Οι προειδοποιήσεις πολλές. Επιστολές εργαζομένων, παραιτήσεις, ατυχήματα αλλά και δυστυχήματα που οι αρμόδιοι φορείς εδώ και δεκαετίες φαίνεται ότι δεν έδωσαν σημασία.

Από την άλλη η σύμβαση 717 αφορά την ανάταξη του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Ένα έργο που αρχικά ηταν προγραμματισμένο να περατωθεί το 2015 και αν είχε ολοκληρωθεί θα μπορούσε σύμφωνα με τους ειδικούς να είχε αποτρέψει το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη. Η μία παράταση έφερε την άλλη με τον υπεύθυνο του έργου να παραιτείται.

«Εγώ γιατί παραιτήθηκα; Με καλέσαν στην αίθουσα διοικητικού συμβουλίου και μου χωθήκανε όλοι. Εγώ ήμουν πρόεδρος του ΕΤCS. Nα στείλουμε επιστολή τον Μάρτιο στην ευρωπαϊκή ένωση ότι τον Οκτώβριο του 22 το ETCS θα δουλέψει σε όλο τον άξονα. Και λέμε παιδιά δεν μπορούμε να λέμε ψέματα. Αποκλείεται να δουλέψει και όντως δεν έχει δουλέψει. Εγώ εκεί διαφώνησα, να μην λέμε ψέματα στην Ε.Ε. και να κοροϊδεύουμε τον κόσμο», δήλωσε στο MEGA ο Χρήστος Κατσιούλης, πρώην πρόεδρος επιτροπής ΕTCS ΕΡΓΟΣΕ.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ», πριν από την παραίτηση, είχε στείλει αρκετές επιστολές στην εταιρεία με αφορμή τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου. «Εγώ έβλεπα ένα τοίχο και είχα στείλει επιστολές στους αρμοδίους. Τα τρένα πήγαιναν στα τυφλά, ήταν ένα έγκλημα, αν λειτουργούσε το σύστημα δεν θα είχε γίνει το κακό», συμπλήρωσε ο κος Κατσιούλης.

Το κτίριο «φάντασμα»

Αυτό που επισημαίνεται από παλιούς εργαζόμενους σύμφωνα με ρεπορτάζ του Mega, είναι ότι αν λειτουργούσε το κτήριο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, τότε η τραγωδία στα Τέμπη θα είχε αποφευχθεί. Το εσωτερικό του κτηρίου είναι τώρα εγκαταλελειμμένα γραφεία. Πλήρης εγκατάλειψη, η απόλυτη διάλυση. Εκεί που κανονικά θα έπρεπε να εργάζονται οι σταθμάρχες και να παρακολουθούν το που βρίσκεται κάθε τρένο.

«Εάν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση το λάθος που έκανε ο σταθμάρχης να μη γυρίσει το κλειδί και να βάλει την επιβατική αμαξοστοιχία σε γραμμή καθόδου δεν θα το επέτρεπε η τηλεδιοίκηση, θα το έβλεπε. Η τηλεδιοίκηση θα το έβλεπε το τρένο ότι είναι σε ανάποδη γραμμή, θα το παραλάμβανε και θα το διοχέτευε διότι υπάρχουν διαγώνιες αιχμές, θα το διοχέτευε στην γραμμή ανόδου και δεν θα γινόταν τίποτα», εξήγησε στο Mega ο Γιάννης Κολλάτος, πρώην σταθμάρχης Λάρισας. Η τηλεδιοίκηση στην Λάρισα σταμάτησε να λειτουργεί πριν από τέσσερα χρόνια

Οι καταγγελίες και τα εξώδικα

Οι εργαζόμενοι και τα σωματεία τα τελευταία χρόνια έστειλαν αρκετές επιστολές στην εταιρεία επισημαίνοντας τα ανύπαρκτα συστήματα ασφαλείας. Στην τελευταία επιστολή μόλις είκοσι ημέρες πριν το τραγικό τονίζονται δύο εκτροχιασμοί στις 10 Οκτωβρίου του 2022 στο λιανοκλάδι και 11 ημέρες μετά στην Τιθορέα. Στην πρώτη περίπτωση ο εκτροχιασμός έγινε στα κλειδιά των γραμμών, στην δεύτερη ο σταθμάρχης φέρεται να γυρίσει το κλειδί την τελευταία στιγμή εκτροχιάζοντας το τρένο.

Την τελευταία δεκαετία στην Ελλάδα σημειώθηκαν 37 περιστατικά με εκτροχιασμούς, συγκρούσεις και παρασύρσεις πεζών. Και όλα αυτά στο ασφαλέστερο μεταφορικό μέσο παγκοσμίως. Τον Σεπτέμβριο του 2021 μετά από δύο ατυχήματα σε Σέρρες και Δομοκό, οι εργαζόμενοι έστειλαν επιστολή προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ζητώντας να ληφθούν όλα τα απαιτούμενα μέτρα ασφαλείας. «Προτιθέμεθα να προχωρήσουμε σε στάση εργασίας με αίτημα την άμεση αποκατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής και της ασφάλειας κυκλοφορίας, η οποία έχει καταστήσει άκρως επικίνδυνη την πραγματοποίηση των δρομολογίων», ανέφερε η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης ΟΣΕ. Ο οργανισμος σιδηροδρόμων Ελλάδας στις καταγγελίες κακοσυντήρησης και υποστελέχωσης αρκέστηκε να απαντήσει με εξώδικο.

Τα λάθη που δεν πληρώσαμε

Πριν από 14 χρόνια, μια σιδηροδρομική τραγωδία στην Ελλάδα αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή στον σταθμό Δοξαρά, λίγο πριν από τη Λάρισα. Και τότε το λάθος του σταθμάρχη, να ξεχάσει τα κλειδιά γυρισμένα, οδήγησαν την αμαξοστοιχία 50 σε παρακαμπτήρια γραμμή με ταχύτητα 120 χιλιομέτρων την ώρα. Αν είχε διατηρήσει την αρχική του ταχύτητα, θα είχε εκτροχιαστεί.

Σωτήρια αποδείχτηκε η βλάβη στο Intercity 70 που προπορευόταν της αμαξοστοιχίας 50. Γιατί αν βρισκόταν στη θέση της αμαξοστοιχίας τότε οι επιβάτες δεν θα έβγαιναν μόνο με μικροτραυματισμούς από το τρένο.