Αλλαγές στην Τράπεζα Θεµάτων , οι οποίες θα περιλαµβάνουν προσθαφαιρέσεις κεφαλαίων, επαναξιολόγηση του βαθµού δυσκολίας, νέο τρόπο που θα δίνονται τα θέµατα στα σχολεία, αλλά και κίνητρα στους εκπαιδευτικούς για να εργαστούν στο συγκεκριµένο project, προωθεί το υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία µε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

Παράλληλα, επανασχεδιάζεται το πληροφοριακό σύστηµα της Τράπεζας Θεµάτων, ώστε να είναι εύκολο και προσβάσιµο, ενώ θωρακίζεται περισσότερο η ασφάλειά του.

Οι αλλαγές στην Τράπεζα Θεμάτων

Οι βασικές βελτιωτικές αλλαγές στον θεσµό που εξετάζονται είναι:

1. Μείωση µέρους της διδακτέας ύλης ή αύξηση των ωρών διδασκαλίας κάποιου µαθήµατος ως µέτρο για την εκτόνωση της πίεσης των εκπαιδευτικών σχετικά µε την κάλυψη της ύλης, η οποία φαίνεται να έχει άµεσο αντίκτυπο στην ποιότητα της διδασκαλίας τους και στα µαθησιακά επιτεύγµατα των µαθητών.

2. Επέκταση της Τράπεζας Θεµάτων, καθώς οι καθηγητές θα έχουν τη δυνατότητα να αντλούν όλα τα θέµατα µέσα από αυτήν, στην τελική εξέταση, ή θα τους δοθεί περισσότερος χρόνος για τη σύνταξη των δικών τους θεµάτων.

3. ∆ιατηρείται η δυνατότητα επιλογής του ενός από τα τρία κληρωµένα θέµατα, αλλά ενισχύεται η αντικειµενικότερη στάθµιση του βαθµού δυσκολίας των θεµάτων, ώστε να µην είναι κάποια από αυτά δυσανάλογα δύσκολα ή εύκολα για το σύνηθες επίπεδο των µαθητών.

4. Θα δοθούν κίνητρα στους εκπαιδευτικούς, ώστε να αυξηθεί ο βαθµός συµµετοχής τους στη διαδικασία θεµατοδότησης και αξιολόγησης θεµάτων.

Διαβάστε ακόμα: Υπουργείο Παιδείας: Αλλαγές στην επαγγελματική εκπαίδευση - Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου

Η έρευνα

Τη δική τους βαθµολογία στην Τράπεζα Θεµάτων ∆ιαβαθµισµένης ∆υσκολίας (ΤΘ∆∆), από την οποία επιλέγονται θέµατα για τις εξετάσεις όλων των τάξεων του Λυκείου, έδωσαν οι εκπαιδευτικοί, όπως αποτυπώνεται σε έκθεση εξωτερικής αξιολόγησης από καθηγητές του Πανεπιστηµίου Αιγαίου.

Η έρευνα πραγµατοποιήθηκε σε δείγµα 1.219 εκπαιδευτικών από όλη την Ελλάδα. Εκπαιδευτικοί που διατηρούν κατά κύριο λόγο θετική στάση για την ΤΘ∆∆ τονίζουν: «Είναι ένας θεσµός, ο οποίος κατά την άποψή µου είναι καλός», «Γενικότερη εκτίµησή µου είναι ότι είναι θετική», «Η γενικότερη αποτίµηση είναι θετική, αλλά µε αστερίσκους», «Ναι, είναι ένα ζήτηµα και ένας θεσµός που θα µπορούσε να έχει καλή και σωστή χρήση για τον χώρο του σχολείου υπό προϋποθέσεις».

Εκπαιδευτικοί που φαίνεται να διατηρούν αρνητική στάση για την ΤΘ∆∆ υποστηρίζουν µεταξύ άλλων: «Θεωρώ ότι δεν µπορεί να λειτουργήσει υπό το καθεστώς που είναι τώρα... ∆ηλαδή, ουσιαστικά, είναι διπλή δουλειά για τους εκπαιδευτικούς», «Πιστεύω ότι δυσκολεύει τους µαθητές. Θα προτιµούσα να τους βάζω εγώ τα θέµατα και όχι να υπάρχει Τράπεζα», «Γενικά δεν έχω πάρα πολύ καλή εικόνα. Θεωρώ ότι δεν ήταν επιτυχηµένη. ∆υσκολεύτηκαν αρκετά τα παιδιά. ∆εν θα ήθελα να συνεχίσει µε αυτό το καθεστώς που βρίσκεται. Ισως να ήτανε σαν επιλογή το να το χρησιµοποιήσουµε αυτό, όχι να υπάρχει υποχρεωτικός χαρακτήρας», «Ο καθηγητής δεν έχει πλέον τη δυνατότητα µαθητοκεντρικού πλαισίου, αλλά δασκαλοκεντρικού, αφού δεν έγινε το µάθηµα µε βάση τις ιδιαιτερότητες των µαθητών του συγκεκριµένου τµήµατος, αλλά µε βάση την ύλη που έχει καθοριστεί εξαρχής από το υπουργείο».

Από την ανάλυση των απαντήσεων των δύο οµάδων προκύπτουν, σύµφωνα µε την έκθεση, αφενός ορισµένα διακριτά οφέλη, τα οποία αφορούν τον παιδαγωγικό και τον αξιολογικό ρόλο της Τράπεζας, καθώς και τεχνικά οφέλη, και αφετέρου, ορισµένα διακριτά προβλήµατα. Αυτά αφορούν την ποιότητα των αναρτηµένων θεµάτων, την ψυχολογική επιβάρυνση/δηµιουργία αντιπαραγωγικού άγχους σε µαθητές και εκπαιδευτικούς, την άσκηση πίεσης για την εµπρόθεσµη ολοκλήρωση της ύλης και την τεχνική επιβάρυνση της διαδικασίας των εξετάσεων.

Τα οφέλη

Ως προς τον παιδαγωγικό ρόλο της ΤΘ∆∆, εκπαιδευτικοί που πήραν µέρος στην έρευνα δέχονται τα οφέλη, τα οποία κυρίως πηγάζουν από τη λειτουργία της ως ενός εύχρηστου αποθετηρίου θεµάτων: «Η Τράπεζα Θεµάτων είναι ένα χρήσιµο εργαλείο για τον εκπαιδευτικό, γιατί µπορεί εύκολα και γρήγορα να αντλήσει θέµατα αναγκαία για τη διδασκαλία του», «Εχω µια θετική άποψη, κυρίως ως αποθετήριο θεµάτων που διευκολύνει τη λειτουργία του µαθήµατος».

Μάλιστα, όπως αναφέρεται, η πρόσβαση στα έτοιµα θέµατα διευκολύνει τον εκπαιδευτικό απαλλάσσοντάς τον από την υποχρέωση να τα συντάσσει εκείνος, τον καθοδηγεί ως προς τη δοµή της διδασκαλίας του και διευκολύνει τους µαθητές προσφέροντάς τους µια εύχρηστη ευκαιρία εξάσκησης.

Ως προς τον αξιολογικό της ρόλο, εκπαιδευτικοί τονίζουν ότι η ΤΘ∆∆ οδηγεί σε έναν αντικειµενικό τρόπο αξιολόγησης των µαθητών: «Τα θέµατα είναι κοινά για όλα τα σχολεία της Ελλάδος, µε αποτέλεσµα να υπάρχει µια αντικειµενική βαθµολόγηση στα παιδιά και στις τρεις τάξεις του Λυκείου» και «Το βλέπω σαν ένα θετικό µέτρο, που µπορεί να κάνει διαβάθµιση στο επίπεδο της αξιολόγησης, δηλαδή να υπάρχει µια αντικειµενική αξιολόγηση των µαθητών».

Αντιθέτως, ως προς τα αρνητικά σηµεία, εκπαιδευτικοί επεσήµαναν τον προβληµατισµό τους για την ποιότητα των θεµάτων, καθώς είτε έχουν εντοπίσει ασάφειες και σφάλµατα είτε τα θεωρούν ανεφάρµοστα για τους µαθητές λόγω βαθµού αναντίστοιχης δυσκολίας µε το επίπεδό τους («Το µεγαλύτερο πρόβληµα στη Χηµεία ήταν τα θέµατα που ήταν εργαστηριακά»). Τέλος, σηµαντική είναι η πίεση του χρόνου που αισθάνονται κάποιοι εκπαιδευτικοί προκειµένου να ολοκληρώσουν την ύλη εντός των χρονικών ορίων.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής