Περισσότεροι από 133 χιλιάδες παλιοί συνταξιούχοι έχουν λάβει το 40% της αύξησης που τους αναλογεί από το νομο Βρουτση , δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Secret» με τον δημοσιογράφο Παναγιώτη Τζένο ο υφυπουργός Εργασίας Πάνος Τσακόγλου.

Ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει ζήτημα αλλαγής στα όρια συνταξιοδότησης. Αναφορικά με το νέο επικουρικό ταμείο είπε πως θα είναι έτοιμο στις αρχές της νέας χρονιάς.

Ο κ. Τσακλόγλου τόνισε πως οι εισφορές των ασφαλισμένων θα επενδύονται και θα λαμβάνουν συντάξεις στη βάση των εισφορών τους και ξεκαθάρισε ότι οι ασφαλισμένοι δεν θα χάσουν χρήματα.

Για τις εκκρεμείς συντάξεις είπε ότι έχουν μειωθεί κατά 40.000 ενώ έχει ανέβει ο ρυθμός της της απονομής συντάξεων.


Ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κος Πάνος Τσακλόγλου, μίλησε στο Ρ/Σ Παραπολιτικά 90.1 Fm στην εκπομπή “Secret” με το δημοσιογράφο Παναγιώτη Τζένο.

Μεταξύ άλλων, ο υπουργός δήλωσε:

Αναφορικά με τα αναδρομικά

«Να ξεκαθαρίσουμε για ποια αναδρομικά μιλάμε. Όταν κρίθηκε αντισυνταγματικός ο νόμος Κατρούγκαλου ως προς τα ποσοστά αναπλήρωσης τα οποία είχε  για συνταξιούχους με πολλά  έτη ασφάλισης ήρθε ο νόμος Βρούτση ο οποίος έδωσε αυξημένα ποσοστά αναπλήρωσης σε άτομα τα οποία είχαν από 30 χρόνια ασφάλισης και πάνω. Υπήρχαν δύο κατηγορίες ασφαλισμένων εκείνοι οι οποίοι είχανε βγει πριν ψηφιστεί ο νόμος Κατρούγκαλου και εκείνοι οι οποίοι βγήκαν στη συνταξιοδότηση μετά το νόμο Κατρούγκαλου», ανέφερε ο κ. Τσακλόγλου και συνέχισε:

«Για αυτούς που ήταν μετά το νόμο Κατρούγκαλου  έγινε ο επανυπολογισμός της σύνταξης σύμφωνα με το νόμο Κατρούγκαλου, δόθηκαν τα ποσοστά εκείνα τα αναδρομικά πληρώθηκαν πέρυσι, υπάρχει μια μικρή ακόμα κατηγορία γύρω στα 30 χιλιαδες άτομα τα οποία δικαιούνται να πάρουν αναδρομικά και θα τα λάβουν μέσα στον Οκτώβριο».

Αυτά τα οποία ανακοινώθηκαν πρόσφατα αφορούσαν παλαιούς συνταξιούχους. Στους παλαιούς συνταξιούχους έχουμε το εξής: η σύνταξη τους μετά τον επανυπολογισμό του νόμου Κατρούγκαλου ήταν από τρία κομμάτια, ήταν η εθνική σύνταξη, ήταν η ανταποδοτική σύνταξη και ήταν εκείνο το κομμάτι της σύνταξης το οποίο έβγαινε παραπάνω από τον επανυπολογισμό  το οποίο ήταν η λεγόμενη προσωπική διαφορά. Για την προσωπική διαφορά εκείνο που είχε συμφωνηθεί τότε ήταν ότι καθώς θα  αυξάνονται οι συντάξεις σταδιακά θα τρώγεται λίγο-λίγο αυτή η προσωπική διαφορά και όταν αυτή μηδενιστεί κάποτε θα παίρνουν οτι αυξήσεις παίρνουν και οι υπόλοιποι συνταξιούχοι.

Υπήρχαν τρεις προϋποθέσεις για να πάρει κάποιος  αναδρομικά, η πρώτη ήταν  να είναι παλαιός συνταξιούχος, να έχει συνταξιοδοτηθεί πριν από το 2016. Η δεύτερη ήταν να είχε τότε τουλάχιστον 30 χρόνια ασφάλισης όταν βγήκε στη σύνταξη και η τρίτη ήταν είτε να μην έχει προσωπική διαφορά είτε να είναι  πολύ μικρή προσωπική διαφορά.

Σαν αποτέλεσμα από αυτό, για παράδειγμα στο πρώτο, ενώ ήταν ότι αυτή η κατηγορία συνταξιούχων  ήταν γύρω στο 1 εκατομμύρια 700 χιλιαδες ήταν γύρω στις 750 χιλιαδες αυτοί  οι οποίοι  ήταν παραπάνω από 30 χρόνια. Από αυτούς γύρω στις 520  χιλιάδες είχανε μεγάλη προσωπική διαφορά οπότε ουσιαστικά με τον  επανυπολογισμό που έγινε μειώθηκε αυτή η προσωπική διαφορά τους. Τέλος υπάρχει και μια κατηγορία που είναι λίγο λιγότεροι από 135 χιλιάδες  συνταξιούχοι σε αυτούς ήταν η προσωπική διαφορά μηδενική ή πολύ μικρή  και αυτοί όντως βλέπουν στους λογαριασμούς τους να μπαίνουν  το 40% των συνολικών αναδρομικών. Επίσης υπάρχει ακόμα και μια κατηγορία, λίγο παραπάνω από 200 χιλιαδες συνταξιούχοι των οποίων δεν είχε γίνει επανυπολογισμός παλαιότερα  επειδή δεν υπήρχαν τα κατάλληλα στοιχεία και τα οποία  δουλεύει πυρετωδώς τώρα ο ΕΦΚΑ  ώστε να δούμε και εκεί τι γίνεται. Υπολογίζουμε ότι και εκεί  να υπάρχει ένα νούμερο γύρω στις 40 χιλιάδες  οι οποίοι δικαιούνται και αυτοί αναδρομικά απλά δεν υπήρχαν όλα τα στοιχεία ώστε να γίνει τώρα η καταβολή των αντίστοιχων αναδρομικών».

«Το έχω δηλώσει κατηγορηματικά, το έχω πει επανειλημμένα από το βήμα της Βουλής, το έχει πει σε συνεντεύξεις του ο κ. Χατζηδάκης, έχει βγάλει ανακοίνωση το υπουργείο σαφέστατη δεν υπάρχει καμία απολύτως αλλαγή στα όρια συνταξιοδότησης. Ότι ίσχυε εξακολουθεί να ισχύει δηλαδή όσοι έχουν θεμελιώσει ή κατοχυρώσει δικαίωμα δικαιούνται τη σύνταξη σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου, μπορούν να ασκήσουν το δικαίωμά τους όποτε θελήσουν όταν συμπληρώσουν τα  όρια τα οποία προβλέπει ο νόμος  ή άμα τα έχουν συμπληρώσει όποτε θελήσουν.

Μην όμως τρέξουν να πάρουν σύνταξη, τα περισσότερα από τα άτομα αυτά έχουν αρκετά έτη ασφάλισης, με τον νόμο Βρούτση τα άτομα τα οποία έχουν παραπάνω από 30  και κυρίως εκείνα που έχουν παραπάνω από 35 έτη ασφάλισης έχουν πάρα πολύ καλά ποσοστά αναπλήρωσης. Μην κάνουν βιαστικές κινήσεις και κατά αυτό τον τρόπο βλάψουν τον ίδιο τον εαυτό τους λαμβάνοντας  αισθητά χαμηλότερη σύνταξη από αυτή που θα μπορούσαν να πάρουν διαφορετικά με μερικά ακόμα χρόνια εργασίας.

Αναφορικά με το νέο επικουρικό ταμείο και την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ

«Εργαζόμαστε πυρετωδώς για το στήσιμο του νέου Ταμείου γιατί αυτό πρέπει να είναι έτοιμοι στις αρχές της νέας χρονιάς. Ήδη έχει οριστεί η προσωρινή διοικούσα επιτροπή του η οποία έχει  δύο κυρίως ρόλους, ο πρώτος είναι να οργανώσει τις πολύ αυστηρές  και αξιοκρατικές διαδικασίες τις οποίες έχουμε ορίσει για την επιλογή του πρώτου διοικητικού συμβουλίου του νέου Ταμείου το οποίο με τη σειρά του θα επιλέξει τον διευθύνοντα  σύμβουλο του Ταμείου.

Και η δεύτερη μεγάλη λειτουργία του είναι να προετοιμάσει το έδαφος δηλαδή να ετοιμάσει ένα προσχέδιο Οργανισμού, ένα προσχέδιο κανονισμού επενδύσεων, να δει τα υπολογιστικά συστήματα που  υπάρχουν, να κάνει τις προκηρύξεις για τα πρώτα μέλη του  προσωπικού του Ταμείο κ.ο.κ. ώστε όταν έρθει το κανονικό διοικητικό συμβούλιο να υπάρχει μια υποδομή, να το αναλάβει και να το τρέξει κανονικά. Σε αυτή την  κατεύθυνση εργαζόμαστε και νομίζω ότι τη δουλειά την οποία κάνει η προσωρινή διοικούσα επιτροπή είναι  προς τη σωστή κατεύθυνση.

Τον κ. Τσίπρα τον έχουμε ακούσει και άλλες φορές και θυμόμαστε όλοι τα περίφημα «με ένα νόμο και ένα άρθρο». Από την άλλη μεριά αυτό το οποίο κάνουμε δεν είναι κάτι το πρωτότυπο, το έχουν κάνει σχεδόν όλες οι αναπτυγμένες χώρες όταν είδαν να φουντώνει η δημογραφική κρίση και η γήρανση του πληθυσμού τους.  Ουσιαστικά κάνουμε ένα καινούργιο Ταμείο στο οποίο θα μπαίνουν οι  εισφορές των ασφαλισμένων, θα επενδύονται και όταν κάποτε  βγούνε σε σύνταξη θα πάρουν μια σύνταξη η οποία θα είναι στη  βάση των εισφορών τις  οποίες κατέβαλλαν και των αποδόσεων των επενδύσεών τους.

Αυτό το κάνουμε για τέσσερις βασικούς λόγους, ο πρώτος είναι ότι το υφιστάμενο σύστημα που έχουμε είναι σχεδόν καθ’ ολοκληρία διανεμητικό   δηλαδή οι εισφορές των ασφαλισμένων πληρώνουν τις συντάξεις των συνταξιούχων.

Σε μια κοινωνία η οποία γερνάει αυτό  σημαίνει ότι όλο και λιγότεροι εργαζόμενοι πρέπει να πληρώνουν τις συντάξεις όλο και περισσότερων συνταξιούχων καταλαβαίνετε που οδηγεί αυτό το πράγμα. Ουσιαστικά  δηλαδή με αυτή την αλλαγή την οποία κάνουμε παίρνουμε ένα κομμάτι από τις εισφορές των ασφαλισμένων και λέμε ότι η σύνταξή η δική σας αργότερα ένα κομμάτι της  δεν θα υπόκειται  σε αυτό τον ασφαλιστικό κίνδυνο αλλά θα επενδύεται και  αργότερα θα πάρετε τη σύνταξή σας από εκεί.

Η εμπειρία που έχουμε  από χώρες που λειτουργούν για  μεγάλα χρονικά διαστήματα κεφαλαιοποιτικά συνταξιοδοτικά συστήματα δείχνουν ότι οι αποδόσεις τους είναι πάρα πολύ ικανοποιητικές.

Παρόλα αυτά  μέσα στο νόμο έχουμε και πρόβλεψη ότι σε πραγματικά επίπεδα δηλαδή λαμβάνοντας υπόψη και το επίπεδο του πληθωρισμού καμία σύνταξη η οποία πρόκειται να δοθεί από το νέο ταμείο δεν πρόκειται να αντιστοιχεί  σε επίπεδο χαμηλότερο από την πραγματική αξία των εισφορών των ασφαλισμένων.

Δηλαδή δεν πρόκειται να χάσουν χρήματα οι ασφαλισμένοι
, αλλά πιστεύουμε ότι δεν θα χρειαστεί  ποτέ να ενεργοποιηθεί αυτή η εγγύηση. Το τρίτο πράγμα που κάνουμε είναι ότι αυτές  οι εισφορές των ασφαλισμένων, ένα μεγάλο κομμάτι τους, θα επενδυθεί στην ελληνική οικονομία. Οι επενδύσεις είναι ο κύριος προωθητικός παράγοντας της οικονομικής ανάπτυξης.

Με την καινούργια αλλαγή την οποία κάνουμε ουσιαστικά δημιουργούμε έναν ατομικό κουμπαρά, επάνω γράφει το όνομα του ασφαλισμένου, είναι δικά του χρήματα τα οποία θα μπορεί να βλέπει  σε πραγματικό χρόνο και το πόσες είναι οι  εισφορές που έχουν καταβληθεί και τι είναι οι αποδόσεις των επενδύσεων κοκ οπότε με αυτό δημιουργούμε πάρα που ισχυρά αντικίνητρα  για να πάει κάποιος και να δουλέψει  με ανασφάλιστη εργασία  κάτι το οποίο είναι θετικό πόσο για τους ίδιους τους ασφαλισμένους όσο και για την οικονομία μας και το ασφαλιστικό σύστημα συνολικά».

Αναφορικά με τις εκκρεμείς συντάξεις και με το κύμα αιτήσεων συνταξιοδότησης   

«Βλέπουμε πράγματι μια μικρή αύξηση στις αιτήσεις για συνταξιοδότηση αλλά αυτό το μεγάλο μαζικό κύμα το οποίο αναγραφούν πάρα πολλοί  στον καθημερινό Τύπο αυτό δεν έχει  αποτυπωθεί πουθενά.

Από την άλλη μεριά όντως έχουμε επικεντρώσει εδώ και καιρό την προσπάθειά μας στην επίλυση αυτού του προβλήματος το οποίο εδώ και μια δεκαετία ταλαιπωρεί όλη την  ελληνική οικονομία και κοινωνία.

Έχουμε κάνει  πολλά πράγματα τα οποία έχουν να κάνουν είτε με την ενίσχυση του προσωπικού του ΕΦΚΑ, είτε με την ενίσχυση  της υλικοτεχνικής του υποδομής, είτε με την απλοποίηση κάποιων κανόνων και  το τελευταίο βήμα που κάνουμε είναι για την πιστοποίηση δικηγόρων και λογιστών ώστε  να συμμετέχουν και αυτοί στη διαδικασία απονομής συντάξεων.

Τώρα γίνεται η εκπαίδευση αυτών των ατόμων και υποθέτουμε ότι  προς τα τέλη   Οκτωβρίου αρχές Νοεμβρίου θα μπουν και αυτοί στη παραγωγική διαδικασία.
Ήδη τα μέτρα τα οποία έχουμε λάβει φαίνεται να αποδίδουν, δηλαδή το στοκ των εκκρεμών συντάξεων φαίνεται να έχει μειωθεί  ήδη κατά 40-45 χιλιάδες συντάξεις αλλά το κυριότερο είναι ότι έχει ανέβει αρκετά ο ρυθμός της απονομής συντάξεων. Δηλαδή πλησιάζουμε ήδη τις 20 χιλιάδες συντάξεις το μήνα από περίπου 10 με 12 χιλιαδες που ήταν ο μέσος όρος το προηγούμενο χρονικό διάστημα και ελπίζουμε με την ένταξη στην παραγωγική διαδικασία και των λογιστών και των δικηγόρων αυτό το νούμερο  ενδεχομένως να αγγίξει και να ξεπεράσει τις 30 χιλιαδες το μήνα.

Αν το  πετύχουμε αυτό εκείνο που ελπίζουμε είναι  ότι στα μέσα της επόμενης χρονιάς  θα έχει μειωθεί πάρα πολύ σημαντικά το στοκ των εκκρεμών συντάξεων. Ταυτόχρονα κάνουμε δύο άλλες πολύ σημαντικές παρεμβάσεις οι οποίες είναι  περισσότερου μακροχρόνιου χαρακτήρα. Η μια είναι να προχωρήσουμε στην ψηφιοποίηση του αρχειακού υλικού.

Αλλά εδώ μπαίνει και ένα δεύτερο ζήτημα το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό, δεν είναι μόνο η ψηφιοποίηση του υλικού είναι και η απλοποίηση των κανόνων.
Δηλαδή για να πάρει κάποιος σύνταξη ειδικά αν έχει διαδοχική  ασφάλιση, αν έχει παράλληλη ασφάλιση δηλαδή αν είχε παράλληλα σε δύο ταμεία, και ειδικά εκεί που έχει και διαδοχική και παράλληλη ταυτόχρονα  εκεί η νομοθεσία μας είναι απίστευτα δαιδαλώδης.

Αυτός είναι  και ο λόγος για τον οποίο έχουμε ήδη κάνει τα πρώτα βήματα για να ξεκινήσουμε να γίνει κωδικοποίηση της ασφαλιστικής νομοθεσίας, καταρχάς διοικητική δηλαδή να δούμε από τα διάφορα πράγματα που έχουμε τι είναι εκείνο που δεν χρειάζεται   και κατόπιν να προχωρήσουμε και σε νομοθετική κωδικοποίηση που σημαίνει ότι αν  υπάρχουν για παράδειγμα τρεις ή τέσσερις τρόποι για να υπολογιστεί μια σύνταξη αυτό θα απλουστευτεί. Θα μείνει ένας κανόνας κατά τεκμήριο ο απλούστερος και αυτός ο οποίος εφαρμόζεται στο μεγαλύτερο κομμάτι των ασφαλισμένων ήδη ώστε να προχωρήσουμε πολύ γρήγορα και με αυτή τη διαδικασία».



Ακούστε ολόκληρη τη συνέντευξη: