Διαλύονται σιγά-σιγά τα νέφη της αμφιβολίας στο οικονομικό επιτελείο και ενισχύεται η πεποίθηση ότι απομακρύνεται ο κίνδυνος για μια δευτερογενή οικονομική κρίση μετά το πρώτο σοκ της πανδημίας . Τα πρώτα στοιχεία από την επανεκκίνηση της αγοράς δείχνουν ότι οι νευραλγικοί κλάδοι άρχισαν να «ζεσταίνονται» πριν καλά-καλά αρθούν οι περιορισμοί, ενώ η ποιοτική ανάλυση από την ολοκλήρωση των 7 κύκλων της επιστρεπτέας μαρτυρά ότι περί τα 7 δισ. ευρώ κατέληξαν σε μικρές επιχειρήσεις, δηλαδή σε αυτές που κατά συνθήκη έχουν τη μεγαλύτερη δυσκολία να απορροφήσουν τέτοιου μεγέθους «σεισμικές δονήσεις».
Τα στοιχεία από τις ηλεκτρονικές αγορές που επεξεργάζεται σε καθημερινή βάση το υπουργείο Οικονομικών δείχνουν ότι σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2019 κάποιες συναλλαγές «πήραν φωτιά»


Ο Απρίλιος ήταν ακόμα ένας μήνας lockdown, έστω πιο χαλαρού, καθώς οι περιορισμοί στις μετακινήσεις αλλά και στις αγορές αγαθών δεν είχαν αρθεί εξολοκλήρου. Παρά ταύτα, κυρίως η ψυχολογία εκτίναξε στα ύψη τις ηλεκτρονικές αγορές, με αποτέλεσμα η κατανάλωση να... ίπταται και το υπουργείο Οικονομικών να βλέπει ήδη το πρώτο 20ήμερο του Μαΐου ροές φόρων -ιδίως ΦΠΑ- που δείχνουν ότι ο μήνας θα κλείσει εντός των στόχων.

52% αυξημένες ήτα ν οι ηλεκτρονικές αγορές στα σούπερ μάρκετ


Τα στοιχεία από τις ηλεκτρονικές αγορές που επεξεργάζεται σε καθημερινή βάση το υπουργείο Οικονομικών δείχνουν ότι σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2019 (η σύγκριση με τον περσινό Απρίλιο του απόλυτου lockdown δεν έχει κανένα νόημα) οι συναλλαγές «πήραν φωτιά» σε κλάδους με αυξημένη προστιθέμενη αξία:
  1. Στα σούπερ μάρκετ οι ηλεκτρονικές αγορές ήταν αυξημένες κατά 52%, διαψεύδοντας όσους προέβλεπαν καθίζηση μετά το περσινό ράλι.
  2. Στα κρεοπωλεία -κυρίως λόγω Πάσχα στο σπίτι- έγινε χαμός, με αύξηση τζίρου 80%.
  3. Στα φαρμακεία ο ηλεκτρονικός τζίρος αυξήθηκε 76%.
  4. Τα ζαχαροπλαστεία «γλυκάθηκαν» με αύξηση 45%.
  5. Τα καταστήματα οικιακών συσκευών είδαν αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων κατά 54%.
  6. Τα καταστήματα παιδικών ρούχων γνώρισαν στιγμές δόξας, με αύξηση του ηλεκτρονικού τζίρου κατά 20%.
  7. Τα οπτικά είδη κατέγραψαν αύξηση ηλεκτρονικών πωλήσεων κατά 20%.
Φυσικά, η εικόνα δεν ήταν παντού η ίδια, ωστόσο η άρση όλων των περιορισμών εκτιμάται ότι θα βελτιώσει άρδην την κατάσταση. Στα εστιατόρια, για παράδειγμα, παρά τη λειτουργία τους με delivery και take away, η πτώση του
80% άνοδος τζίρου στα κρεοπωλεία, κυρίως λόγω Πάσχα στο σπίτι
ηλεκτρονικού τζίρου ήταν της τάξης του 50%, στα καταλύματα άγγιξε για προφανείς λόγους το 100%, στις μεταφορές έφτασε στο 45%, στα εμπορικά κέντρα το 63%, ενώ στα είδη ένδυσης ενηλίκων το 20%. Η πεποίθηση είναι, όμως, ότι κάθε μήνας που περνάει οι δείκτες θα ανεβαίνουν και τα ταμεία των επιχειρήσεων θα «ζεσταίνονται». Είναι ενδεικτικό ότι τον Μάρτιο -δηλαδή πριν καν αρθούν οι πρώτοι περιορισμοί- ο τζίρος στην αγορά αυξήθηκε περί τα 2,7 δισ. ευρώ σε σχέση με τον Φεβρουάριο.

Έρχονται επαναξιολόγηση των δεδομένων και νέα μέτρα στήριξης 

Προφανές είναι, βέβαια, ότι στο υπουργείο Οικονομικών δεν τρέφουν ψευδαισθήσεις ότι η οικονομία θα σταθεί στα πόδια της από τη μια στιγμή στην άλλη, με το... πάτημα ενός κουμπιού, παρά τη συσσώρευση 24 δισ. ευρώ από
20% αύξηση του ηλεκτρονικού τζίρου για τα καταστήματα παιδικών ρούχων
αναβαλλόμενη κατανάλωση. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, παρά το ότι σχεδόν το σύνολο των δραστηριοτήτων θα έχει ανεβάσει ρολά τον Ιούνιο, θα αξιολογηθούν όλα τα δεδομένα και την εβδομάδα που έρχεται θα ληφθούν αποφάσεις για τα μέτρα στήριξης που θα διατηρηθούν σε ισχύ - κυρίως οι αναστολές συμβάσεων εργασίας και το «κούρεμα» των ενοικίων.

Αρμόδιες πηγές σημειώνουν ότι τα μέτρα θα ισχύσουν για τις κλειστές επιχειρήσεις και το ζητούμενο είναι η περίμετρος των πληττομένων.

Σε αυτήν ακριβώς την αποτίμηση των έως τώρα επιπτώσεων της πανδημίας κομβικό ρόλο έχει η ποιοτική ανάλυση των ενισχύσεων που πήραν οι πιο ευαίσθητοι κλάδοι. Τα δεδομένα από την επιστρεπτέα 7 είναι αποκαλυπτικά, καθώς από τα περίπου 950 εκατ. που εκταμιεύθηκαν έως τώρα:
  • Το λιανεμπόριο πήρε 140 εκατ. ευρώ.
  • Το χονδρεμπόριο άλλα 105 εκατ. ευρώ.
  • Η μεταποίηση και οι κατασκευές 135 εκατ. ευρώ.
  • Η εστίαση 160 εκατ. ευρώ.
  • Οι μεταφορές 55 εκατ. ευρώ.
  • Τα ξενοδοχεία για τους μήνες της χειμερινής σεζόν 66 εκατ. ευρώ.
  • Η πρωτογενής παραγωγή 35 εκατ. ευρώ.
Εν αναμονή της απόφασης για επιδότηση πάγιων δαπανών, που θα μοιράσει άλλα 500 εκατ. ευρώ, το υπουργείο Οικονομικών έχει ακόμα έναν λόγο να αισιοδοξεί ότι ειδικά οι μικρές επιχειρήσεις μπορούν να σταθούν στα πόδια τους μέχρι να επιστρέψει ο τζίρος τους στα προ πανδημίας επίπεδα. Το 60% από τους 7 γύρους της Επιστρεπτέας
24 δισ. ευρώ συσσωρεύτηκαν από την αναβαλλόμενη κατανάλωση
κατέληξε σε επιχειρήσεις που απασχολούν έως 5 άτομα, το 75% καλύπτει επιχειρήσεις έως 10 άτομα και το 85% επιχειρήσεις που απασχολούν το πολύ 20 εργαζομένους.