ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Τραγωδία στα Τέμπη: Ακατάλληλα στην Ελβετία τα «ασημένια βέλη» της Hellenic Train - Όταν τα πέταξαν, ήρθαν στην Ελλάδα
Τι είπε ο Νίκος Κιουτσούκης
Ο πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών και νυν ΓΓ της ΓΣΕΕ, Νίκος Κιουτσούκης, μίλησε για τα τρένα της Hellenic Train
και γενικώς τις παθογένειες των ελληνικών σιδηροδρόμων.
«Να πω πρώτα για τη Hellenic Train ότι τρένα που έφερε στη χώρα μας, τα λευκά βέλη και τα ασημένια βέλη, είναι κατασκευής του 1993, είναι εφάμιλλα δηλαδή με τα κόκκινα intercity τα δικά μας. Δεν έχει φέρει ένα καινούργιο τρένο. Τα πέταξαν οι Ελβετοί και τα έφερε η Hellenic Train στη χαβούζα που λέγεται Ελλάδα» τόνισε ο κ. Κιουτσούκης.
Η ασυμβατότητα των συστημάτων τηλεδιοίκησης με τους συρμούς
Αναφορικά με την ασυμβατότητα των συστημάτων με τους συρμούς ο ΓΓ της ΓΣΕΕ ανέφερε: «Δυστυχώς, αυτές οι εργολαβίες που δόθηκαν για να φτιαχτούν όλα αυτά τα ηλεκτρονικά συστήματα τηλεδιοίκησης, σηματοδοτησης, GSMR και λοιπά, όλα αυτά τα συστήματα δόθηκαν με σπασμένες εργολαβίες. Αυτές οι εργολαβίες ολοκληρώθηκαν και λειτούργησε το σύστημα για μια τριετία, περίπου 2009-2011 και κατόπιν με τα μνημόνια δεν δίνονταν χρήματα στον οργανισμό για να μπορέσει να συντηρήσει αυτά τα συστήματα έτσι η εγγύηση των συστημάτων αυτών χάθηκε. Το 2014 επί κυβερνήσεως Σαμαρά αυτές όλες οι εργολαβίες ενώθηκαν σε μια, την περιβόητη σύμβαση 717 για να προχωρήσει και να τοποθετηθεί αυτό το ηλεκτρονικό σύστημα».
Όπως περιέγραψε, «εκεί ξεκινάει όλη η διαδικασία που μετά το 2014 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2016 θεώρησε καλό να διαφοροποιήσει τη σύμβαση, μετά από το 2016 και ενώ έπρεπε το σύστημα να ολοκληρωθεί το 2017- 18 το Ελεγκτικό Συνέδριο είπε ότι η σύμβαση αυτή "μπάζει" από παντού άρα πρέπει να την αλλάξετε και φτάσαμε εδώ που φτάσαμε».
Για το αν υπάρχει επικοινωνία ανάμεσα στον ΟΣΕ και την Hellenic Train, όπως όταν υπήρχε ένας κεντρικός έλεγχος της κυκλοφορίας των τρένων στην Καρόλου Ντηλ, ο κ. Κιουτσούκης δήλωσε: «αυτό που υπήρχε ήταν ένα κοινό γραφείο, μη φανταστείτε ότι είχε τίποτα ιδιαίτερο, κανένα πίνακα που ήλεγχε, ένα κοινό γραφείο που υπήρχαν στελέχη της Hellenic Train και στελέχη του ΟΣΕ όπου από κοινού μιλούσαν συνεχώς με τα τηλέφωνα και τα ραδιοτηλέφωνα με τους μηχανοδηγούς και τους σταθμάρχες για να αποφευχθεί το λάθος.
Ερωτηθείς, τέλος, αν οι μηχανοδηγοί μιλάνε μεταξύ τους με τα προσωπικά τους τηλέφωνα ή υπάρχει σύστημα ενδοεπικοινωνίας ο γγ της ΓΣΕΕ ανέφερε: «Αυτό είναι ένα ακόμα έγκλημα. Υπάρχουν τα ραδιοτηλέφωνα που μιλάνε μεταξύ τους οι μηχανοδηγοί, τα "μαύρα κουτιά" που λέμε, αλλά σε πολλές περιπτώσεις όταν αυτά δεν λειτουργούν συνεννοούνται με τα κινητά όπου τα κινητά δεν πιάνουν σε όλη τη διαδρομή. Και αυτό ειναι ένα ακόμα έγκλημα γιατί καταργήθηκε μια εταιρεία η οποία χειριζόταν το 2008 οπτικές ίνες. Το 2008 οπτικές ίνες σε όλο το δίκτυο και την καταργήσανε για να ακούμε σήμερα τις εταιρείες τις κινητές τηλεφωνίας να διαφημίζουν τις οπτικές ίνες. Αυτά είναι λάθη που γίνανε και κάποιος πρέπει να τα αναλάβει».
«Να πω πρώτα για τη Hellenic Train ότι τρένα που έφερε στη χώρα μας, τα λευκά βέλη και τα ασημένια βέλη, είναι κατασκευής του 1993, είναι εφάμιλλα δηλαδή με τα κόκκινα intercity τα δικά μας. Δεν έχει φέρει ένα καινούργιο τρένο. Τα πέταξαν οι Ελβετοί και τα έφερε η Hellenic Train στη χαβούζα που λέγεται Ελλάδα» τόνισε ο κ. Κιουτσούκης.
Η ασυμβατότητα των συστημάτων τηλεδιοίκησης με τους συρμούς
Αναφορικά με την ασυμβατότητα των συστημάτων με τους συρμούς ο ΓΓ της ΓΣΕΕ ανέφερε: «Δυστυχώς, αυτές οι εργολαβίες που δόθηκαν για να φτιαχτούν όλα αυτά τα ηλεκτρονικά συστήματα τηλεδιοίκησης, σηματοδοτησης, GSMR και λοιπά, όλα αυτά τα συστήματα δόθηκαν με σπασμένες εργολαβίες. Αυτές οι εργολαβίες ολοκληρώθηκαν και λειτούργησε το σύστημα για μια τριετία, περίπου 2009-2011 και κατόπιν με τα μνημόνια δεν δίνονταν χρήματα στον οργανισμό για να μπορέσει να συντηρήσει αυτά τα συστήματα έτσι η εγγύηση των συστημάτων αυτών χάθηκε. Το 2014 επί κυβερνήσεως Σαμαρά αυτές όλες οι εργολαβίες ενώθηκαν σε μια, την περιβόητη σύμβαση 717 για να προχωρήσει και να τοποθετηθεί αυτό το ηλεκτρονικό σύστημα».
Όπως περιέγραψε, «εκεί ξεκινάει όλη η διαδικασία που μετά το 2014 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2016 θεώρησε καλό να διαφοροποιήσει τη σύμβαση, μετά από το 2016 και ενώ έπρεπε το σύστημα να ολοκληρωθεί το 2017- 18 το Ελεγκτικό Συνέδριο είπε ότι η σύμβαση αυτή "μπάζει" από παντού άρα πρέπει να την αλλάξετε και φτάσαμε εδώ που φτάσαμε».
Για το αν υπάρχει επικοινωνία ανάμεσα στον ΟΣΕ και την Hellenic Train, όπως όταν υπήρχε ένας κεντρικός έλεγχος της κυκλοφορίας των τρένων στην Καρόλου Ντηλ, ο κ. Κιουτσούκης δήλωσε: «αυτό που υπήρχε ήταν ένα κοινό γραφείο, μη φανταστείτε ότι είχε τίποτα ιδιαίτερο, κανένα πίνακα που ήλεγχε, ένα κοινό γραφείο που υπήρχαν στελέχη της Hellenic Train και στελέχη του ΟΣΕ όπου από κοινού μιλούσαν συνεχώς με τα τηλέφωνα και τα ραδιοτηλέφωνα με τους μηχανοδηγούς και τους σταθμάρχες για να αποφευχθεί το λάθος.
Ερωτηθείς, τέλος, αν οι μηχανοδηγοί μιλάνε μεταξύ τους με τα προσωπικά τους τηλέφωνα ή υπάρχει σύστημα ενδοεπικοινωνίας ο γγ της ΓΣΕΕ ανέφερε: «Αυτό είναι ένα ακόμα έγκλημα. Υπάρχουν τα ραδιοτηλέφωνα που μιλάνε μεταξύ τους οι μηχανοδηγοί, τα "μαύρα κουτιά" που λέμε, αλλά σε πολλές περιπτώσεις όταν αυτά δεν λειτουργούν συνεννοούνται με τα κινητά όπου τα κινητά δεν πιάνουν σε όλη τη διαδρομή. Και αυτό ειναι ένα ακόμα έγκλημα γιατί καταργήθηκε μια εταιρεία η οποία χειριζόταν το 2008 οπτικές ίνες. Το 2008 οπτικές ίνες σε όλο το δίκτυο και την καταργήσανε για να ακούμε σήμερα τις εταιρείες τις κινητές τηλεφωνίας να διαφημίζουν τις οπτικές ίνες. Αυτά είναι λάθη που γίνανε και κάποιος πρέπει να τα αναλάβει».