Έρχονται γενναίες επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ποδηλάτων και σκούτερ - Aναλυτικά τα ποσά
Γενναίες επιδοτήσεις έως και 8.000 ευρώ αναμένεται να θεσπίσει μέχρι τα τέλη Ιουνίου το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) για την προώθηση της χρήσης ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Ειδικότερα, σύμφωνα δημοσιεύματα, το υπουργείο σχεδιάζει επιδότηση 5.000 ευρώ για την απόκτηση ηλεκτροκίνητου Ι.Χ., και 5.000 έως 8.000 ευρώ για αγορά ηλεκτρικού ταξί με παράλληλη απόσυρση του παλιού. Οικονομικά κίνητρα θα δοθούν και για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου ή σκούτερ.
Ήδη το υπουργείο Μεταφορών προωθεί την ανανέωση του γερασμένου στόλου των δημόσιας χρήσης επιβατηγών οχημάτων και φορτηγών (έως 3,5 τόνους), δίνοντας φορολογικά κίνητρα και επιδότηση αντικατάστασης για την αγορά νέων αμιγώς ηλεκτροκίνητων ή plug-in υβριδικών με χαμηλές εκπομπές ρύπων.
Στον σχεδιασμό περιλαμβάνονται και διατάξεις για την αντικατάσταση του παλαιού στόλου των ταξί και των μικρών φορτηγών που κινούνται εντός του αστικού ιστού, σταδιακά από τα δέκα μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας, δηλαδή την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα, τον Βόλο, το Ηράκλειο, τη Λάρισα, τα Ιωάννινα.
Από τις αρχές του 2021 αναμένεται να τεθεί σε ισχύ η επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σκούτερ και ποδηλάτων.
Το πρόγραμμα επιδότησης αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων ανακοινώθηκε προ εβδομάδος από το υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατηζάκη. Ο υπουργός υποστήριξε τότε ότι η επιδότηση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν θα είναι κλιμακωτή, δηλαδή δεν θα υπολογίζεται βάσει της αξίας του οχήματος, αλλά οριζόντια.
Από τις εξαγγελίες του κ. Χατζηδάκη κατέστη, επίσης, σαφές ότι η επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου ή σκούτερ θα είναι ακόμα πιο ελκυστική για τον αγοραστεί. Να σημειωθεί ότι το νομοσχέδιο για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης θα τεθεί σε διαβούλευση τον Ιούνιο και η χρηματοδότηση θα προέλθει από το Ταμείο των Ρύπων.
Τα ποσά για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ποδηλάτων, σκούτερ
Ενα από τα βασικά σενάρια για την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σύμφωνα με το «Εθνος της Κυριακής» είναι η ενίσχυση με ποσό της τάξης των 4.500 ευρώ για όχημα αξίας έως 40.000 ευρώ. Για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου επαγγελματικής χρήσης (ταξί) η επιδότηση αναμένεται να κυμανθεί ανάμεσα στα 3.500 και 5.000 ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρικά ποδήλατα, όπως αναφέρει το η επιδότηση αναμένεται να κυμαίνεται μεταξύ 500 και 1.000 ευρώ, ενώ ακόμη μεγαλύτερο αναμένεται να είναι το ποσό για την αγορά ηλεκτρικού σκούτερ.
Πώς θα γίνει η επιδότηση
Σύμφωνα με όσα είπε και ο Κωστής Χατζηδάκης στην τηλεδιάσκεψη, «η επιδότηση για τα ΙΧ δεν θα είναι κλιμακωτή, δεν θα συναρτάται δηλαδή με την αξία του αυτοκινήτου. Θα είναι συγκεκριμένη και θα ισχύει για όλους τους τύπους αυτοκινήτων».
Παράλληλα και όπως αναφέρουν πληροφορίες, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αναζητά και φορολογικά κίνητρα, όπως συμβαίνει και σε άλλα κράτη της ΕΕ. Αν και στη χώρα μας έχει ήδη θεσπιστεί η απαλλαγή της υποχρέωσης καταβολής τελών κυκλοφορίας, ταξινόμησης και φόρου πολυτελείας.
Μεταξύ άλλων εξετάζονται τα εξής:
απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης για αντικατάσταση οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας
μειωμένος φόρος κατανάλωσης (στο 13%)
εξαίρεση υπαγωγής του ΦΠΑ ή καθορισμός μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ
μηδενικά τέλη κυκλοφορίας για 4 χρόνια
μειωμένα τέλη σε διόδια (θα προηγηθούν διαπραγματεύσεις με τις εταιρείες παραχωρήσεων)
Πέραν όμως αυτών, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανακοίνωσε και κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων ποδηλάτων και σκούτερ: «Συγκριτικά με την επιδότηση από το κράτος για την αγορά ηλεκτρικού ΙΧ, η ενίσχυση για την αγορά σκούτερ ή ποδηλάτου θα είναι μεγαλύτερη ποσοστιαία και πιο ωφέλιμη για τον αγοραστή. Θέλουμε οι νέοι να είναι πρωταγωνιστές στο πέρασμα στη νέα εποχή. Τα ηλεκτρικά ΙΧ, σκούτερ και ποδήλατα δεν είναι πολυτέλεια αλλά στοιχείο της νέας εποχής» περιέγραψε χαρακτηριστικά.
Εξάλλου, μαζί με το πρόγραμμα κινήτρων, το οποίο όπως σημειώνουν πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας δεν αποσκοπεί στη δημιουργία ενός ακόμα πακέτου για την απόσυρση και αντικατάσταση οχημάτων αλλά στη μεγαλύτερη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης, η κυβέρνηση θα παρουσιάσει και σχετικό νομοσχέδιο.
Αυτό θα αφορά ως έναν μεγάλο βαθμό τις υποδομές φόρτισης. Και συγκεκριμένα τους σταθμούς που θα δίνουν ρεύμα στα ΙΧ και θα βρίσκονται σε δημόσιους χώρους.
Τέλος, υπενθυμίζεται ότι με βάση το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και την Κλιματική Αλλαγή έχει τεθεί ως στόχος το 2020 τα ηλεκτροκίνητα οχήματα να είναι από 1.150 έως 1.260 και το 2021 να κυμαίνονται από 3.450 έως 3.795, με βάση το σενάριο που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης. Θα αντιστοιχούν στο 0,9%-1% της αγοράς των ΙΧ για φέτος και στο 2,5%-3% το 2021. Σήμερα κυκλοφορούν μόλις 315 ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Κατά το ίδιο δημοσίευμα, πέρα από την επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ποδηλάτων και σκούτερ, αναμένεται να εξαγγελθούν και φορολογικά και άλλα κίνητρα. Μεταξύ άλλων εξετάζονται τα εξής: