ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
18 Ιουνίου 1992: Σαν σήμερα έπεσε στο καθήκον ο Υποσμηναγός Νικόλαος Σιαλμάς
Ο υποσμηναγός απογειώθηκε το πρωί της 18ης Ιουνίου 1992 από την 114 ΠΜ στην Τανάγρα μαζί με ένα δεύτερο Mirage F1CG ως Νο. 2 του σχηματισμού που πήρε πορεία προς το βόρειο Αιγαίο
Στις 18 Ιουνίου 1992, ο Υποσμηναγός (Ι) Νικόλαος Σιαλμάς έχασε τη ζωή του
, κοντά στον Άγιο Ευστράτιο, με αεροσκάφος F-1CG της 342 Μοίρας Παντός Καιρού της 114 Πτέρυγας Μάχης, κατά τη διάρκεια αποστολής αναχαιτίσεως τουρκικών αεροσκαφών.
Ο υποσμηναγός απογειώθηκε το πρωί της 18ης Ιουνίου 1992 από την 114 ΠΜ στην Τανάγρα μαζί με ένα δεύτερο Mirage F1CG ως Νο. 2 του σχηματισμού που πήρε πορεία προς το βόρειο Αιγαίο.
Σε περιοχή κοντά στον Άγιο Ευστράτιο, το ζευγάρι των ελληνικών μαχητικών πήρε επαφή με δυο τουρκικά μαχητικά F-16 τα οποία αποτελούσαν το καινούργιο απόκτημα Τουρκικής Αεροπορίας και ακολούθησε εμπλοκή. Ο Σιαλμάς κατόρθωσε να «πάρει την ουρά» δηλ. να βρεθεί σε δεδομένα κατάρριψης του ενός από τα δύο τουρκικά αεροπλάνα, παρότι διέθετε, υποδεέστερο αεροσκάφος.
Η αερομαχία συνεχίστηκε καθώς ο χειριστής του Τουρκικού αεροσκάφους προσπαθώντας να αποφύγει τον εγκλωβισμό έκανε μια βύθιση μετά από μία σειρά ελιγμών από το επίπεδο των 6.000 ποδών περίπου. Προφανώς με στόχο να αναπτύξει ταχύτητα άμεσα και να κατορθώσει να διαφύγει.
Ο Σιαλμάς τον ακολούθησε στη βύθιση από την οποία όμως δεν κατάφερε να βγει ποτέ…
Λέγεται ότι ο Τούρκος χειριστής κατάφερε να σωθεί μόνο χάρη στο τεχνολογικά ανώτερο σε επιδόσεις και ευελιξία F-16.
Ο Νίκος Σιαλμάς και οι συνάδελφοί του στα Mirage F1 και τα F-4E δεν δίστασαν ούτε στιγμή να εμπλακούν στις αρχές της δεκαετίας του ’90 με τα τουρκικά F-16. Αδιαφορώντας για τις ανώτερες επιδόσεις του συγκεκριμένου αεροσκάφους και προσπαθώντας κάθε μέρα να εντοπίσουν τα αδύνατα σημεία τους και να βρουν τρόπους αντιμετώπισης της νέας απειλής.
Ο Υποσμηναγός Νίκος Σιαλμάς κλήθηκε εκείνο το πρωινό με το Mirage F-1CG «δεύτερης γενιάς» όπως έχει επικρατήσει να λέγεται, να αναχαιτίσει το ολοκαίνουργιο τότε απόκτημα «τρίτης γενιάς» της Τουρκικής αεροπορίας το F-16C. Το Mirage F-1 είχε τη φήμη για όλη τη δεκαετία του 80 ότι δεν είχε χάσει αερομαχία στο Αιγαίο. Όμως η τεχνολογική διαφορά και η ανωτερότητα σε ηλεκτρονικά συστήματα των δύο αεροπλάνων ήταν χαώδης.
Ο Νικόλαος Σιαλμάς ήταν ο πρώτος νεκρός πιλότος σε αερομαχία στο Αιγαίο με τουρκικά αεροσκάφη που παραβιάζουν τον ελληνικό εναέριο χώρο. Από τότε μέχρι σήμερα η Πολεμική Αεροπορία στην κυριολεξία δίνει το αίμα της προστατεύοντας της Εθνική Ακεραιότητα κυριαρχώντας με το ύψιστο τίμημα στους Ουρανούς του Αιγαίου.
Ο υποσμηναγός απογειώθηκε το πρωί της 18ης Ιουνίου 1992 από την 114 ΠΜ στην Τανάγρα μαζί με ένα δεύτερο Mirage F1CG ως Νο. 2 του σχηματισμού που πήρε πορεία προς το βόρειο Αιγαίο.
Σε περιοχή κοντά στον Άγιο Ευστράτιο, το ζευγάρι των ελληνικών μαχητικών πήρε επαφή με δυο τουρκικά μαχητικά F-16 τα οποία αποτελούσαν το καινούργιο απόκτημα Τουρκικής Αεροπορίας και ακολούθησε εμπλοκή. Ο Σιαλμάς κατόρθωσε να «πάρει την ουρά» δηλ. να βρεθεί σε δεδομένα κατάρριψης του ενός από τα δύο τουρκικά αεροπλάνα, παρότι διέθετε, υποδεέστερο αεροσκάφος.
Η αερομαχία συνεχίστηκε καθώς ο χειριστής του Τουρκικού αεροσκάφους προσπαθώντας να αποφύγει τον εγκλωβισμό έκανε μια βύθιση μετά από μία σειρά ελιγμών από το επίπεδο των 6.000 ποδών περίπου. Προφανώς με στόχο να αναπτύξει ταχύτητα άμεσα και να κατορθώσει να διαφύγει.
Ο Σιαλμάς τον ακολούθησε στη βύθιση από την οποία όμως δεν κατάφερε να βγει ποτέ…
Λέγεται ότι ο Τούρκος χειριστής κατάφερε να σωθεί μόνο χάρη στο τεχνολογικά ανώτερο σε επιδόσεις και ευελιξία F-16.
Ο Νίκος Σιαλμάς και οι συνάδελφοί του στα Mirage F1 και τα F-4E δεν δίστασαν ούτε στιγμή να εμπλακούν στις αρχές της δεκαετίας του ’90 με τα τουρκικά F-16. Αδιαφορώντας για τις ανώτερες επιδόσεις του συγκεκριμένου αεροσκάφους και προσπαθώντας κάθε μέρα να εντοπίσουν τα αδύνατα σημεία τους και να βρουν τρόπους αντιμετώπισης της νέας απειλής.
Ο Υποσμηναγός Νίκος Σιαλμάς κλήθηκε εκείνο το πρωινό με το Mirage F-1CG «δεύτερης γενιάς» όπως έχει επικρατήσει να λέγεται, να αναχαιτίσει το ολοκαίνουργιο τότε απόκτημα «τρίτης γενιάς» της Τουρκικής αεροπορίας το F-16C. Το Mirage F-1 είχε τη φήμη για όλη τη δεκαετία του 80 ότι δεν είχε χάσει αερομαχία στο Αιγαίο. Όμως η τεχνολογική διαφορά και η ανωτερότητα σε ηλεκτρονικά συστήματα των δύο αεροπλάνων ήταν χαώδης.
Ο Νικόλαος Σιαλμάς ήταν ο πρώτος νεκρός πιλότος σε αερομαχία στο Αιγαίο με τουρκικά αεροσκάφη που παραβιάζουν τον ελληνικό εναέριο χώρο. Από τότε μέχρι σήμερα η Πολεμική Αεροπορία στην κυριολεξία δίνει το αίμα της προστατεύοντας της Εθνική Ακεραιότητα κυριαρχώντας με το ύψιστο τίμημα στους Ουρανούς του Αιγαίου.