Τα λάθη που έγιναν αποδείχθηκαν εγκληματικά και οι διάλογοι δείχνουν την ανεπάρκεια που έφερε την εθνική τραγωδία. Το χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην ιστορία της χώρας και ένα από τα πιο πολύνεκρα των τελευταίων χρόνων στην Ευρώπη.

To κλειδί με αριθμό 118 Α είναι γυρισμένο αριστερά και ο κλειδούχος μιλάει με τον σταθμάρχη της Λάρισας, λίγο πριν περάσει η μοιραία αμαξοστοιχία, για να ρωτήσει αν πρέπει να το ξαναγυρίσει στην ευθεία. Η απάντηση που παίρνει είναι καθοριστική.

Οι συνομιλίες

Κλειδούχος: Βασίλη, να γυρίσω ευθεία;

Σταθμάρχης: Όχι, όχι, άσ' το όπως είναι, γιατί ακολουθεί το 1564.

Κλειδούχος: Έγινε, καλώς, το αφήνω όπως είναι η διαγώνιος.

Ο σταθμάρχης ακούει πως το κλειδί οδηγεί στη διαγώνιο. Το τρένο δηλαδή στο αντίθετο ρεύμα. Aν και θα έπρεπε να δώσει ξεκάθαρα την οδηγία, αναφέροντας τη λέξη «διαγώνιο», λέει «όπως είναι». Ο κλειδούχος, πιο παλιός και πιο έμπειρος, του απαντά με τον σωστό τρόπο, επαναλαμβάνοντας τη λέξη «διαγώνιος» για να μη γίνει λάθος και για να καταγραφεί σωστά στις ηχογραφήσεις.

Κλειδούχος: Βασίλη, να γυρίσω ευθεία;

Σταθμάρχης: Όχι, όχι, άσ' το όπως είναι γιατί ακολουθεί το 1564.

Κλειδούχος: Έγινε, καλώς, το αφήνω όπως είναι η διαγώνιος.

Στο μεταξύ, όμως, πριν από το 1564 εμφανίζεται η intercity 62 που θα πρέπει να συνεχίσει ευθεία για Θεσσαλονίκη και όχι αριστερά προς την περιφερειακή. Ο σταθμάρχης, όμως, φαίνεται ότι έχει ξεχάσει την προηγούμενη οδηγία στον κλειδούχο. Ο διάλογος με τον μηχανοδηγό είναι αποκαλυπτικός.

Μηχανοδηγός: Η Λάρισα ακούει;

Σταθμάρχης: Ακούει. Με 47 νούμερο περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων.

Μηχανοδηγός: Βασίλη, φεύγω;

Σταθμάρχης: Φεύγεις, φεύγεις.

Μηχανοδηγός: Έγινε, καλό βράδυ.

Το Intercity 62 ξεκινάει και 500 μέτρα πιο πάνω φτάνει στο επίμαχο 118Α.  Κανένας δεν το βλέπει γιατί δεν υπάρχει οπτική επαφή. Αλλάζει σιδηροτροχιά και η πορεία του πλέον είναι προδιαγεγραμμένη.

Το μεγάλο λάθος

Το μεγάλο λάθος έχει γίνει και οι μηχανοδηγοί δεν μπορούν να αποτρέψουν τα όσα ακολουθούν. Μπορούν με τους μοχλούς που διαθέτουν να ρυθμίσουν την ταχύτητα, αλλά όχι την κατεύθυνση της αμαξοστοιχίας.

Το τρένο Intercity που μετέφερε συνολικά 352 άτομα από τη Λάρισα στη Θεσσαλονίκη συνεχίζει και εδώ στις 23:09 το βλέπουμε 15 λεπτά πριν από τη σφοδρότατη σύγκρουση.

Στο βίντεο-ντοκουμέντο βλέπουμε τη στιγμή του δυστυχήματος, με τις φλόγες να διακρίνονται από απόσταση και τον ήχο της τρομακτικής σύγκρουσης να συγκλονίζει την περιοχή.

Πάντως, ας μη νομίζουμε ότι όλα αυτά είναι παράτυπα ή παράνομα. Αυτή ακριβώς η απαρχαιωμένη διαδικασία με τα τηλέφωνα και τα τεφτέρια περιγράφεται στον επίσημο Γενικό Κανονισμό Κίνησης, όπως δημοσιεύεται στο ΦΕΚ του 2020. Η απουσία του συστήματος ασφάλειας ETCS είναι γνωστή και η κίνηση στα τυφλά προβλέπεται κανονικά από τον κανονισμό.

Επιβάλλεται η παρουσία ενός δεύτερου μηχανοδηγού στον θάλαμο οδήγησης στην ακόλουθη περίπτωση:

Σε τμήματα διαδρομής αμαξοστοιχίας, όπου η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι μεγαλύτερη των 120 χλμ./ώρα και η αμαξοστοιχία δεν επιτηρείται μέσω συστήματος προστασίας ETCS.

Η λάθος απόφαση του σταθμάρχη αποδείχθηκε καθοριστική. Η μοιραία αμαξοστοιχία άλλαξε κατεύθυνση και οδηγήθηκε με ταχύτητα πάνω στην εμπορική.

Με μια ολόκληρη χώρα να θρηνεί, την ώρα που τα σωστικά συνεργεία στο σημείο της σύγκρουσης συνεχίζουν το δύσκολο έργο τους, μέχρι να εξαντληθεί κάθε ελπίδα για ένα σημάδι ζωής.

Το μεγαλύτερο λάθος του σταθμάρχη

Ο Κώστας Λακαφώσης, μηχανολόγος και αεροναυπηγός μηχανικός, μίλησε στην εκπομπή «LIVE NEWS» και στον Νίκο Ευαγγελάτο για τα λάθη του σταθμάρχη και για όλη την αλήθεια για τα ηχητικά ντοκουμέντα.

Σύμφωνα με τον κ. Λακαφώση, για να βγει το πόρισμα θα πρέπει να υπάρχει όλο το ηχητικό για να διαλευκανθεί το τι πραγματικά συνέβη.

Στο πρώτο ηχητικό ντοκουμέντο ακούγεται ο σταθμάρχης να λέει να αφήσει το κλειδί. Αυτό δεν φαίνεται να επηρέασε το ατύχημα, καθώς ήταν πολύ πιο νωρίς από το σημείο της σύγκρουσης.

Το μεγαλύτερο λάθος του σταθμάρχη, όμως, ήταν πως ξέχασε να κλείσει το κλειδί ώστε να πάει ευθεία το τρένο.