ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
750 προσλήψεις στη Δικαστική Αστυνομία - Κατατίθεται άμεσα στη Βουλή το νομοσχέδιο
Τι θα περιλαμβάνει και πώς θα τρέξουν οι διαδικασίες για τη στελέχωση του νέου θεσμού - Τα κριτήρια επιλογής και η μοριοδότηση
Σε τροχιά υλοποίησης µπαίνει η σύσταση της ∆ικαστικής Αστυνοµίας
, µε το υπουργείο ∆ικαιοσύνης να καταθέτει άµεσα στη Βουλή το νοµοσχέδιο για την προκήρυξη του διαγωνισµού πρόσληψης 750 ατόµων που θα απαρτίζουν τον νέο θεσµό. Πρόκειται για ένα αίτηµα δεκαετιών του δικαστικού κλάδου, το οποίο πλέον γίνεται πραγµατικότητα και αναµένεται να βοηθήσει στη λειτουργία της ∆ικαιοσύνης τα µέγιστα.
Άλλωστε, ο θεσµός της ∆ικαστικής Αστυνοµίας εκτιµάται από δικαστικούς κύκλους ότι θα συµβάλει στην αποτελεσµατική λειτουργία των δικαστηρίων και των εισαγγελιών και στη βελτίωση όχι µόνο στην ταχύτητα απονοµής της, αλλά και στην ποιότητα και αξιοπιστία της ∆ικαιοσύνης. Σε αυτό το πλαίσιο, το προσωπικό που θα προσληφθεί, σύµφωνα µε το υπουργείο ∆ικαιοσύνης, πρέπει να διαθέτει ικανότητες που θα βοηθήσουν στην εκπλήρωση του σκοπού λειτουργίας της δικαστικής αστυνοµίας. Η διαδικασία για την πρόσληψη του προσωπικού της ∆ικαστικής Αστυνοµίας θα διενεργηθεί µέσω ΑΣΕΠ.
Αναλυτικά, η προκήρυξη του διαγωνισµού θα εγκριθεί από το ΑΣΕΠ εντός δέκα εργάσιµων ηµερών από όταν θα του αποσταλεί το σχέδιο και τα τυχόν αναγκαία συνοδευτικά έγγραφα. Η προκήρυξη θα αναρτηθεί στις ιστοσελίδες του ΑΣΕΠ, του υπουργείου ∆ικαιοσύνης και του προγράµµατος «∆ιαύγεια». Το προσωπικό που θα προσληφθεί θα διαχωρίζεται σε ένοπλο και ένστολο, το οποίο θα εκτελεί αστυνοµικά καθήκοντα, και σε πολιτικό προσωπικό, που θα έχει καθήκοντα πραγµατογνωµόνων.
Με το σχέδιο νόµου αναµορφώνεται η διαδικασία στελέχωσης της ∆ικαστικής Αστυνοµίας, καθώς, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, «η ενιαία αντιµετώπιση των δύο κατηγοριών προσωπικού έθεσε εν αµφιβόλω την άµεση ολοκλήρωση των διαδικασιών στελέχωσης της ∆ικαστικής Αστυνοµίας λόγω των πρακτικών δυσχερειών (π.χ. πολλαπλότητα επιτροπών που διενεργεί τις εξετάσεις) και του δυσκίνητου χαρακτήρα τους. Ως εκ τούτου, η πραγµατική λειτουργία της ∆ικαστικής Αστυνοµίας παραµένει µέχρι και σήµερα γράµµα κενό». Στόχος του υπουργείου ∆ικαιοσύνης, η διαδικασία πρόσληψης να διέπεται από τις αρχές της διαφάνειας και της αξιοκρατίας.
Σε κάθε περίπτωση, στο σχέδιο νόµου εισάγονται ρυθµίσεις που έχουν ως στόχο τη συγκεκριµενοποίηση της διαδικασίας στελέχωσης της ∆ικαστικής Αστυνοµίας, την εξειδίκευση των προσόντων διορισµού και τη σύσταση περιφερειακών υπηρεσιών σε επίπεδο τµήµατος, πολιτικού και αστυνοµικού τοµέα, στα δικαστικά µέγαρα της επικράτειας. Συγκεκριµένα, οι περιφερειακές υπηρεσίες ∆ικαστικής Αστυνοµίας, σε επίπεδο τµήµατος πολιτικού και αστυνοµικού τοµέα, συστήνονται στα δικαστικά µέγαρα, µεταξύ άλλων, του Συµβουλίου της Επικρατείας, του Αρείου Πάγου, του Ελεγκτικού Συνεδρίου, των ∆ιοικητικών ∆ικαστηρίων Αθηνών και της Γενικής Επιτροπείας της Επικρατείας των Τακτικών ∆ιοικητικών ∆ικαστηρίων, των ∆ιοικητικών ∆ικαστηρίων Θεσσαλονίκης, Πειραιώς, του Εφετείου και της Εισαγγελίας Εφετών Αθηνών κ.ά.
Για το αστυνοµικό προσωπικό εισάγεται επίσης και σύστηµα µοριοδότησης για όσους έχουν υπηρετήσει ως επαγγελµατίες οπλίτες ή εθελοντές πενταετούς υποχρέωσης στις Ενοπλες ∆υνάµεις, που λαµβάνουν 50 µονάδες, ενώ ο υποψήφιος που εκπλήρωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις στην Προεδρική Φρουρά λαµβάνει 100 µονάδες, ο υποψήφιος που εκπλήρωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις ως έφεδρος αξιωµατικός λαµβάνει 150 µονάδες και ο υποψήφιος που εκπλήρωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις σε ειδικές δυνάµεις λαµβάνει 200 µονάδες.
«Σε ό,τι αφορά το προσωπικό του αστυνοµικού τοµέα, λόγω των ιδιαιτεροτήτων του (π.χ. κατοχή - χρήση όπλου), επιβάλλεται η επιλογή τούτου να γίνεται όχι κατά τη συνήθη διαδικασία από το Ανώτατο Συµβούλιο Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ), αλλά µε τρόπο που θα εξασφαλίζει αντίστοιχες αυξηµένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας», επισηµαίνεται από το υπουργείο ∆ικαιοσύνης, διευκρινίζοντας σε κάθε περίπτωση πως «λόγω της φύσης του προσωπικού, τόσο του πολιτικού όσο και του αστυνοµικού τοµέα, καθώς και της σπουδαιότητας του έργου που αυτό καλείται να εκπληρώσει, απαγορεύεται ρητά η µετάταξη ή η απόσπασή του σε άλλους φορείς».
Επιπλέον, συστήνονται 150 οργανικές θέσεις πανεπιστηµιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης, που θα αφορούν ειδικότητες διοικητικού προσωπικού, ειδικών πληροφορικής, µεταφραστών-διερµηνέων, ιατρών, µηχανικών και ειδικών περιβάλλοντος.
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 2/9
Άλλωστε, ο θεσµός της ∆ικαστικής Αστυνοµίας εκτιµάται από δικαστικούς κύκλους ότι θα συµβάλει στην αποτελεσµατική λειτουργία των δικαστηρίων και των εισαγγελιών και στη βελτίωση όχι µόνο στην ταχύτητα απονοµής της, αλλά και στην ποιότητα και αξιοπιστία της ∆ικαιοσύνης. Σε αυτό το πλαίσιο, το προσωπικό που θα προσληφθεί, σύµφωνα µε το υπουργείο ∆ικαιοσύνης, πρέπει να διαθέτει ικανότητες που θα βοηθήσουν στην εκπλήρωση του σκοπού λειτουργίας της δικαστικής αστυνοµίας. Η διαδικασία για την πρόσληψη του προσωπικού της ∆ικαστικής Αστυνοµίας θα διενεργηθεί µέσω ΑΣΕΠ.
Αναλυτικά, η προκήρυξη του διαγωνισµού θα εγκριθεί από το ΑΣΕΠ εντός δέκα εργάσιµων ηµερών από όταν θα του αποσταλεί το σχέδιο και τα τυχόν αναγκαία συνοδευτικά έγγραφα. Η προκήρυξη θα αναρτηθεί στις ιστοσελίδες του ΑΣΕΠ, του υπουργείου ∆ικαιοσύνης και του προγράµµατος «∆ιαύγεια». Το προσωπικό που θα προσληφθεί θα διαχωρίζεται σε ένοπλο και ένστολο, το οποίο θα εκτελεί αστυνοµικά καθήκοντα, και σε πολιτικό προσωπικό, που θα έχει καθήκοντα πραγµατογνωµόνων.
Με το σχέδιο νόµου αναµορφώνεται η διαδικασία στελέχωσης της ∆ικαστικής Αστυνοµίας, καθώς, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, «η ενιαία αντιµετώπιση των δύο κατηγοριών προσωπικού έθεσε εν αµφιβόλω την άµεση ολοκλήρωση των διαδικασιών στελέχωσης της ∆ικαστικής Αστυνοµίας λόγω των πρακτικών δυσχερειών (π.χ. πολλαπλότητα επιτροπών που διενεργεί τις εξετάσεις) και του δυσκίνητου χαρακτήρα τους. Ως εκ τούτου, η πραγµατική λειτουργία της ∆ικαστικής Αστυνοµίας παραµένει µέχρι και σήµερα γράµµα κενό». Στόχος του υπουργείου ∆ικαιοσύνης, η διαδικασία πρόσληψης να διέπεται από τις αρχές της διαφάνειας και της αξιοκρατίας.
Σε κάθε περίπτωση, στο σχέδιο νόµου εισάγονται ρυθµίσεις που έχουν ως στόχο τη συγκεκριµενοποίηση της διαδικασίας στελέχωσης της ∆ικαστικής Αστυνοµίας, την εξειδίκευση των προσόντων διορισµού και τη σύσταση περιφερειακών υπηρεσιών σε επίπεδο τµήµατος, πολιτικού και αστυνοµικού τοµέα, στα δικαστικά µέγαρα της επικράτειας. Συγκεκριµένα, οι περιφερειακές υπηρεσίες ∆ικαστικής Αστυνοµίας, σε επίπεδο τµήµατος πολιτικού και αστυνοµικού τοµέα, συστήνονται στα δικαστικά µέγαρα, µεταξύ άλλων, του Συµβουλίου της Επικρατείας, του Αρείου Πάγου, του Ελεγκτικού Συνεδρίου, των ∆ιοικητικών ∆ικαστηρίων Αθηνών και της Γενικής Επιτροπείας της Επικρατείας των Τακτικών ∆ιοικητικών ∆ικαστηρίων, των ∆ιοικητικών ∆ικαστηρίων Θεσσαλονίκης, Πειραιώς, του Εφετείου και της Εισαγγελίας Εφετών Αθηνών κ.ά.
Σειρά βαθμολογίας
Για την πρόσληψη του προσωπικού του αστυνοµικού τοµέα της ∆ικαστικής Αστυνοµίας (αφορά 600 θέσεις) εφαρµόζεται σύστηµα αντικειµενικών κριτηρίων, σύµφωνα µε το οποίο οι υποψήφιοι κατατάσσονται σε πίνακες κατά φθίνουσα σειρά βαθµολογίας, ανάκατηγορία και κλάδο, και ακολούθως υποβάλλονται σε υγειονοµικές εξετάσεις, ψυχοτεχνικές και αθλητικές δοκιµασίες. Επιπλέον, το προσωπικό του αστυνοµικού τοµέα πρέπει να έχει ανάστηµα που να είναι τουλάχιστον 1,70 µ. για τους άνδρες και τουλάχιστον 1,60 µ. για τις γυναίκες, χωρίς υποδήµατα.Για το αστυνοµικό προσωπικό εισάγεται επίσης και σύστηµα µοριοδότησης για όσους έχουν υπηρετήσει ως επαγγελµατίες οπλίτες ή εθελοντές πενταετούς υποχρέωσης στις Ενοπλες ∆υνάµεις, που λαµβάνουν 50 µονάδες, ενώ ο υποψήφιος που εκπλήρωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις στην Προεδρική Φρουρά λαµβάνει 100 µονάδες, ο υποψήφιος που εκπλήρωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις ως έφεδρος αξιωµατικός λαµβάνει 150 µονάδες και ο υποψήφιος που εκπλήρωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις σε ειδικές δυνάµεις λαµβάνει 200 µονάδες.
«Σε ό,τι αφορά το προσωπικό του αστυνοµικού τοµέα, λόγω των ιδιαιτεροτήτων του (π.χ. κατοχή - χρήση όπλου), επιβάλλεται η επιλογή τούτου να γίνεται όχι κατά τη συνήθη διαδικασία από το Ανώτατο Συµβούλιο Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ), αλλά µε τρόπο που θα εξασφαλίζει αντίστοιχες αυξηµένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας», επισηµαίνεται από το υπουργείο ∆ικαιοσύνης, διευκρινίζοντας σε κάθε περίπτωση πως «λόγω της φύσης του προσωπικού, τόσο του πολιτικού όσο και του αστυνοµικού τοµέα, καθώς και της σπουδαιότητας του έργου που αυτό καλείται να εκπληρώσει, απαγορεύεται ρητά η µετάταξη ή η απόσπασή του σε άλλους φορείς».
Επιπλέον, συστήνονται 150 οργανικές θέσεις πανεπιστηµιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης, που θα αφορούν ειδικότητες διοικητικού προσωπικού, ειδικών πληροφορικής, µεταφραστών-διερµηνέων, ιατρών, µηχανικών και ειδικών περιβάλλοντος.
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 2/9