ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Πώς ήταν η πρώτη μέρα λειτουργίας κομμωτηρίων και βιβλιοπωλείων σε όλη τη χώρα - Τι λένε οι έμποροι για το click away (Εικόνες)
Το μερικό άνοιγμα της αγοράς, από σήμερα, φέρνει καταναλωτές και επιχειρηματίες σε επαφή με μια νέα πραγματικότητα στην οποία προσπαθούν να προσαρμοστούν.
Στα κομμωτήρια η κίνηση είναι αυξημένη, όπως και στα βιβλιοπωλεία, ωστόσο στα υπόλοιπα καταστήματα η εφαρμογή της μεθόδου αγορών με το σύστημα «click away» έχει εισάγει νέα δεδομένα, με τα οποία έμποροι δεν είναι στο σύνολό τους οργανωμένοι και οι καταναλωτές δεν είναι εξοικειωμένοι.
Από αύριο μάλιστα, Τρίτη, θα ανοίξουν και τα Κέντρα Αισθητικής και περιποίησης νυχιών, όπως ανακοίνωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας.
Πάτρα
Στην Πάτρα, υπήρξε κάποια κίνηση το πρωί στην αγορά, με την επαναλειτουργία καταστημάτων όπως ορίζουν οι νέοι κανονισμοί, οι οποίοι φαίνεται να τηρούνται τόσο από τους επαγγελματίες, όσο και από τους καταναλωτές.
Οι καταστηματάρχες έχουν τοποθετήσει στις εισόδους την απαραίτητη σήμανση και παράλληλα πραγματοποιούν στον εξωτερικό χώρο τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.
Επίσης, έχουν φροντίσει να ενημερώνουν τους καταναλωτές, με γραπτές ανακοινώσεις που έχουν τοποθετήσει στις προθήκες, σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος, «παράδοση εκτός».
Ωστόσο, επικρατεί προβληματισμός στον εμπορικό κόσμο, που περιμένει να δει τι θα γίνει με την πάροδο των ημερών.
Καμία σχέση με το φυσικό εμπόριο
Ο Νίκος Παναγιωτουνάκος, ο οποίος διατηρεί κατάστημα ένδυσης, λέει στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι «οι περισσότεροι καταναλωτές δεν είναι εξοικειωμένοι με την νέα τεχνολογία παρά μόνοι οι πολύ νέοι σε ηλικία», για αυτό και όπως εκτιμά, «είναι δύσκολα τα πράγματα για το λιανεμπόριο.»
«Αυτό το σύστημα», συνεχίζει ο Νίκος Παναγιωτουνάκος, «δεν έχει καμία σχέση με το φυσικό εμπόριο», ενώ παράλληλα διατυπώνει την εκτίμηση ότι «οι καταναλωτές θα προτιμήσουν ένα οργανωμένο «e-shop» κατάστημα».
Από την πλευρά του, ο Νίκος Καραπάνος, ο οποίος διατηρεί βιβλιοπωλείο, λέει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ότι «σιγά-σιγά συγκεντρώνονται παραγγελίες από επιχειρήσεις και γραφεία, για τις οποίες θα εκδοθούν τιμολόγια και θα αποσταλούν ή θα παραληφθούν κανονικά, όπως ορίζουν οι κανονισμοί.»
Όσον αφορά στη λειτουργία των κομμωτηρίων, ο Θωμάς Σούλας, λέει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ότι «σήμερα πρώτη ημέρα ξεκινήσαμε γεμάτοι, τηρώντας πιστά όλα τα μέτρα προστασίας, δηλαδή ραντεβού, μάσκες, απολυμάνσεις και τον επιτρεπόμενο αριθμό πελατών.»
Μέτρια η ανταπόκριση των πελατών
Όσον αφορά την ανταπόκριση των πελατών, σημειώνει ότι «είναι μέτρια», αφού όπως εξηγεί, «από την στιγμή που δεν υπάρχει ψυχική διάθεση, με δεδομένο ότι δεν θα πάνε σε κάποιο εορταστικό ρεβεγιόν και θα μείνουν σπίτι, τότε περιορίζονται στα πολύ απλά, δηλαδή ένα κούρεμα ή μία περιποίηση, χωρίς το κάτι παραπάνω.»
Σε μία αγωνιώδη προσπάθεια να προσαρμοστούν και να δοκιμάσουν το click away επιδίδονται από νωρίς το πρωί οι έμποροι της Λαμίας, ενώ την ίδια στιγμή τα κομμωτήρια, τα ΚΤΕΟ αλλά και τα καταστήματα που έχουν παράλληλα και e-shop δείχνουν να απορροφούν την ελάχιστη κίνηση που υπάρχει μέσα στο εμπορικό κέντρο της πόλης.
Στη Χαλκίδα, την Λιβαδειά όπως και την Λαμία τη μεγαλύτερη κίνηση την απορροφούν γνωστές αλυσίδες που διατηρούν ηλεκτρονικά καταστήματα αλλά και μικρές τοπικές επιχειρήσεις που προσαρμόστηκαν στο ηλεκτρονικό εμπόριο από την περασμένη άνοιξη.
Από σήμερα τα κουρεία και τα κομμωτήρια που άνοιξαν έχουν κλεισμένα ραντεβού για το μεγαλύτερο μέρος της εβδομάδας που διανύουμε.
Τα ΚΤΕΟ επίσης με ραντεβού έχουν μία ιδιαίτερα μεγάλη ροή τη σημερινή μέρα ενώ η κίνηση στα βιβλιοπωλεία είναι περιορισμένη.
Δεν είναι λίγοι οι έμποροι που προσπαθούν να προσαρμοστούν κατά κάποιο τρόπο στο click away. Ακόμη και επιχειρήσεις που δεν είχαν την υποδομή έστησαν άρον-άρον ιστοσελίδες όπου δίνουν τη δυνατότητα στους αγοραστές να επιλέγουν προϊόντα και στη συνέχεια επικοινωνούν με μηνύματα στο πλαίσιο του click away για να παραλάβουν τα εμπορεύματα όπως ορίζει η νομοθεσία.
Τεράστιο το χτύπημα στο λιανεμπόριο
Οι έμποροι της Χαλκίδας ζητούν άμεσα λήψη μέτρων για το σύνολο της αγοράς ενώ και ο εμπορικός σύλλογος της Λαμίας ζητά την λήψη μέτρων καθώς όπως σημειώνει, το χτύπημα στο λιανεμπόριο είναι τεράστιο.
Χωρίς να υπάρχει κίνηση από το αγοραστικό κοινό, ξεκίνησε από το πρωί η διαδικασία ανοίγματος της εμπορικής αγοράς της Λάρισας με τα νέα μέτρα που περιλαμβάνουν την τηλεφωνική παραγγελία και το click away.
Το ενδιαφέρον των καταναλωτών είναι χαμηλό, ενώ όσοι επιχειρούν να αγοράσουν κάποια προϊόντα, επιλέγουν κυρίως τη διαδικασία της τηλεφωνικής παραγγελίας, καθώς η πλειοψηφία των εμπορικών επιχειρήσεων της πόλης δεν διατηρεί ηλεκτρονικό κατάστημα.
Λίγο υψηλότερη είναι η κίνηση στα κομμωτήρια της πόλης με τους πολίτες να περιμένουν έξω από τα καταστήματα για να προσέλθουν, ενώ η όλη διαδικασία πραγματοποιείται με ραντεβού.
Χαμηλή και η κίνηση στα βιβλιοπωλεία της Λάρισας από το πρωί, ενώ οι ελάχιστοι καταναλωτές που αναμένουν έξω από τα καταστήματα, τηρούν τα μέτρα προστασίας.
Μουδιασμένα και διστακτικά κινείται από σήμερα η αγορά της Καρδίτσας, ενώ ελάχιστος ήταν και ο κόσμος σήμερα το πρωί που πήγαινε προς τα καταστήματα της πόλης, για να δει τις βιτρίνες.
Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν, πως δεν υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση στα καταστήματα click away, καθώς το αγοραστικό κοινό έχει άγνοια και ως προς τη διαδικασία. Στο πλαίσιο αυτό, οι παραγγελίες γίνονται με βάση το πελατολόγιο που έχει το κάθε κατάστημα τηλεφωνικά, εδώ και χρόνια. Δηλαδή, μας εξήγησαν καταστηματάρχες ο ενδιαφερόμενος με το τηλέφωνο παραγγέλνει αυτό που επιθυμεί από το κατάστημα. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στα Τρίκαλα.
Ικανοποιητική κίνηση σε κομμωτήρια και βιβλιοπωλεία
Σε κομμωτήρια και βιβλιοπωλεία που ξεκίνησαν από σήμερα τη λειτουργία τους, παρατηρείται ικανοποιητική κίνηση με πιστή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων και τους πελάτες να περιμένουν υπομονετικά τη σειρά τους
Δεν είναι πολλά τα εμπορικά καταστήματα που άνοιξαν στον Βόλο για να λειτουργήσουν και να εξυπηρετήσουν πελάτες με την εφαρμογή του «click away» και όσα άνοιξαν ανήκουν κυρίως σε μεγάλες αλυσίδες ή ήταν ήδη οργανωμένα διαδικτυακά και μπορούσαν να εξυπηρετούν πελάτες με e-shop αγορές.
Οι άσχημες καιρικές συνθήκες δεν βοηθούν τους ελάχιστους καταναλωτές και η κατανάλωση δείχνει περιορισμένη.
Δυσλειτουργία της αγοράς γενικώς αναφέρουν από τον Εμπορικό Σύλλογο Βόλου και εντοπίζουν τα προβλήματα στα μικρά καταστήματα που διαθέτουν προϊόντα με χιλιάδες κωδικούς και δεν έχουν ιστοσελίδες.
Τα προβλήματα εντοπίζονται επίσης σε ανθρώπους μεγαλύτερων ηλικιών που δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο και αδυνατούν να αγοράσουν κάποια παιχνίδια για τα παιδιά, τα εγγόνια ή γενικώς δώρα λόγω των εορτών.
Ο κλάδος που από σήμερα λειτουργεί κανονικά, αλλά μόνο με ραντεβού, είναι τα κομμωτήρια και τα κουρεία, χωρίς ουρές και συνωστισμό, ωστόσο τα ραντεβού είναι κλεισμένα για πολλές ημέρες και το ωράριο λειτουργίας για να εξυπηρετηθεί το κοινό θα είναι διευρυμένο.
Υποτονική η εικόνα στα Γιάννενα
Υποτονική είναι η εικόνα στην κεντρική αγορά στα Ιωάννινα σήμερα, πρώτη ημέρα εφαρμογής των νέων μέτρων για το λιανεμπόριο, με πολλά καταστήματα να μην ανεβάζουν ρολά. Κίνηση υπάρχει στα κομμωτήρια και τα βιβλιοπωλεία όπου και τηρούνται τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Σε συνομιλία με επιχειρηματίες του λιανικού εμπορίου, διαπιστώνεται, ότι στα Ιωάννινα η πλειοψηφία των επιχειρήσεων είναι μικρές ή μεσαίες, χωρίς τη δυνατότητα διάθεσης των προϊόντων από το διαδίκτυο. Στην Άρτα ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Δ. Χουλιάρας απέστειλε επιστολή διαμαρτυρίας προς τον πρωθυπουργό ζητώντας την κατάργηση του clickaway.
Από τις επτά το πρωί άρχισε να κινείται η αγορά και του Ηρακλείου, με τα κομμωτήρια όπως όλα δείχνουν, να έχουν την τιμητική τους. Το ενδιαφέρον όπως αποδείχθηκε ήταν αρκετά έντονο, με τους ενδιαφερόμενους και τις ενδιαφερόμενες εδώ και μέρες να έχουν κλείσει τα ραντεβού τους. Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κομμωτής Γιάννης Χρειασιδάκης εξήγησε ότι ήδη έχουν διαμορφωθεί μεγάλες λίστες αναμονής για ένα ραντεβού.
«Είναι μια καινούργια πραγματικότητα και μέσα σε αυτή οφείλουμε να προσαρμοστούμε» είπε ο κ. Χρειασιδάκης.
Μουδιασμένος είναι ο κόσμος, όπως τόνισε η ιδιοκτήτρια καταστήματος ένδυσης και υπόδησης Έφη Μπακούση. «Η αγορά προϊόντων ένδυσης και υπόδησης είναι δύσκολο έως ακατόρθωτο να πραγματοποιηθεί υπό αυτές τις συνθήκες. Μια κυρία ή ένας κύριος, δύσκολα θα μπορέσει να παραγγείλει μέσω τηλεφώνου κάτι που χρειάζεται, πόσο μάλλον όταν δεν μπορεί να το δοκιμάσει» είπε η κ. Μπακούση.
Ουρές και μικροεντάσεις
Στα βιβλιοπωλεία του Ηρακλείου το ενδιαφέρον είναι έντονο, ενώ από νωρίς το πρωί καταγράφονται ουρές και μικροένταση, ειδικά στις περιπτώσεις που οι ενδιαφερόμενοι αναζητούν στα βιβλιοπωλεία χριστουγεννιάτικα δώρα, τα οποία δεν μπορούν να τους διαθέσουν οι βιβλιοπώλες. Όπως εξήγησε η Καλλιόπη Φασουλάκη, το click away είναι πολύ δύσκολο να λειτουργήσει, γιατί έχει συγκεντρωθεί τεράστιο ενδιαφέρον για γραφική ύλη.
Σε ρυθμούς μερικής κανονικότητας και υπό βροχή τις πρωινές ώρες, που επηρέασε την κίνηση, «επέστρεψε» η αγορά των Χανίων με εμπόρους και καταναλωτές να «δοκιμάζουν» τη νέα πραγματικότητα του click away.
Από νωρίς το πρωί η κίνηση κυρίως σε κομμωτήρια και κουρεία ήταν αυξημένη με τα ραντεβού να είναι συνεχή, ενώ υπάρχουν ραντεβού με χρονικό ορίζοντα και τις επτά ημέρες.
Κανονικά και τηρώντας το υγειονομικό πρωτόκολλο λειτουργούν και τα βιβλιοπωλεία της πόλης.
Οι καταναλωτές αναζητούν κυρίως βιβλία για μικρούς και μεγάλους.
Στις βιτρίνες και σε εμφανή σημεία των επιχειρήσεων που άνοιξαν υπήρχαν αναρτημένες οδηγίες για τους καταναλωτές υπενθυμίζοντας τους ότι απαγορεύεται η είσοδος μέσα στο κατάστημα.
Παράλληλα είχαν τοποθετηθεί κορδέλες στις εισόδους.
Ανακοίνωση υποστηρίζοντας ότι η μέθοδος click away δεν καλύπτει το 90% των μικρών και πολύ μικρών εμπόρων, εξέδωσε ο Εμπορικός Σύλλογος Χανίων που καλεί την κυβέρνηση να επανεξετάσει το θέμα της λειτουργίας των μικρών εμπορικών επιχειρήσεων και να προχωρήσει άμεσα στη λήψη μέτρων οικονομικής στήριξης .
Παράλληλα σε κοινή ανακοίνωση με το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο ζητά άμεση αναθεώρηση της «παράδοσης εκτός» (Click Away) των καταστημάτων σε «παράδοση εντός».
Δύσκολη για επαγγελματίες και πελάτες η πρώτη μέρα της αλλιώτικης χριστουγεννιάτικης αγοράς της Μυτιλήνης σήμερα. Πολλά καταστήματα επέλεξαν να παραμείνουν κλειστά, ενώ όσα λειτούργησαν με το σύστημα click away στην πλειοψηφία τους αντιμετωπίζουν ανενημέρωτους -σχετικά με τον τρόπο αυτό λειτουργίας- πελάτες.
Ανοιχτά από το πρωί και τα βιβλιοπωλεία. Η Κλειώ Χατζηδανιήλ ιδιοκτήτρια του υπεραιωνόβιου «βιβλιοπωλείου Χατζηδανιήλ» λέει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ πως ελπίζει «όχι να καλυφθεί το χαμένο έδαφος στην αγορά του βιβλίου αλλά τουλάχιστον να χαρούμε. Το βιβλίο εκτός των άλλων είναι στοιχείο χαράς. Της χαράς της γνώσης». Ανάλογη και η άποψη της Βάλιας Μπαρμπαριώτη από το βιβλιοπωλείο «Book and art» που αποφάσισε να λειτουργεί καθημερινά 9 το πρωί με 9 το βράδυ «αν μη τι άλλο για να φωτίζουμε τη σκοτεινή αγορά».
Ανοιχτά και τα κομμωτήρια. «Με ραντεβού έως και την Πέμπτη ανοίξαμε» λέει ο Γιώργος Μουστάκας. «Κλεισμένος με ραντεβού όλη την εβδομάδα» είναι και ο Γιώργος Εγγλέζος. Με ραντεβού λειτουργούν ακόμα και τα περιφερειακά κλασικά κουρεία στις γειτονιές.
Με χαλαρούς ρυθμούς ξεκίνησε το μερικό άνοιγμα των καταστημάτων στο νησί της Ρόδου και στα άλλα νησιά της Δωδεκανήσου, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς και επιχειρηματιών.
Χωρίς πίεση άρχισαν να λειτουργούν τα βιβλιοπωλεία και τα κομμωτήρια στο νησί της Ρόδου. Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του συλλόγου κομμωτών Ρόδου Άγης Κυπραίος, όλα τα κομμωτήρια έχουν ανοίξει και λειτουργούν με τα προβλεπόμενα μέτρα, αλλά δεν υπάρχουν φαινόμενα συνωστισμού και το ενδιαφέρον που υπάρχει είναι σε χαμηλό επίπεδο.
«Σε ό,τι αφορά το νέο σύστημα του click away για τα περισσότερα καταστήματα είναι ανέφικτο» τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ , ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου Νικος Μπόνης επισημαίνοντας ότι η συντριπτική πλειοψηφία δεν διαθέτει τις υποδομές για να λειτουργήσουν έτσι. Μόνο οι μεγάλες εταιρείες μπορούν να λειτουργήσουν , τονίζει ο κ. Μπόνης που όπως λέει, προέχει η υγεία των πολιτών στην παρούσα φάση.
«Ανάσα» για την αγορά της Ζακύνθου
«Ανάσα» για την αγορά της Ζακύνθου, είναι το άνοιγμα των κομμωτηρίων, των βιβλιοπωλείων αλλά και των καταστημάτων λιανεμπορίου με την μέθοδο click away.
Πολλοί ήταν οι καταναλωτές που από το πρωί της Δευτέρας επισκέπτονται μαγαζιά στους κεντρικούς δρόμους της Ζακύνθου, ώστε να παραλάβουν τα προϊόντα που είχαν παραγγείλει.
«Αγκάθι» για τα περισσότερα καταστήματα είναι ότι δεν έχουν δημιουργήσει ιστοσελίδες με online shop, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να δουν τα προϊόντα πριν τα παραγγείλουν. Πολλοί είναι οι ιδιοκτήτες, που έστω και την τελευταία στιγμή έχουν καταφύγει στις εταιρείες δημιουργίας ιστοσελίδων, για να δημιουργήσουν μία για το κατάστημα τους.
Όσον αφορά τα κομμωτήρια και τα κουρεία στην Ζάκυνθο, τα ραντεβού γι’ αυτή την εβδομάδα έχουν κλειστεί από την προηγούμενη. «Είμαστε ο πρώτος κλάδος που άνοιξε μετά το lockdown διότι αναγνωρίστηκε η μεγάλη παροχή ασφάλειας που είχαμε στην προηγούμενη καραντίνα αλλά και η ανάγκη του καταναλωτικού κοινού για ανανέωση. Υπάρχει μεγάλη ζήτηση, είμαστε αναγκασμένοι να δουλεύουμε πάρα πολλές ώρες γιατί λόγω των δεσμεύσεων δουλεύουμε σε πολύ μικρά γκρουπ πελατών» δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, o ιδιοκτήτης κομμωτηρίου Διονύσης Παπαδάτος.
Η αγάπη για τα βιβλία
Τέλος, πολλοί καταναλωτές επισκέφτηκαν από το νωρίς το πρωί τα βιβλιοπωλεία του νησιού, με στόχο να αγοράσουν το αγαπημένο του βιβλίο, μια πολύ όμορφη παρέα κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Στο ΑΠΕ – ΜΠΕ μίλησε ο ιδιοκτήτης ενός εξ αυτών Σπύρος Μυλωνάς ο οποίος ανέφερε: «Περιμέναμε να ανοίξουμε, ελπίζαμε να ανοίγαμε πολύ νωρίτερα. Στα βιβλιοπωλεία μάς επιτρέπουν να πουλάμε τα βιβλία δια ζώσης με την επίσκεψη του πελάτη μέσα στο μαγαζί, αλλά όλα τα άλλα είδη που εμπορευόμαστε δεν μπορούμε να τα πουλήσουμε».
Με click away ξεκίνησαν σήμερα τη λειτουργία τους τα περισσότερα καταστήματα στην Κέρκυρα, πέραν μερικών περιπτώσεων, όπως τα περισσότερα χρυσοχοΐα που παρέμειναν κλειστά.
Μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, κυρίως ένδυσης, με έναν μόνο εργαζόμενο, είναι στη διάθεση του αγοραστικού κοινού να εξυπηρετήσουν τις παραγγελίες μέσω του συστήματος click away, με τους καταναλωτές να επισκέπτονται όμως περισσότερο τις βιτρίνες των καταστημάτων και όχι το ίδιο το κατάστημα.
Ιδιαίτερη κίνηση παρατηρήθηκε σε κομμωτήρια και κουρεία, ενώ αξιοσημείωτο είναι πως πολλές γυναίκες επισκέφθηκαν από το πρωί τα καταστήματα εσωρούχων.
Οι περισσότεροι επιχειρηματίες έχουν τοποθετήσει τις ταμειακές τους μηχανές στην είσοδο του καταστήματος, ενώ δεν επιτρέπουν τους καταναλωτές να εισέλθουν στο κατάστημα, ή να δοκιμάσουν τα προϊόντα. Μικρή κίνηση σημειώθηκε στα βιβλιοπωλεία, ενώ σημαντική ήταν η κίνηση στο κέντρο της αγοράς της Κέρκυρας και κυρίως έξω από τις τράπεζες.
Στα κομμωτήρια η κίνηση είναι αυξημένη, όπως και στα βιβλιοπωλεία, ωστόσο στα υπόλοιπα καταστήματα η εφαρμογή της μεθόδου αγορών με το σύστημα «click away» έχει εισάγει νέα δεδομένα, με τα οποία έμποροι δεν είναι στο σύνολό τους οργανωμένοι και οι καταναλωτές δεν είναι εξοικειωμένοι.
Από αύριο μάλιστα, Τρίτη, θα ανοίξουν και τα Κέντρα Αισθητικής και περιποίησης νυχιών, όπως ανακοίνωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας.
Πάτρα
Στην Πάτρα, υπήρξε κάποια κίνηση το πρωί στην αγορά, με την επαναλειτουργία καταστημάτων όπως ορίζουν οι νέοι κανονισμοί, οι οποίοι φαίνεται να τηρούνται τόσο από τους επαγγελματίες, όσο και από τους καταναλωτές.
Οι καταστηματάρχες έχουν τοποθετήσει στις εισόδους την απαραίτητη σήμανση και παράλληλα πραγματοποιούν στον εξωτερικό χώρο τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.
Επίσης, έχουν φροντίσει να ενημερώνουν τους καταναλωτές, με γραπτές ανακοινώσεις που έχουν τοποθετήσει στις προθήκες, σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος, «παράδοση εκτός».
Ωστόσο, επικρατεί προβληματισμός στον εμπορικό κόσμο, που περιμένει να δει τι θα γίνει με την πάροδο των ημερών.
Καμία σχέση με το φυσικό εμπόριο
Ο Νίκος Παναγιωτουνάκος, ο οποίος διατηρεί κατάστημα ένδυσης, λέει στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι «οι περισσότεροι καταναλωτές δεν είναι εξοικειωμένοι με την νέα τεχνολογία παρά μόνοι οι πολύ νέοι σε ηλικία», για αυτό και όπως εκτιμά, «είναι δύσκολα τα πράγματα για το λιανεμπόριο.»
«Αυτό το σύστημα», συνεχίζει ο Νίκος Παναγιωτουνάκος, «δεν έχει καμία σχέση με το φυσικό εμπόριο», ενώ παράλληλα διατυπώνει την εκτίμηση ότι «οι καταναλωτές θα προτιμήσουν ένα οργανωμένο «e-shop» κατάστημα».
Από την πλευρά του, ο Νίκος Καραπάνος, ο οποίος διατηρεί βιβλιοπωλείο, λέει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ότι «σιγά-σιγά συγκεντρώνονται παραγγελίες από επιχειρήσεις και γραφεία, για τις οποίες θα εκδοθούν τιμολόγια και θα αποσταλούν ή θα παραληφθούν κανονικά, όπως ορίζουν οι κανονισμοί.»
Όσον αφορά στη λειτουργία των κομμωτηρίων, ο Θωμάς Σούλας, λέει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ότι «σήμερα πρώτη ημέρα ξεκινήσαμε γεμάτοι, τηρώντας πιστά όλα τα μέτρα προστασίας, δηλαδή ραντεβού, μάσκες, απολυμάνσεις και τον επιτρεπόμενο αριθμό πελατών.»
Μέτρια η ανταπόκριση των πελατών
Όσον αφορά την ανταπόκριση των πελατών, σημειώνει ότι «είναι μέτρια», αφού όπως εξηγεί, «από την στιγμή που δεν υπάρχει ψυχική διάθεση, με δεδομένο ότι δεν θα πάνε σε κάποιο εορταστικό ρεβεγιόν και θα μείνουν σπίτι, τότε περιορίζονται στα πολύ απλά, δηλαδή ένα κούρεμα ή μία περιποίηση, χωρίς το κάτι παραπάνω.»
Σε μία αγωνιώδη προσπάθεια να προσαρμοστούν και να δοκιμάσουν το click away επιδίδονται από νωρίς το πρωί οι έμποροι της Λαμίας, ενώ την ίδια στιγμή τα κομμωτήρια, τα ΚΤΕΟ αλλά και τα καταστήματα που έχουν παράλληλα και e-shop δείχνουν να απορροφούν την ελάχιστη κίνηση που υπάρχει μέσα στο εμπορικό κέντρο της πόλης.
Στη Χαλκίδα, την Λιβαδειά όπως και την Λαμία τη μεγαλύτερη κίνηση την απορροφούν γνωστές αλυσίδες που διατηρούν ηλεκτρονικά καταστήματα αλλά και μικρές τοπικές επιχειρήσεις που προσαρμόστηκαν στο ηλεκτρονικό εμπόριο από την περασμένη άνοιξη.
Από σήμερα τα κουρεία και τα κομμωτήρια που άνοιξαν έχουν κλεισμένα ραντεβού για το μεγαλύτερο μέρος της εβδομάδας που διανύουμε.
Τα ΚΤΕΟ επίσης με ραντεβού έχουν μία ιδιαίτερα μεγάλη ροή τη σημερινή μέρα ενώ η κίνηση στα βιβλιοπωλεία είναι περιορισμένη.
Δεν είναι λίγοι οι έμποροι που προσπαθούν να προσαρμοστούν κατά κάποιο τρόπο στο click away. Ακόμη και επιχειρήσεις που δεν είχαν την υποδομή έστησαν άρον-άρον ιστοσελίδες όπου δίνουν τη δυνατότητα στους αγοραστές να επιλέγουν προϊόντα και στη συνέχεια επικοινωνούν με μηνύματα στο πλαίσιο του click away για να παραλάβουν τα εμπορεύματα όπως ορίζει η νομοθεσία.
Τεράστιο το χτύπημα στο λιανεμπόριο
Οι έμποροι της Χαλκίδας ζητούν άμεσα λήψη μέτρων για το σύνολο της αγοράς ενώ και ο εμπορικός σύλλογος της Λαμίας ζητά την λήψη μέτρων καθώς όπως σημειώνει, το χτύπημα στο λιανεμπόριο είναι τεράστιο.
Χωρίς να υπάρχει κίνηση από το αγοραστικό κοινό, ξεκίνησε από το πρωί η διαδικασία ανοίγματος της εμπορικής αγοράς της Λάρισας με τα νέα μέτρα που περιλαμβάνουν την τηλεφωνική παραγγελία και το click away.
Το ενδιαφέρον των καταναλωτών είναι χαμηλό, ενώ όσοι επιχειρούν να αγοράσουν κάποια προϊόντα, επιλέγουν κυρίως τη διαδικασία της τηλεφωνικής παραγγελίας, καθώς η πλειοψηφία των εμπορικών επιχειρήσεων της πόλης δεν διατηρεί ηλεκτρονικό κατάστημα.
Λίγο υψηλότερη είναι η κίνηση στα κομμωτήρια της πόλης με τους πολίτες να περιμένουν έξω από τα καταστήματα για να προσέλθουν, ενώ η όλη διαδικασία πραγματοποιείται με ραντεβού.
Χαμηλή και η κίνηση στα βιβλιοπωλεία της Λάρισας από το πρωί, ενώ οι ελάχιστοι καταναλωτές που αναμένουν έξω από τα καταστήματα, τηρούν τα μέτρα προστασίας.
Μουδιασμένα και διστακτικά κινείται από σήμερα η αγορά της Καρδίτσας, ενώ ελάχιστος ήταν και ο κόσμος σήμερα το πρωί που πήγαινε προς τα καταστήματα της πόλης, για να δει τις βιτρίνες.
Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν, πως δεν υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση στα καταστήματα click away, καθώς το αγοραστικό κοινό έχει άγνοια και ως προς τη διαδικασία. Στο πλαίσιο αυτό, οι παραγγελίες γίνονται με βάση το πελατολόγιο που έχει το κάθε κατάστημα τηλεφωνικά, εδώ και χρόνια. Δηλαδή, μας εξήγησαν καταστηματάρχες ο ενδιαφερόμενος με το τηλέφωνο παραγγέλνει αυτό που επιθυμεί από το κατάστημα. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στα Τρίκαλα.
Ικανοποιητική κίνηση σε κομμωτήρια και βιβλιοπωλεία
Σε κομμωτήρια και βιβλιοπωλεία που ξεκίνησαν από σήμερα τη λειτουργία τους, παρατηρείται ικανοποιητική κίνηση με πιστή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων και τους πελάτες να περιμένουν υπομονετικά τη σειρά τους
Δεν είναι πολλά τα εμπορικά καταστήματα που άνοιξαν στον Βόλο για να λειτουργήσουν και να εξυπηρετήσουν πελάτες με την εφαρμογή του «click away» και όσα άνοιξαν ανήκουν κυρίως σε μεγάλες αλυσίδες ή ήταν ήδη οργανωμένα διαδικτυακά και μπορούσαν να εξυπηρετούν πελάτες με e-shop αγορές.
Οι άσχημες καιρικές συνθήκες δεν βοηθούν τους ελάχιστους καταναλωτές και η κατανάλωση δείχνει περιορισμένη.
Δυσλειτουργία της αγοράς γενικώς αναφέρουν από τον Εμπορικό Σύλλογο Βόλου και εντοπίζουν τα προβλήματα στα μικρά καταστήματα που διαθέτουν προϊόντα με χιλιάδες κωδικούς και δεν έχουν ιστοσελίδες.
Τα προβλήματα εντοπίζονται επίσης σε ανθρώπους μεγαλύτερων ηλικιών που δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο και αδυνατούν να αγοράσουν κάποια παιχνίδια για τα παιδιά, τα εγγόνια ή γενικώς δώρα λόγω των εορτών.
Ο κλάδος που από σήμερα λειτουργεί κανονικά, αλλά μόνο με ραντεβού, είναι τα κομμωτήρια και τα κουρεία, χωρίς ουρές και συνωστισμό, ωστόσο τα ραντεβού είναι κλεισμένα για πολλές ημέρες και το ωράριο λειτουργίας για να εξυπηρετηθεί το κοινό θα είναι διευρυμένο.
Υποτονική η εικόνα στα Γιάννενα
Υποτονική είναι η εικόνα στην κεντρική αγορά στα Ιωάννινα σήμερα, πρώτη ημέρα εφαρμογής των νέων μέτρων για το λιανεμπόριο, με πολλά καταστήματα να μην ανεβάζουν ρολά. Κίνηση υπάρχει στα κομμωτήρια και τα βιβλιοπωλεία όπου και τηρούνται τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Σε συνομιλία με επιχειρηματίες του λιανικού εμπορίου, διαπιστώνεται, ότι στα Ιωάννινα η πλειοψηφία των επιχειρήσεων είναι μικρές ή μεσαίες, χωρίς τη δυνατότητα διάθεσης των προϊόντων από το διαδίκτυο. Στην Άρτα ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Δ. Χουλιάρας απέστειλε επιστολή διαμαρτυρίας προς τον πρωθυπουργό ζητώντας την κατάργηση του clickaway.
Από τις επτά το πρωί άρχισε να κινείται η αγορά και του Ηρακλείου, με τα κομμωτήρια όπως όλα δείχνουν, να έχουν την τιμητική τους. Το ενδιαφέρον όπως αποδείχθηκε ήταν αρκετά έντονο, με τους ενδιαφερόμενους και τις ενδιαφερόμενες εδώ και μέρες να έχουν κλείσει τα ραντεβού τους. Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κομμωτής Γιάννης Χρειασιδάκης εξήγησε ότι ήδη έχουν διαμορφωθεί μεγάλες λίστες αναμονής για ένα ραντεβού.
«Είναι μια καινούργια πραγματικότητα και μέσα σε αυτή οφείλουμε να προσαρμοστούμε» είπε ο κ. Χρειασιδάκης.
Μουδιασμένος είναι ο κόσμος, όπως τόνισε η ιδιοκτήτρια καταστήματος ένδυσης και υπόδησης Έφη Μπακούση. «Η αγορά προϊόντων ένδυσης και υπόδησης είναι δύσκολο έως ακατόρθωτο να πραγματοποιηθεί υπό αυτές τις συνθήκες. Μια κυρία ή ένας κύριος, δύσκολα θα μπορέσει να παραγγείλει μέσω τηλεφώνου κάτι που χρειάζεται, πόσο μάλλον όταν δεν μπορεί να το δοκιμάσει» είπε η κ. Μπακούση.
Ουρές και μικροεντάσεις
Στα βιβλιοπωλεία του Ηρακλείου το ενδιαφέρον είναι έντονο, ενώ από νωρίς το πρωί καταγράφονται ουρές και μικροένταση, ειδικά στις περιπτώσεις που οι ενδιαφερόμενοι αναζητούν στα βιβλιοπωλεία χριστουγεννιάτικα δώρα, τα οποία δεν μπορούν να τους διαθέσουν οι βιβλιοπώλες. Όπως εξήγησε η Καλλιόπη Φασουλάκη, το click away είναι πολύ δύσκολο να λειτουργήσει, γιατί έχει συγκεντρωθεί τεράστιο ενδιαφέρον για γραφική ύλη.
Σε ρυθμούς μερικής κανονικότητας και υπό βροχή τις πρωινές ώρες, που επηρέασε την κίνηση, «επέστρεψε» η αγορά των Χανίων με εμπόρους και καταναλωτές να «δοκιμάζουν» τη νέα πραγματικότητα του click away.
Από νωρίς το πρωί η κίνηση κυρίως σε κομμωτήρια και κουρεία ήταν αυξημένη με τα ραντεβού να είναι συνεχή, ενώ υπάρχουν ραντεβού με χρονικό ορίζοντα και τις επτά ημέρες.
Κανονικά και τηρώντας το υγειονομικό πρωτόκολλο λειτουργούν και τα βιβλιοπωλεία της πόλης.
Οι καταναλωτές αναζητούν κυρίως βιβλία για μικρούς και μεγάλους.
Στις βιτρίνες και σε εμφανή σημεία των επιχειρήσεων που άνοιξαν υπήρχαν αναρτημένες οδηγίες για τους καταναλωτές υπενθυμίζοντας τους ότι απαγορεύεται η είσοδος μέσα στο κατάστημα.
Παράλληλα είχαν τοποθετηθεί κορδέλες στις εισόδους.
Ανακοίνωση υποστηρίζοντας ότι η μέθοδος click away δεν καλύπτει το 90% των μικρών και πολύ μικρών εμπόρων, εξέδωσε ο Εμπορικός Σύλλογος Χανίων που καλεί την κυβέρνηση να επανεξετάσει το θέμα της λειτουργίας των μικρών εμπορικών επιχειρήσεων και να προχωρήσει άμεσα στη λήψη μέτρων οικονομικής στήριξης .
Παράλληλα σε κοινή ανακοίνωση με το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο ζητά άμεση αναθεώρηση της «παράδοσης εκτός» (Click Away) των καταστημάτων σε «παράδοση εντός».
Δύσκολη για επαγγελματίες και πελάτες η πρώτη μέρα της αλλιώτικης χριστουγεννιάτικης αγοράς της Μυτιλήνης σήμερα. Πολλά καταστήματα επέλεξαν να παραμείνουν κλειστά, ενώ όσα λειτούργησαν με το σύστημα click away στην πλειοψηφία τους αντιμετωπίζουν ανενημέρωτους -σχετικά με τον τρόπο αυτό λειτουργίας- πελάτες.
Ανοιχτά από το πρωί και τα βιβλιοπωλεία. Η Κλειώ Χατζηδανιήλ ιδιοκτήτρια του υπεραιωνόβιου «βιβλιοπωλείου Χατζηδανιήλ» λέει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ πως ελπίζει «όχι να καλυφθεί το χαμένο έδαφος στην αγορά του βιβλίου αλλά τουλάχιστον να χαρούμε. Το βιβλίο εκτός των άλλων είναι στοιχείο χαράς. Της χαράς της γνώσης». Ανάλογη και η άποψη της Βάλιας Μπαρμπαριώτη από το βιβλιοπωλείο «Book and art» που αποφάσισε να λειτουργεί καθημερινά 9 το πρωί με 9 το βράδυ «αν μη τι άλλο για να φωτίζουμε τη σκοτεινή αγορά».
Ανοιχτά και τα κομμωτήρια. «Με ραντεβού έως και την Πέμπτη ανοίξαμε» λέει ο Γιώργος Μουστάκας. «Κλεισμένος με ραντεβού όλη την εβδομάδα» είναι και ο Γιώργος Εγγλέζος. Με ραντεβού λειτουργούν ακόμα και τα περιφερειακά κλασικά κουρεία στις γειτονιές.
Με χαλαρούς ρυθμούς ξεκίνησε το μερικό άνοιγμα των καταστημάτων στο νησί της Ρόδου και στα άλλα νησιά της Δωδεκανήσου, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς και επιχειρηματιών.
Χωρίς πίεση άρχισαν να λειτουργούν τα βιβλιοπωλεία και τα κομμωτήρια στο νησί της Ρόδου. Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του συλλόγου κομμωτών Ρόδου Άγης Κυπραίος, όλα τα κομμωτήρια έχουν ανοίξει και λειτουργούν με τα προβλεπόμενα μέτρα, αλλά δεν υπάρχουν φαινόμενα συνωστισμού και το ενδιαφέρον που υπάρχει είναι σε χαμηλό επίπεδο.
«Σε ό,τι αφορά το νέο σύστημα του click away για τα περισσότερα καταστήματα είναι ανέφικτο» τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ , ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου Νικος Μπόνης επισημαίνοντας ότι η συντριπτική πλειοψηφία δεν διαθέτει τις υποδομές για να λειτουργήσουν έτσι. Μόνο οι μεγάλες εταιρείες μπορούν να λειτουργήσουν , τονίζει ο κ. Μπόνης που όπως λέει, προέχει η υγεία των πολιτών στην παρούσα φάση.
«Ανάσα» για την αγορά της Ζακύνθου
«Ανάσα» για την αγορά της Ζακύνθου, είναι το άνοιγμα των κομμωτηρίων, των βιβλιοπωλείων αλλά και των καταστημάτων λιανεμπορίου με την μέθοδο click away.
Πολλοί ήταν οι καταναλωτές που από το πρωί της Δευτέρας επισκέπτονται μαγαζιά στους κεντρικούς δρόμους της Ζακύνθου, ώστε να παραλάβουν τα προϊόντα που είχαν παραγγείλει.
«Αγκάθι» για τα περισσότερα καταστήματα είναι ότι δεν έχουν δημιουργήσει ιστοσελίδες με online shop, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να δουν τα προϊόντα πριν τα παραγγείλουν. Πολλοί είναι οι ιδιοκτήτες, που έστω και την τελευταία στιγμή έχουν καταφύγει στις εταιρείες δημιουργίας ιστοσελίδων, για να δημιουργήσουν μία για το κατάστημα τους.
Όσον αφορά τα κομμωτήρια και τα κουρεία στην Ζάκυνθο, τα ραντεβού γι’ αυτή την εβδομάδα έχουν κλειστεί από την προηγούμενη. «Είμαστε ο πρώτος κλάδος που άνοιξε μετά το lockdown διότι αναγνωρίστηκε η μεγάλη παροχή ασφάλειας που είχαμε στην προηγούμενη καραντίνα αλλά και η ανάγκη του καταναλωτικού κοινού για ανανέωση. Υπάρχει μεγάλη ζήτηση, είμαστε αναγκασμένοι να δουλεύουμε πάρα πολλές ώρες γιατί λόγω των δεσμεύσεων δουλεύουμε σε πολύ μικρά γκρουπ πελατών» δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, o ιδιοκτήτης κομμωτηρίου Διονύσης Παπαδάτος.
Η αγάπη για τα βιβλία
Τέλος, πολλοί καταναλωτές επισκέφτηκαν από το νωρίς το πρωί τα βιβλιοπωλεία του νησιού, με στόχο να αγοράσουν το αγαπημένο του βιβλίο, μια πολύ όμορφη παρέα κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Στο ΑΠΕ – ΜΠΕ μίλησε ο ιδιοκτήτης ενός εξ αυτών Σπύρος Μυλωνάς ο οποίος ανέφερε: «Περιμέναμε να ανοίξουμε, ελπίζαμε να ανοίγαμε πολύ νωρίτερα. Στα βιβλιοπωλεία μάς επιτρέπουν να πουλάμε τα βιβλία δια ζώσης με την επίσκεψη του πελάτη μέσα στο μαγαζί, αλλά όλα τα άλλα είδη που εμπορευόμαστε δεν μπορούμε να τα πουλήσουμε».
Με click away ξεκίνησαν σήμερα τη λειτουργία τους τα περισσότερα καταστήματα στην Κέρκυρα, πέραν μερικών περιπτώσεων, όπως τα περισσότερα χρυσοχοΐα που παρέμειναν κλειστά.
Μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, κυρίως ένδυσης, με έναν μόνο εργαζόμενο, είναι στη διάθεση του αγοραστικού κοινού να εξυπηρετήσουν τις παραγγελίες μέσω του συστήματος click away, με τους καταναλωτές να επισκέπτονται όμως περισσότερο τις βιτρίνες των καταστημάτων και όχι το ίδιο το κατάστημα.
Ιδιαίτερη κίνηση παρατηρήθηκε σε κομμωτήρια και κουρεία, ενώ αξιοσημείωτο είναι πως πολλές γυναίκες επισκέφθηκαν από το πρωί τα καταστήματα εσωρούχων.
Οι περισσότεροι επιχειρηματίες έχουν τοποθετήσει τις ταμειακές τους μηχανές στην είσοδο του καταστήματος, ενώ δεν επιτρέπουν τους καταναλωτές να εισέλθουν στο κατάστημα, ή να δοκιμάσουν τα προϊόντα. Μικρή κίνηση σημειώθηκε στα βιβλιοπωλεία, ενώ σημαντική ήταν η κίνηση στο κέντρο της αγοράς της Κέρκυρας και κυρίως έξω από τις τράπεζες.