ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Π. Τερεζάκης: Χωρίς καθυστερήσεις ο εκσυγχρονισμός της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη
Το σύστημα τηλεδιοίκησης και το σύστημα ETCS θα είναι έτοιμα στην ώρα τους, σύμφωνα με τον προγραμματισμό που έχει ανακοινώσει ο υπουργός Υποδομών & Μεταφορών Γιώργος Γεραπατρίτης
Δεν θα υπάρξουν καθυστερήσεις στην υλοποίηση του εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου Αθήνα-Θεσσαλονίκη, αναφέρει ο επικεφαλής του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τεραζάκης.
Το σύστημα τηλεδιοίκησης και το σύστημα ETCS θα είναι έτοιμα στην ώρα τους, σύμφωνα με τον προγραμματισμό που έχει ανακοινώσει ο υπουργός Υποδομών & Μεταφορών Γιώργος Γεραπατρίτης.
Ο τελευταίος έχει υποσχεθεί την ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης με ταυτόχρονη λειτουργία του συστήματος ETCS στα τμήματα Σιδ. Σταθμός (ΣΣ) Αχαρνές – ΣΣ Οινόης και βόρεια του ΣΣ Δομοκού μέχρι είσοδο ΣΣ Πλατέως μέχρι την 30η Ιουνίου 2023. Το ίδιο έχει υποσχεθεί και για το τμήμα από ΣΣ Οινόης μέχρι ΣΣ Τιθορέας μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου 2023.
Μιλώντας στο «Π» o κ. Τερεζάκης είπε ότι το χρονοδιάγραμμα τηρείται απαρεγκλίτως και ότι η σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση και το σύστημα ETCS που θα τα «ενώσει» μεταξύ τους, θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος Ιουνίου για το 80% της διαδρομής ενώ για το 20% της διαδρομής θα πρέπει να αναμένουμε το τέλος Σεπτεμβρίου. «Με την θέση σε λειτουργία των ανωτέρω συστημάτων ολοκληρώνεται η λειτουργία των αμαξοστοιχιών στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη με πλήρη κάλυψη σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ETCS», λέει ο πρόεδρος του ΟΣΕ.
Ωστόσο δεν είναι μόνον τα έργα της σηματοδότησης, της τηλεδιοίκησης και του ETCS που υλοποιεί το τελευταίο διάστημα ο ΟΣΕ. Σε σημείωμα που απεστάλη στον αρμόδιο υπουργό κ. Γεραπετρίτη, από την 15η Μαρτίου 2023 μέχρι και σήμερα ο ΟΣΕ έχει υλοποιήσει πλειάδα εργασιών με σκοπό την άμεση αποκατάσταση ζημιών των ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) συστημάτων των σηράγγων καθώς και τις ραδιοεπικοινωνίες. Ειδικότερα έχουν συντελεστεί ή και συνεχίζουν να συντελούνται τέσσερις μεγάλες κατηγορίες έργων:
1. Έργα σε σήραγγες
Έχει αποκατασταθεί πλήρως ο φωτισμός των ακόλουθων σηράγγων:
· Σήραγγα Πλαταμώνα,
· Σήραγγα Τεμπών,
· Σήραγγα Αγίων Αναργύρων,
· Σήραγγα Μαύρης ώρας (Νέα εγκατάσταση σε όλο το μήκος της)
· Σήραγγα Ευταξία, (Πλήρης ανάταξη φωτισμού λόγω κλοπών)
· Σήραγγα Κακιάς Σκάλας Ι, (Πλήρης ανάταξη φωτισμού λόγω κλοπών),
· Σήραγγα Κακιάς Σκάλας ΙΙ, (Πλήρης ανάταξη φωτισμού λόγω κλοπών)
· Σήραγγα Αγίων Θεοδώρων Ι, (Πλήρης ανάταξη φωτισμού λόγω κλοπών),
· Σήραγγα Αγίων Θεοδώρων ΙΙ, (Πλήρης ανάταξη φωτισμού λόγω κλοπών).
Όπως αναφέρουν οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ, πλέον οι γαλαρίες που παλιά ήταν «νύχτα» στις 12.00 η ώρα το μεσημέρι, σήμερα είναι «ημέρα» στις 12.00 τα μεσάνυχτα.
Σημειώνεται ότι για τις ίδιες σήραγγες έχει γίνει έλεγχος και πεδιομέτρηση σήματος GSM-R και διαπιστώθηκε η πλήρης κάλυψη ραδιοσήματος ακόμη και στην χρήση φορητών συσκευών. Aκόμη έχει
γίνει έλεγχος της λειτουργίας του δικτύου πυρόσβεσης και των αντίστοιχων αντλιοστασίων. Σε ορισμένες σήραγγες, εκεί όπου είχαν κλαπεί, επανατοποθετήθηκαν πυροσβεστικοί αυλοκρουνοί, μάνικες και ακροφύσια.
Ακόμη έγινε έλεγχος λειτουργίας των συστημάτων συναγερμού και κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης (CCTV) και αποκατάσταση της ραδιοεπικοινωνίας VHF στις σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνα. Μάλιστα στη σήραγγα του Πλαταμώνα υπήρξε αποκατάσταση του συστήματος SCADA Η/Μ που δίνει δυνατότητα απομακρυσμένου χειρισμού των συστημάτων πυρόσβεσης, CCTV, συναγερμού κ.λπ., καθώς και άμεση ανίχνευση και διάγνωση των βλαβών τους. Το ίδιο έργο θα ακολουθήσει και στη σήραγγα των Τεμπών.
Στις σήραγγες Μαύρης Ώρας, Ευταξία, Κακιάς Σκάλας Ι & ΙΙ και Αγίων Θεοδώρων Ι & ΙΙ, λόγω πλήρους καταστροφής των υποσταθμών παροχής ισχύος, αποκαταστάθηκε η ηλεκτροδότηση και έγινε έλεγχος της λειτουργίας των καμερών προσέγγισης και απομάκρυνσης συρμών στις πύλες των σηράγγων Ευταξία, Κακιάς Σκάλας Ι & ΙΙ και Αγίων Θεοδώρων Ι & ΙΙ.
2. Κέντρα ελέγχου λειτουργίας
Δημιουργήθηκαν και λειτουργούν τα Κέντρα Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) του σιδηροδρομικού δικτύου στην Κόρινθο, το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ), το Λιανοκλάδι και υπό ολοκλήρωση της Λάρισας. Το ΚΕΛ αποτελείται από τρία επιμέρους τμήματα:
· το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας (ΚΕΚ) που ελέγχει και υλοποιεί την κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών,
· το Κέντρο Ελέγχου Σηράγγων (ΚΕΣ) που ελέγχει την λειτουργία όλων των Η/Μ των σηράγγων στο τμήμα της αρμοδιότητάς του μέσω συστήματος SCADA,
· το Κέντρο Ασφαλείας Σηράγγων (ΚΑΣ) που ελέγχει την ασφάλεια των σηράγγων που ανήκουν στην αρμοδιότητά του μέσω του συστήματος CCTV που είναι εγκατεστημένο και ελέγχει όλες τις σήραγγες του δικτύου.
3. Σηματοδότηση-Τηλεδιοίκηση
Λειτουργούν πλήρως οι παρακάτω τοπικές τηλεδιοικήσεις:
· Κορίνθου που ελέγχει το τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη
· ΣΚΑ που ελέγχει πλήρως τον σιδηροδρομικό κόμβο Αχαρνών δηλ. τα τμήματα Αγ. Ανάργυροι – Αεροδρόμιο, Αγ. Ανάργυροι – Είσοδος ΣΣ Αχαρχαί και Αγ. Ανάργυροι – Άνω Λιόσια
· Λιανοκλαδίου που ελέγχει το τμήμα Τιθορέα – Δομοκός
· Θεσσαλονίκης που ελέγχει τα τμήματα ΣΣ Πλατύ – ΤΧ1, ΤΧ1 - ΤΧ5 και ΤΧ1 – Στρυμόνας -Προμαχώνας.
Παράλληλα λειτουργεί η σηματοδότηση από έξοδο ΣΣ Δομοκού μέχρι έξοδο ΣΣ Λάρισας.
Τέλος, από τον ΟΣΕ, αναφέρεται ότι βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαγωνισμοί για ανάταξη της σηματοδότησης/ τηλεδιοίκησης στο τμήμα Άνω Λιόσια – Κιάτο που έχει βανδαλιστεί πλήρως από το 2010 και μετά. Επίσης ετοιμάζονται τα τεύχη για την ανάταξη όλων των Η/Μ των σηράγγων του τμήματος Άνω Λιόσια – Κιάτο που έχουν καταστραφεί εντελώς από πολύμηνους βανδαλισμούς.
Σύμφωνα με τον κ, Τερεζάκη, τα έργα αυτά θα κοστίσουν πάνω περίπου 60 εκατ. ευρώ και θα βαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, καθώς στο παρελθόν είχαν γίνει με χρήματα του ΕΣΠΑ. Ωστόσο η κοινότητα μόνον μια φορά χρηματοδοτεί τέτοιου είδους έργα.
Ο τελευταίος έχει υποσχεθεί την ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης με ταυτόχρονη λειτουργία του συστήματος ETCS στα τμήματα Σιδ. Σταθμός (ΣΣ) Αχαρνές – ΣΣ Οινόης και βόρεια του ΣΣ Δομοκού μέχρι είσοδο ΣΣ Πλατέως μέχρι την 30η Ιουνίου 2023. Το ίδιο έχει υποσχεθεί και για το τμήμα από ΣΣ Οινόης μέχρι ΣΣ Τιθορέας μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου 2023.
Μιλώντας στο «Π» o κ. Τερεζάκης είπε ότι το χρονοδιάγραμμα τηρείται απαρεγκλίτως και ότι η σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση και το σύστημα ETCS που θα τα «ενώσει» μεταξύ τους, θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος Ιουνίου για το 80% της διαδρομής ενώ για το 20% της διαδρομής θα πρέπει να αναμένουμε το τέλος Σεπτεμβρίου. «Με την θέση σε λειτουργία των ανωτέρω συστημάτων ολοκληρώνεται η λειτουργία των αμαξοστοιχιών στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη με πλήρη κάλυψη σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ETCS», λέει ο πρόεδρος του ΟΣΕ.
Ωστόσο δεν είναι μόνον τα έργα της σηματοδότησης, της τηλεδιοίκησης και του ETCS που υλοποιεί το τελευταίο διάστημα ο ΟΣΕ. Σε σημείωμα που απεστάλη στον αρμόδιο υπουργό κ. Γεραπετρίτη, από την 15η Μαρτίου 2023 μέχρι και σήμερα ο ΟΣΕ έχει υλοποιήσει πλειάδα εργασιών με σκοπό την άμεση αποκατάσταση ζημιών των ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) συστημάτων των σηράγγων καθώς και τις ραδιοεπικοινωνίες. Ειδικότερα έχουν συντελεστεί ή και συνεχίζουν να συντελούνται τέσσερις μεγάλες κατηγορίες έργων:
1. Έργα σε σήραγγες
Έχει αποκατασταθεί πλήρως ο φωτισμός των ακόλουθων σηράγγων:
· Σήραγγα Πλαταμώνα,
· Σήραγγα Τεμπών,
· Σήραγγα Αγίων Αναργύρων,
· Σήραγγα Μαύρης ώρας (Νέα εγκατάσταση σε όλο το μήκος της)
· Σήραγγα Ευταξία, (Πλήρης ανάταξη φωτισμού λόγω κλοπών)
· Σήραγγα Κακιάς Σκάλας Ι, (Πλήρης ανάταξη φωτισμού λόγω κλοπών),
· Σήραγγα Κακιάς Σκάλας ΙΙ, (Πλήρης ανάταξη φωτισμού λόγω κλοπών)
· Σήραγγα Αγίων Θεοδώρων Ι, (Πλήρης ανάταξη φωτισμού λόγω κλοπών),
· Σήραγγα Αγίων Θεοδώρων ΙΙ, (Πλήρης ανάταξη φωτισμού λόγω κλοπών).
Όπως αναφέρουν οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ, πλέον οι γαλαρίες που παλιά ήταν «νύχτα» στις 12.00 η ώρα το μεσημέρι, σήμερα είναι «ημέρα» στις 12.00 τα μεσάνυχτα.
Σημειώνεται ότι για τις ίδιες σήραγγες έχει γίνει έλεγχος και πεδιομέτρηση σήματος GSM-R και διαπιστώθηκε η πλήρης κάλυψη ραδιοσήματος ακόμη και στην χρήση φορητών συσκευών. Aκόμη έχει
γίνει έλεγχος της λειτουργίας του δικτύου πυρόσβεσης και των αντίστοιχων αντλιοστασίων. Σε ορισμένες σήραγγες, εκεί όπου είχαν κλαπεί, επανατοποθετήθηκαν πυροσβεστικοί αυλοκρουνοί, μάνικες και ακροφύσια.
Ακόμη έγινε έλεγχος λειτουργίας των συστημάτων συναγερμού και κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης (CCTV) και αποκατάσταση της ραδιοεπικοινωνίας VHF στις σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνα. Μάλιστα στη σήραγγα του Πλαταμώνα υπήρξε αποκατάσταση του συστήματος SCADA Η/Μ που δίνει δυνατότητα απομακρυσμένου χειρισμού των συστημάτων πυρόσβεσης, CCTV, συναγερμού κ.λπ., καθώς και άμεση ανίχνευση και διάγνωση των βλαβών τους. Το ίδιο έργο θα ακολουθήσει και στη σήραγγα των Τεμπών.
Στις σήραγγες Μαύρης Ώρας, Ευταξία, Κακιάς Σκάλας Ι & ΙΙ και Αγίων Θεοδώρων Ι & ΙΙ, λόγω πλήρους καταστροφής των υποσταθμών παροχής ισχύος, αποκαταστάθηκε η ηλεκτροδότηση και έγινε έλεγχος της λειτουργίας των καμερών προσέγγισης και απομάκρυνσης συρμών στις πύλες των σηράγγων Ευταξία, Κακιάς Σκάλας Ι & ΙΙ και Αγίων Θεοδώρων Ι & ΙΙ.
2. Κέντρα ελέγχου λειτουργίας
Δημιουργήθηκαν και λειτουργούν τα Κέντρα Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) του σιδηροδρομικού δικτύου στην Κόρινθο, το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ), το Λιανοκλάδι και υπό ολοκλήρωση της Λάρισας. Το ΚΕΛ αποτελείται από τρία επιμέρους τμήματα:
· το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας (ΚΕΚ) που ελέγχει και υλοποιεί την κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών,
· το Κέντρο Ελέγχου Σηράγγων (ΚΕΣ) που ελέγχει την λειτουργία όλων των Η/Μ των σηράγγων στο τμήμα της αρμοδιότητάς του μέσω συστήματος SCADA,
· το Κέντρο Ασφαλείας Σηράγγων (ΚΑΣ) που ελέγχει την ασφάλεια των σηράγγων που ανήκουν στην αρμοδιότητά του μέσω του συστήματος CCTV που είναι εγκατεστημένο και ελέγχει όλες τις σήραγγες του δικτύου.
3. Σηματοδότηση-Τηλεδιοίκηση
Λειτουργούν πλήρως οι παρακάτω τοπικές τηλεδιοικήσεις:
· Κορίνθου που ελέγχει το τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη
· ΣΚΑ που ελέγχει πλήρως τον σιδηροδρομικό κόμβο Αχαρνών δηλ. τα τμήματα Αγ. Ανάργυροι – Αεροδρόμιο, Αγ. Ανάργυροι – Είσοδος ΣΣ Αχαρχαί και Αγ. Ανάργυροι – Άνω Λιόσια
· Λιανοκλαδίου που ελέγχει το τμήμα Τιθορέα – Δομοκός
· Θεσσαλονίκης που ελέγχει τα τμήματα ΣΣ Πλατύ – ΤΧ1, ΤΧ1 - ΤΧ5 και ΤΧ1 – Στρυμόνας -Προμαχώνας.
Παράλληλα λειτουργεί η σηματοδότηση από έξοδο ΣΣ Δομοκού μέχρι έξοδο ΣΣ Λάρισας.
Τέλος, από τον ΟΣΕ, αναφέρεται ότι βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαγωνισμοί για ανάταξη της σηματοδότησης/ τηλεδιοίκησης στο τμήμα Άνω Λιόσια – Κιάτο που έχει βανδαλιστεί πλήρως από το 2010 και μετά. Επίσης ετοιμάζονται τα τεύχη για την ανάταξη όλων των Η/Μ των σηράγγων του τμήματος Άνω Λιόσια – Κιάτο που έχουν καταστραφεί εντελώς από πολύμηνους βανδαλισμούς.
Σύμφωνα με τον κ, Τερεζάκη, τα έργα αυτά θα κοστίσουν πάνω περίπου 60 εκατ. ευρώ και θα βαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, καθώς στο παρελθόν είχαν γίνει με χρήματα του ΕΣΠΑ. Ωστόσο η κοινότητα μόνον μια φορά χρηματοδοτεί τέτοιου είδους έργα.