Υπογράφτηκε χθες στη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) του υπουργείου Εθνικής Αμύνης από τον επικεφαλής αυτής αντιναύαρχο ε.α.Κυριάκο Κυριακίδη ΠΝ, η Διακρατική Συμφωνία GR-B-IBX με τις ΗΠΑ για την προμήθεια των 70 μεταχειρισμένων ελικοπτέρων «επιθετικής αναγνωρίσεως» τύπου OH-58D “Kiowa Warrior” από τα αποθέματα της Αεροπορίας του Αμερικανικού Στρατού, συνολικού κόστους 47 εκατ.δολαρίων που αφορά εξομοιωτές πτήσεως πιλότων και τεχνικών, πλήρες πακέτο εκπαιδεύσεως, προβλεπόμενα ανταλλακτικά κλπ, αλλά όχι και τα 70 ελικόπτερα που δίδονται δωρεάν.

Με τον τρόπο αυτό δρομολογείται πλέον η τελική φάση του προαναφερθέντος «μίνι-εξοπλιστικού» προγράμματος, με το οποίο αναμένεται να αναβαθμιστεί κατακόρυφα η επιχειρησιακή ισχύς και η βέλτιστη τακτική αξιοποίηση του στόλου των «επιθετικών» της ελικοπτέρων σε μία εξαιρετικά δύσκολη και κρίσιμη περίοδο μέγιστης οικονομικής στενότητος.

Αυτό γιατί από τα 20 αρχικώς αποκτηθέντα το 1995 επιθετικά ελικόπτερα AH-64+ Apache είναι πλέον σε επιχειρησιακή χρήση τα 18, με την γραμμή παραγωγής της κατασκευάστριας εταιρείας για τον τύπο να έχει ολοκληρωθεί, ενώ και το πρόγραμμα αναβαθμίσεώς τους σε επίπεδο “-DHA”, που είχε μελετηθεί από την Αεροπορία Στρατού, ακυρώθηκε ελέω Μνημονίου και για λόγους οικονομίας. Η δεύτερη αγορά, που πραγματοποιήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 2000 για την απόκτηση 12 σύγχρονων AH-64DHA Longbow Apache, εξαιτίας διαφόρων μειζόνων αεροπορικών συμβάντων έχει αφήσει την Αεροπορία Στρατού με μόλις 8 επιθετικά ελικόπτερα της προαναφερθείσας εκδόσεως.

Επομένως τα ελικόπτερα «επιθετικής αναγνωρίσεως» Kiowa Warrior, που δεν προσμετρούνται στους όρους της συνθήκης CFE, όπως τα καθαρά επιθετικά ελικόπτερα Apache, αποτελούν επιχειρησιακή απαίτηση του ΓΕΣ, για επιχειρησιακούς και εκπαιδευτικούς λόγους.

«Δίνεται αυτή τη στιγμή η δυνατότητα στα στελέχη μας να εκπαιδευτούν σε μια πλατφόρμα η οποία είναι κατά πολύ νεότερη από αυτή που έχουν στην μέχρι τώρα εκπαίδευση. Είναι νεότερη σε δυο πλαίσια: Στο πλαίσιο το χειριστικό. Διότι όλα τα ραδιοβοηθήματα ναυτιλίας που έχει, είναι πολύ πιο σύγχρονα από του Χιούι. Και δεύτερον ως πλατφόρμα των οπλικών συστημάτων, οπότε μιλάμε για τακτική, είναι αυτά που έχει το Απάτσι. Αυτό είναι ένα τεράστιο πλεονέκτημα διότι δείχνουμε στα στελέχη μας» επισήμανε προσφάτως – στα τέλη Δεκεμβρίου 2017 – ο αρχηγός ΓΕΣ αντιστράτηγος Αλκιβιάδης Στεφανής, μιλώντας με τους στρατιωτικούς συντάκτες.

Και συνέχισε επί του ιδίου θέματος: «Το δεύτερο πλεονέκτημα είναι το καθαρώς επιχειρησιακό, καθώς με τα ελικόπτερα αυτά αλλάζει όλη τη μορφή του αγώνα στον Έβρο και στα νησιά. Ιδιαίτερα σε επίπεδο σχηματισμού αποκτούμε ένα άμεσο όπλο. Να φανταστούμε ότι το Καστελόριζο είναι 72 ναυτικά μίλια από τη Ρόδο, αυτά με τα 93 χλμ τα οποία πάνε μας δίνουν τη δυνατότητα σε 43 λεπτά να είμαστε εκεί. Να επιχειρήσουμε και να γυρίσουμε. Ενώ πρώτα δεν γινόταν αυτό.

Έπρεπε να στείλουμε Chinook. Παράλληλα μας δίνει μια επιπλέον δυνατότητα στο Search Operation. ….Πολλές λοιπόν οι δυνατότητες που αναπτύσσονται και παρέχονται. Στο πλαίσιο της δομής δυνάμεων και λαμβάνοντας υπόψη ότι θα πρέπει να μειωθούμε για να αυξήσουμε τη στελέχωσή μας στις μονάδες που θα μείνουν, παίρνουμε κάποια αντίμετρα, ως πολλαπλασιαστής ισχύος για να ισορροπήσουμε την σε εισαγωγικά μείωση».

Συμφώνως με τη σχετική μελέτη-πρόταση στην Ελλάδα θα έλθουν 70 ελικόπτερα Kiowa Warrior. Από αυτά τα 36 μας παρέχονται πλήρη και από πλευράς οπλισμού και από πλευράς αεροβοηθημάτων/ασυρμάτων κλπ.. Με όλους τους ασυρμάτους όλα τα βοηθήματα αεροναυτιλίας και όλα τους τα όπλα. Πολυβόλο των 0.50, ρουκέτες των 7 χιλιοστών καθώς και αντιαρματικά/αντιαποβατικά βλήματα αέρος-εδάφους/επιφανείας τύπου Hellfire. Αυτά για τα 36. Τα υπόλοιπα 24 μας παρέχονται με τις ίδιες δυνατότητες των 36, αλλά με έναν ασύρματο αντί για τρεις που έχει κάθε το κάθε ελικόπτερο. Αυτά τα 24 θα χρησιμοποιηθούν για την εκπαίδευση και πιο συγκεκριμένα θα διατεθούν για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών της νέας διακλαδικής σχολής ελικοπτέρων, στην οποία θα μαθαίνουν να πετούν το ελικόπτερο, όλοι οι νέοι «ελικοπτεράδες» των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, προτού επιστρέψουν στις υπηρεσίες τους και εκπαιδευτούν να πετούν επιχειρησιακώς το ελικόπτερο που χρησιμοποιεί η κάθε υπηρεσία ή μονάδα. Τέλος, τα 10 υπόλοιπα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως πρόσθετη πηγή ανταλλακτικών.

Η υπάρχουσα οικονομοτεχνική μελέτη δείχνει ότι αν το κάθε ελικόπτερο Kiowa πετάξει 250 ώρες/ετησίως, τα ανταλλακτικά του και η υποστήριξή του επαρκούν για 4 έως 6 χρόνια. Πόσες ώρες πετάει ένα ελικόπτερο αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα; Συμφώνως με κορυφαία πηγή του ΓΕΣ, «Τα Απάτσι αυτή τη στιγμή, πετάνε γύρω στις 32 ώρες το χρόνο, τα Σινούκ γύρω στις 46 ώρες το χρόνο. Άρα λοιπόν βλέπουμε ότι αυτό που δίνουν οι Αμερικάνοι και τεχνικά το εξαντλούνε, εμείς δεν το φτάνουμε ποτέ. Να φτάσουν 100 μέγιστο. Το καλοκαίρι με τις αεροδιακομιδές και τις αεροπυροσβέσεις τα ελικόπτερα Σινουκ δεν κάνανε πάνω από 54 ώρες. Άρα λοιπόν βλέπουμε ότι το πλαίσιο των ανταλλακτικών που έχουμε, μας δίνει ένα χρονικό περιθώριο 8-10 ετών. Η σκέψη του ΓΕΣ για τα Kiowa είναι ότι θα τα κρατήσουμε για μια 10ετία-12ετία περίπου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα 70 Kiowa που θα αποκτηθούν είναι κατασκευής, το πιο παλιό το 1993, το πιο σύγχρονο το 2010, ενώ τα Σινούκ που πετάνε αυτή τη στιγμή είναι κατασκευής του ’85.

Λ.Σ.Μ.