ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Ανοδική πορεία έχει η αστική συγκοινωνία στη Θεσσλονίκη: Τέλος Ιανουαρίου περισσότερα από 500 οχήματα στους δρόμους
Στο δεύτερο εξάμηνο του 2021 θα είναι «ξεκάθαρη σε όλους η θετική πορεία που καταγράφει ήδη η αστική συγκοινωνία μέσα στην πόλη και περιαστικά αυτής», εκτιμά ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), Γιάννης Τόσκας.
Όπως εξηγεί, «σήμερα κυκλοφορούν καθημερινά περισσότερα από 410 οχήματα, από περίπου 260 οχήματα το αντίστοιχο περσινό διάστημα και μέχρι το τέλος του τρέχοντος μηνός θα υπερβαίνουν τα 500».
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Τόσκας σημείωσε ότι «ήδη φαίνεται ότι οι πολίτες του νομού Θεσσαλονίκης έχουν αρχίσει να εμπιστεύονται και πάλι την αστική συγκοινωνία, που πλέον εκτελείται με πυκνά και συνεκτικά δρομολόγια, χωρίς συνωστισμό και καθυστερήσεις και με σωστή ενημέρωση, ύστερα και από τη συντήρηση της τηλεματικής».
Στο μεταξύ, όπως αναφέρει σε σημερινή ανακοίνωσή του ο ΟΣΕΘ, «το 2020 αποτέλεσε σε διεθνή κλίμακα ένα καταστροφικό έτος για την αστική συγκοινωνία από πλευράς εσόδων και επιβατικής κίνησης». Η κατάσταση, ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Τόσκα «είναι αναστρέψιμη, πλην όμως, θα απαιτηθεί σημαντικό βάθος χρόνου».
Κατά τον ίδιο, το στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί από πλευράς πολιτείας και όλων των εμπλεκομένων με την αστική συγκοινωνία φορέων είναι «να επανακτηθεί με μέτρα προς όφελος του επιβάτη, η σχέση εμπιστοσύνης στις δημόσιες συγκοινωνίες».
«Πρέπει να δοθεί έμφαση σε σχέδια βιώσιμης κινητικότητας, αύξησης της παροχής ποιοτικού έργου, αγοράς νέων οχημάτων, βελτίωσης της εικόνας της πόλης και του εξοπλισμού της και αποφυγής χρήσης μηχανοκίνητων μέσων που το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα είναι επιβλαβές», επισημαίνει ο κ. Τόσκας.
«Βουτιά» σημείωσαν πέρυσι η επιβατική κίνηση και τα έσοδα στην αστική συγκοινωνία νομού Θεσσαλονίκης, συνεπεία της «κακής κατάστασης των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, αλλά και της πανδημίας του κορονοϊού και του συνεχιζόμενου περιορισμού στην κυκλοφορία», επισημαίνει ο ΟΣΕΘ. Ωστόσο, όπως επισημαίνει, «άρχισε ήδη να γίνεται ορατή, ακόμη και μέσα στον περιορισμό των μετακινήσεων, η θετική και ανοδική τάση. Ο αριθμός των λεωφορείων που κυκλοφορούν στην πόλη αυξήθηκε εντυπωσιακά».
Το 2019, σύμφωνα με τον ΟΣΕΘ, εκτιμήθηκε ότι διανύθηκαν περίπου 27.800.000 οχηματοχιλιόμετρα στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης και το 2020 διανύθηκαν πάνω από 27.700.000, «αριθμός που θα ήταν αρκετά μεγαλύτερος εάν δεν υπήρχε περιορισμός μετακινήσεων και, εξαιτίας αυτού, αναστολή εκτέλεσης τμήματος των προγραμματισμένων δρομολογίων των παρόχων», σύμφωνα με τον ΟΣΕΘ.
Βάσει των στατιστικών στοιχείων του ΟΣΕΘ, το 2020 οι επικυρώσεις των εισιτηρίων μειώθηκαν κατά 62,5% έναντι του 2019, αφού επικυρώθηκαν 8.374.402 εισιτήρια από 22.352.022 εισιτήρια.
Παρόμοια εικόνα παρουσίασε και η μείωση των λεγόμενων «οικονομικών επιβατών» του ΟΑΣΘ, ήτοι αυτών που χρησιμοποιούν τα επικυρωτικά, εκδοτικά, αλλά και τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Συγκεκριμένα καταγράφηκε μείωση κατά 61,4%, αφού το 2020 οι οικονομικοί επιβάτες ανήλθαν σε 39.633.997, από 102.612.781 το 2019.
Στο μεταξύ, σε υψηλά επίπεδα παραμένει η εισιτηροδιαφυγή, σύμφωνα με τον ΟΣΕΘ, με τα έσοδα του παρόχου αστικής συγκοινωνίας πέρυσι σε 11,5 εκατ. ευρώ, από 27,5 εκατ. ευρώ το 2019.
Ενδεικτικά, όσον αφορά την επιβατική κίνηση, ο ΟΣΕΘ αναφέρει στη σημερινή του ανακοίνωση ότι ο καλύτερος μήνας του 2019 ήταν ο Μάρτιος, με περίπου 9,9 εκατ. επιβάτες, ενώ για το 2020 ήταν ο Ιανουάριος με 6,3 εκατ. επιβάτες. Οι μήνες Απρίλιος, Νοέμβριος και ο Δεκέμβριος του 2020 ήταν «καταστροφικοί», σύμφωνα με τον ΟΣΕΘ, «με αριθμό επιβατών σε 1.256.000, 1.980.000 και κάτω από 1 εκατ. αντίστοιχα.
Όπως εξηγεί, «σήμερα κυκλοφορούν καθημερινά περισσότερα από 410 οχήματα, από περίπου 260 οχήματα το αντίστοιχο περσινό διάστημα και μέχρι το τέλος του τρέχοντος μηνός θα υπερβαίνουν τα 500».
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Τόσκας σημείωσε ότι «ήδη φαίνεται ότι οι πολίτες του νομού Θεσσαλονίκης έχουν αρχίσει να εμπιστεύονται και πάλι την αστική συγκοινωνία, που πλέον εκτελείται με πυκνά και συνεκτικά δρομολόγια, χωρίς συνωστισμό και καθυστερήσεις και με σωστή ενημέρωση, ύστερα και από τη συντήρηση της τηλεματικής».
«Καταστροφικό» το 2020 για την αστική συγκοινωνία διεθνώς
Στο μεταξύ, όπως αναφέρει σε σημερινή ανακοίνωσή του ο ΟΣΕΘ, «το 2020 αποτέλεσε σε διεθνή κλίμακα ένα καταστροφικό έτος για την αστική συγκοινωνία από πλευράς εσόδων και επιβατικής κίνησης». Η κατάσταση, ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Τόσκα «είναι αναστρέψιμη, πλην όμως, θα απαιτηθεί σημαντικό βάθος χρόνου».
Κατά τον ίδιο, το στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί από πλευράς πολιτείας και όλων των εμπλεκομένων με την αστική συγκοινωνία φορέων είναι «να επανακτηθεί με μέτρα προς όφελος του επιβάτη, η σχέση εμπιστοσύνης στις δημόσιες συγκοινωνίες».
«Πρέπει να δοθεί έμφαση σε σχέδια βιώσιμης κινητικότητας, αύξησης της παροχής ποιοτικού έργου, αγοράς νέων οχημάτων, βελτίωσης της εικόνας της πόλης και του εξοπλισμού της και αποφυγής χρήσης μηχανοκίνητων μέσων που το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα είναι επιβλαβές», επισημαίνει ο κ. Τόσκας.
«Βουτιά» επιβατικής κίνησης και εσόδων
«Βουτιά» σημείωσαν πέρυσι η επιβατική κίνηση και τα έσοδα στην αστική συγκοινωνία νομού Θεσσαλονίκης, συνεπεία της «κακής κατάστασης των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, αλλά και της πανδημίας του κορονοϊού και του συνεχιζόμενου περιορισμού στην κυκλοφορία», επισημαίνει ο ΟΣΕΘ. Ωστόσο, όπως επισημαίνει, «άρχισε ήδη να γίνεται ορατή, ακόμη και μέσα στον περιορισμό των μετακινήσεων, η θετική και ανοδική τάση. Ο αριθμός των λεωφορείων που κυκλοφορούν στην πόλη αυξήθηκε εντυπωσιακά».
Το 2019, σύμφωνα με τον ΟΣΕΘ, εκτιμήθηκε ότι διανύθηκαν περίπου 27.800.000 οχηματοχιλιόμετρα στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης και το 2020 διανύθηκαν πάνω από 27.700.000, «αριθμός που θα ήταν αρκετά μεγαλύτερος εάν δεν υπήρχε περιορισμός μετακινήσεων και, εξαιτίας αυτού, αναστολή εκτέλεσης τμήματος των προγραμματισμένων δρομολογίων των παρόχων», σύμφωνα με τον ΟΣΕΘ.
Βάσει των στατιστικών στοιχείων του ΟΣΕΘ, το 2020 οι επικυρώσεις των εισιτηρίων μειώθηκαν κατά 62,5% έναντι του 2019, αφού επικυρώθηκαν 8.374.402 εισιτήρια από 22.352.022 εισιτήρια.
Παρόμοια εικόνα παρουσίασε και η μείωση των λεγόμενων «οικονομικών επιβατών» του ΟΑΣΘ, ήτοι αυτών που χρησιμοποιούν τα επικυρωτικά, εκδοτικά, αλλά και τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Συγκεκριμένα καταγράφηκε μείωση κατά 61,4%, αφού το 2020 οι οικονομικοί επιβάτες ανήλθαν σε 39.633.997, από 102.612.781 το 2019.
Στο μεταξύ, σε υψηλά επίπεδα παραμένει η εισιτηροδιαφυγή, σύμφωνα με τον ΟΣΕΘ, με τα έσοδα του παρόχου αστικής συγκοινωνίας πέρυσι σε 11,5 εκατ. ευρώ, από 27,5 εκατ. ευρώ το 2019.
Ενδεικτικά, όσον αφορά την επιβατική κίνηση, ο ΟΣΕΘ αναφέρει στη σημερινή του ανακοίνωση ότι ο καλύτερος μήνας του 2019 ήταν ο Μάρτιος, με περίπου 9,9 εκατ. επιβάτες, ενώ για το 2020 ήταν ο Ιανουάριος με 6,3 εκατ. επιβάτες. Οι μήνες Απρίλιος, Νοέμβριος και ο Δεκέμβριος του 2020 ήταν «καταστροφικοί», σύμφωνα με τον ΟΣΕΘ, «με αριθμό επιβατών σε 1.256.000, 1.980.000 και κάτω από 1 εκατ. αντίστοιχα.