ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Ρέθυμνο: Στοίχημα η ηλεκτρονική διακυβέρνηση για την Τοπική Αυτοδιοίκηση
Με κυρίαρχο στόχο τη διευκόλυνση των Ρεθύμνιων και των επισκεπτών της πόλης, σε συνάρτηση με τη βελτίωση λειτουργίας των υπηρεσιών του δήμου Ρεθύμνης την ανταπόκρισή στις σύγχρονες επιταγές επικοινωνίας και συναλλαγής, ο Δήμος Ρεθύμνης τα τελευταία δώδεκα χρόνια σχεδίασε και υλοποίησε μια σειρά έργων Πληροφορικής που πολλά από αυτά ήταν απαραίτητα εργαλεία και για την λειτουργία του Δήμου την περίοδο της πανδημίας του κορονοιού.
Σύμφωνα με τη δημοτική αρχή του Ρεθύμνου, η ηλεκτρονική διακυβέρνηση είναι το σύγχρονο στοίχημα που καλείται η Τοπική Αυτοδιοίκηση να κερδίσει. Η διαφάνεια, η διασφάλιση της εύκολης πρόσβασης όλων των δημοτών κι επισκεπτών στο σύνολο των παρεχόμενων δημοτικών υπηρεσιών, η διαρκής αλληλεπίδραση και ανεμπόδιστη συνεργασία της κοινωνίας με τις υπηρεσίες που την αφορούν, δεν αποτελούν πλέον προτάγματα του μέλλοντος αλλά αναγκαίες συνθήκες του παρόντος. Ο Δήμος Ρεθύμνης είναι ο δήμος, όπως επισημαίνεται από τα στελέχη του δήμου αλλά και τον ίδιο το δήμαρχο Γιώργη Μαρινάκη, με το πληρέστερο σύνολο ηλεκτρονικών υπηρεσιών στην χώρα. Υπηρεσίες που λειτουργούν αξιόπιστα, συνεχώς, και βελτιώνονται καθημερινά από το τμήμα Πληροφορικής του Δήμου σε συνεργασία με τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες.
Σύμφωνα με όσα παρουσιάστηκαν σήμερα από τους αρμόδιους της ηλεκτρονικής πορείας και εκσυγχρονισμού του δήμου «από το 2008, εγκαταστάθηκε στις δημοτικές υπηρεσίες ηλεκτρονικό σύστημα διεκπεραίωσης αιτημάτων δημοτών και διαχείρισης εγγράφων. Ακολούθησαν εφαρμογές για τα smartphones, μια πρώτη προσπάθεια για ηλεκτρονικές πληρωμές οφειλών, τα αιτήματα μέσω SMS, το Γεωγραφικό Πληροφοριακό Συστήμα (GIS), και άλλα συστήματα ηλεκτρονικών υπηρεσιών που παρά τις αδυναμίες (δύσκολη πιστοποίηση του εκάστοτε χρήστη και ελλιπή εξοικείωση των δημοτών με την τεχνολογία) ήταν μια πρωτοπορία, συγκριτικά με τις ενέργειες των υπολοίπων δήμων της χώρας στον τομέα της ψηφιακής αναδιοργάνωσής τους. Σήμερα πλέον, ο δήμος Ρεθύμνης μετά από αντικατάσταση, εκσυγχρονισμό και βελτίωση των συστημάτων του ηλεκτρονικής διακυβέρνησης της περασμένης δεκαετίας, την δημιουργία νέων υπηρεσιών, και την εσωτερική αναδιοργάνωσή του, είναι σε θέση να παρέχει ένα πλήρες σύνολο ηλεκτρονικών υπηρεσιών που συνδυάζονται άρτια με το πρόγραμμα βιώσιμης αστικής κινητικότητας που επιτυχώς εφαρμόζει ο δήμος. Η ηλεκτρονική εξυπηρέτηση δεν απαιτεί μετακινήσεις και συμβάλει στο στόχο της βελτίωσης της βιωσιμότητας της πόλης μας προς όφελος του συνόλου των δημοτών και του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος».
Η ετοιμότητα που επέδειξε ο Δήμος Ρεθύμνης στη διαχείριση της κρίσης που επέφερε η πανδημία του κορονοϊού είναι μετρήσιμη και με αποτελέσματα δεδομένου όπως τονίστηκε ότι: «'Αμεσα οργανώθηκαν και προσφέρθηκαν υπηρεσίες Πληροφορικής για την ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των δημοτών αλλά και για την εσωτερική λειτουργία του δημοτικού συστήματος. Τα υφιστάμενα συστήματα αναβαθμίστηκαν προσαρμόστηκαν με ταχύτητα και παράλληλα επισπεύσθηκε η παραγωγική λειτουργία νέων σημαντικών ηλεκτρονικών υπηρεσιών όπως οι ηλεκτρονικές πληρωμές με πιστωτική κάρτα κ.α. επιτρέποντας στους δημότες να διαχειρίζονται όλες τις υποθέσεις τους με το δήμο, από την ασφάλεια του σπιτιού τους».
Τα έργα Πληροφορικής που έχει σχεδιάσει το αρμόδιο Τμήμα του δήμου Ρεθύμνης (https://www.rethymno.gr/e-services) αφορούν σε: «Σύστημα Ηλεκτρονικών Αιτημάτων πολιτών. Εφαρμογή για smartphones «Δημότης Ρεθύμνου (Android και iOS). Σύστημα ηλεκτρονικής πληρωμής βεβαιωμένων τους οφειλών προς το Δήμο με πιστωτική - χρεωστική κάρτα. Ασύρματου Δικτύου WiFi ελεύθερης πρόσβασης στο Ίντερνετ. Σύστημα ενιαίας πρόσβασης και αυθεντικοποίησης χρηστών (SSO). Σύστημα Διαχείρισης και Ψηφιοποίησης Εγγράφων. Σύστημα Διαχείρισης Εργασιών (workflow). Συστήματα για την λειτουργία του Δήμου με εργασία εξ αποστάσεως. Σύστημα Εποπτείας & Διαχείρισης Στόλου Οχημάτων - Τηλεματική. ΣΑΡΩΣΗ - ΑΡΧΕΙΟΘΕΤΗΣΗ - ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΡΧΕΙΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ». Παράλληλα σε εξέλιξη βρίσκονται τα νέα έργα Πληροφορικής που αφορούν στην ηλεκτρονικής εξυπηρέτηση/ενημέρωση και την βιώσιμη κινητικότητα και συγκεκριμένα: «Σύστημα διαχείρισης αιτημάτων σχολείων προς τις υπηρεσίες του δήμου, σύστημα παρακολούθησης κυκλοφοριακών δεδομένων, σε πραγματικό χρόνο με τη χρήση θερμοκαμερών που είναι τοποθετημένες σε 12 σημεία της πόλης έπειτα από μελέτη και υπόδειξη από το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο σε σχέση με τους κυκλοφοριακούς φόρτους. Σύστημα «έξυπνου» συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης στην πόλη. Δώδεκα έξυπνες στάσεις αστικής συγκοινωνίας και παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο (Τηλεματική) της έλευσης των λεωφορείων σε συνεργασία με το ΚΤΕΛ. Έξυπνη εφαρμογή ενημέρωσης βιώσιμων τρόπων μετακίνησης στο Ρέθυμνο με τη δυνατότητα για έναν επισκέπτη να σχεδιάσει το ταξίδι του στο Ρέθυμνο και να επιλέξει διάφορα σημεία ενδιαφέροντος και μέσω της εφαρμογής θα μπορεί να ενημερωθεί για τους διαθέσιμους εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης και να κάνει το σχεδιασμό της επίσκεψης του σε καθημερινή βάση. Αναβάθμιση/Ενημέρωση του συστήματος GIS. Αναβάθμιση/Ενημέρωση του Rethymno.Guide».
Στο Δήμο Ρεθύμνης αξιοποιήθηκε, όπως επισημαίνεται, κάθε δυνατότητα που προσφέρει η τεχνολογία για να αναβαθμιστεί η εσωτερική λειτουργία των υπηρεσιών του δήμου για να αντιμετωπιστούν προκλήσεις που έφερε η πανδημία αλλά κυρίως για να γίνουν οι υπηρεσίες πιο ευέλικτες, να αντιμετωπιστεί η γραφειοκρατία με τις συνακόλουθες επιβαρύνσεις της τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τους δημότες, και ως δήμος να αποκτήσει ένα σύγχρονο, αποδοτικό, φιλικό και αξιόπιστο πρόσωπο.
Σύμφωνα με τη δημοτική αρχή του Ρεθύμνου, η ηλεκτρονική διακυβέρνηση είναι το σύγχρονο στοίχημα που καλείται η Τοπική Αυτοδιοίκηση να κερδίσει. Η διαφάνεια, η διασφάλιση της εύκολης πρόσβασης όλων των δημοτών κι επισκεπτών στο σύνολο των παρεχόμενων δημοτικών υπηρεσιών, η διαρκής αλληλεπίδραση και ανεμπόδιστη συνεργασία της κοινωνίας με τις υπηρεσίες που την αφορούν, δεν αποτελούν πλέον προτάγματα του μέλλοντος αλλά αναγκαίες συνθήκες του παρόντος. Ο Δήμος Ρεθύμνης είναι ο δήμος, όπως επισημαίνεται από τα στελέχη του δήμου αλλά και τον ίδιο το δήμαρχο Γιώργη Μαρινάκη, με το πληρέστερο σύνολο ηλεκτρονικών υπηρεσιών στην χώρα. Υπηρεσίες που λειτουργούν αξιόπιστα, συνεχώς, και βελτιώνονται καθημερινά από το τμήμα Πληροφορικής του Δήμου σε συνεργασία με τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες.
Σύμφωνα με όσα παρουσιάστηκαν σήμερα από τους αρμόδιους της ηλεκτρονικής πορείας και εκσυγχρονισμού του δήμου «από το 2008, εγκαταστάθηκε στις δημοτικές υπηρεσίες ηλεκτρονικό σύστημα διεκπεραίωσης αιτημάτων δημοτών και διαχείρισης εγγράφων. Ακολούθησαν εφαρμογές για τα smartphones, μια πρώτη προσπάθεια για ηλεκτρονικές πληρωμές οφειλών, τα αιτήματα μέσω SMS, το Γεωγραφικό Πληροφοριακό Συστήμα (GIS), και άλλα συστήματα ηλεκτρονικών υπηρεσιών που παρά τις αδυναμίες (δύσκολη πιστοποίηση του εκάστοτε χρήστη και ελλιπή εξοικείωση των δημοτών με την τεχνολογία) ήταν μια πρωτοπορία, συγκριτικά με τις ενέργειες των υπολοίπων δήμων της χώρας στον τομέα της ψηφιακής αναδιοργάνωσής τους. Σήμερα πλέον, ο δήμος Ρεθύμνης μετά από αντικατάσταση, εκσυγχρονισμό και βελτίωση των συστημάτων του ηλεκτρονικής διακυβέρνησης της περασμένης δεκαετίας, την δημιουργία νέων υπηρεσιών, και την εσωτερική αναδιοργάνωσή του, είναι σε θέση να παρέχει ένα πλήρες σύνολο ηλεκτρονικών υπηρεσιών που συνδυάζονται άρτια με το πρόγραμμα βιώσιμης αστικής κινητικότητας που επιτυχώς εφαρμόζει ο δήμος. Η ηλεκτρονική εξυπηρέτηση δεν απαιτεί μετακινήσεις και συμβάλει στο στόχο της βελτίωσης της βιωσιμότητας της πόλης μας προς όφελος του συνόλου των δημοτών και του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος».
Η ετοιμότητα που επέδειξε ο Δήμος Ρεθύμνης στη διαχείριση της κρίσης που επέφερε η πανδημία του κορονοϊού είναι μετρήσιμη και με αποτελέσματα δεδομένου όπως τονίστηκε ότι: «'Αμεσα οργανώθηκαν και προσφέρθηκαν υπηρεσίες Πληροφορικής για την ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των δημοτών αλλά και για την εσωτερική λειτουργία του δημοτικού συστήματος. Τα υφιστάμενα συστήματα αναβαθμίστηκαν προσαρμόστηκαν με ταχύτητα και παράλληλα επισπεύσθηκε η παραγωγική λειτουργία νέων σημαντικών ηλεκτρονικών υπηρεσιών όπως οι ηλεκτρονικές πληρωμές με πιστωτική κάρτα κ.α. επιτρέποντας στους δημότες να διαχειρίζονται όλες τις υποθέσεις τους με το δήμο, από την ασφάλεια του σπιτιού τους».
Τα έργα Πληροφορικής που έχει σχεδιάσει το αρμόδιο Τμήμα του δήμου Ρεθύμνης (https://www.rethymno.gr/e-services) αφορούν σε: «Σύστημα Ηλεκτρονικών Αιτημάτων πολιτών. Εφαρμογή για smartphones «Δημότης Ρεθύμνου (Android και iOS). Σύστημα ηλεκτρονικής πληρωμής βεβαιωμένων τους οφειλών προς το Δήμο με πιστωτική - χρεωστική κάρτα. Ασύρματου Δικτύου WiFi ελεύθερης πρόσβασης στο Ίντερνετ. Σύστημα ενιαίας πρόσβασης και αυθεντικοποίησης χρηστών (SSO). Σύστημα Διαχείρισης και Ψηφιοποίησης Εγγράφων. Σύστημα Διαχείρισης Εργασιών (workflow). Συστήματα για την λειτουργία του Δήμου με εργασία εξ αποστάσεως. Σύστημα Εποπτείας & Διαχείρισης Στόλου Οχημάτων - Τηλεματική. ΣΑΡΩΣΗ - ΑΡΧΕΙΟΘΕΤΗΣΗ - ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΡΧΕΙΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ». Παράλληλα σε εξέλιξη βρίσκονται τα νέα έργα Πληροφορικής που αφορούν στην ηλεκτρονικής εξυπηρέτηση/ενημέρωση και την βιώσιμη κινητικότητα και συγκεκριμένα: «Σύστημα διαχείρισης αιτημάτων σχολείων προς τις υπηρεσίες του δήμου, σύστημα παρακολούθησης κυκλοφοριακών δεδομένων, σε πραγματικό χρόνο με τη χρήση θερμοκαμερών που είναι τοποθετημένες σε 12 σημεία της πόλης έπειτα από μελέτη και υπόδειξη από το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο σε σχέση με τους κυκλοφοριακούς φόρτους. Σύστημα «έξυπνου» συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης στην πόλη. Δώδεκα έξυπνες στάσεις αστικής συγκοινωνίας και παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο (Τηλεματική) της έλευσης των λεωφορείων σε συνεργασία με το ΚΤΕΛ. Έξυπνη εφαρμογή ενημέρωσης βιώσιμων τρόπων μετακίνησης στο Ρέθυμνο με τη δυνατότητα για έναν επισκέπτη να σχεδιάσει το ταξίδι του στο Ρέθυμνο και να επιλέξει διάφορα σημεία ενδιαφέροντος και μέσω της εφαρμογής θα μπορεί να ενημερωθεί για τους διαθέσιμους εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης και να κάνει το σχεδιασμό της επίσκεψης του σε καθημερινή βάση. Αναβάθμιση/Ενημέρωση του συστήματος GIS. Αναβάθμιση/Ενημέρωση του Rethymno.Guide».
Στο Δήμο Ρεθύμνης αξιοποιήθηκε, όπως επισημαίνεται, κάθε δυνατότητα που προσφέρει η τεχνολογία για να αναβαθμιστεί η εσωτερική λειτουργία των υπηρεσιών του δήμου για να αντιμετωπιστούν προκλήσεις που έφερε η πανδημία αλλά κυρίως για να γίνουν οι υπηρεσίες πιο ευέλικτες, να αντιμετωπιστεί η γραφειοκρατία με τις συνακόλουθες επιβαρύνσεις της τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τους δημότες, και ως δήμος να αποκτήσει ένα σύγχρονο, αποδοτικό, φιλικό και αξιόπιστο πρόσωπο.