Ο «ΕΟΤ της Εκπαίδευσης» δηµιουργήθηκε προκειµένου τα ελληνικά Πανεπιστήµια να διαφηµιστούν διεθνώς και παράλληλα οι ξένοι φοιτητές που σπουδάζουν στη χώρα να έχουν επισήµως όλες τις πληροφορίες που χρειάζονται.

Οπως εξηγεί στην «Α» της Κυριακής ο πρόεδρος της εταιρείας «Study in Greece», καθηγητής Πληροφορικής Χρήστος Μιχαλακέλης, «η εταιρεία συγκροτήθηκε τον περασµένο Μάρτιο για να προβάλλει διεθνώς τα ελληνικά Πανεπιστήµια. Ξεκίνησε από εθελοντικός οργανισµός και εξελίχθηκε σε εθνικό φορέα, για να φέρνει σε επαφή ελληνικά µε ξένα Ιδρύµατα και να καθοδηγεί φοιτητές.


Οι επαφές της «Study in Greece» µε το Πανεπιστήµιο του Berkley 

Εδρα του είναι το Χαροκόπειο Πανεπιστήµιο, από όπου ξεκίνησε µε αφορµή ξένο φοιτητή από το Αφγανιστάν, που έφτιαξε µία ιστοσελίδα για να εξυπηρετηθούν ο ίδιος και οι άλλοι ξένοι φοιτητές, διότι δεν έβρισκε καµία πληροφορία, από εκπαιδευτική έως χρηστική». Ο φοιτητής, που τελικά ολοκλήρωσε µε υποτροφία τις σπουδές του στο Χαροκόπειο, δηµιούργησε τη σελίδα «Study in Greece», η οποία υποστηρίχθηκε και µετεξελίχθηκε στη συνέχεια από τον κ. Μιχαλακέλη. Η τελευταία επαφή της «SiG», ως εθνικού φορέα πλέον, είναι µε το Πανεπιστήµιο του Berkley για τη δηµιουργία Berkley Fund στη χώρα, κατά το πρότυπο που έχει συγκροτηθεί στη Γαλλία. Επίσης γίνονται επαφές και µε την Ινδία, που ενδιαφέρεται για συνεργασίες και για θερινά τµήµατα. Σύµφωνα µε πληροφορίες, ετοιµάζεται απλοποίηση διαδικασιών βίζας για τους ξένους φοιτητές που επιθυµούν να έρθουν στη χώρα για να σπουδάσουν, ενώ -όπως λέει ο πρόεδρος του «Study in Greece»- χρειάζεται να ενισχυθεί η φοιτητική µέριµνα προκειµένου να υπάρξουν δοµές κατοικίας για τους φοιτητές, αλλά και να δίνονται υποτροφίες σπουδών.

Οπως εξηγεί ο κ. Μιχαλακέλης, «σύµφωνα µε την πρόσφατη νοµοθεσία (4957/22), τα Πανεπιστήµια έχουν τη δυνατότητα να ιδρύουν ξενόγλωσσα προγράµµατα σπουδών, όλων των επιπέδων, για διεθνείς φοιτητές, ανοίγοντας έτσι τις πόρτες τους στο διεθνές ακροατήριο. Τα προγράµµατα αυτά περιλαµβάνουν προπτυχιακές και µεταπτυχιακές σπουδές, κοινά (joint) και διπλά (dual) προγράµµατα, διεθνή διδακτορικά, καθώς και προγράµµατα µικρής διάρκειας, όπως θερινά και χειµερινά σχολεία, semester abroad, πρακτική άσκηση κ.λπ., ενισχύοντας παράλληλα και την κινητικότητα και την ερευνητική συνεργασία της ελληνικής ακαδηµαϊκής κοινότητας µε τη διεθνή. Συγκεκριµένα έχουµε 4 προπτυχιακά τµήµατα, 3 ιατρικές σχολές και µία σχολή κλασικών σπουδών και παράλληλα λειτουργούν περίπου 200 ξενόγλωσσα µεταπτυχιακά προγράµµατα, εκπονούνται διδακτορικές διατριβές, ενώ έχει υπογραφεί πλήθος µνηµονίων συνεργασίας ανάµεσα σε ελληνικά και ξένα Πανεπιστήµια».


Πόσοι σπουδάζουν εκτός της χώρας τους

Σύµφωνα µε την UNESCO, περίπου 6 εκατοµµύρια φοιτητές σπούδαζαν εκτός της χώρας τους το έτος 2022, ενώ ο αριθµός αυτός αναµένεται να αυξηθεί στα 7,2 εκατοµµύρια µέχρι το έτος 2025. Σε οικονοµικά µεγέθη, οι αντίστοιχες δαπάνες, σε διεθνές επίπεδο, αναµένεται να αυξηθούν από 196 δισ. δολάρια -από την εποχή πριν από την πανδηµία COVID-19- σε 433 δισ. δολάρια, µέχρι το έτος 2030. Στόχος, σύµφωνα µε τον καθηγητή, είναι «η διεθνοποίηση και η εξωστρέφεια των ελληνικών Πανεπιστηµίων που αποτελεί µια επένδυση ήπιας ισχύος, η οποία µε βεβαιότητα µπορεί να προσφέρει σηµαντικά εκπαιδευτικά, πολιτιστικά, γεωπολιτικά και οικονοµικά οφέλη». Και τονίζει ότι «στις χώρες που έχουν επενδύσει στη διεθνοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσής τους, έχει παρατηρηθεί σηµαντική συνεισφορά στο ΑΕΠ της χώρας, στην εξέλιξη και την πρόοδο των τοπικών κοινωνιών-µικροοικονοµιών και σε άλλους δείκτες ανάπτυξης. Χαρακτηριστικά παραδείγµατα αποτελούν η Ιταλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Πολωνία και η Κύπρος».

Αναφορικά µε τα οικονοµικά οφέλη, φέρνει ως παράδειγµα ότι ένας διεθνής φοιτητής αναµένεται να ξοδεύει περίπου 15.000 € ετησίως, εκτός των διδάκτρων του, προκειµένου να καλύψει τα κόστη διαµονής, διατροφής, διασκέδασης κ.λπ. Κλάδοι, όπως αυτοί του τουρισµού και της ναυτιλίας, ωφελούνται από την υψηλή διεθνή ζήτηση για σχετικές σπουδές στα ελληνικά Πανεπιστήµια, καθώς η Ελλάδα είναι πολύ γνωστή για τους κλάδους αυτούς. Αλλά και ευρύτερα ωφελείται η ελληνική βιοµηχανία, τόσο από τη δυνατότητα πραγµατοποίησης πρακτικής άσκησης, βιοµηχανικών διδακτορικών και από τα οφέλη ενός διεθνούς πλαισίου έρευνας και ανάπτυξης όσο και από την αύξηση του εξειδικευµένου και διεθνούς στελεχικού δυναµικού. Ως χαρακτηριστικά, επιτυχή παραδείγµατα αναφέρονται οι γειτονικές µας µεσογειακές χώρες, Ιταλία, Πορτογαλία και Ισπανία, στις οποίες το 2022 φοιτούσαν 30.000, 70.000 και 85.000 διεθνείς φοιτητές αντιστοίχως.

Οι χώρες αυτές έχουν επενδύσει εδώ και αρκετά χρόνια στη διεθνοποίηση των σπουδών τους, οι οποίες, πέραν των υπόλοιπων οφελών, συνεισφέρουν σηµαντικά στο ΑΕΠ της χώρας. ∆εν θα πρέπει να παραλειφθεί στο σηµείο αυτό η αναφορά στη γείτονα χώρα Τουρκία, η οποία, επενδύοντας σε µια στρατηγική προβολής σε συνδυασµό µε ένα σύστηµα χορήγησης υποτροφιών, κατάφερε να αυξήσει τον αριθµό των διεθνών φοιτητών της, στο διάστηµα ανάµεσα στα έτη 2012-2022, από 30.000 σε 260.000. Ως πρόκληση ο κ. Μιχαλακέλης αναφέρει πως «ξεκινάµε µε ένα ελπιδοφόρο µήνυµα, ότι η Ελλάδα θεωρείται αυτή τη στιγµή το Eldorado της διεθνοποίησης, σύµφωνα µε τα λεγόµενα των διεθνών οργανισµών, καθώς αποτελεί µια νέα, πολλά υποσχόµενη αγορά, σε σχέση µε τις υπόλοιπες χώρες που θεωρούνται κορεσµένες, οπότε και αναζητούνται νέοι προορισµοί, µε το Brexit και τον κορεσµό των ολλανδικών Πανεπιστηµίων να ενισχύουν τη θέση αυτή».

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής