ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Ζηλιασκόπουλος στα Παραπολιτικά 90,1: Δεν περίμενα την αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ για την ένταξή μου στην Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων
«Δέχτηκα μια επίθεση που θα έθετε σε κίνδυνο την αξιοπιστία της Επιτροπής και των πορισμάτων, οπότε θεώρησα σκόπιμο να μην αποδεχτώ την πρόταση», επισήμανε ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Για την απόσυρσή του από την Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων
για την τραγωδία στα Τέμπη μίλησε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Μπρα ντε φερ», με τον Δημήτρη Τάκη και τη Χριστίνα Κοραή, ο Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, καθηγητής Μεταφορών στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και πρώην διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
«Δεν περίμενα την αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ για την ένταξή μου στην Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων. Όταν μου ζητήθηκε, δεν το σκέφτηκα δεύτερη φορά και είπα ναι, συγκλονισμένος κι εγώ από την τραγωδία. Ήταν αυτονόητο ότι θα δεχόμουν», δήλωσε ο κ. Ζηλιασκόπουλος.
«Στην πορεία δέχτηκα μια επίθεση που θα έθετε σε κίνδυνο την αξιοπιστία της Επιτροπής και των πορισμάτων, οπότε θεώρησα σκόπιμο να μην αποδεχτώ την πρόταση», πρόσθεσε.
«Όταν πήγα στον ΟΣΕ, ο Οργανισμός ήταν πρακτικά χρεοκοπημένος. Δεν μπορούσαμε να διαφωνήσουμε με την τρόικα τότε, δεν είχε τη δυνατότητα να παράσχει τα έσοδα που χρειαζόταν και η τρόικα θεωρούσε ότι δεν μπορούσε να μαζευτεί. Υπήρχε μια πολιτική απόφαση από τον τότε υπουργό Ρέππα για εξυγίανσή του εν λειτουργία. Εκπονήσαμε και υλοποιήσαμε πλήρως ένα σχέδιο.
Ο ΟΣΕ έχανε περίπου 3 εκατ. τη μέρα. Έχανε περίπου 1 δισ. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν το 1 εκατ.
Το κόστος λειτουργίας όλων των τρένων ήταν 340 εκατ., με έσοδα 1 εκατ. Ετήσιο έλλειμμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν 240 εκατ., όταν ανέλαβα το 2010. Όταν έφυγα, είχε ένα κέρδος της τάξης των 40 εκατ. ετησίως», περιέγραψε.
«Αν ήμουν στην Επιτροπή κι εγώ, θα ξεκινούσα την έρευνα από τον σταθμάρχη, τον επιθεωρητή, θα πήγαινα στην επιτροπή που εκπαίδευσε τον σταθμάρχη.
Η κινητικότητα είναι ένα θέμα που θέλει προσοχή.
Τον συγκεκριμένο σταθμάρχη είχαμε μετατάξει τότε, γιατί δεν υπήρχε θέση για ζυγιστή στο νέο οργανόγραμμα τότε. Προσωπικά δεν τον ήξερα, αλλά ήξερα τα προσόντα όλων των ανθρώπων, αν ήταν στο χέρι μου δεν θα τον μετέφερα εκεί. Ήταν απαρχαιωμένα προσόντα για έναν νέο ΟΣΕ.
Οι εργαζόμενοι και οι συνδικαλιστές είναι καλοί εργαζόμενοι, ωστόσο είχαν μια ιδιαίτερη δύναμη μέσα στον Οργανισμό», είπε σχετικά με τους σταθμάρχες και τον ΟΣΕ.
Για τα απαράδεκτα ηχητικά που ακούσαμε, είπε: «Όταν παραλάβαμε εμείς τον ΟΣΕ, ήταν απαρχαιωμένος, αλλά όσον αφορά το πώς επικοινωνούν τα τρένα ήταν πολύ αυστηρά τα τρένα. Δεν υπήρχε περίπτωση να το ακούγαμε και να μην έφευγαν όλοι εκτός υπηρεσίας. Υπήρχε ο ελεγκτής που τα άκουγε όλα».
Ο καθηγητής Μεταφορών και Παραγωγής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και πρώην διευθύνων σύμβουλος στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κ. Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, μίλησε στον Ρ/Σ Παραπολιτικά 90,1 Fm στην εκπομπή «Μπρα ντε φερ», με τον Δημήτρη Τάκη και τη Χριστίνα Κοραή.
Μεταξύ άλλων, δήλωσε:
Για την παραίτησή του από την επιτροπή εμπειρογνωμόνων για τη διερεύνηση του δυστυχήματος των Τεμπών και την αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν περίμενα αυτή την αντίδραση. Δεν το σκέφτηκα δεύτερη φορά, όταν μου ζητήθηκε να είμαι στην επιτροπή, προφανώς είπα ναι γιατί ήμουν και εγώ συγκλονισμένος και έψαχνα και εγώ τις απαντήσεις, οπότε ήταν αυτονόητο ότι θα έλεγα ναι. Στην πορεία φάνηκε ότι δεχόμουν μια επίθεση η οποία έθετε σε κίνδυνο την ίδια την αξιοπιστία της επιτροπής και των πορισμάτων, οπότε θεώρησα ότι ήταν σκόπιμο να μην αποδεχτώ την πρόταση.
Ερωτηθείς ποιο ήταν το έλλειμμα όταν παρέλαβε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τι παρέδωσε, όταν αποχώρησε
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όταν πήγα στον ΟΣΕ, ήταν ένας Οργανισμός πρακτικά χρεοκοπημένος, έπρεπε να κλείσει. Δεν μπορούσα να διαφωνήσω τότε με τον Τόμσεν και την τρόικα, ο οποίος επέμενε ότι ο Οργανισμός έπρεπε να κλείσει, γιατί δεν είχε τη δυνατότητα να παράξει τα έσοδα που χρειαζόταν και είχε μια δομή κόστους που θεωρούσε ως τεχνοκράτης ότι ήταν αδύνατον να συμμαζευτεί. Υπήρχε μια πολιτική απόφαση από τον τότε υπουργό τον κ. Ρέππα να τον εξυγιάνουμε εν λειτουργία, οπότε εκπονήσαμε ένα σχέδιο και το υλοποιήσαμε πλήρως. Ο ΟΣΕ συνολικά έχανε περίπου €3 εκατ. τη μέρα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν το 1 εκατ. Το κόστος λειτουργίας όλων των τρένων ήταν 340 εκατ. με ένα έσοδο 100 εκατ., μόνο η μισθοδοσία ήταν 110 εκατ. Το ετήσιο έλλειμμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν 240 εκατ. όταν ανέλαβα το 2010, όταν έφυγα είχε ένα κέρδος της τάξης των 40-50 εκατ. ετησίως.
Ερωτηθείς από πού θα ξεκινούσε την έρευνα για την τραγωδία των Τεμπών
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχω τα δεδομένα, από το 2015 είμαι εκτός του σιδηροδρομικού συστήματος, αν και πάντα ενημερώνομαι. Ήξερα πού θα ψάξω γιατί το σύστημα δεν ήταν διαφορετικό από το 2015, θα ξεκινούσα ακριβώς από τον σταθμάρχη, όπως έχει ξεκινήσει η έρευνα και τώρα. Θα πήγαινα στον επιθεωρητή, θα πήγαινα στην επιτροπή που εκπαίδευσε αυτόν τον σταθμάρχη, κάποιοι υπογράψανε ότι αυτός ο άνθρωπος έχει αξιολογηθεί και είναι ικανός να είναι σταθμάρχης.
Ερωτηθείς αν ευσταθεί αυτό που υποστηρίζει η κυβέρνηση ότι δεν υπήρχε συμμετοχή στην πρόσκληση για διορισμό σταθμαρχών
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν νομίζω ότι μόνο 15 ή 20 θα ενδιαφέρονταν για μια θέση σταθμάρχη, η οποία μάλιστα πληρώνεται πολύ καλά, είναι μια μόνιμη θέση σε μια ΔΕΚΟ. Θεωρώ ότι οι αιτήσεις θα ήταν χιλιάδες για μια τέτοια θέση. Εξαρτάται από πού τους ζήτησαν...
ΔΗΜ: Από την κινητικότητα.
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η κινητικότητα είναι ένα θέμα και στην κινητικότητα πρέπει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί. Τον συγκεκριμένο σταθμάρχη τον είχα μετατάξει εγώ το 2010 κάπου στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, γιατί κάναμε πάρα πολλές μετατάξεις τότε. Τον είχα μετατάξει γιατί δεν υπήρχε στο οργανόγραμμα που δημιουργήσαμε, δεν υπήρχε θέση ζυγιστή πλέον.
Ερωτηθείς αν θα έκανε σταθμάρχη τον συγκεκριμένο άνθρωπο
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Προσωπικά δεν τον ήξερα τον συγκεκριμένο, αλλά ήξερα λίγο πολύ την εκπαίδευση όλων αυτών των ανθρώπων και τα προσόντα τους, τα αναλύσαμε ένα ένα, προφανώς όχι, δεν είχε τις δυνατότητες. Τα προσόντα των εργαζομένων, οι οποίοι δεν μπορούσαν να αξιοποιηθούν στο οργανόγραμμα που δημιουργήσαμε κατά τη διάρκεια της εξυγίανσης, δεν ήταν προσόντα που χρειαζόταν η εταιρεία, ήταν προσόντα για έναν απαρχαιωμένο ΟΣΕ. Εμείς χρειαζόμασταν καινούργιες δεξιότητες.
Για τους εργαζόμενους και τους συνδικαλιστές
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στην πλειονότητά τους οι εργαζόμενοι και οι συνδικαλιστές είναι καλοί εργαζόμενοι, τους ενδιαφέρει η εταιρεία και προσπαθούν να κάνουν το καλύτερο. Αυτό που γινότανε παλιότερα και φαντάζομαι γίνεται και τώρα ήταν ότι οι συνδικαλιστές είχαν τη δυνατότητα πρόσβασης στην πολιτική ηγεσία πολλές φορές πολύ πιο άμεση απ' ό,τι είχε η διοίκηση, με αποτέλεσμα οι συνδικαλιστές να είχαν μια ιδιαίτερη δύναμη μέσα στον Οργανισμό. Ίσως οι συνδικαλιστές και οι πολιτικοί να είναι κάπου στο ίδιο επάγγελμα δηλαδή έχουν την ικανότητα να συγκεντρώνουν ψήφους, κάτι που μια διοίκηση τεχνοκρατική δεν έχει αυτή την ικανότητα.
Για τους διαλόγους των εργαζομένων στο σταθμαρχείο Λάρισας
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό δεν θα γινόταν ποτέ επί των ημερών μου. Εμείς όταν παραλάβαμε τον ΟΣΕ, ναι ήταν ένας παρηκμασμένος και διεφθαρμένος οργανισμός, αλλά σε θέματα υπακοής όσον αφορά το κομμάτι εφαρμογής του κανονισμού διαχείρισης κυκλοφορίας, όπου ξεκάθαρα ορίζεται τι λες στο ραδιοτηλέφωνο, πώς επικοινωνεί ο σταθμάρχης με το τρένο, το τρένο με το τρένο, το τρένο με τον σταθμάρχη, αυτό ήταν πολύ αυστηρά προδιαγεγραμμένο, δεν μπορούσε κάποιος να αποκλίνει. Δεν υπήρχε περίπτωση να το ακούγαμε αυτό και να μην φεύγανε όλοι εκτός υπηρεσίας. Μην ξεχνάτε ότι υπήρχε πάντα ελεγκτής και επιθεωρητής, ο οποίος άκουγε αυτές τις συνομιλίες, υπήρχε το κέντρο παρακολούθησης κυκλοφορίας, ακούγανε αυτές τις συνομιλίες, θα τους είχαν βγάλει όλους εκτός υπηρεσίας, απλά τώρα κατέρρευσε και όλο αυτό το σύστημα του δευτεροβάθμιου ελέγχου.
Για το ζήτημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όταν πήγα στον ΟΣΕ, το 2010 βρήκα μια λιμνάζουσα σύμβαση από το 2006 με κάποια εταιρεία πληροφορικής για 8,5 εκατ. οι οποίοι είχαν αναλάβει να φτιάξουν το ηλεκτρονικό εισιτήριο του ΟΣΕ. Το 2010 η σύμβαση δεν πήγαινε πουθενά, είχε ξοδευτεί ένα μεγάλο κομμάτι αυτού του ποσού και δεν υπήρχε παραδοτέο, οπότε κατήγγειλα τη σύμβαση. Δεν υπήρχε ούτε καν προοπτική παραδοτέου. Το παραδοτέο θα δινότανε το 2013... Όταν ανέλαβα συνειδητοποίησα ότι αυτή η εταιρεία δεν μπορούσε εκ των πραγμάτων να παραδώσει αυτό το έργο, κατήγγειλα τη σύμβαση, με ενημέρωσε η ίδια η εταιρεία, μου είπε με διάφορους τρόπους ότι «δεν πρόκειται ποτέ να την υλοποιήσεις, δηλαδή αν πας να την ξαναβγάλεις θα σ' το μπλοκάρουμε, δεν είναι εύκολο να το κάνεις», οπότε αποφάσισα και πήγα στο πανεπιστήμιο, βρήκα κάτι συναδέλφους από την πληροφορική, πήρα κάποια άτομα μέσα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μου κόστισε 250 χιλιάδες και τον Δεκέμβρη του 2010 είχαμε ηλεκτρονικό εισιτήριο μέσα σε τρεις μήνες. Το 2011 είχαμε πωλήσεις 18 εκατομμυρίων μέσα από το ηλεκτρονικό εισιτήριο και ακόμα αυτό χρησιμοποιούν.
Για τις κλοπές των καυσίμων του ΟΣΕ
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τα καύσιμα κλέβονταν σε όλες τις βαθμίδες, δηλαδή από κάποιον εργαζόμενο που μπορούσε να περάσει με ένα μπετονάκι έξω από τη δεξαμενή καυσίμων μέχρι οργανωμένες κλοπές. Να σας πω κάτι που ακούγεται ως ανέκδοτο, είχαμε κλείσει τη γραμμή της Δυτικής Μακεδονίας στη Φλώρινα και είχα πάει επάνω για να συζητήσω με τους ανθρώπους και να τους καθησυχάσω ότι είναι προσωρινό και ίσως σε έναν χρόνο μόλις τα οικονομικά της εταιρείας το επιτρέψουν να ξαναρχίσουμε τη γραμμή. Ήταν ένας κύριος ηλικιωμένος ο οποίος λίγο πριν φύγω μου λέει "πρόεδρε, κατανοώ όλα, ότι είχατε προβλήματα και λοιπά αλλά τη δεξαμενή καυσίμων θα την αφήσετε ανοιχτή;". Λέω, γιατί; Πώς θα ζεσταινόμαστε τον χειμώνα εμείς; Είχε δημιουργηθεί μια φάμπρικα προφανώς.
Για τον μηχανοδηγό που έκλεβε καύσιμα
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό τον απέλυσα επιτόπου. Εκεί που σταμάτησε το τρένο τον συλλάβαμε με τη μάνικα μέσα το ντεπόζιτο του τρένου να τραβάει καύσιμα. Κάπου στον Προμαχώνα, ήταν σε μια έρημη σχετικά τοποθεσία, ερχόταν ο ξάδερφός του που είχε βενζινάδικο και κλέβανε τα καύσιμα.
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή σύντομα θα αρχίσουν τα φώτα της δημοσιότητας να στρέφονται από τον ΟΣΕ κάπου άλλου, θα πρέπει να μην αφήσουμε όλο αυτό να πάει στράφι, μην πάνε άδικα αυτές οι ψυχές. Θα πρέπει να αξιοποιήσουμε αυτή την «ευκαιρία», έστω με αυτόν τον φρικτό τρόπο που έγινε και να το φτιάξουμε. Μπορούμε να το φτιάξουμε.
«Δεν περίμενα την αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ για την ένταξή μου στην Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων. Όταν μου ζητήθηκε, δεν το σκέφτηκα δεύτερη φορά και είπα ναι, συγκλονισμένος κι εγώ από την τραγωδία. Ήταν αυτονόητο ότι θα δεχόμουν», δήλωσε ο κ. Ζηλιασκόπουλος.
«Στην πορεία δέχτηκα μια επίθεση που θα έθετε σε κίνδυνο την αξιοπιστία της Επιτροπής και των πορισμάτων, οπότε θεώρησα σκόπιμο να μην αποδεχτώ την πρόταση», πρόσθεσε.
«Όταν πήγα στον ΟΣΕ, ο Οργανισμός ήταν πρακτικά χρεοκοπημένος. Δεν μπορούσαμε να διαφωνήσουμε με την τρόικα τότε, δεν είχε τη δυνατότητα να παράσχει τα έσοδα που χρειαζόταν και η τρόικα θεωρούσε ότι δεν μπορούσε να μαζευτεί. Υπήρχε μια πολιτική απόφαση από τον τότε υπουργό Ρέππα για εξυγίανσή του εν λειτουργία. Εκπονήσαμε και υλοποιήσαμε πλήρως ένα σχέδιο.
Ο ΟΣΕ έχανε περίπου 3 εκατ. τη μέρα. Έχανε περίπου 1 δισ. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν το 1 εκατ.
Το κόστος λειτουργίας όλων των τρένων ήταν 340 εκατ., με έσοδα 1 εκατ. Ετήσιο έλλειμμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν 240 εκατ., όταν ανέλαβα το 2010. Όταν έφυγα, είχε ένα κέρδος της τάξης των 40 εκατ. ετησίως», περιέγραψε.
«Αν ήμουν στην Επιτροπή κι εγώ, θα ξεκινούσα την έρευνα από τον σταθμάρχη, τον επιθεωρητή, θα πήγαινα στην επιτροπή που εκπαίδευσε τον σταθμάρχη.
Η κινητικότητα είναι ένα θέμα που θέλει προσοχή.
Τον συγκεκριμένο σταθμάρχη είχαμε μετατάξει τότε, γιατί δεν υπήρχε θέση για ζυγιστή στο νέο οργανόγραμμα τότε. Προσωπικά δεν τον ήξερα, αλλά ήξερα τα προσόντα όλων των ανθρώπων, αν ήταν στο χέρι μου δεν θα τον μετέφερα εκεί. Ήταν απαρχαιωμένα προσόντα για έναν νέο ΟΣΕ.
Οι εργαζόμενοι και οι συνδικαλιστές είναι καλοί εργαζόμενοι, ωστόσο είχαν μια ιδιαίτερη δύναμη μέσα στον Οργανισμό», είπε σχετικά με τους σταθμάρχες και τον ΟΣΕ.
Για τα απαράδεκτα ηχητικά που ακούσαμε, είπε: «Όταν παραλάβαμε εμείς τον ΟΣΕ, ήταν απαρχαιωμένος, αλλά όσον αφορά το πώς επικοινωνούν τα τρένα ήταν πολύ αυστηρά τα τρένα. Δεν υπήρχε περίπτωση να το ακούγαμε και να μην έφευγαν όλοι εκτός υπηρεσίας. Υπήρχε ο ελεγκτής που τα άκουγε όλα».
Αναλυτικά η συνέντευξη του κ. Ζηλιασκόπουλου στα Παραπολιτικά 90,1
Ο καθηγητής Μεταφορών και Παραγωγής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και πρώην διευθύνων σύμβουλος στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κ. Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, μίλησε στον Ρ/Σ Παραπολιτικά 90,1 Fm στην εκπομπή «Μπρα ντε φερ», με τον Δημήτρη Τάκη και τη Χριστίνα Κοραή.Μεταξύ άλλων, δήλωσε:
Για την παραίτησή του από την επιτροπή εμπειρογνωμόνων για τη διερεύνηση του δυστυχήματος των Τεμπών και την αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν περίμενα αυτή την αντίδραση. Δεν το σκέφτηκα δεύτερη φορά, όταν μου ζητήθηκε να είμαι στην επιτροπή, προφανώς είπα ναι γιατί ήμουν και εγώ συγκλονισμένος και έψαχνα και εγώ τις απαντήσεις, οπότε ήταν αυτονόητο ότι θα έλεγα ναι. Στην πορεία φάνηκε ότι δεχόμουν μια επίθεση η οποία έθετε σε κίνδυνο την ίδια την αξιοπιστία της επιτροπής και των πορισμάτων, οπότε θεώρησα ότι ήταν σκόπιμο να μην αποδεχτώ την πρόταση.
Ερωτηθείς ποιο ήταν το έλλειμμα όταν παρέλαβε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τι παρέδωσε, όταν αποχώρησε
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όταν πήγα στον ΟΣΕ, ήταν ένας Οργανισμός πρακτικά χρεοκοπημένος, έπρεπε να κλείσει. Δεν μπορούσα να διαφωνήσω τότε με τον Τόμσεν και την τρόικα, ο οποίος επέμενε ότι ο Οργανισμός έπρεπε να κλείσει, γιατί δεν είχε τη δυνατότητα να παράξει τα έσοδα που χρειαζόταν και είχε μια δομή κόστους που θεωρούσε ως τεχνοκράτης ότι ήταν αδύνατον να συμμαζευτεί. Υπήρχε μια πολιτική απόφαση από τον τότε υπουργό τον κ. Ρέππα να τον εξυγιάνουμε εν λειτουργία, οπότε εκπονήσαμε ένα σχέδιο και το υλοποιήσαμε πλήρως. Ο ΟΣΕ συνολικά έχανε περίπου €3 εκατ. τη μέρα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν το 1 εκατ. Το κόστος λειτουργίας όλων των τρένων ήταν 340 εκατ. με ένα έσοδο 100 εκατ., μόνο η μισθοδοσία ήταν 110 εκατ. Το ετήσιο έλλειμμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν 240 εκατ. όταν ανέλαβα το 2010, όταν έφυγα είχε ένα κέρδος της τάξης των 40-50 εκατ. ετησίως.
Ερωτηθείς από πού θα ξεκινούσε την έρευνα για την τραγωδία των Τεμπών
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχω τα δεδομένα, από το 2015 είμαι εκτός του σιδηροδρομικού συστήματος, αν και πάντα ενημερώνομαι. Ήξερα πού θα ψάξω γιατί το σύστημα δεν ήταν διαφορετικό από το 2015, θα ξεκινούσα ακριβώς από τον σταθμάρχη, όπως έχει ξεκινήσει η έρευνα και τώρα. Θα πήγαινα στον επιθεωρητή, θα πήγαινα στην επιτροπή που εκπαίδευσε αυτόν τον σταθμάρχη, κάποιοι υπογράψανε ότι αυτός ο άνθρωπος έχει αξιολογηθεί και είναι ικανός να είναι σταθμάρχης.
Ερωτηθείς αν ευσταθεί αυτό που υποστηρίζει η κυβέρνηση ότι δεν υπήρχε συμμετοχή στην πρόσκληση για διορισμό σταθμαρχών
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν νομίζω ότι μόνο 15 ή 20 θα ενδιαφέρονταν για μια θέση σταθμάρχη, η οποία μάλιστα πληρώνεται πολύ καλά, είναι μια μόνιμη θέση σε μια ΔΕΚΟ. Θεωρώ ότι οι αιτήσεις θα ήταν χιλιάδες για μια τέτοια θέση. Εξαρτάται από πού τους ζήτησαν...
ΔΗΜ: Από την κινητικότητα.
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η κινητικότητα είναι ένα θέμα και στην κινητικότητα πρέπει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί. Τον συγκεκριμένο σταθμάρχη τον είχα μετατάξει εγώ το 2010 κάπου στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, γιατί κάναμε πάρα πολλές μετατάξεις τότε. Τον είχα μετατάξει γιατί δεν υπήρχε στο οργανόγραμμα που δημιουργήσαμε, δεν υπήρχε θέση ζυγιστή πλέον.
Ερωτηθείς αν θα έκανε σταθμάρχη τον συγκεκριμένο άνθρωπο
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Προσωπικά δεν τον ήξερα τον συγκεκριμένο, αλλά ήξερα λίγο πολύ την εκπαίδευση όλων αυτών των ανθρώπων και τα προσόντα τους, τα αναλύσαμε ένα ένα, προφανώς όχι, δεν είχε τις δυνατότητες. Τα προσόντα των εργαζομένων, οι οποίοι δεν μπορούσαν να αξιοποιηθούν στο οργανόγραμμα που δημιουργήσαμε κατά τη διάρκεια της εξυγίανσης, δεν ήταν προσόντα που χρειαζόταν η εταιρεία, ήταν προσόντα για έναν απαρχαιωμένο ΟΣΕ. Εμείς χρειαζόμασταν καινούργιες δεξιότητες.
Για τους εργαζόμενους και τους συνδικαλιστές
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στην πλειονότητά τους οι εργαζόμενοι και οι συνδικαλιστές είναι καλοί εργαζόμενοι, τους ενδιαφέρει η εταιρεία και προσπαθούν να κάνουν το καλύτερο. Αυτό που γινότανε παλιότερα και φαντάζομαι γίνεται και τώρα ήταν ότι οι συνδικαλιστές είχαν τη δυνατότητα πρόσβασης στην πολιτική ηγεσία πολλές φορές πολύ πιο άμεση απ' ό,τι είχε η διοίκηση, με αποτέλεσμα οι συνδικαλιστές να είχαν μια ιδιαίτερη δύναμη μέσα στον Οργανισμό. Ίσως οι συνδικαλιστές και οι πολιτικοί να είναι κάπου στο ίδιο επάγγελμα δηλαδή έχουν την ικανότητα να συγκεντρώνουν ψήφους, κάτι που μια διοίκηση τεχνοκρατική δεν έχει αυτή την ικανότητα.
Για τους διαλόγους των εργαζομένων στο σταθμαρχείο Λάρισας
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό δεν θα γινόταν ποτέ επί των ημερών μου. Εμείς όταν παραλάβαμε τον ΟΣΕ, ναι ήταν ένας παρηκμασμένος και διεφθαρμένος οργανισμός, αλλά σε θέματα υπακοής όσον αφορά το κομμάτι εφαρμογής του κανονισμού διαχείρισης κυκλοφορίας, όπου ξεκάθαρα ορίζεται τι λες στο ραδιοτηλέφωνο, πώς επικοινωνεί ο σταθμάρχης με το τρένο, το τρένο με το τρένο, το τρένο με τον σταθμάρχη, αυτό ήταν πολύ αυστηρά προδιαγεγραμμένο, δεν μπορούσε κάποιος να αποκλίνει. Δεν υπήρχε περίπτωση να το ακούγαμε αυτό και να μην φεύγανε όλοι εκτός υπηρεσίας. Μην ξεχνάτε ότι υπήρχε πάντα ελεγκτής και επιθεωρητής, ο οποίος άκουγε αυτές τις συνομιλίες, υπήρχε το κέντρο παρακολούθησης κυκλοφορίας, ακούγανε αυτές τις συνομιλίες, θα τους είχαν βγάλει όλους εκτός υπηρεσίας, απλά τώρα κατέρρευσε και όλο αυτό το σύστημα του δευτεροβάθμιου ελέγχου.
Για το ζήτημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όταν πήγα στον ΟΣΕ, το 2010 βρήκα μια λιμνάζουσα σύμβαση από το 2006 με κάποια εταιρεία πληροφορικής για 8,5 εκατ. οι οποίοι είχαν αναλάβει να φτιάξουν το ηλεκτρονικό εισιτήριο του ΟΣΕ. Το 2010 η σύμβαση δεν πήγαινε πουθενά, είχε ξοδευτεί ένα μεγάλο κομμάτι αυτού του ποσού και δεν υπήρχε παραδοτέο, οπότε κατήγγειλα τη σύμβαση. Δεν υπήρχε ούτε καν προοπτική παραδοτέου. Το παραδοτέο θα δινότανε το 2013... Όταν ανέλαβα συνειδητοποίησα ότι αυτή η εταιρεία δεν μπορούσε εκ των πραγμάτων να παραδώσει αυτό το έργο, κατήγγειλα τη σύμβαση, με ενημέρωσε η ίδια η εταιρεία, μου είπε με διάφορους τρόπους ότι «δεν πρόκειται ποτέ να την υλοποιήσεις, δηλαδή αν πας να την ξαναβγάλεις θα σ' το μπλοκάρουμε, δεν είναι εύκολο να το κάνεις», οπότε αποφάσισα και πήγα στο πανεπιστήμιο, βρήκα κάτι συναδέλφους από την πληροφορική, πήρα κάποια άτομα μέσα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μου κόστισε 250 χιλιάδες και τον Δεκέμβρη του 2010 είχαμε ηλεκτρονικό εισιτήριο μέσα σε τρεις μήνες. Το 2011 είχαμε πωλήσεις 18 εκατομμυρίων μέσα από το ηλεκτρονικό εισιτήριο και ακόμα αυτό χρησιμοποιούν.
Για τις κλοπές των καυσίμων του ΟΣΕ
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τα καύσιμα κλέβονταν σε όλες τις βαθμίδες, δηλαδή από κάποιον εργαζόμενο που μπορούσε να περάσει με ένα μπετονάκι έξω από τη δεξαμενή καυσίμων μέχρι οργανωμένες κλοπές. Να σας πω κάτι που ακούγεται ως ανέκδοτο, είχαμε κλείσει τη γραμμή της Δυτικής Μακεδονίας στη Φλώρινα και είχα πάει επάνω για να συζητήσω με τους ανθρώπους και να τους καθησυχάσω ότι είναι προσωρινό και ίσως σε έναν χρόνο μόλις τα οικονομικά της εταιρείας το επιτρέψουν να ξαναρχίσουμε τη γραμμή. Ήταν ένας κύριος ηλικιωμένος ο οποίος λίγο πριν φύγω μου λέει "πρόεδρε, κατανοώ όλα, ότι είχατε προβλήματα και λοιπά αλλά τη δεξαμενή καυσίμων θα την αφήσετε ανοιχτή;". Λέω, γιατί; Πώς θα ζεσταινόμαστε τον χειμώνα εμείς; Είχε δημιουργηθεί μια φάμπρικα προφανώς.
Για τον μηχανοδηγό που έκλεβε καύσιμα
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό τον απέλυσα επιτόπου. Εκεί που σταμάτησε το τρένο τον συλλάβαμε με τη μάνικα μέσα το ντεπόζιτο του τρένου να τραβάει καύσιμα. Κάπου στον Προμαχώνα, ήταν σε μια έρημη σχετικά τοποθεσία, ερχόταν ο ξάδερφός του που είχε βενζινάδικο και κλέβανε τα καύσιμα.
Α. ΖΗΛΙΑΣΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή σύντομα θα αρχίσουν τα φώτα της δημοσιότητας να στρέφονται από τον ΟΣΕ κάπου άλλου, θα πρέπει να μην αφήσουμε όλο αυτό να πάει στράφι, μην πάνε άδικα αυτές οι ψυχές. Θα πρέπει να αξιοποιήσουμε αυτή την «ευκαιρία», έστω με αυτόν τον φρικτό τρόπο που έγινε και να το φτιάξουμε. Μπορούμε να το φτιάξουμε.