Τέμπη – Ο τεχνικός σύμβουλος των οικογενειών των θυμάτων στα Παραπολιτικά 90,1: Υπάρχει γενικό ζήτημα πυρασφάλειας
«Τα τούνελ είναι ένα θέμα που πρέπει γρήγορα να αλλάξει», σημείωσε σχετικά ο κ. Κωνσταντίνος Λακαφώσης
Για το δυστύχημα στα Τέμπη και για τις ελλείψεις που υπάρχουν μίλησε ο πραγματογνώμονας και τεχνικός σύμβουλος των οικογενειών των θυμάτων, κ. Κωνσταντίνος Λακαφώσης, στον Ρ/Σ Παραπολιτικά 90,1 Fm και στην εκπομπή «Κεντρικό Μαγκαζίνο» με τη δημοσιογράφο Ανδριάνα Ζαρακέλη.
Για το δυστύχημα των Τεμπών ο κ. Λακαφώσης σημείωσε: «Ο λόγος που βγήκαμε την Παρασκευή και κάναμε μια προκαταρκτική αναφορά είναι ότι όπως ακριβώς στα πλαίσια των αεροπορικών ατυχημάτων είναι υποχρέωση του διερευνητή όσο γίνεται νωρίτερα να δώσει συστάσεις ασφαλείας, προκειμένου να βελτιωθούν εγκαίρως κάποια πράγματα, γιατί αν περιμένουμε 7-8 μήνες, ενδεχομένως μέχρι να ολοκληρωθεί το πόρισμα και να έχουμε όλες τις λεπτομέρειες, μπορεί να έχει συμβεί στο μεταξύ κάτι άλλο. Για παράδειγμα το 1983 έπιασε φωτιά ένα αεροπλάνο στον αέρα, γέμισε καπνούς και φωτιά μέσα, προσπάθησαν οι πιλότοι να το προσγειώσουν γρήγορα, δεν πρόλαβαν οι πιλότοι να το προσγειώσουν εγκαίρως και κάποιοι άνθρωποι χάθηκαν από τη φωτιά. Από αυτό και πέρα άλλαξαν οι κανονισμοί ασφαλείας στην πολιτική αεροπορία και έγιναν πιο αυστηροί σε θέματα πυρασφάλειας. Αυτή είναι η προσέγγιση η δική μας, δηλαδή μπορεί να βρούμε κάτι το οποίο να μην έχει σχέση με τις ποινικές ευθύνες, αλλά πρέπει να είναι κάτι που θα οδηγήσει στη βελτίωση της ασφάλειας, γιατί αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να μην ξαναγίνει κατά το δυνατόν, και όταν θα γίνει κάποιο αντίστοιχο ατύχημα να έχουμε λιγότερα θύματα, λιγότερες επιπτώσεις απ' ό,τι συμβεί. Αυτός είναι ο λόγος που κάποια πράγματα τα συζητάμε λίγο νωρίτερα».
Υπάρχει ζήτημα πυρασφάλειας
Ερωτηθείς τι θα έπρεπε να διορθωθεί άμεσα, ο κ. Λακαφώσης απάντησε: «Υπάρχει γενικό ζήτημα πυρασφάλειας, γιατί -όπως διαπιστώσαμε- η Πυροσβεστική μπορεί να κάνει μόνο συστάσεις και δεν μπορεί να υποχρεώσει γιατί η νομοθεσία μέχρι τώρα έχει κενό σε αυτό το θέμα. Δεν είναι υποχρέωση των διαχειριστών του σιδηροδρόμου να τηρούν συγκεκριμένα μέτρα πυρασφάλειας παρά μόνο να πάρουν συστάσεις από την Πυροσβεστική. Τα τούνελ είναι ένα θέμα που πρέπει γρήγορα να αλλάξει. Το ίδιο μπορεί να συμβαίνει σε κάποια πράγματα, μέσα στα βαγόνια δεν είναι υποχρέωση, για παράδειγμα, να έχουν φωτιζόμενες εξόδους κινδύνου αλλά θα έπρεπε να έχουν, δηλαδή είναι πράγματα που πρέπει να διορθωθούν ανεξάρτητα αν κάποιος έφταιγε ή δεν έφταιγε μέχρι τώρα. Από εκεί και πέρα, το άλλο που μας απασχολεί από την πρώτη στιγμή είναι το θέμα της φωτιάς, για το οποίο δεν υπάρχει κάτι ακόμα να πούμε. Μη βλέπουμε στον κινηματογράφο και έχει συνηθίσει το μάτι μας ότι τρακάρουν δύο οχήματα ή πυροβολεί κάποιος ένα αυτοκίνητο και γίνεται μια τεράστια έκρηξη, αυτό είναι κινηματογράφος. Δεν είναι φυσιολογικό το να ανάψει μια τόσο μεγάλη λάμψη, να καίει για τόσα δευτερόλεπτα και μετά να έχουμε την όποια συνέχεια, δεν είναι φυσιολογικό. Δεν ξέρουμε τι συμβαίνει και πρέπει να διερευνηθεί. Μπορεί να είναι κάτι ύποπτο, μπορεί να είναι κάτι αδιάφορο νομικά αλλά ουσιαστικό από άποψη πυρασφάλειας. Ό,τι και να είναι πάντως πρέπει να το βρούμε».
Ελλείψεις στον τομέα Επικοινωνιών
Για το ζήτημα των ελλείψεων στον τομέα των επικοινωνιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο ο κ. Λακαφώσης ανέφερε: «Αυτό δείχνει τη γενικότερη έλλειψη κουλτούρας ασφάλειας που υπάρχει στον Οργανισμό των σιδηροδρόμων. Ο σιδηρόδρομος πάρα πολλά χρόνια λειτουργούσε με το φιλότιμο και την εμπειρία των παλαιότερων, αλλά αυτό δεν είναι τρόπος να λειτουργεί ένας Οργανισμός, γιατί κάποια στιγμή ο παλιός θα πάρει σύνταξη και δεν υπάρχει διαδικασία καταγεγραμμένη και σωστά τεκμηριωμένη και με καλή αξιολόγηση ώστε να έρθει ένας νέος και να είναι έτοιμος ο νέος να πάρει σωστή εκπαίδευση, να πιστοποιηθεί ότι είναι εντάξει. Αν είδατε την πρώτη απολογία του σταθμάρχη, αυτό που κράτησα εγώ ως πιο σημαντικό ήταν η φράση που λέει "απ’ όσους δώσαμε εξετάσεις δεν κόπηκε κανείς". Αυτό από μόνο του είναι προβληματικό. Δεν γίνεται 73 υποψήφιοι να δίνουν εξετάσεις και να περνάνε και οι 73, εδώ κάτι συμβαίνει που πρέπει να διορθωθεί. Γι' αυτό λέω ότι είναι λάθος να πούμε "βρήκαμε έναν ένοχο που έκανε ένα τρομερό λάθος και έναν που τον επέλεξε...", αυτό είναι το νομικό σκέλος και σίγουρα θα το ψάξει η εισαγγελική έρευνα, αλλά για να βελτιωθεί η κατάσταση, πρέπει να αλλάξει, δεν αρκεί να πιάσουμε τρεις ενόχους και να τους βάλουμε φυλακή και να πέσει ο πέλεκυς της Δικαιοσύνης».
Ερωτηθείς πότε θα δοθούν οι πρώτες απαντήσεις, τόνισε: «Υπάρχουν τρία επίπεδα διερεύνησης και γι' αυτό και αλληλοσυμπληρώνονται οι τρεις επιτροπές που παράλληλα εργάζονται αυτή τη στιγμή. Είναι οι δύο διορισμένοι πραγματογνώμονες της Εισαγγελίας που εξετάζουν το καθαρά νομικό κομμάτι και θα βρουν σύντομα τις άμεσες ευθύνες, αυτοί όμως δεν έχουν το χρόνο και ίσως δεν έχουν και την παραγγελία να ασχοληθούν με ευρύτερα ζητήματα αδιάφορα νομικά. Αυτό είναι δουλειά που κάνουμε εμείς. Επίσης, απ’ ό,τι αντιλαμβάνομαι, χωρίς να είμαι σίγουρος γι' αυτό, η επιτροπή που ανακοίνωσε η κυβέρνηση από τη σύνθεσή της καταλαβαίνω ότι μάλλον θα πάνε στο νομικό κομμάτι, στο κανονιστικό πλαίσιο, στον τρόπο που λειτουργεί ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα. Άρα είναι τρία διαφορετικά πράγματα, όλοι θέλουμε χρόνο, θέλει μήνες, αλλά την πρώτη εικόνα την έχουμε».