Σε συγκεκριµένα, µελετηµένα βήµατα και κινήσεις για την ενίσχυση των Ενόπλων ∆υνάµεων της χώρας, σε µια περίοδο που η γειτονική Τουρκία συνεχίζει να υποστηρίζει τον ρόλο του «αποσταθεροποιητή» της περιοχής, προχωρά η κυβέρνηση. Χαρακτηριστικό είναι ότι στα µέσα ∆εκεµβρίου αναµένεται να κατατεθεί στη Βουλή η συµφωνία για την απόκτηση των Rafale, µε τα πρώτα γαλλικά µαχητικά αεροσκάφη να φτάνουν στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 2021, ενώ κατατέθηκε και αίτηµα από την Αθήνα στις ΗΠΑ για παράδοση αριθµού µεταχειρισµένων F-35A στην Πολεµική Αεροπορία. Την ίδια ώρα, το ελληνικό υπουργείο Αµυνας έχει προχωρηµένες συζητήσεις, εκτός από τους Αµερικανούς και µε τη Γαλλία για το πρόγραµµα προσκτήσεως νέων φρεγατών, ενώ µελετώνται και οι σχετικές προτάσεις από Ολλανδία αλλά και Γερµανία, Ισπανία.

1_2


Περί τα µέσα ∆εκεµβρίου, και συγκεκριµένα στις 17 του µήνα, αναµένεται, σύµφωνα µε τις έως τώρα πληροφορίες των «Π», να κατατεθεί στη Βουλή η διακρατική συµφωνία Ελλάδας-Γαλλίας για την απόκτηση µιας µοίρας 18 αεροσκαφών Rafale και του οπλισµού τους. Το γεγονός αυτό πρακτικά σηµαίνει ότι οι δύο πλευρές, ιδίως η Πολεµική Αεροπορία και η Γενική ∆ιεύθυνση Αµυντικών Εξοπλισµών και Επενδύσεων (Γ∆ΑΕΕ) του υπουργείου Εθνικής Αµυνας, «έτρεξαν» το όλο ζήτηµα µε ταχείς, για τα ελληνικά δεδοµένα, ρυθµούς, από τις αρχές Σεπτεµβρίου, όταν έκανε τις σχετικές ανακοινώσεις στη Θεσσαλονίκη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

RAFALE TO 2021

«Κλειδί» στην εξέλιξη αυτή ήταν η τηλεφωνική επικοινωνία της 19ης Νοεµβρίου του υπουργού Εθνικής Αµυνας, Νίκου Παναγιωτόπουλου, µε τον Γάλλο πρέσβη στην Αθήνα, Πατρίκ Μεζονάβ, µε αντικείµενο, όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο, το χρονοδιάγραµµα, τις διαδικασίες και τα τεχνικά ζητήµατα πρόσκτησης των αεροσκαφών.

2

Σύµφωνα µε τα νεότερα στοιχεία που προκύπτουν, το ελληνικό Πεντάγωνο έχει προϋπολογίσει κονδύλια 2 δισεκατοµµυρίων ευρώ για το πρόγραµµα προσκτήσεως των 18 µαχητικών Rafale, του συναφούς επιχειρησιακού εξοπλισµού, εξοµοιωτών πτήσεως και αποστολής, καθώς και την αρχική «Εν συνεχεία υποστήριξη» (Follow-on-Support - FOS) του αεροσκάφους (Dassault).

Επιπλέον, για το πακέτο οπλισµού των αεροσκαφών έχουν προβλεφθεί και άλλα 350 εκατ. ευρώ (MBDA), ενώ προβλέπεται και «αγορά» από τους κατασκευαστές 20 παλαιότερων Mirage-2000EGM/ BGM. Τα ελληνικά Rafale θα είναι 12 µεταχειρισµένα και 6 νέας κατασκευής, της εκδόσεως Standard F3R, ενώ από τα 18 αεροσκάφη τα 4 θα είναι διθέσια (2 µεταχειρισµένα και 2 καινούργια), που θα χρησιµοποιηθούν κυρίως ως εκπαιδευτικά. Σηµειώνεται πως τα ελληνικά Rafale θα ενταχθούν στη δύναµη της 332 Μοίρας Παντός Καιρού (332 ΜΠΚ) µε την ονοµασία «Γεράκι».

Η έναρξη του προγράµµατος θα γίνει µετά την υπογραφή της συµβάσεως µε κατάθεση της ορισθείσας προκαταβολής, πράγµα που σηµαίνει ότι, αν αυτή κατατεθεί εντός του ∆εκεµβρίου, όπως επιδιώκει η Ελλάδα, το πρώτο Rafale αναµένεται να παραδοθεί στην Πολεµική Αεροπορία στα µέσα του 2021. Θα παραµείνει, όµως, στη Γαλλία για τη συνέχιση της εκπαιδεύσεως των Ελλήνων ιπταµένων και τεχνικών.

Ο αρχικός πυρήνας πιλότων που, σύµφωνα µε το ΓΕΑ, σχεδιάζεται να µεταβεί στη Γαλλία τον Ιανουάριο του νέου έτους, αποτελείται από 4 έµπειρους πιλότους Mirage 2000-5 και 12 τεχνικούς διαφόρων ειδικοτήτων της 114 Πτέρυγας Μάχης (Τανάγρα). Οι 4 πιλότοι δεν θα εκπαιδευτούν µόνο για να βγουν διαθέσιµοι στον τύπο, αλλά και για εκπαιδευτές εκπαιδευτών εδώ, στην Ελλάδα, και δοκιµαστές του αεροσκάφους.

Τα πρώτα Rafale εκτιµάται ότι θα αφιχθούν στην Τανάγρα τον Οκτώβριο του 2021, µε απώτερη πρόθεση να πρωτοεµφανιστούν είτε υπεριπτάµενα στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου 2021 είτεέπειτα από λίγες ηµέρες στην εορτή της Πολεµικής Αεροπορίας. Η εξέλιξη των παραδόσεων των Rafale θα είναι πρώτα τα 6 µεταχειρισµένα αεροσκάφη (2 διθέσια και 4 µονοθέσια), ακολούθως τα 6 νέα αεροσκάφη από τη γραµµή παραγωγής εντός του 2022 (2 διθέσια και 4 µονοθέσια) και, τέλος, το 2023 θα φτάσουν στην Τανάγρα τα τελευταία 6 µεταχειρισµένα αεροσκάφη, όλα µονοθέσια.

3

Στα νέα δεδοµένα να προστεθεί και η απόκτηση νέων βληµάτων αέρος-αέρος Meteor, καθώς και η επαναπιστοποίηση όλων των αποθεµάτων Κ/Β αέρος-αέρος MICA, αέρος-εδάφους SCALP-NG, καθώς και ναυτικής κρούσεως AM-39 Exocet, που ήδη υπάρχουν στο ελληνικό οπλοστάσιο.

Σηµαντικό είναι επίσης να αναφέρουµε ότι οι Ελληνες πιλότοι θα φέρουν ειδικό κράνος TARGO II της ισραηλινής Elbit, που ήδη έχει αγοραστεί για τους πιλότους των ινδικών και των καταριανών Rafale. Η οθόνη επί κράνους (Helmet Mounted Display) αποτελεί επανάσταση στον τοµέα της εναέριας µάχης του 21ου αιώνα, καθώς «κατευθύνει» τα εκτοξευόµενα βλήµατα προς τον στόχο ακολουθώντας το βλέµµα του πιλότου που βλέπει τον εχθρικό στόχο, κάτι που δίνει τροµακτικά πλεονεκτήµατα στις «κλειστές» αεροµαχίες.

ΑΠΟΚΤΗΣΗ F-35

Τους ισχυρούς αµυντικούς δεσµούς που έχουν αναπτυχθεί µεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ επανεπιβεβαίωσε, στις 30 Νοεµβρίου, µε επίσηµη ανακοίνωσή του, που αφορούσε τα F-35, o Αµερικανός πρέσβης στην Αθήνα, Τζέφρι Πάιατ, στην τρίτη συνολικώς «παρέµβασή» του στο συγκεκριµένο ζήτηµα, αυτήν τη φορά όµως πολύ πιο αναλυτική και σαφή. «Οι Ηνωµένες Πολιτείες, στα υψηλότερα επίπεδα, έχουν καλωσορίσει το ενδιαφέρον της Ελλάδας να προµηθευτεί το F-35 για την ελληνική Πολεµική Αεροπορία. Εχουµε δείξει την υποστήριξή µας για την προµήθεια και εργαζόµαστε στενά µαζί σε ένα µελλοντικό πρόγραµµα προµήθειας, το οποίο θα ενισχύσει τις αµυντικές ικανότητες της Ελλάδας, θα διασφαλίσει τη διαλειτουργικότητα µε τις Ενοπλες ∆υνάµεις των ΗΠΑ και θα βελτιώσει την περιφερειακή σταθερότητα», ανέφερε ο κ. Πάιατ. Είχαν προηγηθεί ελληνικά δηµοσιεύµατα σύµφωνα µε τα οποία οι ΗΠΑ αρνήθηκαν την ταχεία παράδοση αριθµού F-35 στην Ελλάδα, κάτι που είχε ζητήσει στις 6 Νοεµβρίου ο επικεφαλής της Γενικής ∆ιευθύνσεως Αµυντικών Εξοπλισµών και Επενδύσεων, αντιπτέραρχος (Ι) ε.α. Θόδωρος Λάγιος, µε σχετική επιστολή του. Με αυτήν εξέφραζε το αίτηµα προµήθειας 18-24 F-35, νέας κατασκευής ή και µεταχειρισµένων, στην οποία µεταξύ άλλων έκανε λόγο για ταχεία παράδοση αριθµού F-35 (πιθανότατα 6 µεταχειρισµένων) εντός του 2021.
Οπως διευκρίνιζαν στα «Π» πηγές που γνωρίζουν καλά το όλο θέµα, το ελληνικό αίτηµα για παράδοση αριθµού µεταχειρισµένων F-35A στην Πολεµική Αεροπορία δεν έχει απορριφθεί από τις ΗΠΑ, καθώς, για να αποδεσµευτούν -επειδή είναι εν ενεργεία µαχητικά αεροσκάφη στις αεροπορικές δυνάµεις των ΗΠΑ (USAF)- είναι απαραίτητο να υπάρχει σχετικό ψήφισµα από το Κογκρέσο των ΗΠΑ. Αυτό αναµένεται να γίνει µετά την ανάληψη της νέας κυβέρνησης στις ΗΠΑ στις 20 Ιανουαρίου. Εποµένως, το ελληνικό αίτηµα είναι σε ισχύ και αναµένεται το νέο Κογκρέσο για να αποφασίσει σχετικώς.

Αξίζει να σηµειωθεί ότι στις 14-17 Οκτωβρίου επισκέφθηκε την Ελλάδα ο Αµερικανός αρµόδιος βοηθός υπουργού Εξωτερικών, Κλαρκ Κούπερ, ο οποίος κατά την εδώ παραµονή του είχε συνάντηση στο Πεντάγωνο µε τον ΥΕΘΑ, Ν. Παναγιωτόπουλο, παρουσία και του κ. Πάιατ, µε τον οποίο συζήτησαν όλα αυτά τα θέµατα.

Η Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων του υπουργείου Εθνικής Αμυνας έτρεξε με ταχείς ρυθμούς το ζήτημα των γαλλικών μαχητικών

Ακολούθως, στις 6 Νοεµβρίου η Γ∆ΑΕΕ απέστειλε την προαναφερθείσα επιστολή, στην οποία γίνεται λόγος για «ταχεία παράδοση αριθµού F-35 εντός του 2021». Βεβαίως, αποµένει να διαπιστωθεί και στην πράξη τι από όλα αυτά θα γίνει, γεγονός όµως είναι ότι ήδη έχουν δροµολογηθεί µε ταχύτατο ρυθµό εξελίξεις για την απόκτηση σε πρώτη φάση 6 µεταχειρισµένων F-35A και σε δεύτερη των υπόλοιπων 18 καινούργιων, µε βάση τις διµερείς συζητήσεις για ένταξη των ελληνικών µαχητικών στη γραµµή παραγωγής της Lockheed Martin.

ΦΡΕΓΑΤΕΣ

Η προ ηµερών παρουσίαση µε τηλεδιάσκεψη της αµερικανικής πρότασης της Lockheed Martin στον ελληνικό και ξένο Τύπο για το σκάφος επιφανείας πολλαπλών αποστολών MMCS-HN, στο πλαίσιο του προγράµµατος προσκτήσεως νέων φρεγατών για την κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών του Πολεµικού Ναυτικού, καθώς και η αναµενόµενη (πιθανότατα και εντός του ∆εκεµβρίου) επίσηµη αποστολή προς τους Αµερικανούς «Επιστολής αιτήµατος» (Letter of Request / LoR), µε την οποία ζητούνται επίσηµα πληροφορίες, υπεύθυνα και µε λεπτοµέρειες, επανεπιβεβαιώνουν τη µεγάλη δυναµική του εν λόγω προγράµµατος, καθώς στο «παιχνίδι» συµµετέχουν µε τον έναν ή τον άλλο τρόπο ΗΠΑ, Γαλλία, Γερµανία, Ολλανδία και Ισπανία. Αυτήν τη στιγµή, η Ελλάδα έχει προχωρηµένες συζητήσεις, εκτός των Αµερικανών (MMCS), και µε τους Γάλλους για το πρόγραµµα προσκτήσεως νέων φρεγατών. Οι Γάλλοι της Naval Group µε την Belh@arra δεν δείχνουν απογοητευµένοι, πιστεύοντας ότι παίζουν µε το χαρτί της στρατηγικής συµµαχίας των δύο κυβερνήσεων, αλλά και µε την αποδέσµευση προς πώληση στην Ελλάδα των στρατηγικών όπλων κρούσης SCALP-Navale. Από την πλευρά τους, οι Γερµανοί της ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) µε την πρότασή τους για τη ΜΕΚΟ Α-200 -ήδη έχουν κατασκευάσει 4 φρεγάτες για το Ναυτικό της Νοτίου Αφρικής- «περιµένουν στη γωνία», γνωρίζοντας ότι από πολιτικής άποψης δεν είναι και πολύ καλή εποχή γι’ αυτούς.

Οι επαφές με τους Αμερικανούς, οι επικοινωνίες του ΥΠΕΘΑ, Νίκου Παναγιωτόπουλου, και το χρονοδιάγραμμα

Πιστεύουν, όµως, ότι η άριστη συµπεριφορά των 4 φρεγατών του ΠΝ ΜΕΚΟ200HN κλάσεως «Υδρα» µπορεί να τους «ανοίξει» το πρόγραµµα, κάνοντας έτσι την έκπληξη.

Ως «αουτσάιντερ» εµφανίζονται οι Ισπανοί, που, αντιγράφοντας και σµικραίνοντας τα Arleigh Burke, έφτιαξαν τις φρεγάτες F100, ενώ οι Ολλανδοί κινούνται µε κάποιον δισταγµό, είναι αλήθεια, µε την πρότασή τους για τη νέα, κοινή µε τους Βέλγους, φρεγάτα πολλαπλών αποστολών, που θα αντικαταστήσει τις φρεγάτες «M» (Karel Dormann), κάποιες από τις οποίες θα µπορούν να προσφέρουν ως «ενδιάµεση λύση» για το Πολεµικό Ναυτικό.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημεριδά «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» στις 5/12