ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Κατώτατος μισθός: Από 6% έως 7% οι αυξήσεις – Πότε ανακοινώνονται – Ενδεικτικά παραδείγματα
Τι ισχύει για το επίδομα προϋπηρεσίας
Ο υπουργός Εργασίας, Κωστής Χατζηδάκης
αναμένεται να εισηγηθεί στο υπουργικό συμβούλιο λίγες ημέρες μετά το Πάσχα τον νέο κατώτατο μισθό βάσει πορίσματος του ΚΕΠΕ.
Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, η εν λόγω εισήγηση θα κινηθεί μεταξύ 6% και 7%, εκτός του 2%, το οποίο δόθηκε κατά την αρχή του έτους.
Αν ισχύσει το παραπάνω, τότε ο κατώτατος μισθός από 663 ευρώ που είναι σήμερα θα διαμορφωθεί στα 703 έως 710 ευρώ.
Μάλιστα αν προστεθεί και το επίδομα προϋπηρεσίας για όσους το δικαιούνται καθώς και το επίδομα γάμου ο μισθός θα ξεπεράσει ύστερα από πολλά χρόνια τα 1000 ευρώ και θα φτάσει τα 1039.5 ευρώ.
Αναλυτικά με βάση την αύξηση 6%-7% , από την 1η Μαΐου ο αμειβόμενος με τον κατώτατο μισθό αν είχε συμπληρώσει το 2012 0 έως 3 χρόνια προϋπηρεσίας θα λάβει 703 ευρώ έως 710 ευρώ .
Αντίθετα οι εργαζόμενοι που προσλήφθηκαν μετά την εφαρμογή του νόμου έχασαν το δικαίωμα της προσαύξησης του μισθού τους λόγω προϋπηρεσίας με αποτέλεσμα μέχρι και σήμερα να αρκούνται στον κατώτατο μισθό ο οποίος σύμφωνα με τους δανειστές έπρεπε να καταβάλλεται ως «μοναδιαία αξία», χωρίς να προσμετρώνται σε αυτόν τα χρόνια προϋπηρεσίας ή το έτος πρόσληψης.
Αυτή εξάλλου ( η καταβολή του μισθού ως μοναδιαία αξία) είναι και η διαφορά «ερμηνείας» της νομοθεσίας, που οδήγησε τον ΣΕΒ να προσφύγει στο ΣτΕ ζητώντας την ακύρωση της υποχρέωσης καταβολής των τριετιών.
Το ΣτΕ απέρριψε τελικά την αίτηση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) για τυπικούς λόγους, τονίζοντας ότι η εγκύκλιος του 2019 της τότε υπουργού Εφης Αχτσιόγλου είναι καθαρά ερμηνευτική και δεν μπορεί να προσβληθεί στο ΣτΕ. Δηλαδή απάντησε ότι δεν μπορεί να κρίνει νομικά την εγκύκλιο Αχτσιόγλου.
Ωστόσο ουσιαστικά δεν τάχθηκε υπέρ της κατάργησης των τριετιών, γεγονός που στην πράξη οδηγεί στη διάσωσή τους.
Αλλά και το υπουργείο Εργασίας έχει ταχθεί ξεκάθαρα υπέρ της διατήρησης των τριετιών, διατυπώνοντας τη θέση του ενώ επισημαίνει ότι δεν απαιτείται νέα νομοθετική παρέμβαση, καθώς οι τριετίες σχετίζονται με το νόμο που τις θέσπισε και όχι με τον κατώτατο μισθό.
Επομένως οι μισθωτοί που αμείβονται με τα κατώτατα όριο και πρόλαβαν να κατοχυρώσουν τις τριετίες έως το 2012 θα συνεχίσουν να λαμβάνουν το επίδομα προϋπηρεσίας που ισούται με 10% επί του κατώτατου μισθού το οποίο μπορεί να καταβληθεί έως τρεις τριετίες κατ' ανώτατο όριο.
Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, η εν λόγω εισήγηση θα κινηθεί μεταξύ 6% και 7%, εκτός του 2%, το οποίο δόθηκε κατά την αρχή του έτους.
Αν ισχύσει το παραπάνω, τότε ο κατώτατος μισθός από 663 ευρώ που είναι σήμερα θα διαμορφωθεί στα 703 έως 710 ευρώ.
Μάλιστα αν προστεθεί και το επίδομα προϋπηρεσίας για όσους το δικαιούνται καθώς και το επίδομα γάμου ο μισθός θα ξεπεράσει ύστερα από πολλά χρόνια τα 1000 ευρώ και θα φτάσει τα 1039.5 ευρώ.
Αναλυτικά με βάση την αύξηση 6%-7% , από την 1η Μαΐου ο αμειβόμενος με τον κατώτατο μισθό αν είχε συμπληρώσει το 2012 0 έως 3 χρόνια προϋπηρεσίας θα λάβει 703 ευρώ έως 710 ευρώ .
- Για τον μισθωτό με προϋπηρεσία από 3 έως 6 χρόνια ο μισθός διαμορφώνεται από 773 έως 781 ευρώ
- Για τον μισθωτό με προϋπηρεσία από 6 έως 9 χρόνια ο μισθός διαμορφώνεται σε 850 έως 859 ευρώ.
- Για τον μισθωτό με προϋπηρεσία άνω των 9 ετών ο μισθός διαμορφώνεται 935 έως 945 ευρώ ενώ αν προστεθεί και το 10% του επιδόματος γάμου για τους έγγαμους ο μισθός φτάνει τα 1039 .5 ευρώ.
Επίδομα προϋπηρεσίας
Υπενθυμίζεται ότι με την πράξη νομοθετικού περιεχομένου του 2012 ( δεύτερο μνημόνιο) πάγωσαν οι τριετίες με αποτέλεσμα να σταματήσει η εξέλιξή τους το Φεβρουάριο του εν λόγω έτους. Αυτό σημαίνει ότι αν ο αμειβόμενος με τον κατώτατο μισθό ( που τότε είχε μειωθεί στα 586 ευρώ) είχε προλάβει να κατοχυρώσει την πρώτη τριετία, εξακολουθούσε να παίρνει την ανάλογη προσαύξηση 10%. Ωστόσο δε μπορούσε να διεκδικήσει προσαύξηση για τη δεύτερη και την τρίτη τριετία.Αντίθετα οι εργαζόμενοι που προσλήφθηκαν μετά την εφαρμογή του νόμου έχασαν το δικαίωμα της προσαύξησης του μισθού τους λόγω προϋπηρεσίας με αποτέλεσμα μέχρι και σήμερα να αρκούνται στον κατώτατο μισθό ο οποίος σύμφωνα με τους δανειστές έπρεπε να καταβάλλεται ως «μοναδιαία αξία», χωρίς να προσμετρώνται σε αυτόν τα χρόνια προϋπηρεσίας ή το έτος πρόσληψης.
Αυτή εξάλλου ( η καταβολή του μισθού ως μοναδιαία αξία) είναι και η διαφορά «ερμηνείας» της νομοθεσίας, που οδήγησε τον ΣΕΒ να προσφύγει στο ΣτΕ ζητώντας την ακύρωση της υποχρέωσης καταβολής των τριετιών.
Το ΣτΕ απέρριψε τελικά την αίτηση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) για τυπικούς λόγους, τονίζοντας ότι η εγκύκλιος του 2019 της τότε υπουργού Εφης Αχτσιόγλου είναι καθαρά ερμηνευτική και δεν μπορεί να προσβληθεί στο ΣτΕ. Δηλαδή απάντησε ότι δεν μπορεί να κρίνει νομικά την εγκύκλιο Αχτσιόγλου.
Ωστόσο ουσιαστικά δεν τάχθηκε υπέρ της κατάργησης των τριετιών, γεγονός που στην πράξη οδηγεί στη διάσωσή τους.
Αλλά και το υπουργείο Εργασίας έχει ταχθεί ξεκάθαρα υπέρ της διατήρησης των τριετιών, διατυπώνοντας τη θέση του ενώ επισημαίνει ότι δεν απαιτείται νέα νομοθετική παρέμβαση, καθώς οι τριετίες σχετίζονται με το νόμο που τις θέσπισε και όχι με τον κατώτατο μισθό.
Επομένως οι μισθωτοί που αμείβονται με τα κατώτατα όριο και πρόλαβαν να κατοχυρώσουν τις τριετίες έως το 2012 θα συνεχίσουν να λαμβάνουν το επίδομα προϋπηρεσίας που ισούται με 10% επί του κατώτατου μισθού το οποίο μπορεί να καταβληθεί έως τρεις τριετίες κατ' ανώτατο όριο.