ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Τραγωδία στα Τέμπη: Απολογούνται την Παρασκευή ο επιθεωρητής κυκλοφορίας και δύο σταθμάρχες
Θεωρείται βέβαιο πως οι συνήγοροί τους θα ζητήσουν προθεσμία για να προετοιμάσουν τις απολογίες τους
Σε απολογία έχουν κληθεί για την Παρασκευή από τον ειδικό εφέτη ανακριτή τρεις σιδηροδρομικοί, οι οποίοι διώκονται ποινικά με βαρύτατες κατηγορίες για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Πρόκειται για τον επιθεωρητή κυκλοφορίας που τοποθέτησε στις νυχτερινές βάρδιες τον άπειρο σταθμάρχη της Λάρισας, καθώς και για τους δύο σταθμάρχες που είχαν την υποχρέωση να παραμείνουν στο πόστο τους έως τις 11 το βράδυ της ημέρας του δυστυχήματος, όμως αποχώρησαν νωρίτερα.
Οι απολογίες και των τριών έχουν οριστεί για την προσεχή Παρασκευή, αλλά θεωρείται βέβαιο πως οι συνήγοροί τους θα ζητήσουν προθεσμία για να προετοιμάσουν τις απολογίες τους.
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, έγινε γνωστό ότι το έγγραφο που είχε σβηστεί με μπλάνκο (ένα θέμα που είχε προκύψει από την απολογία του 59χρονου προφυλακισμένου σταθμάρχη ο οποίος υποστήριξε ότι στο έγγραφο παράδοσης–παραλαβής των βαρδιών είναι σβησμένη μία ώρα) έχει δοθεί στα εγκληματολογικά εργαστήρια για να βρεθεί τι υπάρχει γραμμένο από κάτω.
Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα υποστήριξε ο προφυλακισμένος σταθμάρχης στην απολογία του, εκ των υστέρων έγινε μια διόρθωση στο έγγραφο παράδοσης και παραλαβής ως προς τις ώρες.
Πρόκειται για την τελευταία σελίδα από το βιβλίο βαρδιών στο σταθμαρχείο της Λάρισας, πριν από τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, όπου ως ώρα αναχώρησης αναφέρεται 22.30.
Σύμφωνα με την παραγγελία του κ. Ντογιάκου, η διοίκηση του ΟΣΕ υποχρεούται να ενημερώσει την εισαγγελική Αρχή πόσα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια, πού έγιναν, πόσα θύματα υπήρχαν, πόσοι έχασαν τη ζωή τους, πόσοι τραυματίστηκαν και τι έγινε τελικά με την αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τους υπαιτίους. Η «βουτιά» του ανώτατου εισαγγελικού λειτουργού στον χρόνο αποσκοπεί στο να διαπιστωθεί εάν τελικά οι ευθύνες που αποδόθηκαν για τα δυστυχήματα της τελευταίας 15ετίας ήταν οι προσήκουσες ή μήπως, εκτός από εκείνους που πιθανά διώχθηκαν ποινικά ή καταδικάστηκαν ή αθωώθηκαν, υπήρχαν και άλλα άτομα στους οποίους οι έρευνες δεν στράφηκαν και, ως εκ τούτου, οι σχετικές δικογραφίες πρέπει να επαναξιολογηθούν.
Ήδη, η αρχή της εκ βαθέων μελέτης του τοπίου των σιδηροδρομικών δυστυχημάτων στην Ελλάδα έγινε με πρώτο αυτό στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης το 2017, φάκελο που έχει ήδη ζητήσει και μελετά ο κ. Ντογιάκος, καθώς υπήρξαν τέσσερις νεκροί και δέκα τραυματίες, αλλά δικάστηκε εντέλει μόνο ο ένας από τους μηχανοδηγούς και στο τέλος αθωώθηκε.
Απαντώντας σε ερώτηση της ιστοσελίδας voria.gr, ο κ. Βουρλιώτης προσδιόρισε ως χρόνο ελέγχου τη δεκαπενταετία, δηλαδή το περιθώριο παραγραφής κακουργημάτων. «Ό,τι μεμπτό υπάρχει θα βρεθεί», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βουρλιώτης, ο οποίος σημείωσε ότι η Αρχή υπακούει σε υπερεθνικούς νόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σημειωτέον ότι στα «δεκάδες άτομα» που αναμένεται να ελεγχθούν από την Αρχή περιλαμβάνονται πρόσωπα που διετέλεσαν σε θέσεις ευθύνης τα προηγούμενα χρόνια σε οργανισμούς άμεσα εμπλεκόμενους με το σιδηροδρομικό έργο.
Πρόκειται για τον επιθεωρητή κυκλοφορίας που τοποθέτησε στις νυχτερινές βάρδιες τον άπειρο σταθμάρχη της Λάρισας, καθώς και για τους δύο σταθμάρχες που είχαν την υποχρέωση να παραμείνουν στο πόστο τους έως τις 11 το βράδυ της ημέρας του δυστυχήματος, όμως αποχώρησαν νωρίτερα.
Οι απολογίες και των τριών έχουν οριστεί για την προσεχή Παρασκευή, αλλά θεωρείται βέβαιο πως οι συνήγοροί τους θα ζητήσουν προθεσμία για να προετοιμάσουν τις απολογίες τους.
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, έγινε γνωστό ότι το έγγραφο που είχε σβηστεί με μπλάνκο (ένα θέμα που είχε προκύψει από την απολογία του 59χρονου προφυλακισμένου σταθμάρχη ο οποίος υποστήριξε ότι στο έγγραφο παράδοσης–παραλαβής των βαρδιών είναι σβησμένη μία ώρα) έχει δοθεί στα εγκληματολογικά εργαστήρια για να βρεθεί τι υπάρχει γραμμένο από κάτω.
Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα υποστήριξε ο προφυλακισμένος σταθμάρχης στην απολογία του, εκ των υστέρων έγινε μια διόρθωση στο έγγραφο παράδοσης και παραλαβής ως προς τις ώρες.
Πρόκειται για την τελευταία σελίδα από το βιβλίο βαρδιών στο σταθμαρχείο της Λάρισας, πριν από τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, όπου ως ώρα αναχώρησης αναφέρεται 22.30.
Ανοίγουν φάκελοι και «στόματα» σε βάθος 15ετίας για τα Τέμπη - Έρχονται νέες διώξεις
Στο μεταξύ, ενδελεχής και πολυεπίπεδη προβλέπεται η δικαστική έρευνα για τη σιδηροδρομική τραγωδία, καθώς αποφασισμένη να πιάσει το νήμα από την αρχή, με αφετηρία την τελευταία δεκαπενταετία, εμφανίζεται η ηγεσία της Δικαιοσύνης. Το σήμα έδωσε ήδη ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος, ο οποίος ζήτησε από τον μεταβατικό διοικητή και διευθύνοντα σύμβουλο της ΟΣΕ Α.Ε., Παναγιώτη Τερεζάκη, την αποστολή όλων των φακέλων για τα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έγιναν την τελευταία δεκαπενταετία και σε όλο το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.Σύμφωνα με την παραγγελία του κ. Ντογιάκου, η διοίκηση του ΟΣΕ υποχρεούται να ενημερώσει την εισαγγελική Αρχή πόσα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια, πού έγιναν, πόσα θύματα υπήρχαν, πόσοι έχασαν τη ζωή τους, πόσοι τραυματίστηκαν και τι έγινε τελικά με την αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τους υπαιτίους. Η «βουτιά» του ανώτατου εισαγγελικού λειτουργού στον χρόνο αποσκοπεί στο να διαπιστωθεί εάν τελικά οι ευθύνες που αποδόθηκαν για τα δυστυχήματα της τελευταίας 15ετίας ήταν οι προσήκουσες ή μήπως, εκτός από εκείνους που πιθανά διώχθηκαν ποινικά ή καταδικάστηκαν ή αθωώθηκαν, υπήρχαν και άλλα άτομα στους οποίους οι έρευνες δεν στράφηκαν και, ως εκ τούτου, οι σχετικές δικογραφίες πρέπει να επαναξιολογηθούν.
Ήδη, η αρχή της εκ βαθέων μελέτης του τοπίου των σιδηροδρομικών δυστυχημάτων στην Ελλάδα έγινε με πρώτο αυτό στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης το 2017, φάκελο που έχει ήδη ζητήσει και μελετά ο κ. Ντογιάκος, καθώς υπήρξαν τέσσερις νεκροί και δέκα τραυματίες, αλλά δικάστηκε εντέλει μόνο ο ένας από τους μηχανοδηγούς και στο τέλος αθωώθηκε.
15 χρόνια πίσω η Αρχή για το Ξέπλυμα
Την ίδια ώρα, με τη σιβυλλική φράση «ό,τι μεμπτό υπάρχει θα βρεθεί», αποτύπωσε τη βούληση της Αρχής για το Ξέπλυμα Βρώμικου Χρήματος να γυρίσει τον χρόνο δεκαπέντε χρόνια πίσω, προκειμένου να δοθούν απαντήσεις για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους ο επικεφαλής της, Χαράλαμπος Βουρλιώτης.Απαντώντας σε ερώτηση της ιστοσελίδας voria.gr, ο κ. Βουρλιώτης προσδιόρισε ως χρόνο ελέγχου τη δεκαπενταετία, δηλαδή το περιθώριο παραγραφής κακουργημάτων. «Ό,τι μεμπτό υπάρχει θα βρεθεί», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βουρλιώτης, ο οποίος σημείωσε ότι η Αρχή υπακούει σε υπερεθνικούς νόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σημειωτέον ότι στα «δεκάδες άτομα» που αναμένεται να ελεγχθούν από την Αρχή περιλαμβάνονται πρόσωπα που διετέλεσαν σε θέσεις ευθύνης τα προηγούμενα χρόνια σε οργανισμούς άμεσα εμπλεκόμενους με το σιδηροδρομικό έργο.