ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Η πανδημία επανέφερε τους Έλληνες επενδυτές στο χρηματιστήριο τέχνης
Σε… τιμές προ κρίσης έφεραν οι bidders την αγορά των Μόραλη και Εγγονόπουλου - Ανοδικά ο τζίρος στον οίκο Bonhams του Λονδίνου
Μνήμες από τα παλιά, και την εποχή πριν από την οικονομική κρίση ξύπνησε η κρίσιμη αναμέτρηση του Greek Sale που ολοκληρώθηκε την Τετάρτη το απόγευμα στο saleroom του οίκου Bonhams στο Λονδίνο.
Οι χθεσινές συναλλαγές όχι μόνο έδειξαν ότι η εμπιστοσύνη των επενδυτών στα ελληνικά έργα τέχνης διατηρείται εν μέσω πανδημίας, αλλά επιβεβαίωσαν πως η art market είναι το ασφαλέστερο επενδυτικό καταφύγιο σε περιόδους αιφνίδιας κρίσης, όπως η τρέχουσα, λόγω της COVID-19.
Το ταμπλό της New Bond Street ξεπέρασε τα 2,3 εκατ. στερλίνες (2,6 εκατ. ευρώ) καταγράφοντας άνοδο από την προηγούμενη αναμέτρηση του Μαϊου, οπότε ο τζίρος είχε κλείσει στα 2 εκατ. ευρώ.
Στην κορυφή σκαρφάλωσε ο πίνακας του Νίκου Εγγονόπουλου και όχι του Γιάννη Μόραλη όπως και αναμενόταν. Το έργο του «Scène homérique avec le héros / Scène homérique: épisode de la guerre de Troie» (λάδι σε καμβά, 125,5x130,5εκ.) προερχόμενο από ιδιωτική συλλογή στην Αθήνα, είχε εκτιμηθεί μεταξύ 150.000-200.000 στερλίνες αλλά η απίστευτη ζήτηση και οι μάχη των bidders εκτόξευσε την τελική του αξία στις 682.750 στερλίνες (763.933 ευρώ)!
Δεύτερο σε υψηλότερη τιμή πώλησης ήταν το έργο του Γιάννη Μόραλη με τίτλο «Erotic» (ακρυλικό πάνω σε καμβά, 147x124εκ.) που επίσης ξεπέρασε τις αρχικές εκτιμήσεις των 180.000-250.000 στερλινών κάνοντας τελική τιμή 525.250 στερλίνες (587.705 ευρώ).
Το συγκεκριμένο έργο μάλιστα είχε εμφανιστεί και πάλι στη δευτερογενή αγορά, μέσω του οίκου Bonhams, το 2008 οπότε είχε πωληθεί προς 180.000 στερλίνες, όσο ήταν δηλαδή η αρχική του εκτίμηση στο επικείμενο Greek Sale (180.000-250.000 στερλίνες / 200.000-280.000 ευρώ.
Αυτό σημαίνει οτι στα 12 χρόνια σημείωνε απόδοση 191,8%. Με άλλα λόγια ο πίνακας τριπλασίασε σχεδόν την αξία που είχε το 2008.
Τα περισσότερα έργα ξεπέρασαν τις αρχικές τιμές εκτίμησης επιτυγχάνοντας υποτριπλασιασμό και αφήνοντας ικανοποιημένους τους πωλητές αλλά και τους αγοραστές που πέτυχαν μια καλή επιλογή για να τοποθετήσουν τα χρήματά τους.
Η ψυχολογία φάνηκε αρκετά τονωμένη σε σύγκριση με τις προηγούμενες συναλλαγές κάτι που ενδεχομένως να οφείλεται και στις ελπίδες που έφεραν στην επικαιρότητα οι πρόσφατες ανακοινώσεις των Pfizer-BioNTech και Moderna σχετικά με την ολοκλήρωση του εμβολίου κατά της COVID-19.
Ενα καλό παράδειγμα αποτελεί το έργο του Λουκά Σαμαρά «Phototransformation» που, όπως μεταδίδαμε, ήταν μία από τις πιο δυνατές επενδυτικές ευκαιρίες τις δημοπρασίας. Από τις 2.000 στερλίνες που είχε αρχικά εκτιμηθεί, η τελική του τιμή εκτοξεύθηκε στις 12.750 στερλίνες!
Είχαμε αναφέρει πως ενδιαφέρον συγκέντρωνε το έργο του Κωνσταντίνου Βολανάκη με τίτλο «Debarking» (λάδι σε καμβά, 54x101εκ.) με υπογραφή στο κάτω αριστερό μέρος.
Οι τιμές του κυμαίνονταν μεταξύ 40.000 και 60.000 στερλινών και τελικά κατάφερε να αγοραστεί έναντι 69.000 στερλινών.
ΛΜ
*ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι τίτλοι των έργων αναγράφονται όπως ακριβώς έχουν καταλογογραφηθεί από το επιτελείο του οίκου Bonhams.
Οι χθεσινές συναλλαγές όχι μόνο έδειξαν ότι η εμπιστοσύνη των επενδυτών στα ελληνικά έργα τέχνης διατηρείται εν μέσω πανδημίας, αλλά επιβεβαίωσαν πως η art market είναι το ασφαλέστερο επενδυτικό καταφύγιο σε περιόδους αιφνίδιας κρίσης, όπως η τρέχουσα, λόγω της COVID-19.
Το ταμπλό της New Bond Street ξεπέρασε τα 2,3 εκατ. στερλίνες (2,6 εκατ. ευρώ) καταγράφοντας άνοδο από την προηγούμενη αναμέτρηση του Μαϊου, οπότε ο τζίρος είχε κλείσει στα 2 εκατ. ευρώ.
Στην κορυφή σκαρφάλωσε ο πίνακας του Νίκου Εγγονόπουλου και όχι του Γιάννη Μόραλη όπως και αναμενόταν. Το έργο του «Scène homérique avec le héros / Scène homérique: épisode de la guerre de Troie» (λάδι σε καμβά, 125,5x130,5εκ.) προερχόμενο από ιδιωτική συλλογή στην Αθήνα, είχε εκτιμηθεί μεταξύ 150.000-200.000 στερλίνες αλλά η απίστευτη ζήτηση και οι μάχη των bidders εκτόξευσε την τελική του αξία στις 682.750 στερλίνες (763.933 ευρώ)!
Δεύτερο σε υψηλότερη τιμή πώλησης ήταν το έργο του Γιάννη Μόραλη με τίτλο «Erotic» (ακρυλικό πάνω σε καμβά, 147x124εκ.) που επίσης ξεπέρασε τις αρχικές εκτιμήσεις των 180.000-250.000 στερλινών κάνοντας τελική τιμή 525.250 στερλίνες (587.705 ευρώ).
Το συγκεκριμένο έργο μάλιστα είχε εμφανιστεί και πάλι στη δευτερογενή αγορά, μέσω του οίκου Bonhams, το 2008 οπότε είχε πωληθεί προς 180.000 στερλίνες, όσο ήταν δηλαδή η αρχική του εκτίμηση στο επικείμενο Greek Sale (180.000-250.000 στερλίνες / 200.000-280.000 ευρώ.
Αυτό σημαίνει οτι στα 12 χρόνια σημείωνε απόδοση 191,8%. Με άλλα λόγια ο πίνακας τριπλασίασε σχεδόν την αξία που είχε το 2008.
Τα περισσότερα έργα ξεπέρασαν τις αρχικές τιμές εκτίμησης επιτυγχάνοντας υποτριπλασιασμό και αφήνοντας ικανοποιημένους τους πωλητές αλλά και τους αγοραστές που πέτυχαν μια καλή επιλογή για να τοποθετήσουν τα χρήματά τους.
Η ψυχολογία φάνηκε αρκετά τονωμένη σε σύγκριση με τις προηγούμενες συναλλαγές κάτι που ενδεχομένως να οφείλεται και στις ελπίδες που έφεραν στην επικαιρότητα οι πρόσφατες ανακοινώσεις των Pfizer-BioNTech και Moderna σχετικά με την ολοκλήρωση του εμβολίου κατά της COVID-19.
Ενα καλό παράδειγμα αποτελεί το έργο του Λουκά Σαμαρά «Phototransformation» που, όπως μεταδίδαμε, ήταν μία από τις πιο δυνατές επενδυτικές ευκαιρίες τις δημοπρασίας. Από τις 2.000 στερλίνες που είχε αρχικά εκτιμηθεί, η τελική του τιμή εκτοξεύθηκε στις 12.750 στερλίνες!
Είχαμε αναφέρει πως ενδιαφέρον συγκέντρωνε το έργο του Κωνσταντίνου Βολανάκη με τίτλο «Debarking» (λάδι σε καμβά, 54x101εκ.) με υπογραφή στο κάτω αριστερό μέρος.
Οι τιμές του κυμαίνονταν μεταξύ 40.000 και 60.000 στερλινών και τελικά κατάφερε να αγοραστεί έναντι 69.000 στερλινών.
ΛΜ
*ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι τίτλοι των έργων αναγράφονται όπως ακριβώς έχουν καταλογογραφηθεί από το επιτελείο του οίκου Bonhams.