Τέμπη: Οι απεγνωσμένες εκκλήσεις του μηχανοδηγού του Intercity και το «νεκρό σημείο» της γραμμής
Οι δικλείδες ασφαλείας και η κατάθεση αυτόπτη μάρτυρα
Νέα στοιχεία έρχονται συνεχώς στο φως για την τραγωδία στα Τέμπη που έχει συγκλονίσει όλη τη χώρα στο μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα ελληνικά χρονικά.
Μάλιστα πολλοί έχουν αναφερθεί στο τι θα μπορούσε να κάνει ο μηχανοδηγός του μοιραίου Intercity 62 για να αποφύγει τη σύγκρουση σε περίπτωση που είχε αντιληφθεί κάτι και αν είχε προσπαθήσει να επικοινωνήσει με κάποιον για να αποφευχθεί το δυστύχημα.
Σύμφωνα με όσα προκύπτουν ο οδηγός του Intercity φαίνεται πως είχε αντιληφθεί ότι κινούνταν σε λάθος γραμμή και γι’ αυτόν τον λόγο είχε προσπαθήσει να επικοινωνήσει με συναδέλφους του για να διαπιστώσει αν έρχεται κάποια άλλη αμαξοστοιχία από την ίδια κατεύθυνση, εφόσον δεν έπαιρνε απάντηση από τον σταθμάρχη.
Αυτό που έκανε τον μηχανοδηγό να υποψιαστεί ότι κάτι πάει λάθος ήταν το γεγονός πως η αμαξοστοιχία 62 έφτασε στη Λάρισα με περισσότερα από 50 λεπτά καθυστέρηση, ωστόσο όπως επισήμαναν στην εκπομπή του Alpha TLive, έμπειροι σιδηροδρομικοί από ένα σημείο και έπειτα το μόνο μέσο επικοινωνίας που διέθετε ήταν το κινητό του τηλέφωνο κι αυτό εφόσον έπιανε καθώς πρόκειται για ένα «νεκρό σημείο» της γραμμής.
Το σημείο που έγινε η σύγκρουση είναι μία κοιλάδα που περιτριγυρίζεται από ορεινό όγκο και από την είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών και μετά σταματάει το σήμα να φτάνει στο σταθμαρχείο της Λάρισας μέσω του ασυρμάτου.
Λίγο πιο πάνω από την άλλη κατεύθυνση είναι η σήραγγα από την οποία βγήκε η εμπορική αμαξοστοιχία, οπότε δεν θα μπορούσε να ακούσει κάτι γιατί βρισκόταν στα τούνελ, οπότε δεν υπήρχε σήμα για να ακουστεί κάτι.
Οπότε προκύπτει πως η σύγκρουση έγινε στο «νεκρό σημείο» της γραμμής όπου η επικοινωνία είναι πολύ περιορισμένη μέσω κινητού και σίγουρα δεν υπάρχει καμία επικοινωνία μέσω του ραδιοτηλεφώνου.
Έτσι δεν θα μπορούσε να ακούσει κανείς τον μηχανοδηγό όταν ρωτούσε αν κινείται σωστά επί σχεδόν ένα τέταρτο. Ίσως θα μπορούσε να τον ακούσει ο συνάδελφός του στην εμπορική αμαξοστοιχία αν ήταν σε άλλο σημείο ώστε να ακινητοποιηθούν τα τρένα, ωστόσο κάτι τέτοιο ήταν αδύνατο στο συγκεκριμένο σημείο.
«Δεν υπήρχε περίπτωση να υπήρχε ακουστική, επειδή η εμπορική αμαξοστοιχία ήταν μέσα στο τούνελ των Τεμπών. Δεν υπήρχε περίπτωση να ακουστεί ούτε η εκφώνηση του μηχανοδηγού ότι περνούσε από Ευαγγελισμό. Δεν υπήρχε περίπτωση να τον ακούσει κανένας σταθμός, επειδή έχει «λακκούβα» που λέμε οι σιδηροδρομικοί στον Ευαγγελισμό και η αμαξοστοιχία ήταν μέσα στα τούνελ. Άρα δεν υπήρχε επικοινωνία μαζί τους», είπε χαρακτηριστικά έμπειρος σιδηροδρομικός στον Alpha και συμπλήρωσε πως: «Αυτό εδώ το κάνεις αν έχει κάποια υποψία. Όταν δεν είσαι σίγουρος γι’ αυτό που σου δίνει ο σταθμάρχης, το κάνεις».
Επίσης όπως ανέφερε το MEGA, ίσως ο μηχανοδηγός δεν πίστεψε ότι το άλλο τρένο είχε φύγει από τον σταθμό των Νέων Πόρων και γι’ αυτό είχε αναπτύξει τέτοια ταχύτητα, πιστεύοντας ότι θα επικοινωνήσει αργότερα με τον συνάδελφό του.
Μάλιστα προσπάθησε να βρει τα τηλέφωνα των μηχανοδηγών της εμπορικής αμαξοστοιχίας μέσω συναδέλφων του, χωρίς δυστυχώς να τα καταφέρει.
Η μαρτυρία για τις τρεις κλήσεις στον σταθμάρχη
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες του MEGA, υπάρχει μάρτυρας, εργαζόμενος του ΟΣΕ ο οποίος κατέθεσε πως άκουσε μέσω ασυρμάτου τον μηχανοδηγό να καλεί τρεις φορές τον σταθμάρχη της Λάρισας.
Τις δύο πρώτες φορές δεν πήρε απάντηση, την τρίτη φορά που ρώτησε «Λάρισα ακούει;», φαίνεται πως έλαβε και μία απάντηση σε έντονο ύφος να του λέει: «αφού σου είπα Νέους Πόρους», χωρίς βέβαια να διευκρινίζεται αν θα πρέπει να κινηθεί στην άνοδο ή στην κάθοδο.
Οι δικλίδες ασφαλείας που έχουν καταργηθεί από το 2019
Ακόμα σύμφωνα με τον αστυνομικό συντάκτη, Βασίλη Λαμπρόπουλο, το δυστύχημα θα μπορούσε να αποτραπεί από τις δικλείδες ασφαλείας που υπήρχαν, οι οποίες όμως από το 2019 και έπειτα καταργήθηκαν.
Όπως αποκάλυψε μέχρι το 2019 σε όλα τα επιβατικά τρένα υπήρχε ένας επιθεωρητής, ο οποίος βρισκόταν μέσα στις αμαξοστοιχίες και εκτός των άλλων, μπορούσε να ελέγχει και τους μηχανοδηγούς σε ό,τι αφορά την κίνηση των συρμών.
Αυτός, μπορούσε να τραβήξει τον μοχλό της πέδησης σε περίπτωση που το έκρινε αναγκαίο, ωστόσο οι ευθύνες του περιορίστηκαν από το 2019 σε θέματα επιβατών και εισιτηρίων.
Επιπλέον, στο κέντρο του ΟΣΕ, μέχρι το 2020, υπήρχε μια 24ωρη βάρδια μηχανοδηγών, οι οποίοι μπορούσαν να επικοινωνούν με τους μηχανοδηγούς των αμαξοστοιχιών για οποιοδήποτε θέμα προκύψει, πέραν του συντονιστή των τρένων που επικοινωνούσε τόσο με μηχανοδηγούς όσο και με σταθμάρχες αν διαπίστωνε κάτι λάθος.
Πλέον, στο κέντρο συντονισμού υπάρχει ένα ηλεκτρονικό σύστημα GPS, το οποίο δείχνει κατά προσέγγιση τις θέσεις των τρένων και όχι τις γραμμές που αυτά κινούνται. Μάλιστα το στίγμα αυτό δεν δείχνει σε κοντινές αποστάσεις.
Τέλος εξετάζεται αν υπήρχε στιχομυθία μεταξύ του μηχανοδηγού και του σταθμάρχη, αλλά σημειώνεται πως αν υπήρχε θα εντοπιζόταν, ενώ ούτε ο σταθμάρχης έχει αναφέρει κάτι. Επίσης από την έρευνα θα φανεί αν υπήρξε έστω απόπειρα επικοινωνίας.
Αυτός είναι ο λόγος που αναμένεται να υπάρξει άρση του τηλεφωνικού απορρήτου και του οδηγού του μοιραίου τρένου.