Απάντηση στο πρόβλημα του εντοπισμού, της καταγραφής και της αντιμετώπισης των προβλημάτων στις οδικές και σιδηροδρομικές γέφυρες δίνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς προκήρυξε ήδη διαγωνισμό για τις λεγόμενες «έξυπνες» γέφυρες.

Με το υπό δημοπράτηση έργο αναμένεται να επιτευχθεί η προληπτική συντήρηση των γεφυρών του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ σε ολόκληρη την επικράτεια.

Στο φυσικό αντικείμενο του έργου περιλαμβάνονται συνολικά 250 γέφυρες, εκ των οποίων οι 100 θα είναι σιδηροδρομικές και οι υπόλοιπες 150 οδικές.


Οι προσφορές

Ο δημόσιος φορέας που θα τρέξει τον διαγωνισμό είναι το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος με προϋπολογισμό 97.400.000 ευρώ.

Οι σχετικές προσφορές αναμένεται να υποβληθούν στις 5 Μαΐου, ενώ στις 22 του ίδιου μήνα θα γνωρίζουμε ποιες εταιρείες διεκδικούν το έργο. Το έργο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και βασικό αντικείμενό του είναι η παροχή υπηρεσιών προληπτικής συντήρησης γεφυρών σε διάφορες περιφέρειες της χώρας, με τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών όπως το Ίντερνετ των Πραγμάτων (IοT).

Με το σύστημα αυτό θα εξάγονται δεδομένα και πληροφορίες που σχετίζονται με την κατάσταση των γεφυρών και θα είναι διαθέσιμες σε εξειδικευμένους μηχανικούς, οι οποίοι θα είναι αρμόδιοι για τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των γεφυρών και την πρόληψη μελλοντικών ατυχημάτων. Το βασικότερο πρόβλημα, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην προκήρυξη του διαγωνισμού, είναι το γεγονός ότι υπάρχει πλήθος γεφυρών οι οποίες παρουσιάζουν κίνδυνο ανεπάρκειας, που οφείλεται κατά κύριο λόγο στη «γήρανσή» τους αλλά και στα διαρκώς αυξανόμενα φορτία κυκλοφορίας. Οι «έξυπνες» γέφυρες δεν αποτελούν το μοναδικό μέτρο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς τρέχουν ήδη οι διαδικασίες για την αναβάθμιση δέκα γεφυρών στην Πελοπόννησο.


ΚΑΜΠΑΝΑΚΙ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΓΙΑ 17.000 «ΓΕΡΑΣΜΕΝΕΣ»

Όπως έχει γράψει ήδη η «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ», η ΜΚΟ ΔιαΝέοσις έχει κρούσει στο παρελθόν τον κώδωνα του κινδύνου. Σε σχετική μελέτη έκανε λόγο για 17.000 γέφυρες στη χώρα μας που έχουν «γεράσει», καθώς έχουν κατασκευαστεί μαζί με τους κύριους οδικούς άξονες της χώρας, δηλαδή μεταξύ των δεκαετιών 1950 και 1980. Οδεύουν πλέον προς το τέλος της ζωής τους, καθώς οι κανονισμοί κατασκευής τους είναι ξεπερασμένοι. Στην έρευνα τονιζόταν δε ότι οι κανονισμοί δεν περιελάμβαναν προβλέψεις για την ανθεκτικότητα σε βάθος χρόνου και την αντισεισμική τεχνολογία, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ανεπάρκειες και προβλήματα δομικής ακεραιότητας.

Τα ευρήματα αυτά φαίνεται ότι έχουν ληφθεί σοβαρά υπόψη από το υπουργείο, καθώς στην περιγραφή της σύμβασης του νέου διαγωνισμού απαριθμούνται τα προβλήματα που υπάρχουν στο δίκτυο των γεφυρών. Αυτά είναι τα εξής:

● Τις τελευταίες δεκαετίες παρατηρείται σημαντική αύξηση των φορτίων λειτουργίας των γεφυρών.

● Η γήρανση των τεχνικών είναι ένα φαινόμενο που δεν μπορεί να αποφευχθεί.

● Οι περισσότερες γέφυρες είναι σχεδιασμένες με παλαιότερους κανονισμούς, με ανεπαρκή πρόβλεψη για την ανθεκτικότητά τους σε βάθος χρόνου.

● Πολλές γέφυρες βρίσκονται σε περιοχές με υψηλό σεισμικό κίνδυνο και έχουν ήδη καταπονηθεί από σεισμούς μέτριας και ισχυρής έντασης.

● Εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής η αναμενόμενη ανώτατη στάθμη για γέφυρες άνωθεν υδατικών κωλυμάτων αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή» στις 14/04/2023 / Συντάκτης: Γεράσιμος Σεραφειμίδης