλαια περί τα 40 εκατ. ευρώ τον μήνα και αυτό θα συμβαίνει έως τα τέλη Ιουνίου, ενώ καλώς εχόντων των πραγμάτων η απώλεια κεφαλαίων ναι μεν θα περιοριστεί, αλλά προβλέπεται να συνεχιστεί έως τα τέλη του έτους. Ετσι, στην καλύτερη περίπτωση από την έναρξη της κρίσης δημιουργείται μια «τρύπα» κεφαλαίων που μπορεί να ξεπεράσει τα 300 εκατομμύρια ευρώ.Υπό αυτές τα συνθήκες, το ερώτημα που τίθεται είναι πόσα κεφάλαια χρειάζεται η εταιρεία. Σε αυτό το ερώτημα απάντηση από την πλευρά του κ. Βασιλάκη δεν υπάρχει.
Με συντηρητικούς όμως υπολογισμούς, η Aegean μπορεί να χρειαστεί ακόμα και πάνω από 1 δισ. ευρώ, μέγεθος δυσθεώρητο για τα ελληνικά δεδομένα.
Ο κ. Βασιλάκης όμως δημοσίως δεν προσδιορίζει και κάτι άλλο... Πόσα χρήματα είναι διατεθειμένοι να βάλουν οι βασικοί μέτοχοι και με ποιον τρόπο προκειμένου να στηρίξουν την εταιρεία, δεδομένου ότι την τελευταία πενταετία έχουν εισπράξει μερίσματα πάνω από 120 εκατομμύρια ευρώ.
Την 31η Δεκεμβρίου 2019 πάνω από 50% του συνόλου των δικαιωμάτων ψήφου της εταιρείας κατείχαν οι: Ευτύχιος Βασιλάκης 37,08% (1,24% άμεσα, 24,18% έμμεσα μέσω της Evertrans S.A. και 11,66% έμμεσα μέσω της Autohellas ATEE), Alnesco Enterprices Company Limited 8,56%, Siana Enterprices Company Limited 8,56% και Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος 5,19%. Οπως γίνεται κατανοητό, ο κ. Βασιλάκης κατέχει σημαντικό ποσοστό μέσω της εισηγμένης Autohellas, η οποία επίσης αντιμετωπίζει προβλήματα και ουσιαστικά πρέπει να την ενισχύσει για να μπορέσει η εταιρεία με τη σειρά της να ενισχύσει την Aegean.
Επισημαίνεται ότι από την ημέρα που η εταιρεία εισήχθη στο Χρηματιστήριο, το 2007, οι βασικοί μέτοχοι δεν έχουν βάλει κεφάλαια σε αυτήν. Νωρίτερα και συγκεκριμένα από το 1995, όταν ιδρύθηκε η εταιρεία, και έως την εισαγωγή στο Χ.Α. οι μέτοχοι είχαν τοποθετήσει 26 εκατ. ευρώ. Από το Χ.Α. αντλήθηκε το ποσό των 123 εκατ. ευρώ. Οπως γίνεται αντιληπτό, αν υπολογιστούν και τα μερίσματα που έχουν ληφθεί, οι υπεραξίες είναι τεράστιες και οι μέτοχοι έχουν αποσβέσει την επένδυσή τους.
Η Ολυμπιακή εξαγοράστηκε από τη MIG το 2009 έναντι 178 εκατ. ευρώ και η συμφωνία εξαγοράς από την Aegean ανακοινώθηκε το 2012, ενώ η έγκριση από τις ευρωπαϊκές Αρχές δόθηκε έναν χρόνο αργότερα. Ενώ αρχικά η Ευρωπαϊκή Αρχή θεωρούσε ότι υπήρχε ζήτημα μονοπωλίου, όλως παραδόξως άλλαξε στάση στη συνέχεια και έδωσε έγκριση, με το σκεπτικό ότι θα έκλεινε η Ολυμπιακή.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 23 Μαΐου
540 εκατ. ευρώ ήταν οι δανειακές υποχρεώσεις του ομίλου στο τέλος του 2019
Βέβαια, η Aegean έχει στην πορεία της αποδείξει πως βρίσκει τρόπους να υπερπηδά εμπόδια. Αλλωστε, η ΠΝΠ ήλθε ως «μάννα εξ ουρανού», ενώ η εταιρεία κατά παράβαση των διατάξεων περί αερομεταφορών δεν επέστρεφε από τα τέλη Φεβρουαρίου τα χρήματα στους επιβάτες από τη ματαίωση των πτήσεων. Η τακτική της αυτή οδήγησε σε βροχή καταγγελιών στον Συνήγορο του Καταναλωτή, ο οποίος ζήτησε διευκρινίσεις από τις 20 Μαρτίου 2020 και, ω του θαύματος, η εταιρεία απάντησε στις 14 Μαΐου μετά την έκδοση της ΠΝΠ.14 Μαΐου μετά την έκδοση της ΠΝΠ.
Ετσι τώρα μοιράζει, αντί για χρήματα, vouchers δεκαοκτάμηνης διάρκειας, τα οποία θα αποπληρώσει αν δεν γίνει χρήση και φυσικά αν έχει τη δυνατότητα
ΒΟΗΘΕΙΑ ΜΕ ΟΡΟΥΣ
Η εταιρεία ζητά βοήθεια από το κράτος και μάλιστα βάζει και όρους, επισημαίνοντας ότι συζητά με όλους και με όλα και πως η κρατική βοήθεια θα πρέπει να δοθεί, καθότι άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες με χειρότερο ισολογισμό αναμένεται να λάβουν εντυπωσιακή βοήθεια.
Τι εννοεί όμως ο κ. Βασιλάκης λέγοντας ότι συζητά με όλους και με όλα; Στην ουσία αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο, αν δεν πάρει αυτά που θέλει, να πουλήσει την εταιρεία στη Lufthansa, σενάριο που έχει ήδη φροντίσει να μεταφερθεί σε κυβερνητικά στελέχη. Ετσι θεωρεί ότι θα κάμψει τις όποιες αντιρρήσεις ώστε να λάβει «γην και ύδωρ», προκειμένου η Ελλάδα να μην πάψει να έχει εθνικό αερομεταφορέα, ο οποίος μάλιστα έχει πατήσει πόδι και στην Κύπρο και εσχάτως στη Ρουμανία.
Και το «γην και ύδωρ» μεταφράζεται σε παροχή στήριξης σε μετρητά αλλά και εγγυήσεις για λήψη τραπεζικών δανείων μακροχρόνιας διάρκειας. Εκ πρώτης όψεως, βέβαια, το αίτημα φαντάζει λογικό. ∆εν είναι όμως ακριβώς έτσι όταν την ίδια στιγμή ο κ. Βασιλάκης κατηγορηματικά αναφέρει ότι δεν συμβιβάζεται στο να διαπραγματευτεί τους όρους που διοικεί η ομάδα την εταιρεία.
ΚΑΥΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Τι εννοεί όμως άραγε; Είναι δυνατόν το κράτος να δώσει εγγυήσεις και κεφάλαια και την ίδια στιγμή να μην έχει κανέναν απολύτως λόγο στην εταιρεία; Προς το παρόν, μάλιστα, η εταιρεία έχει χρηματοδοτηθεί μέσω των διατάξεων για αναστολή συμβάσεων του προσωπικού, που υπολογίζεται ότι είναι της τάξεως οφέλους για την Aegean 56 εκατ. ευρώ τον μήνα.
∆εν πρέπει άραγε το κράτος να έχει λόγο στις προβλέψεις για μερίσματα, αμοιβές διοίκησης ή ακόμα και σε εξασφάλιση σε μετοχές; ∆εν πρέπει να αναλάβει εγγυήσεις η Aegean να επιστρέψει τα 102 εκατομμύρια ευρώ που παρακρατά με την ΠΝΠ αν λάβει κρατική βοήθεια, δεδομένου ότι υπάρχει κίνδυνος παραπομπής της Ελλάδας στα κοινοτικά όργανα;
300 εκατ. ευρώ «τρύπα» κεφαλαίων δημιουργείται από την έναρξη της κρίσης, στην καλύτερη περίπτωση
Σημειώνεται ότι η Aegean δεν έχει μπροστά της να αντιμετωπίσει μόνο τις ζημίες από το lockdown, αλλά και το γεγονός ότι δεν θα πετούν όλα τα αεροσκάφη της (αυτά που έχει σήμερα) μέχρι και το 2021, όπως η ίδια παραδέχεται, ενώ την ίδια στιγμή έχει προχωρήσει σε παραγγελίες που πρέπει να υλοποιηθούν και για τις οποίες χρειάζεται κεφάλαια.
Η ίδια μπορεί να ισχυρίζεται ότι βρί σκεται σε διαπραγματεύσεις με την Airbus για το αν μπορούν να πάνε μερικούς μήνες πίσω οι παραδόσεις, αλλά και με τις εταιρείες που έχει μισθώσει αεροσκάφη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι μπορεί να βρεθεί λύση.Οι δανειακές υποχρεώσεις του ομίλου στο τέλος του 2019 ήταν 540 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα ήταν περί τα 580585 εκατ. ευρώ, από τα οποία περίπου 150 εκατ. ευρώ είναι δεσμευμένες καταθέσεις. Επίσης, το ομολογιακό δάνειο του 2019, ύψους 200 εκατ. ευρώ, δεν είναι βέβαιο ότι θα συνεχίσει να είναι ακίνδυνο καταγγελίας, καθώς θεωρείται δεδομένο ότι η εταιρεία δεν θα καλύπτει τα προκαθορισμένα όρια χρηματοοικονομικών δεικτών.
102 εκατ. ευρώ παρακρατά με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου η Aegean
Με βάση τα όσα ανέφερε στους αναλυτές ο κ. Βασιλάκης, το πρώτο τρίμηνο τα EBITDA θα είναι αρνητικά κατά 80 εκατ. ευρώ, με τον Μάρτιο να είναι αρνητικός κατά 55 εκατ. ευρώ, ενώ συνήθως ήταν θετικός. Η εταιρεία «καίει» κεφάλαια περί τα 40 εκατ. ευρώ τον μήνα και αυτό θα συμβαίνει έως τα τέλη Ιουνίου, ενώ καλώς εχόντων των πραγμάτων η απώλεια κεφαλαίων ναι μεν θα περιοριστεί, αλλά προβλέπεται να συνεχιστεί έως τα τέλη του έτους. Ετσι, στην καλύτερη περίπτωση από την έναρξη της κρίσης δημιουργείται μια «τρύπα» κεφαλαίων που μπορεί να ξεπεράσει τα 300 εκατομμύρια ευρώ.Υπό αυτές τα συνθήκες, το ερώτημα που τίθεται είναι πόσα κεφάλαια χρειάζεται η εταιρεία. Σε αυτό το ερώτημα απάντηση από την πλευρά του κ. Βασιλάκη δεν υπάρχει.
Με συντηρητικούς όμως υπολογισμούς, η Aegean μπορεί να χρειαστεί ακόμα και πάνω από 1 δισ. ευρώ, μέγεθος δυσθεώρητο για τα ελληνικά δεδομένα.
Ο κ. Βασιλάκης όμως δημοσίως δεν προσδιορίζει και κάτι άλλο... Πόσα χρήματα είναι διατεθειμένοι να βάλουν οι βασικοί μέτοχοι και με ποιον τρόπο προκειμένου να στηρίξουν την εταιρεία, δεδομένου ότι την τελευταία πενταετία έχουν εισπράξει μερίσματα πάνω από 120 εκατομμύρια ευρώ.
Ο ρόλος του Ευτύχη Βασιλάκη, η Ολυμπιακή και τα εμπόδια
Την 31η Δεκεμβρίου 2019 πάνω από 50% του συνόλου των δικαιωμάτων ψήφου της εταιρείας κατείχαν οι: Ευτύχιος Βασιλάκης 37,08% (1,24% άμεσα, 24,18% έμμεσα μέσω της Evertrans S.A. και 11,66% έμμεσα μέσω της Autohellas ATEE), Alnesco Enterprices Company Limited 8,56%, Siana Enterprices Company Limited 8,56% και Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος 5,19%. Οπως γίνεται κατανοητό, ο κ. Βασιλάκης κατέχει σημαντικό ποσοστό μέσω της εισηγμένης Autohellas, η οποία επίσης αντιμετωπίζει προβλήματα και ουσιαστικά πρέπει να την ενισχύσει για να μπορέσει η εταιρεία με τη σειρά της να ενισχύσει την Aegean.
Επισημαίνεται ότι από την ημέρα που η εταιρεία εισήχθη στο Χρηματιστήριο, το 2007, οι βασικοί μέτοχοι δεν έχουν βάλει κεφάλαια σε αυτήν. Νωρίτερα και συγκεκριμένα από το 1995, όταν ιδρύθηκε η εταιρεία, και έως την εισαγωγή στο Χ.Α. οι μέτοχοι είχαν τοποθετήσει 26 εκατ. ευρώ. Από το Χ.Α. αντλήθηκε το ποσό των 123 εκατ. ευρώ. Οπως γίνεται αντιληπτό, αν υπολογιστούν και τα μερίσματα που έχουν ληφθεί, οι υπεραξίες είναι τεράστιες και οι μέτοχοι έχουν αποσβέσει την επένδυσή τους.
Από την ημέρα που ο όμιλος εισήχθη στο Χρηματιστήριο, το 2007, οι βασικοί μέτοχοι δεν έχουν βάλει κεφάλαιαΥπενθυμίζεται πως όταν η Aegean εισήλθε στο Χ.Α. είχε ανταγωνίστρια την Ολυμπιακή, που σήμερα αποτελεί θυγατρική της. Για να περάσει στα χέρια της έναντι 72 εκατ. ευρώ χρειάστηκε να ξεπεραστούν εμπόδια, ακόμα και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, που αρχικά απαγόρευε οποιαδήποτε συνεργασία μεταξύ των δύο εταιρειών όταν η Ολυμπιακή ήταν ιδιοκτησίας του μακαρίτη Ανδρέα Βγενόπουλου.
Η Ολυμπιακή εξαγοράστηκε από τη MIG το 2009 έναντι 178 εκατ. ευρώ και η συμφωνία εξαγοράς από την Aegean ανακοινώθηκε το 2012, ενώ η έγκριση από τις ευρωπαϊκές Αρχές δόθηκε έναν χρόνο αργότερα. Ενώ αρχικά η Ευρωπαϊκή Αρχή θεωρούσε ότι υπήρχε ζήτημα μονοπωλίου, όλως παραδόξως άλλαξε στάση στη συνέχεια και έδωσε έγκριση, με το σκεπτικό ότι θα έκλεινε η Ολυμπιακή.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 23 Μαΐου