Ερωτήματα προκύπτουν από την παρουσία των πτητικών μέσων αεροπυρόσβεσης κατά τη φονική πυρκαγιά που έπληξε την Αττική, για το αν θα μπορούσε η Πολιτεία να διαθέτει περισσότερα αεροσκάφη και ελικόπτερα, με πιο καλή και αποτελεσματική χρήση τους. Η απάντηση και στις δύο περιπτώσεις είναι θετική, σύμφωνα με αρμόδια χείλη του υπουργείου Εθνικής Αμυνας. Και ασφαλώς δεν προκύπτουν ερωτήματα σχετικά με την απόδοση των πληρωμάτων των πτητικών μέσων και των τεχνικών των μονάδων τους, οι οποίοι επισκεύαζαν σε χρόνο-ρεκόρ όσα αεροσκάφη και ελικόπτερα «έβγαζαν βλάβες», αποδίδοντάς τα αυθημερόν για νέα χρήση, και έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό και το άπαν των δυνατοτήτων τους - και αν συνεχιζόταν η φωτιά, θα συνέχιζαν την προσφορά τους.

Το θέμα είναι γιατί δεν υπήρχαν περισσότερα διαθέσιμα αεροσκάφη Canadair. Ο Πάνος Καμμένος σε μια άνευ προηγουμένου κίνηση απόσεισης των ευθυνών του, «κατήγγειλε» την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία, που έχει αναλάβει την «εργοστασιακού επιπέδου συντήρηση» των αεροσκαφών, καθώς, για λόγους που άπτονται της εσωτερικής λειτουργίας της ΕΑΒ, δεν έβγαιναν γρήγορα διαθέσιμα αεροσκάφη Canadair. Αυτό καταγγέλθηκε επίσημα από τον ίδιο τον κ. Καμμένο, παρουσία του Φώτη Κουβέλη, ο οποίος είναι και ο καθ’ ύλην αρμόδιος για την εγχώρια αμυντική βιομηχανία, αποδεικνύοντας τη Βαβέλ που επικρατεί στην πολιτική ηγεσία του Πενταγώνου. «Τη δουλειά στην ΕΑΒ την έχουμε προπληρώσει, αλλά αναγκαστήκαμε φέτος, η Πολεμική Αεροπορία, να πάρει τους κινητήρες και να τους συντηρήσει η ίδια (στο ΚΕΑ Ελευσίνας) για να τα “φορέσουν” μετά τα πυροσβεστικά έγκαιρα.

Στην ΕΑΒ έκαναν 4-5 μήνες και στην Π.Α. το προσωπικό της, πολιτικό και στρατιωτικό, κάνει την ίδια δουλειά σε λιγότερο από εβδομάδα. Ετσι, έχουμε φέτος όσα αεροσκάφη έχουμε. Αυτό είναι και το κρίσιμο στοιχείο για μας», αναφέρθηκε σχετικά. Το δεύτερο θέμα είναι η αβελτηρία της Πολιτείας στο να προχωρήσει έγκαιρα τους διαγωνισμούς ενοικιάσεως μέσων και βαρέων ιδιωτικών πυροσβεστικών ελικοπτέρων, αλλά και το ότι, για τον προαναφερθέντα λόγο, της ΕΑΒ, που δεν μπορεί να αποδώσει όλα τα υπάρχοντα αεροσκάφη Canadair, ουσιαστικά υποχρεώθηκε η Αεροπορία Στρατού να διαθέσει περισσότερα μεταφορικά ελικόπτερα Chinook -6 φέτος- από τα συνολικά 25 που διαθέτει, καθώς και 14 εκπαιδευμένα πληρώματα. Και το πιο σημαντικό: Τα ελικόπτερα αυτά δεν ενδείκνυται να επιχειρούν πάνω από θαλάσσιο περιβάλλον, καθώς έχουν ευαίσθητα ηλεκτρονικά όργανα, που επηρεάζονται από το θαλασσινό νερό. Το αλάτι «περνά» στις λαμαρίνες και τις διαβρώνει, ενώ και οι κινητήρες θέλουν «λύσιμο», «πλύσιμο» και πιο συχνή συντήρηση. Και όλα αυτά γιατί δεν υλοποιήθηκε ο νορμάλ προγραμματισμός για την ετήσια ενοικίαση των ιδιωτικών ελικοπτέρων.

Ελληνικές πατέντες

Την προηγούμενη εβδομάδα, επίσης, ο κ. Καμμένος αποκάλυψε ελλείψεις στην ασφάλεια των πυροσβεστικών αεροσκαφών, για τα οποία ως πολιτικός προϊστάμενος είναι (συν) υπεύθυνος και δεν μπορεί να «νίπτει τας χείρας του». «Τα περισσότερα από τα παλαιότερα Canadair CL-215 πετούν με ελληνικές πατέντες, γιατί δεν υπάρχουν ανταλλακτικά για τα αεροσκάφη αυτά, αφού έχει κλείσει η γραμμή παραγωγής τους από την κατασκευάστρια εταιρεία και δεν παράγονται πλέον, ενώ και τα αποθέματα που είχε η Π.Α. έχουν εξαντληθεί». Σαφές μεν, τι κάνει η Πολιτεία δε, για την αντιμετώπιση του μείζονος αυτού προβλήματος που σχετίζεται με την ασφάλεια πτήσεων, τη στιγμή, μάλιστα, που το γνωρίζει και το ομολογεί;

Παράλληλα, σύμφωνα με τον ίδιο τον αρχηγό ΓΕΑ, αντιπτέραρχο (Ι) Χρήστο Χριστοδούλου, τα αεροσκάφη CL-215 και CL-415 δεν μπορούν να επιχειρούν μέσα σε κατοικημένες περιοχές γιατί κινδυνεύει να σκοτωθεί κόσμος στο έδαφος και να καταστραφούν περιουσίες, αφού η κάθε βολή νερού, που είναι συνολικού βάρους 5 τόνων, πραγματοποιείται από χαμηλό ύψος και, σε συνδυασμό με την ταχύτητα βυθίσεως του αεροσκάφους για τη ρίψη, αν αυτή τη δεχτεί άνθρωπος, τότε τον σκοτώνει. Γι’ αυτό πάνω από τις κατοικημένες περιοχές δεν φάνηκαν να επιχειρούν Canadair, παρά μόνο τα ελικόπτερα. Σημειώνεται ότι κορυφαία πηγή της ΕΑΒ μάς είπε ότι φέτος πήρε προς επισκευή δύο επιπλέον αεροσκάφη και τους κινητήρες τους, άλλαξε το νομικό καθεστώς της κατασκευάστριας εταιρείας, οι κινητήρες των CL-215 είναι κατασκευής του 1958, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, η Π.Α. κρατά πάντα και για το δικό της ΚΕΑ Ελευσίνας μέρος της δουλειάς και, τέλος, η ΕΑΒ δεν κάνει ποτέ εκπτώσεις σε θέματα ασφάλειας.

Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά 28/7/2018