ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Τραγωδία στα Τέμπη: Με υπογραφές σε «τεφτέρια» λειτουργεί το 2023 ο ελληνικός σιδηρόδρομος
Ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούσαν αυτά τα πρωτόκολλα, καθώς εν έτει 2023, ήταν ιδιαίτερα απαρχαιωμένος
Δεν σταματούν να βγαίνουν στην επιφάνεια λάθη και παραλείψεις που οδήγησαν στην τραγωδία στα Τέμπη
. Αν όλα λειτουργούσαν με σύγχρονους τρόπους στον ελληνικό σιδηρόδρομο, δεν θα συνέβαινε το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην ιστορία της χώρας.
Αυτό που προκαλεί πραγματικά οργή είναι ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούσαν αυτά τα πρωτόκολλα, καθώς εν έτει 2023, ήταν ιδιαίτερα απαρχαιωμένος και θυμίζει παλαιότερες δεκαετίες, με τεφτέρια και τηλεγραφήματα να περιπλέκουν την κατάσταση και τον ΟΣΕ ουσιαστικά να είναι «χαμένος» μέσα σε όλο αυτό το «δαιδαλώδες» γραφειοκρατικό σύστημα.
Ο αστυνομικός συντάκτης των εφημερίδων «ΤΑ ΝΕΑ» και «ΤΟ ΒΗΜΑ», Βασίλης Λαμπρόπουλος, αποκάλυψε ότι στον σταθμό της Λάρισας είχε αναρτηθεί ένα τηλεγραφικό φύλλο με ημερομηνία 18-7-2022, την εποχή που δεν λειτουργούσε ούτε ο τοπικός χειρισμός αυτόματης χάραξης, και το οποίο είχε αποδέκτες τους σταθμάρχες.
Είναι δηλαδή το διάστημα κατά το οποίο η τηλεδιοίκηση δε λειτουργούσε, εξαιτίας της καταστροφικής πυρκαγιάς του 2019.
1. Τα τηλεγραφήματα να γράφονται στο βιβλίο τηλ/των καθαρά και ευανάγνωστα.
2. Τα τηλεγραφήματα μεσώ Ρ/Τα να δίνονται καθαρά και να γίνεται η ανταλλαγή μεταξύ Σταθμάρχη και Μηχανοδηγού.
Εκ των υστέρων αποδείχθηκε ότι τη μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, τόσο ο προφυλακισμένος σταθμάρχης όσο και οι προηγούμενοι στη βάρδια συνάδελφοί του, δεν έκαναν τίποτα από αυτά.
Μάλιστα, για επιπλέον δικλίδα ασφαλείας, υπήρχε η εντολή να υπογράφουν το δρομολόγιο τόσο ο οδηγός της αμαξοστοιχίας όσο και ο προϊστάμενος του συρμού, κάτι που όμως δεν συνέβη.
Επιπλέον όπως φάνηκε στο τεφτέρι με τα τηλεγραφήματα όπου σταθμάρχες βάρδιας περνάνε με ώρες τα τηλεγραφήματα με τις αφίξεις και αναχωρήσεις των τρένων αλλά και τα όποια τεχνικά προβλήματα μπορεί να προκύψουν μέσα στην ημέρα, τα γράμματα μόνο ευανάγνωστα δεν είναι με τα πάντα να δείχνουν μία προχειρότητα και μια τσαπατσουλιά καθώς υπήρχαν ακόμα και μουντζούρες και σβησίματα.
Παράλληλα σε εξέλιξη βρίσκεται και η διαδικασία της άρσης του απορρήτου του κινητού τηλεφώνου του μηχανοδηγού του Intercity 62, ο οποίος, όπως είχε αποκαλύψει πρώτο το MEGA, προσπάθησε να επικοινωνήσει με συναδέλφους του, οδηγούς εμπορευματικών αμαξοστοιχιών που έκαναν το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, όταν κατάλαβε ότι βρισκόταν σε λάθος γραμμή.
Η διαδικασία ωστόσο αναμένεται να καθυστερήσει μετά την αυστηροποίηση του νομοθετικού πλαισίου για το απόρρητο των επικοινωνιών υπό τη σκιά των υποκλοπών.
Στις νέες αποκαλύψεις φέρνει στο φως της δημοσιότητας ο Νίκος Φιλιππίδης και το «LIVE NEWS» για το MEGA η εταιρεία που είχε αρχίσει να κατασκευάζει το έργο για ένα σύστημα τηλεδιοίκησης από τη Θεσσαλονίκη μέχρι τη Λάρισα και ένα άλλο από την Αθήνα μέχρι τη Λάρισα, ωστόσο στην πορεία διαπίστωσαν ότι τα δύο συστήματα δεν επικοινωνούσαν.
Έτσι το 2021 επιβλήθηκε πρόστιμο 1,3 εκ. ευρώ γιατί η μία από τις δύο εταιρείες της κοινοπραξίας τοποθετούσε διαφορετικό και μη πιστοποιημένο σύστημα σε αντίθεση με την άλλη, η οποία τοποθετούσε το πιστοποιημένο και το αποτέλεσμα είναι να μην επικοινωνούν μεταξύ τους τα δύο συστήματα.
Έτσι, υποχρεώθηκαν να το ξηλώσουν και να αρχίσουν από την αρχή για να βάλουν το σωστό το οποίο δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, στη συνέχεια η εταιρεία αρχίζει και επικαλείται πως επειδή τόσα χρόνια δεν δουλεύει και για να αναστηθεί η σύμβαση η οποία είχε υπογραφεί το 2014, κάνει μία σειρά από ενστάσεις, ζητώντας αποζημιώσεις και ποσά για να ξεκινήσει ξανά το έργο, λόγω υποπαραγωγικότητας και για αντικαταστάσεις 70 αλλαγών τροχιάς από Αθήνα έως τη Λάρισα που αφορούν όσα τοποθετούσαν λάθος, δηλαδή ήταν παλιός μη πιστοποιημένος εξοπλισμός.
Στην υπουργική απόφαση που εξέδωσε στις 12/1/2021 ο κ. Καραμανλής με θέμα «επί επτά ενστάσεων της αναδόχου κοινοπραξίας, με την επωνυμία «ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΤΟΜΗ Α.Β.Ε.Τ.Ε – ALSTOM TRANSPORT S.A», που αφορούν αιτήματά θετικών ζημιών λόγω υποπαραγωγικότητας, για το έργο: «Ανάταξη και Αναβάθμιση του συστήματος Σηματοδότησης- Τηλεδιοίκησης 70 Αλλαγών Τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας», η εταιρεία ζητά το συνολικό ποσό αποζημίωσης των 2.767.782,93 ευρώ.
Δηλαδή η εταιρεία ζήτησε αποζημίωση για τα λάθη που έκανε σε 70 σημεία του δικτύου και για τα οποία έφαγε πρόστιμο.
Όπως αποκαλύπτεται στο έγγραφο, το οποίο είναι απόφαση του πρώην υπουργού Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, οι επτά ενστάσεις έγιναν δεκτές, και κατέληξαν σε αποζημίωση 2.767.782,93 ευρώ.
«Και με τον συνυπολογισμό των γενικών εξόδων της ενιστάμενης αναδόχου κοινοπραξίας για το σύνολο των άνω εξεταζομένων χρονικών περιόδων από 01-02-2019 έως 31-03-2020, το συνολικό ποσό της αποζημίωσης ανέρχεται σε 2.767.782,93 ευρώ», αναφέρεται χαρακτηριστικά στο έγγραφο.
Αυτό που προκαλεί πραγματικά οργή είναι ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούσαν αυτά τα πρωτόκολλα, καθώς εν έτει 2023, ήταν ιδιαίτερα απαρχαιωμένος και θυμίζει παλαιότερες δεκαετίες, με τεφτέρια και τηλεγραφήματα να περιπλέκουν την κατάσταση και τον ΟΣΕ ουσιαστικά να είναι «χαμένος» μέσα σε όλο αυτό το «δαιδαλώδες» γραφειοκρατικό σύστημα.
Ο αστυνομικός συντάκτης των εφημερίδων «ΤΑ ΝΕΑ» και «ΤΟ ΒΗΜΑ», Βασίλης Λαμπρόπουλος, αποκάλυψε ότι στον σταθμό της Λάρισας είχε αναρτηθεί ένα τηλεγραφικό φύλλο με ημερομηνία 18-7-2022, την εποχή που δεν λειτουργούσε ούτε ο τοπικός χειρισμός αυτόματης χάραξης, και το οποίο είχε αποδέκτες τους σταθμάρχες.
Είναι δηλαδή το διάστημα κατά το οποίο η τηλεδιοίκηση δε λειτουργούσε, εξαιτίας της καταστροφικής πυρκαγιάς του 2019.
Στο συγκεκριμένο έγγραφο αναφέρεται χαρακτηριστικά:
1. Τα τηλεγραφήματα να γράφονται στο βιβλίο τηλ/των καθαρά και ευανάγνωστα.
2. Τα τηλεγραφήματα μεσώ Ρ/Τα να δίνονται καθαρά και να γίνεται η ανταλλαγή μεταξύ Σταθμάρχη και Μηχανοδηγού.
Εκ των υστέρων αποδείχθηκε ότι τη μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, τόσο ο προφυλακισμένος σταθμάρχης όσο και οι προηγούμενοι στη βάρδια συνάδελφοί του, δεν έκαναν τίποτα από αυτά.
Μάλιστα, για επιπλέον δικλίδα ασφαλείας, υπήρχε η εντολή να υπογράφουν το δρομολόγιο τόσο ο οδηγός της αμαξοστοιχίας όσο και ο προϊστάμενος του συρμού, κάτι που όμως δεν συνέβη.
Επιπλέον όπως φάνηκε στο τεφτέρι με τα τηλεγραφήματα όπου σταθμάρχες βάρδιας περνάνε με ώρες τα τηλεγραφήματα με τις αφίξεις και αναχωρήσεις των τρένων αλλά και τα όποια τεχνικά προβλήματα μπορεί να προκύψουν μέσα στην ημέρα, τα γράμματα μόνο ευανάγνωστα δεν είναι με τα πάντα να δείχνουν μία προχειρότητα και μια τσαπατσουλιά καθώς υπήρχαν ακόμα και μουντζούρες και σβησίματα.
Αργεί η άρση του τηλεφωνικού απορρήτου του μηχανοδηγού του Intercity
Παράλληλα σε εξέλιξη βρίσκεται και η διαδικασία της άρσης του απορρήτου του κινητού τηλεφώνου του μηχανοδηγού του Intercity 62, ο οποίος, όπως είχε αποκαλύψει πρώτο το MEGA, προσπάθησε να επικοινωνήσει με συναδέλφους του, οδηγούς εμπορευματικών αμαξοστοιχιών που έκαναν το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, όταν κατάλαβε ότι βρισκόταν σε λάθος γραμμή.
Η διαδικασία ωστόσο αναμένεται να καθυστερήσει μετά την αυστηροποίηση του νομοθετικού πλαισίου για το απόρρητο των επικοινωνιών υπό τη σκιά των υποκλοπών.
Το πρόστιμο που έγινε αποζημίωση
Στις νέες αποκαλύψεις φέρνει στο φως της δημοσιότητας ο Νίκος Φιλιππίδης και το «LIVE NEWS» για το MEGA η εταιρεία που είχε αρχίσει να κατασκευάζει το έργο για ένα σύστημα τηλεδιοίκησης από τη Θεσσαλονίκη μέχρι τη Λάρισα και ένα άλλο από την Αθήνα μέχρι τη Λάρισα, ωστόσο στην πορεία διαπίστωσαν ότι τα δύο συστήματα δεν επικοινωνούσαν.
Έτσι το 2021 επιβλήθηκε πρόστιμο 1,3 εκ. ευρώ γιατί η μία από τις δύο εταιρείες της κοινοπραξίας τοποθετούσε διαφορετικό και μη πιστοποιημένο σύστημα σε αντίθεση με την άλλη, η οποία τοποθετούσε το πιστοποιημένο και το αποτέλεσμα είναι να μην επικοινωνούν μεταξύ τους τα δύο συστήματα.
Έτσι, υποχρεώθηκαν να το ξηλώσουν και να αρχίσουν από την αρχή για να βάλουν το σωστό το οποίο δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, στη συνέχεια η εταιρεία αρχίζει και επικαλείται πως επειδή τόσα χρόνια δεν δουλεύει και για να αναστηθεί η σύμβαση η οποία είχε υπογραφεί το 2014, κάνει μία σειρά από ενστάσεις, ζητώντας αποζημιώσεις και ποσά για να ξεκινήσει ξανά το έργο, λόγω υποπαραγωγικότητας και για αντικαταστάσεις 70 αλλαγών τροχιάς από Αθήνα έως τη Λάρισα που αφορούν όσα τοποθετούσαν λάθος, δηλαδή ήταν παλιός μη πιστοποιημένος εξοπλισμός.
Τι αναφέρει η υπουργική απόφαση
Στην υπουργική απόφαση που εξέδωσε στις 12/1/2021 ο κ. Καραμανλής με θέμα «επί επτά ενστάσεων της αναδόχου κοινοπραξίας, με την επωνυμία «ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΤΟΜΗ Α.Β.Ε.Τ.Ε – ALSTOM TRANSPORT S.A», που αφορούν αιτήματά θετικών ζημιών λόγω υποπαραγωγικότητας, για το έργο: «Ανάταξη και Αναβάθμιση του συστήματος Σηματοδότησης- Τηλεδιοίκησης 70 Αλλαγών Τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας», η εταιρεία ζητά το συνολικό ποσό αποζημίωσης των 2.767.782,93 ευρώ.
Δηλαδή η εταιρεία ζήτησε αποζημίωση για τα λάθη που έκανε σε 70 σημεία του δικτύου και για τα οποία έφαγε πρόστιμο.
Όπως αποκαλύπτεται στο έγγραφο, το οποίο είναι απόφαση του πρώην υπουργού Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, οι επτά ενστάσεις έγιναν δεκτές, και κατέληξαν σε αποζημίωση 2.767.782,93 ευρώ.
«Και με τον συνυπολογισμό των γενικών εξόδων της ενιστάμενης αναδόχου κοινοπραξίας για το σύνολο των άνω εξεταζομένων χρονικών περιόδων από 01-02-2019 έως 31-03-2020, το συνολικό ποσό της αποζημίωσης ανέρχεται σε 2.767.782,93 ευρώ», αναφέρεται χαρακτηριστικά στο έγγραφο.