Για μία ιδιαίτερα σημαντική συμφωνία ενημερώνει o υπουργός Εθνικής Αμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, την Επιτροπή Εξοπλισμών της Βουλής. Πρόκειται για τη δημιουργία Διεθνούς Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα, στο πλαίσιο σχετικής συμφωνίας με το Ισραήλ, καθώς επίσης για την απόκτηση 80 τεθωρακισμένων οχημάτων Μ1117 και τη συντήρηση οκτώ μεταγωγικών αεροσκαφών C27.

Είναι η πρώτη φορά που ΝΑΤΟϊκό κράτος αναθέτει την εκπαίδευση των χειριστών του σε χώρα εκτός ΝΑΤΟ, την ώρα που σε γεωστρατηγικό επίπεδο η ανάθεση ελπίζεται να ενισχύσει την στρατιωτική συνεργασία των δύο κρατών απέναντι στη Τουρκία.

Βάσει της συμφωνίας οι Ισραηλινοί θα ενοικιάσουν στην Ελλάδα αριθμό M-346 Master (το αντίγραφο του ρωσικού YAK-130 με το οποίο έχουν κοινή ρίζα, χωρίς τις μαχητικές ικανότητες του ρωσικού αεροσκάφους) της Leonardo (που θα προμηθευτούν οι ίδιοι) αντικαθιστώντας τα «αρχαία» Buckeye (20 χρόνια μετά την κανονική ημερομηνία απόσυρσής τους!) και θα επαναφέρει έναν αριθμό (15) αεροσκάφη Τ-6Α αρχικού σταδίου, σε επιχειρησιακή ικανότητα (τώρα ζήτημα είναι αν πετούν 3-5 αεροσκάφη).
Για την Πολεμική Αεροπορία είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της που δεν προχωρά σε αγορά νέων αεροσκαφών LIFT, αλλά σε ενοικίασή τους από ένα ανάδοχο ο οποίος θα αναλάβει την παροχή συνολικά του εκπαιδευτικού έργου σε υλικοτεχνική υποδοχή, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει...

Ταυτόχρονα σημαντικό θα είναι το όφελος για την Πολεμική Αεροπορία, αφού προβλέπεται η αντικατάσταση του αεροσκάφους προχωρημένης εκπαίδευσης (εκπαιδευτικό jet) Τ-2Ε Βuckeye που θεωρείται πεπαλαιωμένο. Στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή θα τεθεί και η απόκτηση 80 τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού Μ1117, τα οποία αποσύρουν οι ΗΠΑ.

Επιπλέον μετά από πολλά χρόνια «ξεκλειδώνει» και η συμφωνία με την κατασκευάστρια εταιρεία (Leonardo) για τη συντήρηση των 8 αεροσκαφών C27 ύψους 55,5 εκατομμυρίων ευρώ για 4 έτη. Μετά τη γνωμοδότηση της Επιτροπής, τα προγράμματα θα περάσουν από το ΚΥΣΕΑ πριν λάβουν «πράσινο φως» για την υλοποίησή τους.

Πιο αναλυτικά, η συνεργασία με την ισραηλινή ELBIT περιλαμβάνει:
• Δημιουργία διεθνούς εκπαιδευτικού κέντρου πτήσεων στην Καλαμάτα με χρηματοδοτική μίσθωση.
• Δυνατότητα στην Πολεμική μας Αεροπορία αναβάθμισης και ενίσχυσης των εκπαιδευτικών ελικοφόρων, ώστε αυτά να μην είναι ποτέ κάτω από τον αριθμό των 25 στη διάθεση των Ικάρων. Σήμερα οι διαθεσιμότητες είναι πολύ χαμηλότερες.
• Πρόκειται να έρθουν στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας νέα εκπαιδευτικά αεροσκάφη και συγκεκριμένα τα Μ-346.
• Δημιουργείται νέο σύστημα επίγειας εκπαίδευσης (προσομοιωτές πτήσεως)
• Δυνατότητα σε αεροπορίες από άλλες πλευρές της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής να εκπαιδεύονται στην Ελλάδα.
• Παρέχονται περίπου 10.000 ώρες πτήσεις για κάθε χρόνο.


Η ELBIT Systems είναι μια διεθνής εταιρεία υψηλής τεχνολογίας που δραστηριοποιείται σε ένα ευρύ φάσμα προγραμμάτων σε όλο τον κόσμο, κυρίως στους τομείς της άμυνας και της εσωτερικής ασφάλειας. Η εταιρεία αναπτύσσει και παρέχει ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο αερομεταφερόμενων, χερσαίων και ναυτικών συστημάτων καθώς και προϊόντα για άμυνα, εγχώρια ασφάλεια και εμπορικές εφαρμογές. Τα προγράμματα εκπαίδευσης πτήσης Επόμενης Γενιάς (Next-Generation) της ELBIT Systems προσφέρουν μια σύγχρονη και οικονομική λύση εκπαίδευσης πληρωμάτων πολεμικών αεροσκαφών.

Στην Καλαμάτα, στην 120 ΠΕΑ είναι η βάση εκπαίδευσης των νέων μας πιλότων εδώ και χρόνια. Ανάμεσα στους εκπαιδευτές πιλότων μαχητικών αεροσκαφών είναι και μία γυναίκα, η υποσμηναγός (Ι) Ιωάννα Χρυσαυγή, που είναι η πρώτη Ελληνίδα πιλότος ενός μαχητικού F-4. Η υποσμηναγός δεν εκπαιδεύει μόνον Έλληνες πιλότος αλλά και Ιταλούς σύμφωνα με το πρόγραμμα που υπάρχει στην εκπαίδευση ανάμεσα στην Ελλάδα και την Ιταλία. Στην Καλαμάτα εκπαιδεύεται αυτή την περίοδο και η ανθυποσμηναγός (ι) Μαρίνα Κωνσταντίνου, η πρώτη γυναίκα που κατάφερε να γίνει αρχηγός στην Σχολή Ικάρων. Εκπαιδεύεται για να πετάξει πολύ σύντομα στο Αιγαίο, ίσως και με μαχητικό αεροσκάφος. Στην Καλαμάτα έχουν άλλωστε εκπαιδευτεί και άλλες 11 γυναίκες αξιωματικοί (Ι) που έχουν αποφοιτήσει έως τώρα από τη Σχολή Ικάρων.