ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Αυτά είναι τα ευρωπαϊκά «πρέπει» στην αξιοποίηση των 32 δισ. του Ταμείου Ανάκαμψης
Μπορεί οι δηλώσεις του Β. Ντομπρόβσκις περί «εκταμίευσης κατόπιν εποπτείας» να προβλημάτισαν κάποιους στην Αθήνα, ωστόσο για όσους γνωρίζουν τα «ψιλά γράμματα» του Συμφώνου Σταθερότητας και τις πυρετώδεις διαβουλεύσεις για το Ταμείο Ανάκαμψης δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία.
Αυτό που αποκαλύπτουν, όμως, ευρωπαϊκές πηγές στα «Π» είναι ότι η συνεργασία της Ελλάδας με τις αρμόδιες ενωσιακές δομές της Κομισιόν θα είναι σε δύο παράλληλα πλαίσια.
Ο γενικός κανόνας, ο οποίος θα ισχύσει και για την Ελλάδα, είναι ότι τα επενδυτικά σχέδια που θα υποβάλλουν οι χώρες από τον Οκτώβριο και μετά θα εντάσσονται στη διαδικασία του ευρωπαϊκού εξαμήνου, δηλαδή θα περνάνε από «κρησάρα» και θα αξιολογούνται επί τη βάσει του αν εξυπηρετούν τον μακροοικονομικό σχεδιασμό της κάθε χώρας.
«Τα σχέδια θα βαθμολογούνται από μια νέα Γενική Διεύθυνση Μεταρρυθμίσεων, θα εγκρίνονται και θα ακολουθεί η εκταμίευση», επισημαίνει κοινοτική πηγή, ενώ άλλη πηγή από το ευρωπαϊκό στρατόπεδο επιβεβαιώνει ότι η διαδικασία θα προσομοιάζει σε αυτήν του ΕΣΠΑ.
Κυβερνητικές πηγές, αλλά και πηγές από τις Βρυξέλλες σημειώνουν ότι από τη στιγμή που η ελληνική κυβέρνηση έχει δρομολογήσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων, με στόχο την προσαρμογή του παραγωγικού μοντέλου στα νέα δεδομένα, δεν έχει κανέναν λόγο να προβληματίζεται. «Πρόκειται για την ισχύουσα διαδικασία του ευρωπαϊκού εξαμήνου. Όλα τα υπόλοιπα, περί Μνημονίων, δεν έχουν κα-μία βάση», συμπληρώνουν οι ίδιες ευρωπαϊκές πηγές, ωστόσο οι κρίσιμες διαβουλεύσεις της Κομισιόν με τους Βόρειους για το Ταμείο Ανάκαμψης μπορεί να κρύβουν τα συνήθη προβλήματα.
Για να περάσει το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από τις «συμπληγάδες» της Συνόδου Κορυφής, οι τεχνοκράτες των Βρυξελλών προβλέπεται ότι θα είναι «ενδοτικοί» στους Βόρειους παραχωρώντας τους τα «κλειδιά» της εγκριτικής διαδικασίας και της παρακολούθησης των επενδυτικών σχεδίων. Συμπέρασμα; Στο πρώτο στάδιο θα ελέγχονται εξαντλητικά οι κατευθύνσεις των επιχορηγήσεων που θα εκταμιεύονται και στη συνέχεια, πάντα με τη διαδικασία του ευρωπαϊκού εξαμήνου, θα υπάρχει στενός έλεγχος για το αν τα κονδύλια αυτά αξιοποιήθηκαν στα πεδία για τα οποία δόθηκε η έγκριση.
Η δεύτερη, παράλληλη διαδικασία, που ισχύει ούτως ή άλλως για την Ελλάδα, είναι αυτή της ενισχυμένης εποπτείας, η οποία ενεργοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2018.
Πότε «κλείνει» τυπικά αυτή η διαδικασία; Πηγές παραπέμπουν στο Αρθρο 14 του Κανονισμού 427/2013: «Τα κράτη-μέλη παραμένουν υπό εποπτεία μετά το πρόγραμμα, εφόσον δεν έχει εξοφληθεί τουλάχιστον το 75% της χρηματοδοτικής συνδρομής που έχει ληφθεί από ένα ή περισσότερα άλλα κράτη-μέλη, τον ΕΜΧΣ, τον ΕΜΣ ή το ΕΤΧΣ»!
Πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί αυτή η διαδικασία της ενισχυμένης εποπτείας, για να ασκηθεί πίεση στην Αθήνα; Ελέγχοντας αν τα επενδυτικά και μεταρρυθμιστικά σχέδια που θα υποβάλει η Ελλάδα για τα 32 δισ. ευρώ «κουμπώνουν» με τις μεταμνημονιακές μεταρρυθμιστικές δεσμεύσεις, που είχε αναλάβει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Από μια πρώτη ματιά στις δεσμεύσεις του 2018 φαίνεται ότι υπάρχουν τουλάχιστον τρία πεδία στα οποία οι «σκληροί» του Eurogroup θα επιμένουν, θέτοντας παραμέτρους που ούτως ή άλλως ισχύουν για την Ελλάδα:
ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟ: Η Ελλάδα υποχρεούται σε πλεονάσματα 3,5% έως το 2023 και παρά την ενεργοποίηση της ρήτρας διαφυγής, που ισχύει λόγω COVID-19, ο στόχος αυτός δια-τηρείται μέχρι νεωτέρας. Συμπέρασμα; Τα σχέδια για φοροελαφρύνσεις αναπτυξιακού χαρακτήρα, όσο εμπεριστατωμένα κι αν είναι, θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις της χώρας.
ΣΤΟ ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΟ: Το στοίχημα του νέου Πτωχευτικού θα πρέπει να ικανοποιεί τους στόχους για ταχεία μείωση των «κόκκινων» δανείων, έτσι ώστε οι τράπεζες να μπορέσουν να παίξουν τον ρόλο τους στη χρηματοδότηση της οικονομίας.
ΣΤΟ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟ: Η κυβέρνηση έχει προαναγγείλει, μεταξύ άλλων, ανατροπές στο σύστημα των επικουρικών συντάξεων, όμως στην καρδιά του Κανονισμού για το Σύμφωνο Σταθερότητας εφιστάται η προσοχή σε μεταρρυθμίσεις των συνταξιοδοτικών συστημάτων που εισάγουν σύστημα πολλαπλών πυλώνων, το οποίο περιλαμβάνει έναν υποχρεωτικό πυλώνα με πλήρη χρηματοδότηση, ζητώντας ασφαλιστικές δικλίδες.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 06 Ιουνίου
Αυτό που αποκαλύπτουν, όμως, ευρωπαϊκές πηγές στα «Π» είναι ότι η συνεργασία της Ελλάδας με τις αρμόδιες ενωσιακές δομές της Κομισιόν θα είναι σε δύο παράλληλα πλαίσια.
Ο γενικός κανόνας, ο οποίος θα ισχύσει και για την Ελλάδα, είναι ότι τα επενδυτικά σχέδια που θα υποβάλλουν οι χώρες από τον Οκτώβριο και μετά θα εντάσσονται στη διαδικασία του ευρωπαϊκού εξαμήνου, δηλαδή θα περνάνε από «κρησάρα» και θα αξιολογούνται επί τη βάσει του αν εξυπηρετούν τον μακροοικονομικό σχεδιασμό της κάθε χώρας.
«Τα σχέδια θα βαθμολογούνται από μια νέα Γενική Διεύθυνση Μεταρρυθμίσεων, θα εγκρίνονται και θα ακολουθεί η εκταμίευση», επισημαίνει κοινοτική πηγή, ενώ άλλη πηγή από το ευρωπαϊκό στρατόπεδο επιβεβαιώνει ότι η διαδικασία θα προσομοιάζει σε αυτήν του ΕΣΠΑ.
Κυβερνητικές πηγές, αλλά και πηγές από τις Βρυξέλλες σημειώνουν ότι από τη στιγμή που η ελληνική κυβέρνηση έχει δρομολογήσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων, με στόχο την προσαρμογή του παραγωγικού μοντέλου στα νέα δεδομένα, δεν έχει κανέναν λόγο να προβληματίζεται. «Πρόκειται για την ισχύουσα διαδικασία του ευρωπαϊκού εξαμήνου. Όλα τα υπόλοιπα, περί Μνημονίων, δεν έχουν κα-μία βάση», συμπληρώνουν οι ίδιες ευρωπαϊκές πηγές, ωστόσο οι κρίσιμες διαβουλεύσεις της Κομισιόν με τους Βόρειους για το Ταμείο Ανάκαμψης μπορεί να κρύβουν τα συνήθη προβλήματα.
Για να περάσει το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από τις «συμπληγάδες» της Συνόδου Κορυφής, οι τεχνοκράτες των Βρυξελλών προβλέπεται ότι θα είναι «ενδοτικοί» στους Βόρειους παραχωρώντας τους τα «κλειδιά» της εγκριτικής διαδικασίας και της παρακολούθησης των επενδυτικών σχεδίων. Συμπέρασμα; Στο πρώτο στάδιο θα ελέγχονται εξαντλητικά οι κατευθύνσεις των επιχορηγήσεων που θα εκταμιεύονται και στη συνέχεια, πάντα με τη διαδικασία του ευρωπαϊκού εξαμήνου, θα υπάρχει στενός έλεγχος για το αν τα κονδύλια αυτά αξιοποιήθηκαν στα πεδία για τα οποία δόθηκε η έγκριση.
Η δεύτερη, παράλληλη διαδικασία, που ισχύει ούτως ή άλλως για την Ελλάδα, είναι αυτή της ενισχυμένης εποπτείας, η οποία ενεργοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2018.
Πότε «κλείνει» τυπικά αυτή η διαδικασία; Πηγές παραπέμπουν στο Αρθρο 14 του Κανονισμού 427/2013: «Τα κράτη-μέλη παραμένουν υπό εποπτεία μετά το πρόγραμμα, εφόσον δεν έχει εξοφληθεί τουλάχιστον το 75% της χρηματοδοτικής συνδρομής που έχει ληφθεί από ένα ή περισσότερα άλλα κράτη-μέλη, τον ΕΜΧΣ, τον ΕΜΣ ή το ΕΤΧΣ»!
Πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί αυτή η διαδικασία της ενισχυμένης εποπτείας, για να ασκηθεί πίεση στην Αθήνα; Ελέγχοντας αν τα επενδυτικά και μεταρρυθμιστικά σχέδια που θα υποβάλει η Ελλάδα για τα 32 δισ. ευρώ «κουμπώνουν» με τις μεταμνημονιακές μεταρρυθμιστικές δεσμεύσεις, που είχε αναλάβει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Από μια πρώτη ματιά στις δεσμεύσεις του 2018 φαίνεται ότι υπάρχουν τουλάχιστον τρία πεδία στα οποία οι «σκληροί» του Eurogroup θα επιμένουν, θέτοντας παραμέτρους που ούτως ή άλλως ισχύουν για την Ελλάδα:
ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟ: Η Ελλάδα υποχρεούται σε πλεονάσματα 3,5% έως το 2023 και παρά την ενεργοποίηση της ρήτρας διαφυγής, που ισχύει λόγω COVID-19, ο στόχος αυτός δια-τηρείται μέχρι νεωτέρας. Συμπέρασμα; Τα σχέδια για φοροελαφρύνσεις αναπτυξιακού χαρακτήρα, όσο εμπεριστατωμένα κι αν είναι, θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις της χώρας.
ΣΤΟ ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΟ: Το στοίχημα του νέου Πτωχευτικού θα πρέπει να ικανοποιεί τους στόχους για ταχεία μείωση των «κόκκινων» δανείων, έτσι ώστε οι τράπεζες να μπορέσουν να παίξουν τον ρόλο τους στη χρηματοδότηση της οικονομίας.
ΣΤΟ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟ: Η κυβέρνηση έχει προαναγγείλει, μεταξύ άλλων, ανατροπές στο σύστημα των επικουρικών συντάξεων, όμως στην καρδιά του Κανονισμού για το Σύμφωνο Σταθερότητας εφιστάται η προσοχή σε μεταρρυθμίσεις των συνταξιοδοτικών συστημάτων που εισάγουν σύστημα πολλαπλών πυλώνων, το οποίο περιλαμβάνει έναν υποχρεωτικό πυλώνα με πλήρη χρηματοδότηση, ζητώντας ασφαλιστικές δικλίδες.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 06 Ιουνίου