Το άγχος για χιλιάδες μαθητές και τους γονείς τους κλιμακώνεται καθώς σε λιγότερο από μια εβδομάδα ξεκινούν οι Πανελλαδικές εξετάσεις . Υπάρχει όμως τρόπος να μετατρέψουν οι έφηβοι το διαλυτικό άγχος των Πανελλαδικών, σε παραγωγικό και πώς μπορούν οι γονείς να σταθούν αρωγοί στη δύσκολη αυτή δοκιμασία των παιδιών τους;

 «Το άγχος είναι καταρχήν παραγωγικό και λειτουργικό συναίσθημα, αφού μας κινητοποιεί να αντεπεξέλθουμε σε μια κατάσταση. Όταν όμως γίνεται έντονο και μη ελεγχόμενο, τότε εκδηλώνεται με σωματικές ενοχλήσεις (πονοκέφαλος, πόνος στο στομάχι, ταχυκαρδία, ζάλη, δυσκολία στον ύπνο και τη διατροφή κλπ.), αλλά και συναισθηματικές (τάσεις φυγής, ευερεθιστότητα, επιθετικότητα, θυμός, ευσυγκινησία).

 Οι υποψήφιοι ανησυχούν και για τη διαδικασία της εξέτασης και για το αποτέλεσμα, γι’ αυτό συχνά κάνουν αρνητικές σκέψεις και δημιουργούν σενάρια που σχετίζονται με τον φόβο της ενδεχόμενης αποτυχίας», σημείωσε στο star.gr η κλινική ψυχολόγος – ψυχοθεραπεύτρια, Χριστίνα Παξινού, συνεργάτιδα του Φροντιστηριακού Οργανισμού ΣΠΟΥΔΗ.

 Η ίδια έδωσε μερικές χρήσιμες συμβουλές για τους υποψηφίους των Πανελλαδικών εξετάσεων, αλλά και τους γονείς τους.

 Προσπαθήστε να οργανώσετε όσο καλύτερα γίνεται τις επαναλήψεις σας, δίνοντας έμφαση στα βασικά σημεία της ύλης, καθώς και στα σημεία που σας δυσκολεύουν ιδιαίτερα.

Μην επικεντρώνεστε μόνο σε ένα μάθημα ή σε ένα συγκεκριμένο  κεφάλαιο. Κάντε μια γρήγορη και συνολική επανάληψη και προγραμματίστε τον χρόνο σας, ώστε να κάνετε ένα απλό πέρασμα όλης της ύλης, γιατί αυτή η τακτική θα σας προσφέρει ιδιαίτερη ηρεμία.

Καλό είναι να μην μένετε ξύπνιοι ως αργά για να διαβάσετε, επειδή πλέον τις ώρες αυτές το διάβασμα δεν είναι παραγωγικό και απλώς εξαντλείτε  τον οργανισμό σας. Ακόμη και όσοι από εσάς, λόγω των συνθηκών που ενδεχομένως επικρατούν στο σπίτι, συγκεντρώνεστε  καλύτερα το βράδυ, πρέπει οπωσδήποτε να αναπληρώνετε τις ώρες του  ύπνου, είτε το πρωί, είτε το μεσημέρι.

 Κατά τη διάρκεια του διαβάσματος, η στάση του σώματός σας φροντίστε να είναι η κατάλληλη, με τον κορμό σας σε ευθεία γραμμή, όχι μισοξαπλωμένοι στο γραφείο ή στο κρεβάτι, γιατί αφενός ταλαιπωρείτε το σώμα σας, αφετέρου δεν είστε σε διανοητική εγρήγορση.

Αφήστε το κινητό και το τάμπλετ στην άκρη. Κλείστε οποιαδήποτε οθόνη έχετε στο δωμάτιο που διαβάζετε. Ένας άνθρωπος που κοιτάει σε δύο- τρία πληροφοριακά σημεία ταυτόχρονα, δεν συγκεντρώνεται πραγματικά σε κανένα και δεν προσλαμβάνει, δεν αφομοιώνει ουσιαστικά το μήνυμα που δέχεται. Σε αυτήν την τελευταία επανάληψη πρέπει να είστε απόλυτα συγκεντρωμένοι.

Φροντίστε όσο μπορείτε τη διατροφή σας, μειώστε την κατανάλωση καφεΐνης- η οποία φέρνει νευρικότητα και ενισχύει τα συμπτώματα του άγχους- και αποφύγετε την κατανάλωση ζάχαρης, γιατί δίνει ενέργεια για ελάχιστη ώρα. Επιλέξτε μικρά και πολλά γεύματα.

 Καλό είναι να πίνετε αρκετό νερό καθημερινά, καθώς ο εγκέφαλος λειτουργεί καλύτερα όταν είναι ενυδατωμένος.

Μην αποφεύγετε να ασκείστε ή να περπατάτε, έστω και λίγο, ώστε να παραχθεί σεροτονίνη, που είναι η ορμόνη που μας κάνει να αισθανόμαστε καλά. Αυτή λειτουργεί ως αντίδοτο στην κορτιζόλη που παράγεται από το άγχος.  Η περίσσια κορτιζόλη συνδέεται με την αίσθηση απώλειας μνήμης (μπλακ άουτ).

Να σκέφτεστε πόσο καλά προετοιμασμένοι είστε (τις βαθμολογικές επιτυχίες, τη βελτίωση στα διαγωνίσματα, τα ενθαρρυντικά σχόλια καθηγητών) και αντικαταστήστε τις αρνητικές σκέψεις με θετικές, π.χ. μη λέτε «θα μπλοκάρω και θα τα ξεχάσω όλα», πείτε  «Θα τα καταφέρω μια χαρά», μη λέτε «θα πέσουν δύσκολα θέματα», πείτε «έχω προετοιμαστεί κατάλληλα ό,τι και να βάλουν θα ανταποκριθώ ή έστω θα ανταποκριθώ, όσο καλύτερα μπορώ».

 Χρήσιμες συμβουλές για τους γονείς

Προετοιμάστε τον υποψήφιο για παν ενδεχόμενο και μην αναφέρεστε  στην πιθανή ανεπιτυχή έκβαση της όποιας προσπάθειάς του, ονομάζοντάς την αποτυχία. Αν πρέπει να  αναφερθείτε οπωσδήποτε σε αυτό το θέμα πείτε «αν τα πράγματα δεν πάνε όπως θέλουμε…» και γενικά αφήστε να διαφανεί,  έστω και αόριστα, ότι υπάρχουν κι άλλες επιλογές.

Προσπαθήστε να τονίσετε στα παιδιά σας ότι οι εξετάσεις δεν είναι το τέλος του κόσμου, είναι μία από τις πολλές εξετάσεις που θα δώσουν στη ζωή τους και ότι πάντα υπάρχουν ευκαιρίες και εναλλακτικές λύσεις.

Χρήσιμο είναι να τους εξασφαλίσετε ένα ήρεμο περιβάλλον αυτές τις ημέρες που απέμειναν (μιλήστε χαμηλόφωνα στο τηλέφωνο, χαμηλώστε τον ήχο της τηλεόρασης, μην κάνετε δουλειές στο σπίτι που μπορούν να γίνουν και αργότερα) και φροντίστε να είστε υπομονετικοί απέναντι στα ξεσπάσματά τους, χωρίς να τα επιβαρύνετε με φράσεις όπως “τόσα λεφτά δώσαμε για την προετοιμασία σου”, παρόλο που η οικονομική δυσπραγία είναι υπαρκτή και το άγχος σας δικαιολογημένο.

 Προσπαθήστε να είστε διαθέσιμοι αν το παιδί σας θέλει να του κρατήσετε το βιβλίο ή απλώς να σας μιλήσει για λίγο και να κάνετε παρέα.

Αν έχει λίγο ελεύθερο χρόνο και θέλει να κάνει ένα διάλειμμα από το διάβασμά του συνοδεύστε το, εφόσον το ζητήσει- ή και προτείνετέ το εσείς- σε μια βόλτα για έναν καφέ ή απλώς για περπάτημα.

Φροντίστε να αποφεύγετε φράσεις όπως “δεν πειράζει αν αποτύχεις, δεν έγινε και τίποτα, σιγά μην αγχώνεσαι“ προκειμένου να τα αποφορτίσετε, γιατί τα παιδιά τις εκλαμβάνουν ως υποτίμηση του συναισθήματός τους. Προτιμότερο είναι να πείτε “έχεις κάνει μια χαρά προετοιμασία, θα τα πας περίφημα, είμαι σίγουρος/σίγουρη”.

 Αποφύγετε εκφράσεις που ακυρώνουν τη μοναδικότητα του παιδιού σας, διατυπώσεις της μορφής: “δίνουΜΕ εξετάσεις, γράφουΜΕ έκθεση” γιατί αυτές είναι οι εκδηλωμένες προσδοκίες σας και το μόνο που πετυχαίνουν είναι να επιφορτίζουν τον υποψήφιο με περισσότερο άγχος.

Προσπαθήστε να μην συμπεριφέρεστε στον υποψήφιο λες και είναι άρρωστος, δείχνοντάς του πολύ παραπάνω φροντίδα απ’ ό,τι συνήθως, γιατί έτσι περνάτε υποσυνείδητα το μήνυμα “σε θεωρώ αδύναμο” και αυτό τον καταβάλλει ψυχικά.

Γενικότερα να θυμάστε ότι ο ρόλος σας είναι ο ρόλος του γονιού που φροντίζει και προστατεύει το παιδί του, όχι ο ρόλος του αξιολογητή ή του εξεταστή.

 Το πρόγραμμα των Πανελλαδικών Εξετάσεων

Οι εξετάσεις των ΓΕΛ θα αρχίσουν στις 2 Ιουνίου 2023 με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας (Γενικής Παιδείας) και στη συνέχεια, θα ακολουθήσουν τρεις ημέρες εξετάσεων των μαθημάτων Προσανατολισμού:

 6 Ιουνίου: Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής), Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας)

 8 Ιουνίου: Λατινικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Χημεία (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας), Πληροφορική (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής)

 12 Ιουνίου: Ιστορία (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Φυσική (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας), Οικονομία (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής)

 Όσον αφορά στα ΕΠΑΛ, η πρώτη ημέρα των εξετάσεων, 1η Ιουνίου, θα αφορά επίσης στο μάθημα Γενικής Παιδείας, των Νέων Ελληνικών. Θα ακολουθήσει η εξέταση του μαθήματος των Μαθηματικών (3 Ιουνίου) και οι υπόλοιπες ημέρες (7, 9, 10, 13, 15 και 16 Ιουνίου) θα αφορούν σε μαθήματα ειδικότητας.

 Σχετικά με τις εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων, αυτές θα διεξαχθούν στο διάστημα 17 - 29 Ιουνίου. Αρχικά, στις 17 Ιουνίου οι υποψήφιοι θα εξεταστούν στο μάθημα των Αγγλικών και στις 19 Ιουνίου στα Γερμανικά. Στη συνέχεια, θα διεξαχθούν οι εξετάσεις του Ελεύθερου και Γραμμικού Σχεδίου (20 και 21 Ιουνίου, αντίστοιχα).

 Θα ακολουθήσουν οι εξετάσεις των μαθημάτων που αφορούν στην εισαγωγή σε μουσικά τμήματα: Αρμονία (22 Ιουνίου), Έλεγχος Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων (23 Ιουνίου), Μουσική Αντίληψη και Γνώση (24 Ιουνίου), Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία (26 Ιουνίου).

 

Τέλος, οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων θα ολοκληρωθούν με τα Γαλλικά (27 Ιουνίου), τα Ισπανικά (28 Ιουνίου) και τα Ιταλικά (29 Ιουνίου).