ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Tέμπη: Ο συνήγορος του σταθμάρχη στα Παραπολιτικά - Ποιες ποινές αντιμετωπίζει - Τα επόμενα βήματα στην έρευνα
Ανοικτό το ενδεχόµενο της ύπαρξης κι άλλων προσώπων που φέρουν µερίδιο ευθύνης για την τραγωδία
«Δεν θα επιτρέψουμε να μη ριχθεί άπλετο φως και να μην υπάρξει καταλογισμός ευθυνών προς όλες τις κατευθύνσεις». Αυτό τονίζουν ανώτατες δικαστικές πηγές
στα «Π», ξεκαθαρίζοντας πως είναι ειλημμένη απόφαση η έρευνα για την υπόθεση της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών να κινηθεί προς κάθε κατεύθυνση, να είναι εξονυχιστική, διεξοδική και τάχιστη και να μην εξαντληθεί στον καταλογισμό ποινικών ευθυνών μόνο προς το πρόσωπο του 59χρονου σταθμάρχη.
Αλλωστε, είναι ακόμη νωπές οι μνήμες από την κριτική που δέχθηκαν οι δικαστικές Αρχές για τους χειρισμούς στην υπόθεση της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι με τα 102 θύματα και δικαστές και εισαγγελείς είναι αποφασισμένοι να μη συμβεί κάτι αντίστοιχο. Από την πρώτη στιγμή, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρος Ντογιάκος, ο πρώτος τη τάξει εισαγγελικός λειτουργός της χώρας, ζήτησε την άμεση διερεύνηση της τραγωδίας με τους δεκάδες νεκρούς και τραυματίες και ανέθεσε την εποπτεία των ερευνών σε ανώτατο εισαγγελικό λειτουργό, τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, Σταμάτη Δασκαλόπουλο.
Την ίδια στιγμή, ο άνθρωπος που φέρεται ότι έκανε το μοιραίο λάθος, ο 59χρονος σταθμάρχης, αντιμετωπίζει βαρύτατες κατηγορίες μετά την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος του για το κακούργημα της διατάραξης συγκοινωνιών με κίνδυνο ζωής ανθρώπων και τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας εξ αμελείας κατά συρροή και της πρόκλησης σωματικών βλαβών εξ αμελείας κατά συρροή. Ο δικηγόρος του 59χρονου, Στεφάνος Παντζαρτζίδης, επισημαίνει στα «Π» πως ο εντολέας του, ο οποίος κρίθηκε προφυλακιστέος, αναλαμβάνει το μερίδιο της ευθύνης που του αναλογεί, τονίζοντας πως ο κατηγορούμενος ακολούθησε εν μέρει τη διαδικασία και θα μπορούσε να είναι προσεκτικότερος.
Οι απαντήσεις, ωστόσο, που καλείται να δώσει ο 59χρονος ενώπιον των δικαστικών Αρχών για την τραγωδία είναι κρίσιμες και θα καθορίσουν, εν πολλοίς, την κατεύθυνση στην οποία θα κινηθούν οι έρευνες των δικαστικών Αρχών, έχοντας ως στόχο να μη συμβεί κάτι αντίστοιχο στο μέλλον, όπως επίσης τονίζουν δικαστικές πηγές στα «Π».
Αυτό ζήτησε, άλλωστε, και ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρος Ντογιάκος. «Για τη δικαίωση των θυµάτων του δυστυχήµατος στα Τέµπη επιβάλλεται πρωτίστως η κυριαρχική παρουσία της ∆ικαιοσύνης στις έρευνες», τόνισε ο πρώτος τη τάξει εισαγγελικός λειτουργός της χώρας, εξηγώντας πως «αυτή τη στιγµή είναι η ώρα της ∆ικαιοσύνης» και προσθέτοντας ότι «πρέπει να επιβάλει κυριαρχικά την παρουσία της και χωρίς δισταγµό να παρέµβει καίρια, ουσιαστικά και αποτελεσµατικά κατά το πρώτο διαδικαστικό στάδιο της συλλογής των αποδείξεων, οι οποίες µελλοντικά θα χρησιµεύσουν για την απόδοση των ευθυνών στους υπαιτίους, όποιοι κι αν είναι, όπου κι αν ανήκουν, από όπου κι αν προέρχονται, ό,τι και να εκπροσωπούν». Μάλιστα, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου επισήµανε πως η δικανική κρίση δεν πρέπει να παγιδευτεί σε ποινικές ευθύνες συγκεκριµένων και περιορισµένων ατόµων. «Επιβάλλεται η πλήρης διερεύνηση της υπόθεσης από κάθε πλευρά και η απόδοση ευθυνών προς πάσα κατεύθυνση, σύµφωνα µε τις ουσιαστικές ποινικές διατάξεις και την ισχύουσα δικονοµική τάξη», τόνισε ο κ. Ντογιάκος, καταλήγοντας πως «η ορθή και ταχεία απονοµή δικαιοσύνης θα αποτελεί αιώνιο µνηµόσυνο για τις ψυχές των νεκρών».
Ηδη, άλλωστε, άρχισαν οι δηλώσεις υποστήριξης κατηγορίας στις δικαστικές Αρχές από τους ανθρώπους που βίωσαν τον εφιάλτη και ζητούν δικαίωση για τους δικούς τους ανθρώπους για όσα έζησαν και δεν θα ξεχάσουν ποτέ. Η πρώτη δήλωση κατατέθηκε από δικηγόρο οικογένειας πολυτραυµατία του σιδηροδροµικού δυστυχήµατος. «Θα είναι η δίκη του αιώνα, διότι θα είναι 400 θύµατα, τα οποία πρέπει να δείξουν στο δικαστήριο ό,τι έχουν υποστεί από αυτή την ενέργεια των αρµοδίων και εµείς, για να ξέρετε, δεν το θέτουµε µόνο στον σταθµάρχη, το απλώνουµε. ∆ηλαδή, λέµε παντός υπευθύνου ως φυσικού και ηθικού αυτουργού των εγκληµάτων διατάραξης συγκοινωνιών», τόνισε µιλώντας στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» 90,1 ο δικηγόρος της οικογένειας, Γιώργος Μπαρτζώκης. Σε ανάλογες ενέργειες αναµένεται να προχωρήσουν και οι συγγενείς των θυµάτων της σιδηροδροµικής τραγωδίας, καθώς και οι δεκάδες άλλοι τραυµατίες, ενώ είναι δεδοµένο πως θα ακολουθήσει και «βροχή» αγωγών στα αρµόδια πολιτικά δικαστήρια.
Η σιδηροδροµική τραγωδία έφερε στο «φως», ταυτόχρονα, καταγγελίες που σοκάρουν για τον τρόπο που λειτουργούν εν γένει τα µέσα σταθερής τροχιάς στη χώρα µας και άνοιξε µια νέα εισαγγελική έρευνα, αυτή τη φορά για την έλλειψη φωτεινής σηµατοδότησης στη διαδροµή του προαστιακού στο τµήµα ∆ουκίσσης Πλακεντίας - Αεροδρόµιο. Ο προϊστάµενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών της Αθήνας, Αντώνης Ελευθεριάνος, έδωσε την εντολή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, η οποία έχει τον χαρακτήρα του κατεπείγοντος και χρεώθηκε στον εισαγγελέα Νίκο Στεφανάτο, ο οποίος θα διερευνήσει εάν, στην προκειµένη περίπτωση, έχει τελεστεί το αδίκηµα των επικίνδυνων παρεµβάσεων στη συγκοινωνία µέσων σταθερής τροχιάς.
Ο εισαγγελέας αναµένεται να καλέσει άµεσα σε κατάθεση το µέλος της Οµοσπονδίας Σιδηροδρόµων το οποίο έκανε και τη σχετική καταγγελία και να ζητήσει έγγραφα από την εταιρεία που έχει την ευθύνη λειτουργίας του Προαστιακού, προκειµένου να διαπιστωθεί αν ισχύουν όλα όσα ειπώθηκαν, τα οποία συνδέονται άµεσα µε την ασφάλεια των πολιτών.
Αλλωστε, είναι ακόμη νωπές οι μνήμες από την κριτική που δέχθηκαν οι δικαστικές Αρχές για τους χειρισμούς στην υπόθεση της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι με τα 102 θύματα και δικαστές και εισαγγελείς είναι αποφασισμένοι να μη συμβεί κάτι αντίστοιχο. Από την πρώτη στιγμή, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρος Ντογιάκος, ο πρώτος τη τάξει εισαγγελικός λειτουργός της χώρας, ζήτησε την άμεση διερεύνηση της τραγωδίας με τους δεκάδες νεκρούς και τραυματίες και ανέθεσε την εποπτεία των ερευνών σε ανώτατο εισαγγελικό λειτουργό, τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, Σταμάτη Δασκαλόπουλο.
Την ίδια στιγμή, ο άνθρωπος που φέρεται ότι έκανε το μοιραίο λάθος, ο 59χρονος σταθμάρχης, αντιμετωπίζει βαρύτατες κατηγορίες μετά την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος του για το κακούργημα της διατάραξης συγκοινωνιών με κίνδυνο ζωής ανθρώπων και τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας εξ αμελείας κατά συρροή και της πρόκλησης σωματικών βλαβών εξ αμελείας κατά συρροή. Ο δικηγόρος του 59χρονου, Στεφάνος Παντζαρτζίδης, επισημαίνει στα «Π» πως ο εντολέας του, ο οποίος κρίθηκε προφυλακιστέος, αναλαμβάνει το μερίδιο της ευθύνης που του αναλογεί, τονίζοντας πως ο κατηγορούμενος ακολούθησε εν μέρει τη διαδικασία και θα μπορούσε να είναι προσεκτικότερος.
«Απόδοση των ευθυνών στους υπαιτίους, όποιοι κι αν είναι, όπου κι αν ανήκουν, από όπου κι αν προέρχονται, ό,τι και να εκπροσωπούν», ανέφερε ο κ. ΝτογιάκοςΣε κάθε περίπτωση, ο άνδρας φέρεται, σύμφωνα με τις πληροφορίες των «Π», να βρίσκεται σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση και να μην μπορεί να πιστέψει αυτό που συνέβη. Πλέον, άλλωστε, είναι αντιμέτωπος με βαρύτατες ποινικές ευθύνες. Ο δικηγόρος, Κωνσταντίνος Γώγος, εξηγεί στα «Π» πως, βάσει της ποινικής δίωξης που έχει ασκηθεί στον 59χρονο για το κακούργημα της διατάραξης συγκοινωνιών, προβλέπεται κάθειρξη 10 έως 15 ετών και στην προκειμένη περίπτωση, λόγω των πολλαπλών θανάτων, προβλέπεται η επιβολή ισόβιας κάθειρξης. Την ίδια στιγμή, για το αδίκημα της ανθρωποκτονίας εξ αμελείας προβλέπεται ποινή φυλάκισης μέχρι 5 έτη και για τη σωματική βλάβη εξ αμελείας μέχρι 3 έτη.
Οι απαντήσεις, ωστόσο, που καλείται να δώσει ο 59χρονος ενώπιον των δικαστικών Αρχών για την τραγωδία είναι κρίσιμες και θα καθορίσουν, εν πολλοίς, την κατεύθυνση στην οποία θα κινηθούν οι έρευνες των δικαστικών Αρχών, έχοντας ως στόχο να μη συμβεί κάτι αντίστοιχο στο μέλλον, όπως επίσης τονίζουν δικαστικές πηγές στα «Π».
Τα ερωτήματα
Και μπορεί ο σταθμάρχης μέχρι στιγμής να φέρεται να προχώρησε σε μια σειρά λαθών, τα οποία αποδείχθηκαν μοιραία, αφού αφενός δεν γύρισε το κλειδί για να κινηθούν οι δύο αμαξοστοιχίες στις σωστές κατευθύνσεις και στη συνέχεια για 5,5 χιλιόμετρα δεν αντιλήφθηκε το λάθος του, το οποίο συνειδητοποίησε μόνο όταν έγινε η σύγκρουση, ωστόσο σοβαρά ερωτήµατα ανακύπτουν για το πώς ο συγκεκριµένος άνθρωπος βρέθηκε σε αυτή την κρίσιµη θέση και απασχολούν ήδη τις δικαστικές Αρχές.Ο δικηγόρος του 59χρονου, Στεφάνος Παντζαρτζίδης, επισηµαίνει στα «Π» πως ο εντολέας του αναλαµβάνει το µερίδιο της ευθύνης που του αναλογείΣύµφωνα µε πληροφορίες των «Π», ο 59χρονος τοποθετήθηκε στη θέση αυτή τους τελευταίους µήνες, παρά το γεγονός πως η προκήρυξη του ΟΣΕ για την πρόσληψη σταθµαρχών έχει ως ηλικιακό όριο τα 42 έτη. Στη δική του περίπτωση το συγκεκριµένο εµπόδιο ξεπεράστηκε επειδή στο παρελθόν ήταν υπάλληλος στον ΟΣΕ και εργαζόταν ως αχθοφόρος. Πριν από περίπου δέκα χρόνια, όµως, λόγω της κινητικότητας, πήγε στο υπουργείο Παιδείας, απ’ όπου επέστρεψε στον Οργανισµό και ανέλαβε, έπειτα από εκπαίδευση ενός έτους, τη θέση του σταθµάρχη. Οπως, ωστόσο, διαφαίνεται και από τη δική του πλευρά, αφήνεται ανοικτό το ενδεχόµενο της ύπαρξης κι άλλων προσώπων τα οποία φέρουν µερίδιο ευθύνης για την τραγωδία και δεν θα πρέπει να βρεθούν στο απυρόβλητο.
Αυτό ζήτησε, άλλωστε, και ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρος Ντογιάκος. «Για τη δικαίωση των θυµάτων του δυστυχήµατος στα Τέµπη επιβάλλεται πρωτίστως η κυριαρχική παρουσία της ∆ικαιοσύνης στις έρευνες», τόνισε ο πρώτος τη τάξει εισαγγελικός λειτουργός της χώρας, εξηγώντας πως «αυτή τη στιγµή είναι η ώρα της ∆ικαιοσύνης» και προσθέτοντας ότι «πρέπει να επιβάλει κυριαρχικά την παρουσία της και χωρίς δισταγµό να παρέµβει καίρια, ουσιαστικά και αποτελεσµατικά κατά το πρώτο διαδικαστικό στάδιο της συλλογής των αποδείξεων, οι οποίες µελλοντικά θα χρησιµεύσουν για την απόδοση των ευθυνών στους υπαιτίους, όποιοι κι αν είναι, όπου κι αν ανήκουν, από όπου κι αν προέρχονται, ό,τι και να εκπροσωπούν». Μάλιστα, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου επισήµανε πως η δικανική κρίση δεν πρέπει να παγιδευτεί σε ποινικές ευθύνες συγκεκριµένων και περιορισµένων ατόµων. «Επιβάλλεται η πλήρης διερεύνηση της υπόθεσης από κάθε πλευρά και η απόδοση ευθυνών προς πάσα κατεύθυνση, σύµφωνα µε τις ουσιαστικές ποινικές διατάξεις και την ισχύουσα δικονοµική τάξη», τόνισε ο κ. Ντογιάκος, καταλήγοντας πως «η ορθή και ταχεία απονοµή δικαιοσύνης θα αποτελεί αιώνιο µνηµόσυνο για τις ψυχές των νεκρών».
Οι δηλώσεις κατηγορίας
Ηδη, άλλωστε, άρχισαν οι δηλώσεις υποστήριξης κατηγορίας στις δικαστικές Αρχές από τους ανθρώπους που βίωσαν τον εφιάλτη και ζητούν δικαίωση για τους δικούς τους ανθρώπους για όσα έζησαν και δεν θα ξεχάσουν ποτέ. Η πρώτη δήλωση κατατέθηκε από δικηγόρο οικογένειας πολυτραυµατία του σιδηροδροµικού δυστυχήµατος. «Θα είναι η δίκη του αιώνα, διότι θα είναι 400 θύµατα, τα οποία πρέπει να δείξουν στο δικαστήριο ό,τι έχουν υποστεί από αυτή την ενέργεια των αρµοδίων και εµείς, για να ξέρετε, δεν το θέτουµε µόνο στον σταθµάρχη, το απλώνουµε. ∆ηλαδή, λέµε παντός υπευθύνου ως φυσικού και ηθικού αυτουργού των εγκληµάτων διατάραξης συγκοινωνιών», τόνισε µιλώντας στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» 90,1 ο δικηγόρος της οικογένειας, Γιώργος Μπαρτζώκης. Σε ανάλογες ενέργειες αναµένεται να προχωρήσουν και οι συγγενείς των θυµάτων της σιδηροδροµικής τραγωδίας, καθώς και οι δεκάδες άλλοι τραυµατίες, ενώ είναι δεδοµένο πως θα ακολουθήσει και «βροχή» αγωγών στα αρµόδια πολιτικά δικαστήρια.
Δουκίσσης Πλακεντίας – Αεροδρόμιο
Η σιδηροδροµική τραγωδία έφερε στο «φως», ταυτόχρονα, καταγγελίες που σοκάρουν για τον τρόπο που λειτουργούν εν γένει τα µέσα σταθερής τροχιάς στη χώρα µας και άνοιξε µια νέα εισαγγελική έρευνα, αυτή τη φορά για την έλλειψη φωτεινής σηµατοδότησης στη διαδροµή του προαστιακού στο τµήµα ∆ουκίσσης Πλακεντίας - Αεροδρόµιο. Ο προϊστάµενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών της Αθήνας, Αντώνης Ελευθεριάνος, έδωσε την εντολή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, η οποία έχει τον χαρακτήρα του κατεπείγοντος και χρεώθηκε στον εισαγγελέα Νίκο Στεφανάτο, ο οποίος θα διερευνήσει εάν, στην προκειµένη περίπτωση, έχει τελεστεί το αδίκηµα των επικίνδυνων παρεµβάσεων στη συγκοινωνία µέσων σταθερής τροχιάς. Ο εισαγγελέας αναµένεται να καλέσει άµεσα σε κατάθεση το µέλος της Οµοσπονδίας Σιδηροδρόµων το οποίο έκανε και τη σχετική καταγγελία και να ζητήσει έγγραφα από την εταιρεία που έχει την ευθύνη λειτουργίας του Προαστιακού, προκειµένου να διαπιστωθεί αν ισχύουν όλα όσα ειπώθηκαν, τα οποία συνδέονται άµεσα µε την ασφάλεια των πολιτών.