ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Με 99,2% συµµετοχή προχωρά η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών - Άρχισε η εφαρμογή των ποινών στους αρνητές
Ξεκίνησε η εφαρμογή ποινών για εκπαιδευτικούς που αρνήθηκαν να λάβουν μέρος στη διαδικασία
Σε ποσοστό που ξεπέρασε το 99% έφτασε τελικά η αξιολόγηση των σχολικών µονάδων, µε τις πρώτες ποινές για όσους εκπαιδευτικούς δεν συµµετείχαν τελικά να µπαίνουν πλέον από το υπουργείο Παιδείας.
Σύµφωνα µε πληροφορίες, έπειτα από µια πολύµηνη ένταση το φθινόπωρο, µε τη ∆ΟΕ (∆ιδασκαλική Οµοσπονδία Ελλάδας) να στέλνει ντιρεκτίβα για προσυµπληρωµένη φόρµα αξιολόγησης, ώστε να σαµποτάρει εκ των έσω τη διαδικασία, οι σχολικές µονάδες όλων των τύπων της Πρωτοβάθµιας και ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης της χώρας, σε ποσοστό 99,2%, ολοκλήρωσαν την πρώτη φάση της διαδικασίας της αξιολόγησης. Αυτή η φάση αφορούσε την ανάρτηση της Πρώτης Εκθεσης Εσωτερικής Αξιολόγησης για το σχολικό έτος 2020-2021.
Παράλληλα, προχώρησαν στην ανάρτηση του Συλλογικού Προγραµµατισµού της Σχολικής Μονάδας για το σχολικό έτος 2021-2022. Οπως φαίνεται από το έγγραφο που δηµοσιεύουν τα «Π», οι εκπαιδευτικοί που αρνήθηκαν την αξιολόγηση έχουν αρχίσει να λαµβάνουν γνώση των σχετικών ποινών.
Συγκεκριµένα, στο 0,8% των σχολείων όπου δεν υπήρξε συµµόρφωση (114 σχολεία στα περίπου 13.000 της επικράτειας), κατόπιν εντολής της υπουργού Παιδείας και Θρησκευµάτων, Νίκης Κεραµέως, ακολούθησε πιστή εφαρµογή του νόµου και επιβολή των σχετικών κυρώσεων, δηλαδή αναστολή οποιασδήποτε διαδικασίας εξέλιξης, συµπεριλαµβανοµένης της µισθολογικής και της υπηρεσιακής.
Παράλληλα, οι συγκεκριµένες «παραλείψεις ή παραβιάσεις διατάξεων και υποχρεώσεων εκ µέρους των στελεχών της εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών και των µελών ΕΕΠ και ΕΒΠ, που διαρκούν περισσότερο από 15 ηµέρες, χωρίς να δικαιολογούνται από ανυπέρβλητα κωλύµατα συνιστάµενα σε προβλήµατα υγείας, συνιστούν αντικειµενικό λόγο αναστολής οιασδήποτε διαδικασίας εξέλιξης του στελέχους της εκπαίδευσης, του εκπαιδευτικού ή του µέλους ΕΕΠ και ΕΒΠ, συµπεριλαµβανοµένης της αυτόµατης µισθολογικής εξέλιξής του».
Η τρίτη ποινή που προβλέπεται είναι ότι «αν στέλεχος εκπαίδευσης αρνείται να υποβληθεί στη διαδικασία αξιολόγησης, είτε ως αξιολογητής είτε ως αξιολογούµενος, σε οποιοδήποτε στάδιο αυτής, ή την παρακωλύει µε την εν γένει στάση του […] αποκλείεται από τη διαδικασία επιλογής για την πλήρωση οποιασδήποτε θέσης στελέχους εκπαίδευσης για τα επόµενα οκτώ έτη».
Η υπουργός Παιδείας προσέφυγε µε κατεπείγουσα αγωγή στο Μονοµελές Πρωτοδικείο Αθηνών, ζητώντας να κηρυχθεί παράνοµη, κάτι που έγινε δεκτό. Το ίδιο έγινε στη συνέχεια µε τη νέα, πανοµοιότυπη, απεργία - αποχή που προκήρυξε η Α∆Ε∆Υ για να καλύψει τους εκπαιδευτικούς και η οποία επίσης κρίθηκε παράνοµη. Παράλληλα, σε µια τρίτη δικαστική διαδικασία, σε συνέχεια της απόφασης του Πρωτοδικείου Αθηνών, το Εφετείο Αθηνών έκρινε παράνοµη και καταχρηστική την απεργία των συνδικαλιστικών Οµοσπονδιών κατά της αξιολόγησης εκπαιδευτικού έργου.
Μετά την πρώτη φάση της εσωτερικής αξιολόγησης ακολουθεί σύντοµα η δεύτερη, που αφορά τα σχέδια δράσης κάθε σχολικής µονάδας. Για πρώτη φορά, όπως αναφέρουν αρµόδιες πηγές, σχεδιάστηκαν και βρίσκονται στη διαδικασία υλοποίησης τα σχέδια δράσης που αναρτήθηκαν από τους διευθυντές των σχολείων και τους συλλόγους διδασκόντων όλων των σχολικών µονάδων. Τα σχέδια δράσης, που υλοποιούνται σταδιακά και θα έχουν ολοκληρωθεί έως τον Μάιο, θέτουν, όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, στο κέντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας τη σχολική κοινότητα και τις ανάγκες της, εµπλέκοντας ολόκληρες τάξεις - οµάδες εκπαιδευτικών και µαθητών στην υιοθέτηση καλών πρακτικών και στην καλλιέργεια δηµιουργικών σχέσεων.
Η εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών µονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο, σύµφωνα µε όσα τονίζει το υπουργείο Παιδείας, συνιστά ένα κυκλικό µοντέλο, κατά το οποίο όλα τα σχολεία αξιολογούνται, ανά έτος, µε βάση τον προγραµµατισµό, τον σχεδιασµό και την υλοποίηση δράσεων. Η εσωτερική αξιολόγηση πραγµατοποιείται από τον σύλλογο διδασκόντων και η εξωτερική από τους συντονιστές Εκπαιδευτικού Εργου και τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασµού.
Σύµφωνα µε πληροφορίες, έπειτα από µια πολύµηνη ένταση το φθινόπωρο, µε τη ∆ΟΕ (∆ιδασκαλική Οµοσπονδία Ελλάδας) να στέλνει ντιρεκτίβα για προσυµπληρωµένη φόρµα αξιολόγησης, ώστε να σαµποτάρει εκ των έσω τη διαδικασία, οι σχολικές µονάδες όλων των τύπων της Πρωτοβάθµιας και ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης της χώρας, σε ποσοστό 99,2%, ολοκλήρωσαν την πρώτη φάση της διαδικασίας της αξιολόγησης. Αυτή η φάση αφορούσε την ανάρτηση της Πρώτης Εκθεσης Εσωτερικής Αξιολόγησης για το σχολικό έτος 2020-2021.
Παράλληλα, προχώρησαν στην ανάρτηση του Συλλογικού Προγραµµατισµού της Σχολικής Μονάδας για το σχολικό έτος 2021-2022. Οπως φαίνεται από το έγγραφο που δηµοσιεύουν τα «Π», οι εκπαιδευτικοί που αρνήθηκαν την αξιολόγηση έχουν αρχίσει να λαµβάνουν γνώση των σχετικών ποινών.
Συγκεκριµένα, στο 0,8% των σχολείων όπου δεν υπήρξε συµµόρφωση (114 σχολεία στα περίπου 13.000 της επικράτειας), κατόπιν εντολής της υπουργού Παιδείας και Θρησκευµάτων, Νίκης Κεραµέως, ακολούθησε πιστή εφαρµογή του νόµου και επιβολή των σχετικών κυρώσεων, δηλαδή αναστολή οποιασδήποτε διαδικασίας εξέλιξης, συµπεριλαµβανοµένης της µισθολογικής και της υπηρεσιακής.
Παράπτωμα
Σύµφωνα µε τον πρόσφατο νόµο της υπουργού Νίκης Κεραµέως, η µη συµµετοχή κάποιου δασκάλου στην αξιολόγηση συνιστά ειδικό πειθαρχικό παράπτωµα και µπορεί να επιφέρει ως ποινή στέρηση µισθού ενός µήνα.Παράλληλα, οι συγκεκριµένες «παραλείψεις ή παραβιάσεις διατάξεων και υποχρεώσεων εκ µέρους των στελεχών της εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών και των µελών ΕΕΠ και ΕΒΠ, που διαρκούν περισσότερο από 15 ηµέρες, χωρίς να δικαιολογούνται από ανυπέρβλητα κωλύµατα συνιστάµενα σε προβλήµατα υγείας, συνιστούν αντικειµενικό λόγο αναστολής οιασδήποτε διαδικασίας εξέλιξης του στελέχους της εκπαίδευσης, του εκπαιδευτικού ή του µέλους ΕΕΠ και ΕΒΠ, συµπεριλαµβανοµένης της αυτόµατης µισθολογικής εξέλιξής του».
Η τρίτη ποινή που προβλέπεται είναι ότι «αν στέλεχος εκπαίδευσης αρνείται να υποβληθεί στη διαδικασία αξιολόγησης, είτε ως αξιολογητής είτε ως αξιολογούµενος, σε οποιοδήποτε στάδιο αυτής, ή την παρακωλύει µε την εν γένει στάση του […] αποκλείεται από τη διαδικασία επιλογής για την πλήρωση οποιασδήποτε θέσης στελέχους εκπαίδευσης για τα επόµενα οκτώ έτη».
Υλοποιείται
Οπως επισηµαίνουν κυβερνητικοί παράγοντες, «παρά τις αµφισβητήσεις, τις αλλεπάλληλες δικαστικές διαµάχες και τις απόπειρες των συνδικαλιστών να παρακάµψουν τον νόµο, αυτός υλοποιείται σχεδόν στο σύνολο των σχολείων της χώρας, µε στόχο την αναβάθµιση του εκπαιδευτικού έργου». Θυµίζουµε ότι οι συνδικαλιστικές οργανώσεις ∆ΟΕ, ΟΛΜΕ, ΠΟΣΕΕΠΕΑ και ΟΙΕΛΕ είχαν κηρύξει απεργία - αποχή διαρκείας κατά της αξιολόγησης σχολικής µονάδας και εκπαιδευτικού έργου.Η υπουργός Παιδείας προσέφυγε µε κατεπείγουσα αγωγή στο Μονοµελές Πρωτοδικείο Αθηνών, ζητώντας να κηρυχθεί παράνοµη, κάτι που έγινε δεκτό. Το ίδιο έγινε στη συνέχεια µε τη νέα, πανοµοιότυπη, απεργία - αποχή που προκήρυξε η Α∆Ε∆Υ για να καλύψει τους εκπαιδευτικούς και η οποία επίσης κρίθηκε παράνοµη. Παράλληλα, σε µια τρίτη δικαστική διαδικασία, σε συνέχεια της απόφασης του Πρωτοδικείου Αθηνών, το Εφετείο Αθηνών έκρινε παράνοµη και καταχρηστική την απεργία των συνδικαλιστικών Οµοσπονδιών κατά της αξιολόγησης εκπαιδευτικού έργου.
Μετά την πρώτη φάση της εσωτερικής αξιολόγησης ακολουθεί σύντοµα η δεύτερη, που αφορά τα σχέδια δράσης κάθε σχολικής µονάδας. Για πρώτη φορά, όπως αναφέρουν αρµόδιες πηγές, σχεδιάστηκαν και βρίσκονται στη διαδικασία υλοποίησης τα σχέδια δράσης που αναρτήθηκαν από τους διευθυντές των σχολείων και τους συλλόγους διδασκόντων όλων των σχολικών µονάδων. Τα σχέδια δράσης, που υλοποιούνται σταδιακά και θα έχουν ολοκληρωθεί έως τον Μάιο, θέτουν, όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, στο κέντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας τη σχολική κοινότητα και τις ανάγκες της, εµπλέκοντας ολόκληρες τάξεις - οµάδες εκπαιδευτικών και µαθητών στην υιοθέτηση καλών πρακτικών και στην καλλιέργεια δηµιουργικών σχέσεων.
Η εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών µονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο, σύµφωνα µε όσα τονίζει το υπουργείο Παιδείας, συνιστά ένα κυκλικό µοντέλο, κατά το οποίο όλα τα σχολεία αξιολογούνται, ανά έτος, µε βάση τον προγραµµατισµό, τον σχεδιασµό και την υλοποίηση δράσεων. Η εσωτερική αξιολόγηση πραγµατοποιείται από τον σύλλογο διδασκόντων και η εξωτερική από τους συντονιστές Εκπαιδευτικού Εργου και τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασµού.