ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Πάμε για άνοιγμα καταστημάτων με click away και click in shop αλά Ιταλία - Πώς θα ψωνίζουν οι καταναλωτές (Αναλυτικός οδηγός)
Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για το άνοιγμα του λιανεμπορίου, καθώς η κυβέρνηση φαίνεται να «βλέπει» την 18η Ιανουαρίου, ημέρα που τα καταστήματα θα σηκώσουν ξανά τα «ρολά».
Όπως γνωστοποίησε, η κυβέρνηση σχεδιάζει να ανοίξει τα εμπορικά καταστήματα με το σύστημα του click away ενώ η ένδυση, η υπόδηση και η χρυσοχοΐα προβλέπεται να λειτουργήσουν με τη μέθοδο του click in shop. Ωστόσο, όπως ανέφερε, το σχέδιο αυτό θα συζητηθεί αύριο ή μεθαύριο σημειώνοντας ότι «η οικονομία χρειάζεται να αναπνεύσει και η αγορά εκπέμπει SOS».
«Το σχέδιο μας που θα διευκολύνει και τους ειδικούς, αλλά και την αγορά να πάρει ξανά μπροστά, είναι να ανοίξουν τα καταστήματα με παράδοση εκτός (click away), όπως ίσχυε πριν τις γιορτές. Kαι η ένδυση, η υπόδηση και η χρυσοχοΐα να λειτουργήσει με ραντεβού και αγορά μέσα από το κατάστημα, καθώς με το click away ο τζίρος σε αυτούς τους κλάδους ήταν μικρός» δήλωσε μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ.
Αυτό που δεν μπορούν να κάνουν όμως είναι να δώσουν το σήμα και για το άνοιγμα των σχολείων, καθώς όπως αναφέρουν είναι μία δύσκολη απόφαση που μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά σε συνδυασμό με το άνοιγμα της αγοράς.
Η κυβέρνηση λοιπόν αναμένει αύριο να ακούσει το «ναι» από την επιτροπή των ειδικών, καθώς η επιδημιολογική εικόνα της χώρας φαίνεται πως δίνει το περιθώριο για μία τέτοια κίνηση.
Άλλωστε τόσο κυβέρνηση όσο και ειδικοί συμφωνούν πως οι μικρές επιχειρήσεις επλήγησαν περισσότερο απ΄όλους κατά το δεύτερο κύμα, με αποτέλεσμα ήδη πολλοί επιχειρηματίες να έχουν βάλει λουκέτο στα μαγαζιά τους.
Αν γίνει αυτό όμως στη ζωή μας θα μπει μια καινούργια μέθοδος αγοράς, αυτή του click in shop, όπου ο πολίτης θα μπορεί να μπαίνει μέσα στο κατάστημα για να κάνει τις αγορές του με πολύ αυστηρά μέτρα.
Θεωρείται μάλιστα ίσως το πιο ασφαλές σχέδιο ώστε να ανοίξουν τα καταστήματα για το ευρύ κοινό χωρίς να προκληθεί συνωστισμός.
Πάντως τόσο στη περίπτωση της Ιταλίας, όσο και σε άλλες χώρες, το click in shop δεν συμπεριελάμβανε τα εμπορικά καταστήματα, την λειτουργία των οποίων φαίνεται να φοβούνται και οι ειδικοί.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν γίνει γνωστά έως σήμερα, η κυβέρνηση προκρίνει άνοιγμα των καταστημάτων με… δύο click.
Click away για το σύνολο των επιχειρήσεων, που θα μπορούν να εξυπηρετούν καταναλωτές στο εξωτερικό τους ύστερα από ραντεβού, και click in shop για τους κλάδους της ένδυσης, της υπόδησης και της χρυσοχοΐας.
Στην τελευταία αυτή περίπτωση, οι καταναλωτές θα μπορούν να κλείσουν ραντεβού και να μπουν στο εσωτερικό του καταστήματος και να δοκιμάσουν τα προϊόντα που επιθυμούν.
Για να συμβεί αυτό θα υπάρχει αυστηρή τήρηση των μέτρων προστασίας, θα επιτρέπεται συγκεκριμένος αριθμός ατόμων – ανάλογα με τα τετραγωνικά του καταστήματος – αλλά και θα υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος που θα μπορεί κάθε καταναλωτής να είναι στο κατάστημα.
Ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, σε πρωινή του συνέντευξη στην ΕΡΤ σημείωσε πως δεν υπάρχει καμία επίσημη απόφαση και όλα θα κριθούν από την εισήγηση που θα κάνουν οι ειδικοί μετά την αυριανή (Παρασκευή) σύσκεψή τους.
Οι Παρασκευές, άλλωστε, θα είναι πλέον ημέρες αποφάσεων και ανακοινώσεων από τον υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκο Χαρδαλιά.
Διευκρινίσεις για τον τρόπο λειτουργίας των καταστημάτων με τη μέθοδο του «click in shop» δίνει το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο (ΠΕΣ) Αττικής, ενόψει της πιθανής επαναλειτουργίας των καταστημάτων ένδυσης, υπόδησης και των κοσμηματοπωλείων με αυτήν τη μέθοδο από την προσεχή Δευτέρα 18 Ιανουαρίου.
Οι πληροφορίες με τη μορφή ερωτήσεων-απαντήσεων έχουν ως εξής:
1. Ποιο είναι το βασικό χαρακτηριστικό του click in shop;
Πρόκειται για αγορές εντός του καταστήματος με ραντεβού. Από τις «αγορές εκτός» θα επιτρέπονται οι «αγορές εντός» με τον πελάτη να μπαίνει κανονικά εντός του καταστήματος κατόπιν ραντεβού και να αγοράζει το είδος που έχει επιλέξει, έχοντας και τη δυνατότητα δοκιμής του.
2. Θα μπορεί να διαλέγει όποιο προϊόν θέλει ο πελάτης;
Ο καταναλωτής θα μπορεί να επιλέγει το προϊόν που θέλει να αγοράσει και θα μπορεί να το έχει «δεσμεύσει» είτε τηλεφωνικά είτε μέσω διαδικτύου, ενώ θα μπορεί ό,τι άλλο διαλέξει να το δοκιμάσει προ αγοράς, περιορίζοντας όμως την παραμονή του στο κατάστημα στον προβλεπόμενο χρόνο.
3. Επιτρέπεται η δοκιμή των προϊόντων με το click inside;
Ναι, θα επιτρέπεται η δοκιμή προ αγοράς, ελαχιστοποιώντας έτσι το πρόβλημα αλλαγής του. Η έλλειψη δοκιμής ήταν από τους λόγους που οι καταναλωτές απέφευγαν να αγοράσουν ρούχα και παπούτσια με το click away έναντι άλλων αγορών προϊόντων, που δεν απαιτείται δοκιμή.
4. Θα μπορεί να αλλάξει ο καταναλωτής το προϊόν;
Ναι, αλλά και πάλι αυστηρά με ραντεβού. Ο καταναλωτής θα μπορεί να αλλάξει το προϊόν και να παραλάβει ένα άλλο. Όλα τα δικαιώματα επιστροφής και εγγύησης που έχει ο καταναλωτής εξακολουθούν να ισχύουν κανονικά.
5. Θα μπορεί να πληρώσει με μετρητά;
Ναι, στο όριο μετρητών των 500 ευρώ, που επιτρέπεται. Είναι ένα επιπρόσθετο πλεονέκτημα του click in shop σε σχέση με το click away, το οποίο λειτουργεί σχεδόν αποκλειστικά με κάρτα και e-banking. Σημειώνεται, ότι το click in shop διευκολύνει τη διαδικασία συναλλαγής, αφού ο καταναλωτής, εφόσον μπαίνει στο κατάστημα, θα μπορεί να πληρώνει με την παραδοσιακή μέθοδο στο ταμείο.
6. Θα υπάρχουν περιορισμοί;
Ασφαλώς, ανάλογα με την επιφάνεια του καταστήματος και τον αριθμό των εργαζομένων θα πρέπει να προγραμματίζονται τα ραντεβού, ώστε να αποφεύγεται συνωστισμός. Η αναμονή πελατών εντός του καταστήματος, πέραν αυτών που θα έχουν προγραμματισμένο ραντεβού, θα απαγορεύεται. Σχετικά με τον μέγιστο επιτρεπόμενο αριθμό ατόμων ανά κατάστημα προβλέπονται τα εξής:
- Σε καταστήματα έως 20 τετραγωνικά μέτρα επιτρέπονται συνολικά 4 άτομα, δηλαδή εργαζόμενοι και πελάτες.
- Σε καταστήματα από 20 έως 100 τ.μ. επιτρέπονται 4 άτομα, συν 1 άτομο ανά 10 τ.μ. για την επιφάνεια από 20 έως 100 τ.μ.
- Σε καταστήματα άνω των 100 τ.μ. επιτρέπονται 12 άτομα, συν 1 άτομο ανά 15 τ.μ. για την επιφάνεια άνω των 100 μέτρων.
7. Θα υπάρχουν και χρονικοί περιορισμοί;
Ναι, άλλωστε στόχος της κάθε επιχείρησης είναι η ταχύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του πελάτη στον δυνατόν συντομότερο χρόνο που θα περιλαμβάνει την είσοδο, τη δοκιμή του προϊόντος, την πληρωμή και την έξοδο από το κατάστημα.
8. Θα εφαρμοστεί η νέα μέθοδος αγορών σε όλη τη διάρκεια των εκπτώσεων;
Οι χειμερινές εκπτώσεις έχουν ξεκινήσει ήδη από τις 11 Ιανουαρίου, αλλά η διάρκεια εφαρμογής της νέας μεθόδου θα εξαρτηθεί από τα υγειονομικά δεδομένα. Ο εμπορικός κόσμος προσδοκά στις χειμερινές εκπτώσεις για να ξεπουλήσει το χειμερινό εμπόρευμα και θα προσπαθήσει να διασφαλίσει όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας και τους κανόνες λειτουργίας του click in shop.
9. Θα επιτραπεί το click in shop σε όλα τα εμπορικά καταστήματα;
Όχι, έχει αποσαφηνιστεί πως αρχικά θα επιτραπεί στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης καθώς και στα κοσμηματοπωλεία, που έχουν πληγεί περισσότερο το διάστημα της πανδημίας. Όλα τα υπόλοιπα εμπορικά καταστήματα θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους με το click away.
10. Θα επιτραπεί το click in shop και στα μεγάλα εμπορικά κέντρα;
Δεν έχει απαντηθεί ακόμα και δεν θεωρείται δεδομένο για να μη δημιουργηθούν προϋποθέσεις συνωστισμού σε κλειστούς χώρους. Το click away έχει επιτραπεί στα κλειστά εμπορικά κέντρα μόνο για κεντρική διαχείριση των παραδόσεων. Το click in shop δεν είναι εύκολο να εφαρμοστεί στα mall, καθώς, εάν τα καταστήματα λειτουργήσουν με τη μέθοδο των ραντεβού, τίθεται το ερώτημα κατά πόσο μπορεί να ελεγχθούν η είσοδος και ο χρόνος παραμονής στο εμπορικό κέντρο όσων θα επιδεικνύουν το μήνυμα που θα αποδεικνύει ότι έχουν κλείσει κάποιο ραντεβού.
11. Οι εμπορικές επιχειρήσεις που θα λειτουργήσουν με το click in shop θα εξακολουθούν να θεωρούνται πληττόμενες;
Ναι, αφού δεν πρόκειται για επιστροφή στην κανονικότητα. Ειδικά για το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου έχει γίνει σαφές πως ισχύουν οι ρυθμίσεις για τα ενοίκια, τις αναστολές συμβάσεων εργασίας και την επιστρεπτέα προκαταβολή.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και του ΠΕΣ Αττικής, Βασίλης Κορκίδης, δήλωσε σχετικά: «Σωστά προτάθηκε -και αναμένεται εντός της εβδομάδας να επιβεβαιωθεί και επίσημα- από την κυβέρνηση το προσεκτικό άνοιγμα του λιανεμπορίου. Στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης, το ραντεβού με τον πελάτη εντός καταστήματος δίνει τη δυνατότητα να δουλέψουν, αφού στις εκπτώσεις το ενδιαφέρον των καταναλωτών επικεντρώνεται σε αυτές τις δύο δραστηριότητες. Εκπτώσεις χωρίς ανοικτά καταστήματα δεν νοούνται, ενώ ρούχα και παπούτσια, εάν δεν δοκιμαστούν, δύσκολα πωλούνται και αγοράζονται. Οι χειμερινές εκπτώσεις, υπό τις προϋποθέσεις του click in shop, μπορούν να βοηθήσουν τις πληττόμενες επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου και να απομακρύνουν τον ορατό κίνδυνο πτωχεύσεων και ανεργίας. Τα εμπορικά καταστήματα, σύμφωνα και με τους ειδικούς, τηρούν κάθε αναγκαίο μέτρο ασφάλειας και δικαίως θα επιτραπεί να λειτουργήσουν με κάποιο τρόπο, πριν καταλήξουν οριστικά στις μεγάλες παράπλευρες απώλειες της πανδημίας».
Όπως γνωστοποίησε, η κυβέρνηση σχεδιάζει να ανοίξει τα εμπορικά καταστήματα με το σύστημα του click away ενώ η ένδυση, η υπόδηση και η χρυσοχοΐα προβλέπεται να λειτουργήσουν με τη μέθοδο του click in shop. Ωστόσο, όπως ανέφερε, το σχέδιο αυτό θα συζητηθεί αύριο ή μεθαύριο σημειώνοντας ότι «η οικονομία χρειάζεται να αναπνεύσει και η αγορά εκπέμπει SOS».
«Το σχέδιο μας που θα διευκολύνει και τους ειδικούς, αλλά και την αγορά να πάρει ξανά μπροστά, είναι να ανοίξουν τα καταστήματα με παράδοση εκτός (click away), όπως ίσχυε πριν τις γιορτές. Kαι η ένδυση, η υπόδηση και η χρυσοχοΐα να λειτουργήσει με ραντεβού και αγορά μέσα από το κατάστημα, καθώς με το click away ο τζίρος σε αυτούς τους κλάδους ήταν μικρός» δήλωσε μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ.
Κρίσιμη η αυριανή συνεδρίαση της επιτροπής
Από την άλλη πλευρά φαίνεται πως και οι ειδικοί είναι υπέρ του ανοίγματος των μαγαζιών υπό αυστηρά πάντα μέτρα, καθώς τα μέχρι στιγμής επιδημιολογικά δεδομένα που έχουν στα χέρια τους, τους επιτρέπουν να δώσουν το πράσινο φως.Αυτό που δεν μπορούν να κάνουν όμως είναι να δώσουν το σήμα και για το άνοιγμα των σχολείων, καθώς όπως αναφέρουν είναι μία δύσκολη απόφαση που μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά σε συνδυασμό με το άνοιγμα της αγοράς.
Η κυβέρνηση λοιπόν αναμένει αύριο να ακούσει το «ναι» από την επιτροπή των ειδικών, καθώς η επιδημιολογική εικόνα της χώρας φαίνεται πως δίνει το περιθώριο για μία τέτοια κίνηση.
Άλλωστε τόσο κυβέρνηση όσο και ειδικοί συμφωνούν πως οι μικρές επιχειρήσεις επλήγησαν περισσότερο απ΄όλους κατά το δεύτερο κύμα, με αποτέλεσμα ήδη πολλοί επιχειρηματίες να έχουν βάλει λουκέτο στα μαγαζιά τους.
Αν γίνει αυτό όμως στη ζωή μας θα μπει μια καινούργια μέθοδος αγοράς, αυτή του click in shop, όπου ο πολίτης θα μπορεί να μπαίνει μέσα στο κατάστημα για να κάνει τις αγορές του με πολύ αυστηρά μέτρα.
Άνοιγμα αλά Ιταλία
Υπενθυμίζεται πως το click in shop έχει εφαρμοστεί ήδη και σε χώρες του εξωτερικού, όπως στην Ιταλία.Θεωρείται μάλιστα ίσως το πιο ασφαλές σχέδιο ώστε να ανοίξουν τα καταστήματα για το ευρύ κοινό χωρίς να προκληθεί συνωστισμός.
Πάντως τόσο στη περίπτωση της Ιταλίας, όσο και σε άλλες χώρες, το click in shop δεν συμπεριελάμβανε τα εμπορικά καταστήματα, την λειτουργία των οποίων φαίνεται να φοβούνται και οι ειδικοί.
Πώς θα ανοίξει η αγορά
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν γίνει γνωστά έως σήμερα, η κυβέρνηση προκρίνει άνοιγμα των καταστημάτων με… δύο click.
Click away για το σύνολο των επιχειρήσεων, που θα μπορούν να εξυπηρετούν καταναλωτές στο εξωτερικό τους ύστερα από ραντεβού, και click in shop για τους κλάδους της ένδυσης, της υπόδησης και της χρυσοχοΐας.
Στην τελευταία αυτή περίπτωση, οι καταναλωτές θα μπορούν να κλείσουν ραντεβού και να μπουν στο εσωτερικό του καταστήματος και να δοκιμάσουν τα προϊόντα που επιθυμούν.
Αυστηρά μέτρα
Για να συμβεί αυτό θα υπάρχει αυστηρή τήρηση των μέτρων προστασίας, θα επιτρέπεται συγκεκριμένος αριθμός ατόμων – ανάλογα με τα τετραγωνικά του καταστήματος – αλλά και θα υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος που θα μπορεί κάθε καταναλωτής να είναι στο κατάστημα.
Ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, σε πρωινή του συνέντευξη στην ΕΡΤ σημείωσε πως δεν υπάρχει καμία επίσημη απόφαση και όλα θα κριθούν από την εισήγηση που θα κάνουν οι ειδικοί μετά την αυριανή (Παρασκευή) σύσκεψή τους.
Οι Παρασκευές, άλλωστε, θα είναι πλέον ημέρες αποφάσεων και ανακοινώσεων από τον υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκο Χαρδαλιά.
Οδηγός για το «click in shop»
Διευκρινίσεις για τον τρόπο λειτουργίας των καταστημάτων με τη μέθοδο του «click in shop» δίνει το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο (ΠΕΣ) Αττικής, ενόψει της πιθανής επαναλειτουργίας των καταστημάτων ένδυσης, υπόδησης και των κοσμηματοπωλείων με αυτήν τη μέθοδο από την προσεχή Δευτέρα 18 Ιανουαρίου.
Οι πληροφορίες με τη μορφή ερωτήσεων-απαντήσεων έχουν ως εξής:
1. Ποιο είναι το βασικό χαρακτηριστικό του click in shop;
Πρόκειται για αγορές εντός του καταστήματος με ραντεβού. Από τις «αγορές εκτός» θα επιτρέπονται οι «αγορές εντός» με τον πελάτη να μπαίνει κανονικά εντός του καταστήματος κατόπιν ραντεβού και να αγοράζει το είδος που έχει επιλέξει, έχοντας και τη δυνατότητα δοκιμής του.
2. Θα μπορεί να διαλέγει όποιο προϊόν θέλει ο πελάτης;
Ο καταναλωτής θα μπορεί να επιλέγει το προϊόν που θέλει να αγοράσει και θα μπορεί να το έχει «δεσμεύσει» είτε τηλεφωνικά είτε μέσω διαδικτύου, ενώ θα μπορεί ό,τι άλλο διαλέξει να το δοκιμάσει προ αγοράς, περιορίζοντας όμως την παραμονή του στο κατάστημα στον προβλεπόμενο χρόνο.
3. Επιτρέπεται η δοκιμή των προϊόντων με το click inside;
Ναι, θα επιτρέπεται η δοκιμή προ αγοράς, ελαχιστοποιώντας έτσι το πρόβλημα αλλαγής του. Η έλλειψη δοκιμής ήταν από τους λόγους που οι καταναλωτές απέφευγαν να αγοράσουν ρούχα και παπούτσια με το click away έναντι άλλων αγορών προϊόντων, που δεν απαιτείται δοκιμή.
4. Θα μπορεί να αλλάξει ο καταναλωτής το προϊόν;
Ναι, αλλά και πάλι αυστηρά με ραντεβού. Ο καταναλωτής θα μπορεί να αλλάξει το προϊόν και να παραλάβει ένα άλλο. Όλα τα δικαιώματα επιστροφής και εγγύησης που έχει ο καταναλωτής εξακολουθούν να ισχύουν κανονικά.
5. Θα μπορεί να πληρώσει με μετρητά;
Ναι, στο όριο μετρητών των 500 ευρώ, που επιτρέπεται. Είναι ένα επιπρόσθετο πλεονέκτημα του click in shop σε σχέση με το click away, το οποίο λειτουργεί σχεδόν αποκλειστικά με κάρτα και e-banking. Σημειώνεται, ότι το click in shop διευκολύνει τη διαδικασία συναλλαγής, αφού ο καταναλωτής, εφόσον μπαίνει στο κατάστημα, θα μπορεί να πληρώνει με την παραδοσιακή μέθοδο στο ταμείο.
6. Θα υπάρχουν περιορισμοί;
Ασφαλώς, ανάλογα με την επιφάνεια του καταστήματος και τον αριθμό των εργαζομένων θα πρέπει να προγραμματίζονται τα ραντεβού, ώστε να αποφεύγεται συνωστισμός. Η αναμονή πελατών εντός του καταστήματος, πέραν αυτών που θα έχουν προγραμματισμένο ραντεβού, θα απαγορεύεται. Σχετικά με τον μέγιστο επιτρεπόμενο αριθμό ατόμων ανά κατάστημα προβλέπονται τα εξής:
- Σε καταστήματα έως 20 τετραγωνικά μέτρα επιτρέπονται συνολικά 4 άτομα, δηλαδή εργαζόμενοι και πελάτες.
- Σε καταστήματα από 20 έως 100 τ.μ. επιτρέπονται 4 άτομα, συν 1 άτομο ανά 10 τ.μ. για την επιφάνεια από 20 έως 100 τ.μ.
- Σε καταστήματα άνω των 100 τ.μ. επιτρέπονται 12 άτομα, συν 1 άτομο ανά 15 τ.μ. για την επιφάνεια άνω των 100 μέτρων.
7. Θα υπάρχουν και χρονικοί περιορισμοί;
Ναι, άλλωστε στόχος της κάθε επιχείρησης είναι η ταχύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του πελάτη στον δυνατόν συντομότερο χρόνο που θα περιλαμβάνει την είσοδο, τη δοκιμή του προϊόντος, την πληρωμή και την έξοδο από το κατάστημα.
8. Θα εφαρμοστεί η νέα μέθοδος αγορών σε όλη τη διάρκεια των εκπτώσεων;
Οι χειμερινές εκπτώσεις έχουν ξεκινήσει ήδη από τις 11 Ιανουαρίου, αλλά η διάρκεια εφαρμογής της νέας μεθόδου θα εξαρτηθεί από τα υγειονομικά δεδομένα. Ο εμπορικός κόσμος προσδοκά στις χειμερινές εκπτώσεις για να ξεπουλήσει το χειμερινό εμπόρευμα και θα προσπαθήσει να διασφαλίσει όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας και τους κανόνες λειτουργίας του click in shop.
9. Θα επιτραπεί το click in shop σε όλα τα εμπορικά καταστήματα;
Όχι, έχει αποσαφηνιστεί πως αρχικά θα επιτραπεί στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης καθώς και στα κοσμηματοπωλεία, που έχουν πληγεί περισσότερο το διάστημα της πανδημίας. Όλα τα υπόλοιπα εμπορικά καταστήματα θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους με το click away.
10. Θα επιτραπεί το click in shop και στα μεγάλα εμπορικά κέντρα;
Δεν έχει απαντηθεί ακόμα και δεν θεωρείται δεδομένο για να μη δημιουργηθούν προϋποθέσεις συνωστισμού σε κλειστούς χώρους. Το click away έχει επιτραπεί στα κλειστά εμπορικά κέντρα μόνο για κεντρική διαχείριση των παραδόσεων. Το click in shop δεν είναι εύκολο να εφαρμοστεί στα mall, καθώς, εάν τα καταστήματα λειτουργήσουν με τη μέθοδο των ραντεβού, τίθεται το ερώτημα κατά πόσο μπορεί να ελεγχθούν η είσοδος και ο χρόνος παραμονής στο εμπορικό κέντρο όσων θα επιδεικνύουν το μήνυμα που θα αποδεικνύει ότι έχουν κλείσει κάποιο ραντεβού.
11. Οι εμπορικές επιχειρήσεις που θα λειτουργήσουν με το click in shop θα εξακολουθούν να θεωρούνται πληττόμενες;
Ναι, αφού δεν πρόκειται για επιστροφή στην κανονικότητα. Ειδικά για το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου έχει γίνει σαφές πως ισχύουν οι ρυθμίσεις για τα ενοίκια, τις αναστολές συμβάσεων εργασίας και την επιστρεπτέα προκαταβολή.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και του ΠΕΣ Αττικής, Βασίλης Κορκίδης, δήλωσε σχετικά: «Σωστά προτάθηκε -και αναμένεται εντός της εβδομάδας να επιβεβαιωθεί και επίσημα- από την κυβέρνηση το προσεκτικό άνοιγμα του λιανεμπορίου. Στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης, το ραντεβού με τον πελάτη εντός καταστήματος δίνει τη δυνατότητα να δουλέψουν, αφού στις εκπτώσεις το ενδιαφέρον των καταναλωτών επικεντρώνεται σε αυτές τις δύο δραστηριότητες. Εκπτώσεις χωρίς ανοικτά καταστήματα δεν νοούνται, ενώ ρούχα και παπούτσια, εάν δεν δοκιμαστούν, δύσκολα πωλούνται και αγοράζονται. Οι χειμερινές εκπτώσεις, υπό τις προϋποθέσεις του click in shop, μπορούν να βοηθήσουν τις πληττόμενες επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου και να απομακρύνουν τον ορατό κίνδυνο πτωχεύσεων και ανεργίας. Τα εμπορικά καταστήματα, σύμφωνα και με τους ειδικούς, τηρούν κάθε αναγκαίο μέτρο ασφάλειας και δικαίως θα επιτραπεί να λειτουργήσουν με κάποιο τρόπο, πριν καταλήξουν οριστικά στις μεγάλες παράπλευρες απώλειες της πανδημίας».