Σιδηροδρομικό δίκτυο: Σε δύο χρόνια η πλήρης αποκατάσταση - Τεράστιες ζημιές, έχουν καταστραφεί ολικά 180 χλμ. δικτύου
«Το 2023 έχει φανεί πολύ “σκληρό” για τον σιδηρόδρομο» σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης
Πολλές και μεγάλες καταστροφές έχει υποστεί το σιδηροδρομικό δίκτυο μετά την σφοδρή επέλαση της κακοκαιρίας Daniel, ενώ θα χρειαστεί πολύς χρόνος και πολύ χρήμα για να ανακάμψει.
«Το 2023 έχει φανεί πολύ “σκληρό” για τον σιδηρόδρομο. Πρώτα θρηνήσαμε 57 νεκρούς στα Τέμπη και πριν από λίγες, χάσαμε τις υποδομές που παραλάβαμε πριν από 20 ημέρες», σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, στο ITC 2023 – 6ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, στο πλαίσιο της συνεδρίας για τον σιδηρόδρομο.
Με τη φράση αυτή ο κ. Τερεζάκης εξηγεί τις δυσοίωνες προβλέψεις για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου που σύμφωνα με τον ίδιο θα χρειαστεί δύο χρόνια για να ολοκληρωθεί πλήρως.
«Χρειάστηκαν μερικές ώρες και εκατομμύρια τόνοι νερού για να χαθεί ότι χτίσαμε μέσα σε τόσα χρόνια», συμπλήρωσε και αναφέρθηκε αναλυτικά στις ζημιές που έχει υποστεί το δίκτυο και οι υποδομές.
Στην παρούσα φάση εξετάζεται το μέγεθος της καταστροφής, ενώ πρέπει να πέσει η στάθμη του νερού για να φανεί το εύρος των ζημιών στη σιδηροδρομική γέφυρα βόρεια της Λάρισας, στον Πηνειό
Όπως είπε έχουν καταστραφεί ολικά 180 χλμ. δικτύου, εκ των οποίων 50 χλμ. διπλής γραμμής στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης, 80 χλμ. στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και 50 χλμ. στο τμήμα Λάρισα – Βόλος.
Μαζί με αυτά, «χάθηκαν» δύο κέντρα interlocking, το ένα στον Δομοκό που παραδόθηκε πριν από 20 ημέρες και το άλλο στον Παλαιοφάρσαλο που ήλεγχε τη Λάρισα.
Για τα δύο παραπάνω κέντρα χρειάζονται διαγωνισμοί για την αποκατάστασή τους σε μία «μακροχρόνια και επίπονη» διαδικασία.
Τεράστιες ζημιές
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ υπογράμμισε ότι οι ζημιές είναι τεράστιες και ότι, εδώ και τέσσερις δεκαετίες που δραστηριοποιείται στον σιδηρόδρομο, δεν έχει συναντήσει κάτι παρόμοιο.
Ο κ. Τερεζάκης εκτίμησε ότι θα χρειαστούν, σε ένα αισιόδοξο σενάριο, έξι μήνες για να «τρέξει» ο διαγωνισμός, ενώ για την παραλαβή και λειτουργία των συστημάτων, θα χρειαστεί ένας χρόνος.
Ενδιάμεσα, όπως ανέφερε, πρέπει να αναταχθούν οι κατεστραμμένες υποδομές. Στην παρούσα φάση εξετάζεται το μέγεθος της καταστροφής, ενώ πρέπει να πέσει η στάθμη του νερού για να φανεί το εύρος των ζημιών στη σιδηροδρομική γέφυρα βόρεια της Λάρισας, στον Πηνειό. Αν αυτή είναι σοβαρή, ο χρόνος και το κόστος αποκατάστασης θα αυξηθούν.
Ο ΟΣΕ, όπως επισήμανε, έχει καταστρώσει σχέδιο για την αποκατάσταση των ζημιών. Πρέπει στον επόμενο μήνα να αποκατασταθεί η γραμμή Δομοκού – Λάρισας, την οποία έχουν αναλάβει από χθες τέσσερις ανάδοχοι, έτσι ώστε να λειτουργεί μία προσωρινή καθοδική γραμμή.
Μέλημα, μεταξύ άλλων, είναι να κυκλοφορεί το εμπορευματικό τρένο, καθώς το Ικόνιο, το Θριάσιο και ο ΟΛΘ έχουν κορεστεί από χιλιάδες containers. Πρόκειται για μία προσωρινή γραμμή με ταχύτητες 80 χλμ., σημείωσε.
Ενδιάμεσα, θα αρχίσει να κατασκευάζεται και να ανατάσσεται η γραμμή ανόδου για την οποία και θα απαιτηθούν περίπου 11 μήνες, ενώ στη συνέχεια, στους επόμενους 11 μήνες θα ακολουθήσει η ίδια διαδικασία για τη γραμμή καθόδου. «Αυτό σημαίνει ότι, εντός δύο ετών, θα αποκατασταθεί πλήρως η κυκλοφορία», υποστήριξε ο κ. Τερεζάκης.
Όσον αφορά στη σημασία των εμπορευματικών μεταφορών, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ ανέφερε ότι, σημαντικά έσοδα έρχονται από αυτήν τη δραστηριότητα.
Σχεδιασμός
Για αυτό το λόγο, ο οργανισμός, μαζί με τις ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΟΣΕ, έχει αναπτύξει ένα νέο στρατηγικό σχεδιασμό.
Γενικότερα, για την επίτευξη εύρυθμης κυκλοφορίας, ο ΟΣΕ, ανεξάρτητα από τα όσα συνέβησαν με τη κακοκαιρία, έχει θέσει σε λειτουργία έργα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης σε πέντε κέντρα για ένα δίκτυο 800 χλμ. που, παρά τις όποιες καταστροφές, λειτουργούν (Κόρινθος, ΣΚΑ, Λιανοκλάδι, Λάρισα και Θεσσαλονίκη).
Τα κέντρα αυτά οργανώθηκαν κατά το γαλλικό πρότυπο, όπου υπάρχει ένα βασικό κέντρο ελέγχου που επιβλέπει τα υπόλοιπα, με στόχο να κάνει διάγνωση και επίλυση των βλαβών, ενώ όσον αφορά την ασφάλεια των συστημάτων και των σηράγγων, ο ΟΣΕ επενδύει ετησίως 5 εκατ. ευρώ.
Αναμένεται το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο για να εγκατασταθούν 200 νέες κάμερες, με αποτέλεσμα ο ΟΣΕ να διαθέτει συνολικά 450 κάμερες σε σημεία του δικτύου.
Σταϊκούρας: Πάνω από 150 εκατ. ευρώ στον σιδηρόδρομο
Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στο ΟΤ Forum, είχε αναφερθεί επίσης στις μεγάλες ζημιές του σιδηροδρομικού δικτύου «το οποίο μετά τα ακραία φαινόμενα παρουσίασε μετατοπισμένες γραμμές, κατεστραμμένους σταθμούς, πεσμένες γέφυρες, κατεστραμμένα συστήματα τηλεδιοίκησης που παραδόθηκαν πρόσφατα».
Ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι πάνω από 150 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης θα διατεθούν για το σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ εκτίμησε ότι θα χρειαστούν μήνες για να επαναλειτουργήσει ο σιδηρόδρομος.
Η Ιωάννα Τσιαπαρίκου, πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), μιλώντας στο ίδιο συνέδριο για τον σιδηρόδρομο αναφέρθηκε επίσης σε εξαιρετική και έκτακτη συνθύκη λόγω των ακραίων καταστροφών και τόνισε ότι δεν πρέπει να χαθεί πολύτιμος χρόνος.
ΡΑΣ: Δεν πρέπει να χαθεί πολύτιμος χρόνος
Η ΡΑΣ, σύμφωνα με την ίδια, όπως και οι υπόλοιποι σχετιζόμενοι φορείς του σιδηροδρόμου, έχουν να αντιμετωπίσουν μία εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση, όπου μέρος ολοκληρωμένων υποσυστημάτων και έργων για την ενίσχυση και αναβάθμιση του σιδηροδρόμου καταστράφηκαν, λόγω της κακοκαιρίας.
«Βιώνουμε μια εξαιρετική και έκτακτη συνθήκη, λόγω των ακραίων καταστροφών που υπέστη ο σιδηρόδρομος και άρα δεν πρέπει να χαθεί πολύτιμος χρόνος.
Η χρονιά που διανύουμε είναι η πιο τραγική για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Απαιτείται ολικός ανασχεδιασμός και ανασύνταξη δυνάμεων για να συνδράμουμε για την επανεκκίνηση του ελληνικού σιδηροδρόμου», ανέφερε.
Υπενθύμισε ακόμα ότι η Ομάδα Εργασίας, που συγκροτήθηκε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, «έχει πολλή δουλειά μπροστά της να κάνει, προκειμένου να καταπολεμηθούν παθογένειες του συστήματος και εγγενείς ελλείψεις».
Σε κάθε περίπτωση, σημείωσε, «στόχος είναι η ανάταξη και επανεκκίνηση του ελληνικού σιδηροδρόμου».
Η πρόεδρος της ΡΑΣ υποστήριξε, ακόμη, ότι «απαιτείται να καλυφθούν οι κενές θέσεις εργασίας στον διαχειριστή υποδομής με μόνιμες. Παράλληλα, να εξεταστούν και να αυστηροποιηθούν τα πρωτόκολλα εκπαίδευσης, ενώ απαιτείται οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να προβούν σε επαρκείς και μακροπρόθεσμες επενδύσεις».