Αυστηρή προειδοποίηση ότι θα υπάρξει GRexit από τις νέες θεραπείες, αν ισχύσουν τα μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση για το φάρμακο, απευθύνουν οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ).

Ο πρόεδρος του ΣΦΕΕ κ. Ακης Αποστολίδης, παρουσίασε στοιχεία που προκύπτουν από την εφαρμογή των νέων προτεινόμενων μέτρων ένταξης νέων φαρμάκων στη χώρα μας, καθώς ενώ δεν εξοικονομούν πόρους, εξοντώνουν τις ελπίδες των ασθενών και εξορίζουν την καινοτομία.

Σύμφωνα με τα νέα προτεινόμενα μέτρα, η είσοδος των καινοτόμων θεραπειών των βαρέως και χρονίως πασχόντων ασθενών στην Ελλάδα θα καθυστερεί από 2-4 χρόνια ή δεν θα γίνεται καθόλου, καθώς τα εν λόγω μέτρα προϋποθέτουν την ολοκλήρωση της αξιολόγησης των φαρμάκων αυτών σε 6 Ευρωπαϊκές χώρες (Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ιταλία, Πορτογαλία, Σουηδία, Ισπανία). Αυτό σημαίνει σημαντικές καθυστερήσεις νέων καινοτόμων φαρμάκων για ανθρώπους που δεν διαθέτουν την πολυτέλεια του χρόνου, αφού αυτά μπορεί να είναι η μόνη τους ελπίδα. Ταυτόχρονα, η επιπλέον υποχρεωτική προκαταβολική έκπτωση 25%, με την οποία «τιμωρούνται» τα νέα φάρμακα, οδηγεί τη συνολική επιβάρυνση τους άνω του 60% (rebate όγκου 20% + rebate 25% των νέων φαρμάκων + 17% κατά μέσο όρο clawback), καθιστώντας ασύμφορη την εισαγωγή τους και καταστρέφουν τη φαρμακευτική αγορά.

Όπως σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΦΕΕ, σε ένα πεδίο όπου η Ελλάδα ήδη υπολείπεται τραγικά, έχοντας το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα έγκρισης νέων φαρμάκων - περίπου 21 μήνες απαιτούνται στη χώρα μας όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 3,9 μήνες - τα νέα μέτρα δεν στοχεύουν στον εξορθολογισμό, αλλά πλήττουν ευθέως τους Έλληνες ασθενείς και την καινοτομία. Αν ίσχυαν ήδη οι ρυθμίσεις αυτές, στην πρόσφατη θετική λίστα με τις 21 δραστικές ουσίες, 7 από αυτές για σοβαρές και σπάνιες ασθένειες, καμία δεν θα μπορούσε να κυκλοφορήσει στη χώρα.

Αποτυπώνοντας τις σχετικές επιπτώσεις, παρουσιάστηκαν στοιχεία και για την περίπτωση της τριετίας 2014-2016, όπου στην Ελλάδα κυκλοφόρησαν 43 νέα φάρμακα που αφορούν στον καρκίνο καθώς και άλλες σπάνιες παθήσεις, εκ’ των οποίων κανένα δεν πληροί την προϋπόθεση θετικής αξιολόγησης HTA από τις 6 χώρες που αναφέρονται στη προτεινόμενη ρύθμιση του Υπουργείου, συνεπώς κανένα εξ’ αυτών των φαρμάκων δεν θα ήταν σήμερα διαθέσιμο στους Έλληνες ασθενείς που πάσχουν από σοβαρότατες χρόνιες παθήσεις. Την ίδια στιγμή, στις χώρες της ανατολικής Ευρώπης, είναι διαθέσιμο κατά μέσο όρο μόνο το 1/3 των φαρμάκων αυτών. Συνεπώς, η πρόσβαση των Ελλήνων ασθενών σε καινοτόμα φάρμακα θα είναι σε πολύ χειρότερη κατάσταση από αυτή στην ανατολική Ευρώπη, μετατρέποντάς τους σε Ευρωπαίους πολίτες β’ κατηγορίας, πολίτες μειωμένων δικαιωμάτων και προσδοκιών.

Σε πίστωση των ανωτέρω, πρόσφατη γνωμάτευση του Καθηγητή στο London School of Economics (LSE) κυρίου Πάνου Καναβού, υπογραμμίζει ότι είναι αδύνατη η εφαρμογή μίας τέτοιας ρύθμισης, καθώς οι χώρες που προτείνονται έχουν πολύ διαφορετικές διαδικασίες με σημαντικές ανομοιότητες στον τρόπο που εφαρμόζουν τον μηχανισμό HTA και επιπλέον δεν αξιολογούνται όλα τα φάρμακα σε αυτές τις χώρες.

Στην τοποθέτηση του ο κύριος Αποστολίδης αναφέρθηκε επίσης στον «ακρωτηριασμό» της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης, που βρίσκεται στο 50% του Ευρωπαϊκού μέσου όρου, έχοντας ήδη υποστεί «κούρεμα» άνω του 60% από το 2009 και η οποία οδηγεί πλέον στη φαρμακευτική φτωχοποίηση των Ελλήνων ασθενών. Τη στιγμή μάλιστα που, βάσει και των στοιχείων που παρουσιάστηκαν, η Ελλάδα έχει από τις τρεις χαμηλότερες τιμές στην Ευρώπη στα πρωτότυπα φάρμακα, επηρεάζοντας την τιμολογιακή πολιτική πολλών μεγάλων χωρών.