Δύο έμπειροι σταθμάρχες που αποφασίζουν να φύγουν από τη θέση τους πριν από τη λήξη της βάρδιας τους. Ένας τρίτος σταθμάρχης που διαθέτει μηδενική εμπειρία. Σωρεία λαθών, κλειδιών, συρμών, αλλά και διαδοχικών βλαβών που προκαλούν καθυστερήσεις και αναστάτωση σχεδόν σε όλα τα δρομολόγια που εκτελέστηκαν την ημέρα εκείνη.

Και από την άλλη, ένας σιδηροδρομικός σταθμός που βρίσκεται σε ένα από τα πιο νευραλγικά σημεία της χώρας και μια χρονική συγκυρία που, με το τέλος του τριημέρου της Καθαράς Δευτέρας, οδηγεί χιλιάδες επιβάτες να περάσουν από την «καταραμένη» κοιλάδα των Τεμπών.

Με μια προσεκτική ανάγνωση των όσων κατέθεσε επί επτάμισι ώρες στην ανακρίτρια Λάρισας ο μοιραίος σταθμάρχης, διαπιστώνει κάποιος ότι αποτυπώνεται λεπτό προς λεπτό το «μπάχαλο» που επί ώρες επικρατούσε στον σταθμό το βράδυ της μοιραίας Τρίτης, όταν η επιβατική αμαξοστοιχία Intercity 62 συγκρούστηκε μετωπικά και με ταχύτητα 160 χιλιομέτρων με το εμπορικό τρένο 63503 που ερχόταν από την αντίθετη κατεύθυνση, αλλά πάνω στην ίδια γραμμή.

Ηλεκτροφόρα καλώδια που κόπηκαν λίγες ώρες πριν από τη φονική σύγκρουση και «αχρήστευσαν» τη γραμμή ανόδου προς Θεσσαλονίκη, εγκληματική ανευθυνότητα τριών σταθμαρχών, πρωτοφανείς παραλείψεις και παραβίαση του πρωτοκόλλου, μηχανικές κινήσεις που δεν δικαιολογούνται σε έναν σταθμάρχη με ελάχιστη προϋπηρεσία, έλλειψη ελέγχου της κονσόλας με τις φωτεινές ενδείξεις, αλλά κι ένας απίστευτος συνωστισμός αμαξοστοιχιών στις γραμμές του σταθμού Λάρισας στήνουν το σκηνικό όπου παίχτηκε η τελευταία πράξη του δράματος των Τεμπών.

Όπως προκύπτει από την απολογία του 59χρονου Βασίλη Σαμαρά, του προφυλακισμένου πλέον σταθμάρχη, η εμπειρία του στο συγκεκριμένο πόστο ήταν ανύπαρκτη. Πριν από τον σταθμό της Λάρισας είχε μπει για 14 μέρες ως μοναδικός σταθμάρχης στον σταθμό της Καλαμπάκας που έχει όμως μόνο μία γραμμή κυκλοφορίας με μόλις έξι δρομολόγια. Στη συνέχεια για δύο ημέρες ήταν ο μοναδικός σταθμάρχης στους Νέους Πόρους που έχει μια βάρδια ημερησίως, ωστόσο, τις ώρες κυκλοφορίας των συρμών, δεν αφέθηκε μόνος.

Σταθμάρχης: Στις 23/2/2023 έκανα μαθητεία νυχτερινή βάρδια στον σταθμό της Λάρισας, δίπλα στην κυρία Ε.Τ. Από 24/2/2023 έως και 28/2/2023 είχα υπηρεσία νυχτερινής βάρδιας 22.00 - 07:00 στον σταθμό της Λάρισας μόνος μου.

Ερώτηση: Κατά τη διάρκεια της νυχτερινής βάρδιας πόσα δρομολόγια διέρχονται από τον σταθμό της Λάρισας;

Απάντηση: Διέρχονται 13 δρομολόγια εκ των οποίων τα 9 διέρχονται μεταξύ των ωρών από 22.09 έως 00.30.

Ο Βασίλης Σαμαράς αφέθηκε μόνος του στον σταθμό της Λάρισας να διαχειριστεί εκείνο το βράδυ εννέα δρομολόγια.

Οι δύο εμπειρότεροι συνάδελφοί του θα σχολούσαν στις 11 το βράδυ, ώρα κατά την οποία θα είχε ήδη περάσει η επιβατική αμαξοστοιχία για Θεσσαλονίκη αν δεν παρουσίαζε καθυστέρηση άνω των 50 λεπτών.

Ερώτηση: Από τις ώρες 22.00 έως 23.00 που συμπίπτουν η απογευματινή με τη βραδινή βάρδια, πόσοι σταθμάρχες υπηρετούν στον σταθμό;

Απάντηση: Κανονικά υπηρετούν τρεις σταθμάρχες. Δύο οι απογευματινοί κι ένας ο βραδινός.

Ερώτηση: Για ποιο λόγο, ενώ οι πιο απαιτητικές ώρες της βραδινής βάρδιας είναι μεταξύ 22.00 και 00.30, η βάρδια εκτείνεται μέχρι τις 23.00 και όχι μέχρι τις 00.30;

ΑπάντησηΕπτά τρένα διέρχονται από τον σταθμό της Λάρισας από ώρα 22.00 έως 23.00.

kkjkj
kjkj

Όπως αποκάλυψε στην ανακρίτρια, πριν αναλάβει βάρδια στις 10 το μοιραίο βράδυ είχε ειδοποιηθεί από συνάδελφό του που βρισκόταν στον σταθμό ότι ο απογευματινός σταθμάρχης Π.Κ. θα τον ενημέρωνε για την κυκλοφορία λόγω ενός συμβάντος στον σταθμό Παλαιοφαρσάλων. «Ο Π. με ενημέρωσε ότι στα Παλαιοφάρσαλα είχαν πέσει ηλεκτροφόρα καλώδια στην αμαξοστοιχία 56, η οποία εκτελούσε δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη με αποτέλεσμα να αποκοπεί η γραμμή ανόδου από Παλαιοφάρσαλο έως Λάρισα. Για τον λόγο αυτό λοιπόν, η κυκλοφορία μέχρι τον σταθμό της Λάρισας, θα έπρεπε να γίνει σε μονή γραμμή και συγκεκριμένα στη γραμμή καθόδου Παλαιοφαρσάλων – Λάρισας με αποτέλεσμα η συγκεκριμένη αμαξοστοιχία να μπει στον σταθμό Λάρισας ανάποδα. […] Έτσι θα έπρεπε να κινηθούν όλες οι αμαξοστοιχίες από Παλαιοφάρσαλο προς Λάρισα μέχρι να αποκατασταθούν οι βλάβες».

Όπως εξήγησε, η αμαξοστοιχία 56 έμεινε στη γραμμή ανόδου ακινητοποιημένη. Αναχώρησε «στις 21.50 κανονικά για Θεσσαλονίκη από τη γραμμή ανόδου με εντολή του σταθμάρχη Κ.Π. Έπειτα από λίγη ώρα περί τις 22.10 ήρθε κανονικά στη γραμμή καθόδου (1η γραμμή) η αμαξοστοιχία 63 με κατεύθυνση από τη Θεσσαλονίκη προς την Αθήνα».

Από τις 10 το βράδυ στις γραμμές του ΟΣΕ στη Λάρισα μεταβαίνουν εκτός από την Ιntercity 63, η αμαξοστοιχία 2575 από Βόλο που εισέρχεται στη γραμμή 6, ο προαστιακός 2594 από Λάρισα προς Θεσσαλονίκη που είχε προγραμματισμένη ώρα άφιξης στη Λάρισα στις 18.35 (!) αλλά είχε ακινητοποιηθεί επί ώρες λόγω βλάβης στο ύψος του Εργοστασίου Ζαχάρεως. Και ακόμα: Ο προαστιακός 2597, οι μοιραίες αμαξοστοιχίες 62 και η εμπορική 63503, η αμαξοστοιχία 1564, η 2576 και η 2598.

«Περί τις 22.10 με 22.15 ο Χ.Π. αναχώρησε. Λίγο μετά περί ώρα 22.20 με 22.25 αναχώρησε και ο Κ.Π.», είπε ο κατηγορούμενος στην ανακρίτρια.

«Από τις 22.25 περίπου μένω μοναδικός σταθμάρχης στον σταθμό της Λάρισας, περιμένοντας την άφιξη της αμαξοστοιχίας 2597 προαστιακός από Θεσσαλονίκη για Λάρισα, η οποία θα ερχόταν στις 22.35 περίπου στον σταθμό όπως και ήρθε. Η 2597 κινήθηκε κανονικά προς τον σταθμό της Λάρισας στη γραμμή καθόδου και για να εισέλθει και να μπει στη γραμμή προαστιακού όπως έπρεπε, γύρισα τα κλειδιά 118 Β και 118 Α στη διαγώνιο 117 Β και 117 Α στη διαγώνιο και το κλειδί 111. Για να μπει ο προαστιακός στη θέση του. [...] ».

Ωστόσο, ο προαστιακός έχει μπει σε λάθος γραμμή. Ο μηχανοδηγός το αντιλαμβάνεται εγκαίρως, ειδοποιεί τον σταθμάρχη, που δικαιολογείται ότι «φλασάρησε το κλειδί» προκειμένου να αναγκάσει σε οπισθοπορεία τον συρμό.

«Αφού μπήκε η 2597 στη θέση της, γύρισα στην ευθεία τα κλειδιά 117 και 118 για να είναι έτοιμα για τις αμαξοστοιχίες 62, την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 (το εμπορικό που συγκρούστηκε με την 62) και την 1564 που αναμενόταν να έρθουν στο σταθμό. [...]» είπε στην ανακρίτρια.

Η μοιραία αμαξοστοιχία 62 φτάνει στη Λάρισα από γραμμή καθόδου λόγω βλάβης στα Παλαιοφάρσαλα. Περνάει στην άνοδο.

«Η αμαξοστοιχία αφίχθη στη γραμμή ανόδου (2η) στο σταθμό στις 23.02 με περίπου 53 λεπτά καθυστέρηση», ωστόσο η συνεννόηση με τον μηχανοδηγό γίνεται χωρίς να ακολουθηθεί το πρωτόκολλο λόγω... φόρτου εργασίας», όπως ισχυρίστηκε. Έτσι ξεχνάει να αναφέρει στον μηχανοδηγό ότι θα κινηθεί σε γραμμή ανόδου.

«Η αμαξοστοιχία έφυγε και με το DSMR ενημέρωσα τον σταθμό Νέων Πόρων ότι η αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε στις 23.04 και η αμαξοστοιχία 2597 αφίχθη. Στις 23.10 έδιωξα την 2576 με κατεύθυνση από Λάρισα για Βόλο από την 6η γραμμή και μέσω διαγωνίου στη γραμμή Βόλου μέσω των κλειδιών 115 και 116».

Ερώτηση: Από τις 23.04 που φεύγει η αμαξοστοιχία 62 που βρίσκεστε;

Απάντηση: Είμαι μέσα στο σταθμαρχείο και μιλάω στο τηλέφωνο με τον σταθμάρχη Βόλου ότι έφυγε αμαξοστοιχία 2576 στις 23.10 και κόβω το υπόδειγμα 1001 για την 2598, ενώ ταυτόχρονα με το GSMR η σταθμάρχης Νέων Πόρων μού έδωσε τηλεγράφημα ότι η εμπορική αμαξοστοιχία 63503 αναχώρησε στις 23.05 από τον σταθμό των Νέων Πόρων για Λάρισα, κινούμενη στη γραμμή καθόδου. Γύρω στις 23.15 με 23.20 ο μηχανοδηγός της 1564 με κατεύθυνση από Παλαιοφάρσαλο προς Λάρισα με κάλεσε στο ραδιοτηλέφωνο και μου είπε ότι φτάνει και του απάντησα ότι μπαίνεις από τη γραμμή καθόδου στην 1η γραμμή μέσω διαγωνίου στη γραμμή ανόδου τη 2η και σταματάς.

*Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή» στις 9/3/2023.