ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Ελευθέριος Βενιζέλος: Ποιο το πρωτόκολλο κατάρριψης αεροσκάφους, αν πέσει στα χέρια αεροπειρατή
Η πληροφορία της CIA αφορούσε «πιθανή παρουσία ύποπτου ατόμου τρομοκρατία που μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στην ασφάλεια των πτήσεων»
Λίγο πριν από τα μεσάνυχτα της Πέμπτης, έληξε ο συναγερμός για δύο πτήσεις της Emirates
ΗΠΑ.
Πιο συγκεκριμένα, όλα συνέβησαν όταν έφτασε πληροφορία από τις αμερικανικές υπηρεσίες για αεροπλάνο της εταιρείας Emirates με προορισμό το Ντουμπάι, η οποία καθηλώθηκε στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», έως ότου ολοκληρωθούν οι εξονυχιστικοί έλεγχοι.
Η δεύτερη πτήση, με προορισμό τη Νέα Υόρκη, υποχρεώθηκε να επιστρέψει στην Αθήνα, καθώς ούτε η Ιταλία ούτε η Γαλλία επέτρεψαν να προσεγγίσει κάποιο αεροδρόμιό τους, υπό το πρίσμα της τρομοκρατικής απειλής.
Η πληροφορία της CIA αφορούσε «πιθανή παρουσία ύποπτου ατόμου τρομοκρατία που μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στην ασφάλεια των πτήσεων».
Ο ύποπτος, που φερόταν να είναι αραβικής ή τουρκικής καταγωγής, δεν εντοπίστηκε.
Η αρχική πληροφορία ανέφερε ότι το ύποπτο άτομο σχεδίαζε τρομοκρατική επίθεση μέσα σε μικρό χρονικό ορίζοντα.
Ωστόσο, ο συναγερμός έληξε λίγο πριν από τα μεσάνυχτα, όταν με επίσημη ανακοίνωσή της η ελληνική αστυνομία έκανε γνωστό ότι δεν βρέθηκε το ύποπτο άτομο ή οτιδήποτε ύποπτο.
Ο πιλότος και δήμαρχος Βάρης, Βούλας Βουλιαγμένης Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, μίλησε στην «Κοινωνία Ώρα MEGA», με τον Ιορδάνη Χασαπόπουλο και την Ανθή Βούλγαρη, σχετικά με το πρωτόκολλο που τηρείται σε αυτές τις περιπτώσεις που αφορά, μεταξύ άλλων, κατάρριψη που αεροσκάφους υπό συγκεκριμένες πάντα προϋποθέσεις.
«Οι διαδικασίες που εφαρμόζονται κατά παρέκκλιση, έχουν φτιαχτεί μετά την 11η Σεπτεμβρίου και είναι υποχρεωτικές για όλες τις περιοχές του δυτικού κόσμου που αποδέχονται την νομοθεσία του ICAO. Εάν το αεροσκάφος πειρατευτεί, και αυτό το γνωρίζουμε υπό την έννοια ότι θα αλλάξει κατεύθυνση, θα αλλάξει ύψος ή θα έχει αιτήματα που θα βγουν από τους ασυρμάτους, τότε εάν αυτό οδηγηθεί να πετάξει πάνω από μη κατοικημένες περιοχές και όχι κατ’ αναγκαιότητα στη θάλασσα, υπάρχει η εντολή το αεροσκάφος αυτό να καταρριφθεί. Αυτό είναι το πρωτόκολλο. Κάθε χώρα έχει μία επιτροπή κρίσης για τέτοιες περιπτώσεις», ανέφερε αρχικά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το αεροσκάφος συνόδευσαν στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών από δύο μαχητικά F-16 της 340 Μοίρας, καθώς δόθηκε εντολή για επιχείρηση «Renegade». 120 μίλια Νοτιοδυτικά της Καλαμάτας, το CAOC (Κέντρo Συνδυασμένων Αεροπορικών Επιχειρήσεων του ΝΑΤΟ) έδωσε εντολή για «A Scramble», και στις 21:09 ζευγάρι F-16 της Μοίρας 340 απογειώθηκε από την Κρήτη, ώστε να συνοδεύσει την πτήση ΕΚ 209 για να προσγειωθεί στο Ελ. Βενιζέλος.
Σύμφωνα με τον ίδιο «από την πρωτογενή μου εμπειρία από τους χειριστές των F-16 που συνόδευσαν τότε το «Ήλιος», όταν πήγαμε να κάνουμε την αναπαράσταση της πτήσης, αυτό που μας έλεγαν ήταν ότι υπήρχε και εκεί πολύ μεγάλη πίεση, σε περίπτωση που έπαιρναν εντολή, πριν την πτώση του αεροσκάφους στο Γραμματικό, να πυροδοτήσουν πυραύλους αέρος – αέρος. Είναι δύσκολη και επίπονη διαδικασία, αλλά αυτό είναι το πρωτόκολλο. Το σημαντικό είναι ότι το σύστημα δούλεψε με ακρίβεια και λεπτομέρεια».
Αναφορικά με την προσγείωση του αεροσκάφους και την άρνηση Γαλλίας και Ιταλίας να προσγειωθεί σε κάποιο από τα αεροδρόμιά τους, ο κ. Κωνσταντέλλος επισήμανε πως «δεν είναι υποχρεωτικό επ’ ουδενί, το αεροσκάφος να προσγειωθεί στην Ιταλία ή στον χώρο στον οποίο πετάει. Οι Αρχές εκτιμούν τον κίνδυνο. Υποχρέωση του κράτους αναχώρησης είναι να υποδεχτεί ξανά το αεροσκάφος πίσω γιατί έχει την ευθύνη του».
, για τις οποίες υπήρχαν πληροφορίες για την ύπαρξη ύποπτου ατόμου που αναζητούσαν οι Αρχές των Πιο συγκεκριμένα, όλα συνέβησαν όταν έφτασε πληροφορία από τις αμερικανικές υπηρεσίες για αεροπλάνο της εταιρείας Emirates με προορισμό το Ντουμπάι, η οποία καθηλώθηκε στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», έως ότου ολοκληρωθούν οι εξονυχιστικοί έλεγχοι.
Η δεύτερη πτήση, με προορισμό τη Νέα Υόρκη, υποχρεώθηκε να επιστρέψει στην Αθήνα, καθώς ούτε η Ιταλία ούτε η Γαλλία επέτρεψαν να προσεγγίσει κάποιο αεροδρόμιό τους, υπό το πρίσμα της τρομοκρατικής απειλής.
Η πληροφορία της CIA αφορούσε «πιθανή παρουσία ύποπτου ατόμου τρομοκρατία που μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στην ασφάλεια των πτήσεων».
Ο ύποπτος, που φερόταν να είναι αραβικής ή τουρκικής καταγωγής, δεν εντοπίστηκε.
Η αρχική πληροφορία ανέφερε ότι το ύποπτο άτομο σχεδίαζε τρομοκρατική επίθεση μέσα σε μικρό χρονικό ορίζοντα.
Ωστόσο, ο συναγερμός έληξε λίγο πριν από τα μεσάνυχτα, όταν με επίσημη ανακοίνωσή της η ελληνική αστυνομία έκανε γνωστό ότι δεν βρέθηκε το ύποπτο άτομο ή οτιδήποτε ύποπτο.
«Τα F-16 είχαν εντολή να καταρρίψουν το αεροσκάφος εάν ήταν στα χέρια αεροπειρατή»
Ο πιλότος και δήμαρχος Βάρης, Βούλας Βουλιαγμένης Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, μίλησε στην «Κοινωνία Ώρα MEGA», με τον Ιορδάνη Χασαπόπουλο και την Ανθή Βούλγαρη, σχετικά με το πρωτόκολλο που τηρείται σε αυτές τις περιπτώσεις που αφορά, μεταξύ άλλων, κατάρριψη που αεροσκάφους υπό συγκεκριμένες πάντα προϋποθέσεις.«Οι διαδικασίες που εφαρμόζονται κατά παρέκκλιση, έχουν φτιαχτεί μετά την 11η Σεπτεμβρίου και είναι υποχρεωτικές για όλες τις περιοχές του δυτικού κόσμου που αποδέχονται την νομοθεσία του ICAO. Εάν το αεροσκάφος πειρατευτεί, και αυτό το γνωρίζουμε υπό την έννοια ότι θα αλλάξει κατεύθυνση, θα αλλάξει ύψος ή θα έχει αιτήματα που θα βγουν από τους ασυρμάτους, τότε εάν αυτό οδηγηθεί να πετάξει πάνω από μη κατοικημένες περιοχές και όχι κατ’ αναγκαιότητα στη θάλασσα, υπάρχει η εντολή το αεροσκάφος αυτό να καταρριφθεί. Αυτό είναι το πρωτόκολλο. Κάθε χώρα έχει μία επιτροπή κρίσης για τέτοιες περιπτώσεις», ανέφερε αρχικά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το αεροσκάφος συνόδευσαν στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών από δύο μαχητικά F-16 της 340 Μοίρας, καθώς δόθηκε εντολή για επιχείρηση «Renegade». 120 μίλια Νοτιοδυτικά της Καλαμάτας, το CAOC (Κέντρo Συνδυασμένων Αεροπορικών Επιχειρήσεων του ΝΑΤΟ) έδωσε εντολή για «A Scramble», και στις 21:09 ζευγάρι F-16 της Μοίρας 340 απογειώθηκε από την Κρήτη, ώστε να συνοδεύσει την πτήση ΕΚ 209 για να προσγειωθεί στο Ελ. Βενιζέλος.
Σύμφωνα με τον ίδιο «από την πρωτογενή μου εμπειρία από τους χειριστές των F-16 που συνόδευσαν τότε το «Ήλιος», όταν πήγαμε να κάνουμε την αναπαράσταση της πτήσης, αυτό που μας έλεγαν ήταν ότι υπήρχε και εκεί πολύ μεγάλη πίεση, σε περίπτωση που έπαιρναν εντολή, πριν την πτώση του αεροσκάφους στο Γραμματικό, να πυροδοτήσουν πυραύλους αέρος – αέρος. Είναι δύσκολη και επίπονη διαδικασία, αλλά αυτό είναι το πρωτόκολλο. Το σημαντικό είναι ότι το σύστημα δούλεψε με ακρίβεια και λεπτομέρεια».
Αναφορικά με την προσγείωση του αεροσκάφους και την άρνηση Γαλλίας και Ιταλίας να προσγειωθεί σε κάποιο από τα αεροδρόμιά τους, ο κ. Κωνσταντέλλος επισήμανε πως «δεν είναι υποχρεωτικό επ’ ουδενί, το αεροσκάφος να προσγειωθεί στην Ιταλία ή στον χώρο στον οποίο πετάει. Οι Αρχές εκτιμούν τον κίνδυνο. Υποχρέωση του κράτους αναχώρησης είναι να υποδεχτεί ξανά το αεροσκάφος πίσω γιατί έχει την ευθύνη του».