Τέμπη - Πρώην δ/ντής ασφάλειας ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Όλα έγιναν λάθος εκείνη τη βραδιά - Δεν εφαρμόστηκε ο γενικός κανονισμός κυκλοφορίας
Νέα στοιχεία στο φως
Σοκ και δέος προκαλούν στο πανελλήνιο όσα έρχονται στο φως της δημοσιότητας σχετικά με το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα που σημειώθηκε στα Τέμπη.
«Όλα έγιναν λάθος εκείνη τη βραδιά. Δεν εφαρμόστηκε ο γενικός κανονισμός κυκλοφορίας» είπε, μεταξύ άλλων, ο Χρήστος Ρετσινάς, πρώην διευθυντής Ασφαλείας και Κυκλοφορίας Αμαξοστοιχιών ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Την ίδια στιγμή προχώρησε σε μια σοβαρή καταγγελία για τον προφυλακισμένο σταθμάρχη Λάρισας, που είχε βάρδια το βράδυ της φονικής σύγκρουσης.
«Δεν ήξερε να κάνει αυτόματη χάραξη δρομολογίου», σημείωσε μιλώντας στην ΕΡΤ και πρόσθεσε πως «το έκανε χειροκίνητα», υποστηρίζοντας πως «όλες οι δικαιολογίες ότι φλασάρησε το κλειδί είναι παραμύθια».
Όσον αφορά το σύστημα αυτόματης χάραξης δρομολογίου στον σταθμό Λάρισας ξεκαθάρισε: «Η Alstom παρέδωσε το εν λόγω σύστημα αρχές του Νοέμβρη του 2022 και λειτουργεί άψογα».
Τι λέει για τον σταθμάρχη
Για τον σταθμάρχη της Λάρισας εκτίμησε πως «δεν ήταν μόνο άπειρος. Πρέπει να είχε και κάποιο ψυχικό πρόβλημα» και συμπλήρωσε πως «εάν ο ΟΣΕ είχε περάσει τους υπό πρόσληψη σταθμάρχες από ψυχοτεχνική εξέταση στο Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας, αυτός σίγουρα θα είχε κοπεί και ενδεχομένως και κάποιοι άλλοι νέοι που μπήκαν με μπλοκάκι».
Όπως ανέφερε, «στις ευρωπαϊκές χώρες είναι υποχρεωτική και επαναλαμβανόμενη αυτή η εξέταση». Όσο για τη βραδιά του δυστυχήματος, σημειώνει πως «όλα έγιναν λάθος. Δεν εφαρμόστηκε ο γενικός κανονισμός κυκλοφορίας».
«Δεν ξέρει να χειριστεί το σύστημα τηλεδιοίκησης σηματοδότησης»
Ο κ. Ρετσινάς ανέφερε ακόμη ότι «πρώτον, ο συγκεκριμένος σταθμάρχης δεν ξέρει να χειριστεί το σύστημα τηλεδιοίκησης σηματοδότησης του σταθμού της Λάρισας, το οποίο ισχύει για περίπου 5 χιλιόμετρα εμπρός και περίπου 5 χιλιόμετρα πίσω και να κάνει αυτόματη χάραξη δρομολογίου. Δεν ήξερε να το χειριστεί αυτόματα».
Όπως επισήμανε: «Η Alstom παρέδωσε το εν λόγω σύστημα αρχές του Νοέμβρη του 2022 και λειτουργεί άψογα».
«Το μαύρο κουτί της Alstom, όταν το χρησιμοποιείς, αυτόματα καταγράφει και τις κινήσεις. Όταν το χρησιμοποίησαν οι προηγούμενοι έμπειροι σταθμάρχες υπάρχουν οι καταγραφές. Από τις 10 το βράδυ και μετά δεν υπάρχει καταγραφή. Ο συγκεκριμένος σταθμάρχης δεν ήξερε να το χειριστεί και πήγε να το κάνει χειροκίνητα», είπε.
«Όμως κάνει ένα λάθος, στις 10 και μισή που είχε φύγει ο δεύτερος σταθμάρχης, όταν έρχεται η προαστιακή αμαξοστοιχία από τη Θεσσαλονίκη και χειροκίνητα αυτός δεν έχει τοποθετήσει μία αλλαγή την 116 στη σωστή θέση, με αποτέλεσμα αντί να πάει στην τρίτη γραμμή το τρένο για να κατεβάσει τους επιβάτες, να πηγαίνει προς Βόλο. Μετά το κατάλαβε και έβαλε το τρένο να κάνει οπισθοδρόμηση. Έχουμε δει και το σχετικό βίντεο», συμπλήρωσε.
Όταν του επισημάνθηκε πως ο σταθμάρχης το κατάλαβε αφότου το αντιλήφθηκε ο μηχανοδηγός του προαστιακού και του το ανέφερε, ο κ. Ρετσινάς σημείωσε πως εάν δεν είχε γίνει αντιληπτό αυτό που συνέβαινε «μπορεί να είχαμε ένα μικρής τάξεως ατύχημα χωρίς θύματα».
Τι αποκαλύπτει για το μοιραίο βράδυ
«Έρχεται 11 και δύο λεπτά στη Λάρισα και ύστερα από δύο λεπτά αναχωρεί. Ο σταθμάρχης στην αναχώρηση δίνει τηλεγράφημα που επιτρέπεται. Στο τηλεγράφημα πρέπει να λες από ποια γραμμή φεύγει το τρένο. Από την άνοδο ή από την κάθοδο; Γιατί για να φύγει από την κάθοδο σημαίνει πως για κάποιους λόγους είναι κομμένη η άνοδος. Ο μηχανοδηγός του δείχνει εμπιστοσύνη απόλυτη και δεν εφαρμόζει ούτε αυτός τον κανονισμό. Έπρεπε να τον ρωτήσει "από πού φεύγω" και στη συνέχεια να αναγγείλει μέσω ραδιοτηλεφώνου ότι η αμοξοστοιχία 62, με το υπ. τάδε τηλεγράφημα, φεύγει από τον σταθμό Λάρισας από τη γραμμή ανόδου», είπε ακόμη.
«Εάν το είχε αναγγείλει ο μηχανοδηγός, ο σταθμάρχης Λάρισας που δεν ξέρει ή δεν θυμάται ότι δεν έχει γυρίσει το κουμπί για να κλειδώσει στην άνοδο, χειροκίνητα θα καταλάβαινε το λάθος του», επισήμανε και υποστήριξε: «Όλες οι δικαιολογίες ότι φλασάρησε το κλειδί είναι παραμύθια. Το σύστημα σε αυτή την περίπτωση σου δείχνει με φωτάκια ότι κάτι συμβαίνει».
Σχετικά με την πορεία του μοιραίου τρένου στη συνέχεια εκτιμά: «Ο μηχανοδηγός όταν μπαίνει στην κάθοδο, κανονιστικά οφείλει, αφού καταλαβαίνει ότι πρόκειται για λάθος και κάτι συμβαίνει, να ακινητοποιήσει την αμαξοστοιχία. Προσπάθησε να επικοινωνήσει με τον σταθμάρχη, αλλά αυτός είχε απομακρυνθεί από το γραφείο».