ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
H Ελλάδα περιμένει ένα εκατομμύριο τουρίστες το πρώτο 15νθήμερο του Μαΐου
Tα βασικά σημεία της στρατηγικής του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού το 2022
Ένα εκατομμύριο θέσεις έχουν κλειστεί για το πρώτο 15νθήμερο του Μαΐου από Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία και Γαλλία
πρόεδρος του ΕΟΤ, Άντζελα Γκερέκου.
Άνοιγμα στις τουριστικές αγορές της Αμερικής και του Καναδά, επαναστόχευση στο Ηνωμένο Βασίλειο και προσέγγιση της Λατινικής Αμερικής μέσω Ισπανίας είναι τα βασικά σημεία της στρατηγικής του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού το 2022, που παρουσίασε η πρόεδρός του, Άντζελα Γκερέκου στο 5ο Συνέδριο Τουρισμού: «Βόρεια Ελλάδα: Τουριστική Άνθιση Όλο το Χρόνο» που διοργανώνεται σε υβριδική μορφή στη Θεσσαλονίκη.
«Έχουμε μάθει να είμαστε ευέλικτοι» τόνισε η κ. Γκερέκου αναφερόμενη στη στρατηγική του ΕΟΤ, όπως διαμορφώνεται μετά την απώλεια των αγορών της Ρωσίας και της Ουκρανίας λόγω του πολέμου.Είναι σαφές ότι η Ελλάδα προσπάθησε και κράτησε τη θέση της όσον αφορά την επισκεψιμότητά της και την επιλεξιμότητάς της ως προορισμός σε πολύ υψηλές θέσεις, επειδή διαχειρίστηκε με πολύ σωστό τρόπο την κατάσταση με την πανδημία, ανέφερε η πρόεδρος του ΕΟΤ. Διευκρίνισε ότι έχουν ξεκινήσει καμπάνιες και διαφημίσεις σε κοντινές χώρες -Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία και Πολωνία- που επηρεάζονται κατά κάποιο τρόπο από τον πόλεμο.
«Ανοίγουμε και ενδυναμώνουμε άλλες μεγάλες αγορές. Ήδη έχουμε μία μεγάλη δυναμική ροή που έχει ξεκινήσει από την Αμερική με έξι πτήσεις εβδομαδιαίως και από τον Καναδά με δύο πτήσεις εβδομαδιαίως. Έχουμε στοχεύσει ξανά στο Ηνωμένο Βασίλειο, που φαίνεται να αποδίδει εξαιρετικά και ήδη τα μηνύματα από την Αγγλία είναι ενθαρρυντικά, κάτι που φάνηκε την περίοδο του Πάσχα, αλλά και τις πρώτες μέρες του Μαίου» επισήμανε η πρόεδρος του ΕΟΤ αναφέροντας ότι ένα εκατομμύριο θέσεις έχουν κλειστεί για το πρώτο 15μερο του Μαϊου από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία και τη Γαλλία.
Σύμφωνα με την κ. Γκερέκου ο ΕΟΤ επιδιώκει ισορροπημένη προβολή όλων των περιοχών της χώρας. Θέλει διεύρυνση και επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και στόχος του είναι η βιωσιμότητα.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στους τουρίστες της γενιάς των Millenials, οι οποίοι εκτός από τη διασκέδαση θέλουν να έχουν μία πιο προσωπική και βιωματική εμπειρία με τον τόπο που επισκέπτονται και την κοινότητα, θέλουν για λίγες μέρες να νιώσουν ντόπιοι.«Η Ελλάδα έχει απίστευτο εύρος μοναδικών εξαιρετικών εμπειριών που μπορεί να προσφέρει στον επισκέπτη.
Η ποιότητα είναι το μεγάλο μας στοίχημα. Θέλουμε οι επισκέπτες μας να είναι πιο ευαισθητοποιημένοι, να γνωρίζουν γιατί επιλέγουν την Ελλάδα, τους ακριβείς λόγους που η χώρα μας τους προσφέρει μία ολιστική εμπειρία και δεν επιλέγουν έναν άλλο προορισμό» ανέφερε.
Οι διεθνείς αφίξεις τουριστών στην Ελλάδα το 2021 σύμφωνα με το στατιστικό δελτίο του ΙΝΣΕΤΕ, – Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων παρουσίασαν διπλάσια αύξηση σε σχέση με το 2020, έφθασαν τα 14,7 εκατομμύρια, αλλά υπολείπονταν 53,1% σε σχέση με το 2019 τόνισε ο αντιπρόεδρος του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου και πρόεδρος της Επιτροπής Βορείου Ελλάδος, Στέφανος Τζιρίτης.
Αντιστοίχως οι ταξιδιωτικές εισπράξεις το 2021 ήταν 2,5 φορές περισσότερες από το 2020, στα 10,65 δισ. ευρώ, αλλά υπολείπονταν κατά 41,4% σε σχέση με το 2019, επισήμανε.
Όσον αφορά το 2022 οι έως τώρα προβλέψεις είναι πολύ θετικές αγγίζοντας νούμερα αντίστοιχα του 2019 ίσως και καλύτερα, είπε ο κ. Τζιρίτης σημειώνοντας όμως ότι παραμένει απρόβλεπτος ο παράγοντας του ουκρανικού πολέμου.
Τόνισε ακόμη ότι βάσει των στατιστικών στοιχείων σημαντική ένδειξη είναι ότι η ποιοτική αξιολόγηση των ξενοδοχείων της Ελλάδας συνεχώς βελτιώνεται σύμφωνα με τον δείκτη ικανοποίησης των πελατών τους. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι το τουριστικό προϊόν στην Ελλάδα αναβαθμίζεται συνεχώς και αυτό είναι θεμέλιο στοιχείο για την περαιτέρω ανάπτυξη του τουριστικού κλάδου, υπογράμμισε.
Στις βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις στον κλάδο του τουρισμού αναφέρθηκε ο Θεόδωρος Παπακωνσταντίνου, Consulting Partner της Deloitte Greece.
Οι μεγαλύτερες προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσουν οι λαβωμένες από την κρίση της πανδημίας του κορονοϊού ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο είναι η κάλυψη των υποχρεώσεων που θα αρχίσουν να επανέρχονται, η μεγάλη ανατίμηση στο κόστος της ενέργειας, των τροφίμων, το κατασκευαστικό που επηρεάζει συντηρήσεις και ανακαινίσεις, είπε ο κ. Παπακωνσταντίνου.
Αναφερόμενος στον πόλεμο στην Ουκρανία, εκτίμησε ότι ακόμη κι αν δεν έχει σημαντικό αντίκτυπο σε συνολικό επίπεδο στον ελληνικό τουρισμό μπορεί να έχει σε συγκεκριμένες περιοχές και επιχειρήσεις ενώ περιγράφοντας τις προκλήσεις στον τομέα του τουρισμού σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, τόνισε ότι η πανδημία του κορονοϊού επιτάχυνε εξελίξεις που είχαν διαφανεί και ανέδειξε νέες τάσεις.
Ειδικότερα ανέφερε ότι επήλθαν αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, ότι οι ταξιδιώτες αναζητούν εμπειρίες και όχι υλικά αγαθά και μάλιστα προσωποποιημένες, ότι είναι πιο απαιτητικοί και το σημαντικότερο είναι ότι μπορούν πλέον να μοιραστούν την πληροφορία και να λάβουν πληροφορία από άλλους ταξιδιώτες.
Οι αξιολογήσεις και η βαθμολογία στο διαδίκτυο είναι πλέον σημαντικότερα από οποιαδήποτε άλλη προσπάθεια προώθησης των τουριστικών επιχειρήσεων, υπογράμμισε ο κ. Παπακωνσταντίνου.
Επίσης, μία ακόμη τάση που διαμορφώνεται είναι ότι πολύς κόσμος θέλει να ταξιδεύει, θέλει να ξαναενωθεί και να κάνει αξέχαστα ταξίδια, εμπειρίες ζωής, σημείωσε και πρόσθεσε ότι «όλα αυτά δημιουργούν μία μεγάλη ευκαιρία, αλλά και μία μεγάλη πρόκληση και για τον ελληνικό τουρισμό συνολικά και για τις ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις μεμονωμένα».
«Σε ένα επίπεδο 2-3 ετών έχουμε την ευκαιρία να κερδίσουμε τις καρδιές των ταξιδιωτών» ανέφερε σημειώνοντας ότι οι αλλαγές στην εργασία που φέρνουν νέες τάσεις συνδυασμού εργασίας και αναψυχής, η έμφαση που δίνεται στην προστασία του περιβάλλοντος και η διάθεση από τους ανθρώπους να συνεισφέρουν σε αυτήαλλά και το πάθος για τη χρήση της τεχνολογίας δημιουργούν νέα τμήματα πελατών και νέες αγορές, που μπορούν να αξιοποιηθούν.
«Η Ελλάδα είναι πάρα πολύ ανταγωνιστική, πρωτοποριακή, είναι ο ορισμός της φιλοξενίας και της παροχής υπηρεσιών» τόνισε ο Νεκτάριος Λυκοπάντης, Program Manager, Swiss Hotel Management School.«Όμως η ικανοποίηση του πελάτη μεμονωμένα δεν αρκεί, η ικανοποίηση δεν είναι σημείο διαφοροποίησης, δεν κάνει την επωνυμία, την επιχείρηση ενδιαφέρουσα και ξεχωριστή και δεν μπορεί να βοηθήσει μακροχρόνιες σχέσεις. Χρειάζονται μοναδικές, αξέχαστες εμπειρίες για να οικοδομηθούν σχέσεις με τους τουρίστες. Να σκεφτόμαστε πως μπορούμε να προσελκύσουμε τους πελάτες χτίζοντας συναισθηματικές συνδέσεις», επισήμανε.
Αναφερόμενος στους τρόπους με τους οποίους μπορούν οι επιχειρήσεις στη Βόρεια Ελλάδα να βελτιώσουν την εικόνα τους προς τα έξω, ο κ. Λυκοπάντης τόνισε ότι είναι σημαντικό να κατανοηθεί το DNA μιας πόλης, ενός προορισμού, δηλαδή τα πλεονεκτήματα, τα μοναδικά χαρακτηριστικά, οι δυνατότητές του και το πώς επηρεάζει η ιστορία και ο πολιτισμός του τις αξίες, τις πεποιθήσεις της κοινότητας.
Επίσης πρόσθεσε ότι πρέπει να αξιολογηθεί η τρέχουσα κατάσταση του τουριστικού οικοσυστήματος της περιοχής, να βρεθούν κενά και οι ευκαιρίες ανάπτυξης εξετάζοντας πτυχές όπως εργασία, υποδομές, πρόσβαση και περιβάλλον.
Οι έρευνες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών, δείχνουν, όπως σημείωσε ότι τα θέρετρα που θα προσελκύσουν περισσότερους ταξιδιώτες είναι αυτά που θα επισημάνουν πρωτόκολλα καθαρισμού, προγράμματα ευεξίας, ενώ και η βιωσιμότητα και οι περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες θεωρούνται σημαντικά στοιχεία.
Το 5ο Συνέδριο Τουρισμού: «Βόρεια Ελλάδα: Τουριστική Άνθιση Όλο το Χρόνο» διοργανώνουν στη ΔΕΘ το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, το Ελληνο-Γαλλικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, το Ελληνο-Γερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και το Ελληνο-Ιταλικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
, τόνισε η Άνοιγμα στις τουριστικές αγορές της Αμερικής και του Καναδά, επαναστόχευση στο Ηνωμένο Βασίλειο και προσέγγιση της Λατινικής Αμερικής μέσω Ισπανίας είναι τα βασικά σημεία της στρατηγικής του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού το 2022, που παρουσίασε η πρόεδρός του, Άντζελα Γκερέκου στο 5ο Συνέδριο Τουρισμού: «Βόρεια Ελλάδα: Τουριστική Άνθιση Όλο το Χρόνο» που διοργανώνεται σε υβριδική μορφή στη Θεσσαλονίκη.
«Έχουμε μάθει να είμαστε ευέλικτοι» τόνισε η κ. Γκερέκου αναφερόμενη στη στρατηγική του ΕΟΤ, όπως διαμορφώνεται μετά την απώλεια των αγορών της Ρωσίας και της Ουκρανίας λόγω του πολέμου.Είναι σαφές ότι η Ελλάδα προσπάθησε και κράτησε τη θέση της όσον αφορά την επισκεψιμότητά της και την επιλεξιμότητάς της ως προορισμός σε πολύ υψηλές θέσεις, επειδή διαχειρίστηκε με πολύ σωστό τρόπο την κατάσταση με την πανδημία, ανέφερε η πρόεδρος του ΕΟΤ. Διευκρίνισε ότι έχουν ξεκινήσει καμπάνιες και διαφημίσεις σε κοντινές χώρες -Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία και Πολωνία- που επηρεάζονται κατά κάποιο τρόπο από τον πόλεμο.
«Ανοίγουμε και ενδυναμώνουμε άλλες μεγάλες αγορές. Ήδη έχουμε μία μεγάλη δυναμική ροή που έχει ξεκινήσει από την Αμερική με έξι πτήσεις εβδομαδιαίως και από τον Καναδά με δύο πτήσεις εβδομαδιαίως. Έχουμε στοχεύσει ξανά στο Ηνωμένο Βασίλειο, που φαίνεται να αποδίδει εξαιρετικά και ήδη τα μηνύματα από την Αγγλία είναι ενθαρρυντικά, κάτι που φάνηκε την περίοδο του Πάσχα, αλλά και τις πρώτες μέρες του Μαίου» επισήμανε η πρόεδρος του ΕΟΤ αναφέροντας ότι ένα εκατομμύριο θέσεις έχουν κλειστεί για το πρώτο 15μερο του Μαϊου από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία και τη Γαλλία.
Επαναλειτουργεί το Γραφείο του ΕΟΤ στην Ισπανία
Η πρόεδρος του ΕΟΤ είπε επίσης ότι θα επαναλειτουργήσει το γραφείο του οργανισμού στην Ισπανία με στόχο το άνοιγμα και τη σύνδεση με μία τεράστια αγορά που είναι η Λατινική Αμερική, «τόσο μακριά, αλλά και τόσο κοντά σε σχέση με την έννοια της γνώσης, της παιδείας και της αγάπη που έχει για την Ελλάδα» όπως σημείωσε.Σύμφωνα με την κ. Γκερέκου ο ΕΟΤ επιδιώκει ισορροπημένη προβολή όλων των περιοχών της χώρας. Θέλει διεύρυνση και επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και στόχος του είναι η βιωσιμότητα.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στους τουρίστες της γενιάς των Millenials, οι οποίοι εκτός από τη διασκέδαση θέλουν να έχουν μία πιο προσωπική και βιωματική εμπειρία με τον τόπο που επισκέπτονται και την κοινότητα, θέλουν για λίγες μέρες να νιώσουν ντόπιοι.«Η Ελλάδα έχει απίστευτο εύρος μοναδικών εξαιρετικών εμπειριών που μπορεί να προσφέρει στον επισκέπτη.
Η ποιότητα είναι το μεγάλο μας στοίχημα. Θέλουμε οι επισκέπτες μας να είναι πιο ευαισθητοποιημένοι, να γνωρίζουν γιατί επιλέγουν την Ελλάδα, τους ακριβείς λόγους που η χώρα μας τους προσφέρει μία ολιστική εμπειρία και δεν επιλέγουν έναν άλλο προορισμό» ανέφερε.
Οι διεθνείς αφίξεις τουριστών στην Ελλάδα το 2021 σύμφωνα με το στατιστικό δελτίο του ΙΝΣΕΤΕ, – Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων παρουσίασαν διπλάσια αύξηση σε σχέση με το 2020, έφθασαν τα 14,7 εκατομμύρια, αλλά υπολείπονταν 53,1% σε σχέση με το 2019 τόνισε ο αντιπρόεδρος του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου και πρόεδρος της Επιτροπής Βορείου Ελλάδος, Στέφανος Τζιρίτης.
Αντιστοίχως οι ταξιδιωτικές εισπράξεις το 2021 ήταν 2,5 φορές περισσότερες από το 2020, στα 10,65 δισ. ευρώ, αλλά υπολείπονταν κατά 41,4% σε σχέση με το 2019, επισήμανε.
Όσον αφορά το 2022 οι έως τώρα προβλέψεις είναι πολύ θετικές αγγίζοντας νούμερα αντίστοιχα του 2019 ίσως και καλύτερα, είπε ο κ. Τζιρίτης σημειώνοντας όμως ότι παραμένει απρόβλεπτος ο παράγοντας του ουκρανικού πολέμου.
Τόνισε ακόμη ότι βάσει των στατιστικών στοιχείων σημαντική ένδειξη είναι ότι η ποιοτική αξιολόγηση των ξενοδοχείων της Ελλάδας συνεχώς βελτιώνεται σύμφωνα με τον δείκτη ικανοποίησης των πελατών τους. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι το τουριστικό προϊόν στην Ελλάδα αναβαθμίζεται συνεχώς και αυτό είναι θεμέλιο στοιχείο για την περαιτέρω ανάπτυξη του τουριστικού κλάδου, υπογράμμισε.
«Εκπαιδεύοντας στον τουρισμό»
Επιπλέον ανέφερε ότι με στόχο τη στήριξη, ενίσχυση και αύξηση της ανταγωνιστικότητας του τουρισμού το Ελληνο-Γερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο υλοποιεί επαγγελματικά προγράμματα με τον τίτλο Dual Hellas, εκπαιδεύοντας στον τουρισμό και στην εστίαση σε τρεις ειδικότητες, ειδικός εστιατορίου, ξενοδοχουπάλληλος και μάγειρας και ανήγγειλε ότι τον Οκτώβριο θα διοργανώσει επιχειρηματική αποστολή με το επίκαιρο θέμα λόγω της ενεργειακής κρίσης, την εξοικονόμηση στα κτίρια.Στις βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις στον κλάδο του τουρισμού αναφέρθηκε ο Θεόδωρος Παπακωνσταντίνου, Consulting Partner της Deloitte Greece.
Αναφερόμενος στον πόλεμο στην Ουκρανία, εκτίμησε ότι ακόμη κι αν δεν έχει σημαντικό αντίκτυπο σε συνολικό επίπεδο στον ελληνικό τουρισμό μπορεί να έχει σε συγκεκριμένες περιοχές και επιχειρήσεις ενώ περιγράφοντας τις προκλήσεις στον τομέα του τουρισμού σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, τόνισε ότι η πανδημία του κορονοϊού επιτάχυνε εξελίξεις που είχαν διαφανεί και ανέδειξε νέες τάσεις.
Ειδικότερα ανέφερε ότι επήλθαν αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, ότι οι ταξιδιώτες αναζητούν εμπειρίες και όχι υλικά αγαθά και μάλιστα προσωποποιημένες, ότι είναι πιο απαιτητικοί και το σημαντικότερο είναι ότι μπορούν πλέον να μοιραστούν την πληροφορία και να λάβουν πληροφορία από άλλους ταξιδιώτες.
Οι αξιολογήσεις και η βαθμολογία στο διαδίκτυο είναι πλέον σημαντικότερα από οποιαδήποτε άλλη προσπάθεια προώθησης των τουριστικών επιχειρήσεων, υπογράμμισε ο κ. Παπακωνσταντίνου.
Επίσης, μία ακόμη τάση που διαμορφώνεται είναι ότι πολύς κόσμος θέλει να ταξιδεύει, θέλει να ξαναενωθεί και να κάνει αξέχαστα ταξίδια, εμπειρίες ζωής, σημείωσε και πρόσθεσε ότι «όλα αυτά δημιουργούν μία μεγάλη ευκαιρία, αλλά και μία μεγάλη πρόκληση και για τον ελληνικό τουρισμό συνολικά και για τις ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις μεμονωμένα».
Ευκαιρία «να κερδίσουμε τις καρδιές των ταξιδιωτών»
«Σε ένα επίπεδο 2-3 ετών έχουμε την ευκαιρία να κερδίσουμε τις καρδιές των ταξιδιωτών» ανέφερε σημειώνοντας ότι οι αλλαγές στην εργασία που φέρνουν νέες τάσεις συνδυασμού εργασίας και αναψυχής, η έμφαση που δίνεται στην προστασία του περιβάλλοντος και η διάθεση από τους ανθρώπους να συνεισφέρουν σε αυτήαλλά και το πάθος για τη χρήση της τεχνολογίας δημιουργούν νέα τμήματα πελατών και νέες αγορές, που μπορούν να αξιοποιηθούν.
«Η Ελλάδα είναι πάρα πολύ ανταγωνιστική, πρωτοποριακή, είναι ο ορισμός της φιλοξενίας και της παροχής υπηρεσιών» τόνισε ο Νεκτάριος Λυκοπάντης, Program Manager, Swiss Hotel Management School.«Όμως η ικανοποίηση του πελάτη μεμονωμένα δεν αρκεί, η ικανοποίηση δεν είναι σημείο διαφοροποίησης, δεν κάνει την επωνυμία, την επιχείρηση ενδιαφέρουσα και ξεχωριστή και δεν μπορεί να βοηθήσει μακροχρόνιες σχέσεις. Χρειάζονται μοναδικές, αξέχαστες εμπειρίες για να οικοδομηθούν σχέσεις με τους τουρίστες. Να σκεφτόμαστε πως μπορούμε να προσελκύσουμε τους πελάτες χτίζοντας συναισθηματικές συνδέσεις», επισήμανε.
Αναφερόμενος στους τρόπους με τους οποίους μπορούν οι επιχειρήσεις στη Βόρεια Ελλάδα να βελτιώσουν την εικόνα τους προς τα έξω, ο κ. Λυκοπάντης τόνισε ότι είναι σημαντικό να κατανοηθεί το DNA μιας πόλης, ενός προορισμού, δηλαδή τα πλεονεκτήματα, τα μοναδικά χαρακτηριστικά, οι δυνατότητές του και το πώς επηρεάζει η ιστορία και ο πολιτισμός του τις αξίες, τις πεποιθήσεις της κοινότητας.
Επίσης πρόσθεσε ότι πρέπει να αξιολογηθεί η τρέχουσα κατάσταση του τουριστικού οικοσυστήματος της περιοχής, να βρεθούν κενά και οι ευκαιρίες ανάπτυξης εξετάζοντας πτυχές όπως εργασία, υποδομές, πρόσβαση και περιβάλλον.
Οι έρευνες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών, δείχνουν, όπως σημείωσε ότι τα θέρετρα που θα προσελκύσουν περισσότερους ταξιδιώτες είναι αυτά που θα επισημάνουν πρωτόκολλα καθαρισμού, προγράμματα ευεξίας, ενώ και η βιωσιμότητα και οι περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες θεωρούνται σημαντικά στοιχεία.
Το 5ο Συνέδριο Τουρισμού: «Βόρεια Ελλάδα: Τουριστική Άνθιση Όλο το Χρόνο» διοργανώνουν στη ΔΕΘ το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, το Ελληνο-Γαλλικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, το Ελληνο-Γερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και το Ελληνο-Ιταλικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.