Αποκαλύψεις για το ρόλο που φέρεται να έπαιξε στη διαχείριση των εναέριων μέσων η τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, υπό τον Νίκο Τόσκα , έγιναν κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης στη δίκη για τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι.

Ο πραγματογνώμονας Δημήτρης Λιότσιος, αποτυπώνοντας για 14η ημέρα τις ευθύνες και τις παραλείψεις των αρμοδίων, επικαλέστηκε συνομιλίες που περιλαμβάνονται στο φάκελο της δικογραφίας και από τις οποίες αποδεικνύεται ότι ο κ. Τόσκας είχε λόγο στη διαχείριση των εναέριων μέσων την ημέρα της φονικής πυρκαγιάς.

«Ζητήθηκε άδεια»

Κατά τη διάρκεια της κατάθεσής του, ο δικαστικός πραγματογνώμονας αναφέρθηκε σε σειρά συνομιλιών από τις οποίες προκύπτει ότι ζητήθηκε άδεια του τότε υπουργού Προστασίας του Πολίτη για τη διαχείριση των εναέριων μέσων. Αμέσως μετά η πρόεδρος του δικαστηρίου Μαρία Γκιαούρη ζήτησε από τον κατηγορούμενο Ιωάννη Φωστιέρη, τότε διοικητή του ΕΣΚΕ, να τοποθετηθεί επί της αναφοράς του μάρτυρα.

Διάλογοι και σχόλια

«Από τη στιγμή που υπάρχει η φυσική και η πολιτική ηγεσία και είναι παρούσα, εγώ προσωπικά σαν διοικητής δεν διατάζω, δεν μπορώ να επέμβω στο πεδίο. Εγώ με μια στάθμιση προτείνω στην ηγεσία και μου λένε πού να επέμβω», σχολίασε ο κ. Φωστιέρης.

Πρόεδρος: Σε αυτό που είπε για τον υπουργό;

Δ. Λιότσιος: Στις συνομιλίες αναφέρεται: «Θα σου πω τώρα. Θα ρωτήσω τον υπουργό»…

Πρόεδρος: Αν είναι έτσι, τι νόημα έχει;

Ι. Φωστιέρης: Όταν είναι παρούσα η φυσική και η πολιτική ηγεσία, αναφερόμαστε στον ανώτερο.

Πρόεδρος: Η πολιτική ηγεσία έχει δικαίωμα να παρεμβαίνει στο έργο της Πυροσβεστικής;

Ι. Φωστιέρης: Έχει το δικαίωμα. Είναι ο διοικητής.

Πρόεδρος: Γνωρίζει τους κανόνες πυροσβεστικής τέχνης και στρατηγικής για να κάνει ορθή επιλογή;

Ι. Φωστιέρης: Αν, για παράδειγμα, πει ότι θα πάνε δύο εναέρια μέσα και δεν υπάρχουν διαθέσιμα, οφείλω να αναφέρω ότι υπάρχει ένα διαθέσιμο εναέριο. Αν συμφωνήσει και ο αρχηγός, δίνω εντολή για απογείωση. Είναι μια αλυσιδωτή κίνηση. Αυτά όλα είναι ένα κλειστό κύκλωμα της Πολεμικής Αεροπορίας. Τις δικές μου συνομιλίες τις έδωσα αμέσως στους εισαγγελείς. Το δικό τους κομμάτι, όμως, η Πολεμική Αεροπορία, για λόγους ασφαλείας δεν επιτρέπεται να έχουμε καμία απολύτως παρέμβαση.

Για τα πλοιάρια

Σε ερωτήσεις που έγιναν στο μάρτυρα σχετικά με τα πυροσβεστικά πλοιάρια, εκείνος επανέλαβε: «Έκαναν προσπάθεια να πάνε και δεν προσέφεραν έργο; Εδώ πήγαν οι ψαρόβαρκες, δεν μπορούσαν να πάνε αυτά τα πλοιάρια της Πυροσβεστικής;». Τότε μια γυναίκα από το ακροατήριο σχολίασε δυνατά: «Εμένα ένα μεγάλο ψαροκάικο με έβγαλε έξω με την κόρη μου. Και άφησα πίσω μου μέσα στη θάλασσα το παιδί μου πεθαμένο!».

«Οι πράξεις ή οι παραλείψεις»

Ακολούθησε η εξέταση του πραγματογνώμονα από το συνήγορο του τότε υπαρχηγού της Πυροσβεστικής Βασίλη Ματθαιόπουλου. Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Λιότσιος έχει καταγγείλει τον τελευταίο για πιέσεις και απειλές σχετικά με το πόρισμά του, καταγγελίες που αποτελούν υλικό άλλης δικογραφίας.

Ο Διαμαντής Μπασαράς, που εκπροσωπεί τον κ. Ματθαιόπουλο, σημείωσε πως, όταν ερευνάται ένα έγκλημα αμέλειας, πρέπει να εντοπίζεται τι όφειλε, αλλά και τι μπορούσε να κάνει κάθε κατηγορούμενος, κι επικαλέστηκε το νομοθετικό πλαίσιο, θέλοντας να καταδείξει ότι οι πράξεις ή οι παραλείψεις του εντολέα του δεν συνδέονται με το τραγικό αποτέλεσμα. «Ο κ. Ματθαιόπουλος μόνος του προσκόμισε όλες τις τηλεφωνικές συνομιλίες που είχε με όλα τα πρόσωπα για να δείξει τι έγινε στις κρίσιμες ώρες, χωρίς διάθεση να αποκρύψει οτιδήποτε» επισήμανε ο δικηγόρος.

*Δημοσιεύτηκε στην On Time στις 29 Μαρτίου 2023.