ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Οι επενδύσεις 500 εκατ. της Hellenic Train που δεν έγιναν - Μοναδική παρέμβαση ήταν η ελαφρά ανακατασκευή πέντε συρμών
Η εξαγγελία του Τσίπρα το 2017
Αλγεινή εντύπωση
Hellenic Train την εποµένη του τραγικού δυστυχήµατος στα Τέµπη.
Καίτοι η εταιρεία είχε εννέα θύµατα -πέντε µηχανοδηγούς και τέσσερις συνοδούς-, από τα συνολικά 57 θύµατα της τραγωδίας, εντούτοις το ιταλικό management δεν επισκέφθηκε καν τον τόπο του δυστυχήµατος.
Εντύπωση, επίσης, προξένησε η απουσία ακόµα και δηλώσεων. Η πρώτη ουσιαστική δήλωση του management της επιχείρησης ήρθε τέσσερις ηµέρες µετά το δυστύχηµα και ύστερα από τη δυσφορία που εκφράστηκε από τα Μέσα Μαζικής Ενηµέρωσης. Σε αυτήν τη δήλωση εκφράστηκαν για πρώτη φορά τα συλλυπητήρια της διοίκησης τόσο στα θύµατα-επιβάτες όσο και στα θύµατα-προσωπικό της εταιρείας.
Η µητρική εταιρεία, Ferrovie dello Stato Italiane (FSI), έβγαλε ανακοίνωση για το τραγικό δυστύχηµα σχεδόν έξι ηµέρες µετά. Η Hellenic Train, πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αποκτήθηκε από την ιταλική FSI έναντι 45 εκατ. ευρώ τον Σεπτέµβριο του 2017. Η σύµβαση υπογράφηκε στην Κέρκυρα, παρουσία του τότε πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, και του τότε Ιταλού πρωθυπουργού, Πάολο Τζεντιλόνι.
Οι επενδύσεις, φυσικά, αυτές δεν έγιναν ποτέ µέχρι τώρα. Αντίθετα, η µόνη ουσιαστική επένδυση της FSI ήταν η ελαφρά ανακατασκευή πέντε συρµών τρένων µοντέλου ETR-470, οι οποίοι αποσύρονταν από άλλες αγορές, στις οποίες είχε δραστηριότητες, και θα πήγαιναν για σκραπ. Η εταιρεία τα έβαψε ξανά και τα έβαλε στον Ελληνικό Σιδηρόδροµο. Μάλιστα, λέγεται ότι η µητρική εταιρεία έβαλε στα ταµεία της πάνω από 40-50 εκατ. ευρώ από τη συναλλαγή αυτή.
Το τίµηµα των 45 εκατ. ευρώ που κόστισε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επίσης βρέθηκε στο επίκεντρο των επικρίσεων. Μάλιστα, το τίµηµα είναι σε πλήρη αντιδιαστολή µε όσα έλεγε το 2013 ο πρώην υπεύθυνος Ανάπτυξης της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Σταθάκης.
*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 11 Μαρτίου 2023.
προξένησε η παντελής απουσία της διοίκησης της Καίτοι η εταιρεία είχε εννέα θύµατα -πέντε µηχανοδηγούς και τέσσερις συνοδούς-, από τα συνολικά 57 θύµατα της τραγωδίας, εντούτοις το ιταλικό management δεν επισκέφθηκε καν τον τόπο του δυστυχήµατος.
Εντύπωση, επίσης, προξένησε η απουσία ακόµα και δηλώσεων. Η πρώτη ουσιαστική δήλωση του management της επιχείρησης ήρθε τέσσερις ηµέρες µετά το δυστύχηµα και ύστερα από τη δυσφορία που εκφράστηκε από τα Μέσα Μαζικής Ενηµέρωσης. Σε αυτήν τη δήλωση εκφράστηκαν για πρώτη φορά τα συλλυπητήρια της διοίκησης τόσο στα θύµατα-επιβάτες όσο και στα θύµατα-προσωπικό της εταιρείας.
Η µητρική εταιρεία, Ferrovie dello Stato Italiane (FSI), έβγαλε ανακοίνωση για το τραγικό δυστύχηµα σχεδόν έξι ηµέρες µετά. Η Hellenic Train, πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αποκτήθηκε από την ιταλική FSI έναντι 45 εκατ. ευρώ τον Σεπτέµβριο του 2017. Η σύµβαση υπογράφηκε στην Κέρκυρα, παρουσία του τότε πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, και του τότε Ιταλού πρωθυπουργού, Πάολο Τζεντιλόνι.
Τι είχε ειπωθεί
Η οµιλία του Ελληνα πρωθυπουργού στις 15 Σεπτεµβρίου 2017 ξεκίνησε µε θερµό καλωσόρισµα του Ιταλού πρωθυπουργού και των υπουργών του στην Κέρκυρα και κατέληξε στο ότι η εταιρεία θα πραγµατοποιούσε επενδύσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ. «Θα αναφερθώ στην πρόθεση της Ferrovie Dello Stato, της ιταλικής εταιρείας που αναλαµβάνει την ευθύνη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, να επενδύσει -πέραν της εξαγοράς- το επόµενο διάστηµα στους ελληνικούς σιδηροδρόµους 500 εκατ. ευρώ», είπε τότε ο Αλέξης Τσίπρας.Οι επενδύσεις, φυσικά, αυτές δεν έγιναν ποτέ µέχρι τώρα. Αντίθετα, η µόνη ουσιαστική επένδυση της FSI ήταν η ελαφρά ανακατασκευή πέντε συρµών τρένων µοντέλου ETR-470, οι οποίοι αποσύρονταν από άλλες αγορές, στις οποίες είχε δραστηριότητες, και θα πήγαιναν για σκραπ. Η εταιρεία τα έβαψε ξανά και τα έβαλε στον Ελληνικό Σιδηρόδροµο. Μάλιστα, λέγεται ότι η µητρική εταιρεία έβαλε στα ταµεία της πάνω από 40-50 εκατ. ευρώ από τη συναλλαγή αυτή.
Το τίµηµα των 45 εκατ. ευρώ που κόστισε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επίσης βρέθηκε στο επίκεντρο των επικρίσεων. Μάλιστα, το τίµηµα είναι σε πλήρη αντιδιαστολή µε όσα έλεγε το 2013 ο πρώην υπεύθυνος Ανάπτυξης της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Σταθάκης.
Επίθεση
Στις 15.07.2013 ο κ. Σταθάκης, µετέπειτα υπουργός Ανάπτυξης, έκανε επίθεση στην κυβέρνηση των Σαµαροβενιζέλων, στην οποία έκανε λόγο για σχεδιαζόµενη ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που «προωθείται σε προκλητικά χαµηλή τιµή (300 εκατ. ευρώ), µε αποτέλεσµα να έχει αµελητέα ωφέλεια ως προς την εξυπηρέτηση του διακηρυγµένου στόχου της κυβέρνησης, την αποπληρωµή τµήµατος του δηµόσιου χρέους…». Τέσσερα χρόνια αργότερα, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ µεταβίβασε το 100% των µετοχών της εταιρείας στο 1/7 όσων απαιτούσε το 2013.*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 11 Μαρτίου 2023.