ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Η απογείωση των τουριστικών εσόδων και οι εκτιμήσεων για ρεκόρ αφίξεων το 2022
Τι λένε στα «Π» εκπρόσωποι του Ξενοδοχειακού κλάδου
Η ζήτηση για διακοπές
στη χώρα µας προµηνύει µια πολύ δυνατή high season, που, όπως προβλέπεται, θα φέρει άνοδο στον τζίρο και πιθανόν να αγγίξει και το 90% της τουριστικής κίνησης του 2019, χρονιάς-ορόσηµο για τον ελληνικό τουρισµό.
Ειδικότερα, βάσει των εκτιµήσεων της ΤτΕ, για το 2022 αναµένονται 15 δισ. ευρώ τουριστικά έσοδα, υψηλότερα σε σχέση µε το 2021, που ήταν 10,65 δισ. ευρώ, και χαµηλότερα σε σχέση µε το 2019, που ήταν 18 δισ. ευρώ. Την ίδια ώρα, η Eurobank έχει προβλέψει 20,7 εκατ. ταξιδιωτικές αφίξεις για τη φετινή σεζόν. Σε επίπεδο προκρατήσεων, η εικόνα σε κάποιους προορισµούς ενδέχεται να ξεπεράσει ακόµα και τα επίπεδα του 2019, προµηνύοντας και µια επιµήκυνση της φετινής σεζόν.
Δύο αντικρουόµενα συναισθήµατα
Ωστόσο, όπως εξηγούν οι επικεφαλής των ξενοδοχειακών ενώσεων, τα φετινά έσοδα ίσως να µην επαρκέσουν για την επιθυµητή κερδοφορία, εξαιτίας της εκτίναξης σε ενέργεια, τρόφιµα και µεταφορά, αλλά και εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού, που µαστίζει τη φετινή χρονιά. Επικρατούν, έτσι, δύο αντικρουόµενα συναισθήµατα για την ώρα: αισιοδοξία και ανησυχία. Γεγονός που ωθεί σε ένα δίπολο θετικών και αρνητικών στοιχείων για τη φετινή τουριστική σεζόν.
Στα θετικά της χρονιάς είναι το revenge travel, ένα φαινόµενο κατά το οποίο το ταξίδι γίνεται βασική προτεραιότητα «ο κόσµος να χαλάσει», λόγω του περιορισµού που είχε επιβάλει η πανδηµία COVID-19. Ο ταξιδιώτης έχει κάνει τα απαραίτητα κουµάντα στο οικονοµικό σκέλος και είναι αποφασισµένος να πραγµατοποιήσει ταξίδι για διακοπές, αναπληρώνοντας το κενό των προηγούµενων δύο ετών.
Η Ελλάδα, παρέχοντας παραδοσιακά το µοντέλο «ήλιος - θάλασσα» και αναπτύσσοντας παράλληλα τον εναλλακτικό της τουρισµό, βγαίνει µπροστά στην τάση αυτή, καθώς αποτελεί κορυφαίο σε προτίµηση προορισµό, έχοντας όπλο την επιτυχηµένη της διαχείριση στην πανδηµική κρίση. Απόδειξη ότι, παρά τις αυξήσεις (έως και 12%) στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, κατά τη διάρκεια του Πάσχα σηµειώθηκε sold out.
Ζήτηση
Ενθαρρυντικά είναι τα µηνύµατα που έρχονται σε παγκόσµιο επίπεδο για την ανάκαµψη της τουριστικής δραστηριότητας. Ο Παγκόσµιος Οργανισµός Τουρισµού (UNWTO) κάνει λόγο για 50% αύξηση στην τουριστική αγορά του 2022. Ειδικότερα, εκτιµά ότι θα καταγραφεί 180% αύξηση σε σχέση µε το 2021 στην κρουαζιέρα και 57% αύξηση στον ξενοδοχειακό κλάδο. Για την Ελλάδα τα µηνύµατα είναι ιδιαίτερα αισιόδοξα, µε την TUI France να κατατάσσει τη χώρα µας ως µια από τις κορυφαίες αγορές της για φέτος.
Στόχος είναι να φέρει στο ελληνικό έδαφος περισσότερους από 100.000 τουρίστες, για αυτό και προχώρησε σε µια νέα συνεργασία µε την Aegean, η διοίκηση της οποίας αναφέρει τριψήφια άνοδο στις φετινές προκρατήσεις. Την ίδια ώρα, ο υπουργός Τουρισµού, Βασίλης Κικίλιας, κάνει ιδιαίτερα ενθαρρυντικές εκτιµήσεις για τη γαλλική αγορά, βλέποντας πάνω από 3 εκατοµµύρια διαθέσιµες αεροπορικές θέσεις για Γάλλους τουρίστες τη φετινή σεζόν.
Ακόµα, το υπουργείο τουρισµού εκτιµά ότι κάθε εβδοµάδα θα καταφτάνουν στην Ελλάδα 460.000 επισκέπτες από τις ΗΠΑ, ενώ, παράλληλα, θα διπλασιαστούν οι πτήσεις από τον Καναδά. Από την άλλη πλευρά, η ακρίβεια και η ενεργειακή κρίση ενδέχεται να περιορίσουν τον χρόνο και την ποιότητα των διακοπών, κάτι που, όπως λένε οι επαγγελµατίες του χώρου, θα φανεί ακόµα περισσότερο το 2023. Ετσι, τίθενται ερωτηµατικά ως προς τα καθαρά κέρδη στο τέλος του έτους, µε τους επικεφαλής του χώρου να εκφράζουν φόβο ακόµα και για ζηµίες.
Οι περιοχές που θα έχουν µειωµένα έσοδα
Μέσα σε όλα αυτά, µπαίνουν εµβόλιµα και οι γεωπολιτικές αναταραχές, επηρεάζοντας στο 100% δύο αγορές (Ουκρανία, Ρωσία), αλλά και άλλες, όπως είναι η Πολωνία, η Τσεχία και η Ουγγαρία, από τις οποίες δεν αναµένονται οι ροές που βίωσε ο ελληνικός τουρισµός το 2021. Κάποια ξενοδοχεία που εξαρτιόνταν από τις αγορές αυτές (βλ. Χαλκιδική, Πιερία) θα έχουν µειωµένα έσοδα, καθώς θεωρείται πλέον ένα χαµένο στοίχηµα, µε µόνη διέξοδο µια νέα κρατική στήριξη.
«Υπάρχει πολύ µεγάλη επιθυµία για ταξίδι, όµως τα περισσότερα συµβόλαια έχουν κλειστεί µε τιµές του 2019 και αυτήν τη στιγµή οι επιχειρήσεις πλήττονται από το ενεργειακό και τις ανατιµήσεις στα προϊόντα», λέει σε επικοινωνία µε την εφηµερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο Γιώργος Πελεκανάκης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Οµοσπονδίας ∆ιευθυντών Ξενοδοχείων (ΠΟ∆ΙΞ), τονίζοντας ότι πολλά ξενοδοχεία θα λειτουργήσουν µε υποστελέχωση, καθώς το κενό των 50.000 θέσεων εργασίας δεν δείχνει να καλύπτεται φέτος.
Αναφερόµενος στο παράδειγµα της αύξησης στη ζάχαρη (100%) και στο σπορέλαιο (300%), λέει ότι ο επισιτισµός στον τουρισµό επηρεάζεται σε πολύ µεγάλο βαθµό και για αυτό τα καθαρά έσοδα στο τέλος της σεζόν θα είναι µειωµένα, ακόµα κι αν καταγραφεί αύξηση τζίρου. «Εκτιµώ ότι οι πληρότητες φέτος θα κυµανθούν µεταξύ 80% και 90% της τουριστικής κίνησης του 2019».
Ικανοποίηση
Ρεαλιστικό στόχο θεωρεί το 80% των εσόδων του 2019 ο Μπάµπης Βούλγαρης, πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Κέρκυρας. «Οι κρατήσεις για το φετινό καλοκαίρι δείχνουν να κινούνται σε ικανοποιητικό βαθµό, κυρίως από το Ηνωµένο Βασίλειο και τις κεντροευρωπαϊκές χώρες», λέει στα «Π».
«Υπάρχουν ερωτηµατικά για την Πολωνία, που είχε δείξει να κινείται ανοδικά τελευταία, αλλά και για τις ΗΠΑ, καθώς ακόµη δεν γνωρίζουµε σε ποιον βαθµό θα επηρεαστεί από τον πόλεµο στην Ουκρανία. Σε γενικές γραµµές, θεωρώ ότι η φετινή χρονιά θα βασιστεί σε κρατήσεις της τελευταίας στιγµής», προσθέτει, λέγοντας ωστόσο πως, παρά το πάγωµα της ρωσικής και της ουκρανικής αγοράς, οι ευκατάστατοι Ρώσοι θα επισκεφθούν την Κέρκυρα το φετινό καλοκαίρι. Οσο για το Πάσχα, ο κ. Βούλγαρης είπε ότι υπήρξαν κάποιες ροές στο καθολικό Πάσχα, ενώ το ελληνικό κινείται µε κρατήσεις της τελευταίας στιγµής.
Πολλά από τα ξενοδοχεία στην πόλη της Κέρκυρας έχουν ξεπεράσει το 90% σε πληρότητα, ενώ στα χωριά του νησιού, όπου πολλά ξενοδοχεία είναι ακόµη κλειστά, οι πληρότητες ξεπερνούν το 70%. Στη Ρόδο, το 2022 σε επίπεδο αφίξεων αναµένεται να πλησιάσει κοντά σε ένα 80% µε 85% της κίνησης του 2019. Αυτό εκτιµά, για την ώρα, µιλώντας στα «Π», ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ρόδου, Μανώλης Μαρκόπουλος.
«Βλέπουµε να κινούνται σε ικανοποιητικό βαθµό οι κρατήσεις από το Ηνωµένο Βασίλειο και τη Γερµανία και αναµένεται αύξηση στις πληρότητες από τον Μάιο και µετά. Ωστόσο, δεν είµαστε και τόσο αισιόδοξοι, διότι αναµένουµε ζηµίες. Σε καµία περίπτωση δεν θα απορροφηθούν οι αυξήσεις που µαστίζουν τον κλάδο στο ενεργειακό και στον επισιτισµό, συν το γεγονός ότι ακόµη εξαρτόµαστε από τους tour operators και από τα συµβόλαια που είχαµε υπογράψει το 2019», ξεκαθάρισε, κάνοντας και µια αναφορά στον αθέµιτο ανταγωνισµό, µε την παραξενοδοχία (βλ. βραχυχρόνια µίσθωση), αλλά και στην τεράστια έλλειψη προσωπικού.
Ο ανταγωνισμός που καραδοκεί
Την ίδια ώρα, ο ανταγωνισµός στις τιµές καραδοκεί από χώρες όπως η Πορτογαλία, η Ισπανία, η Τουρκία και η Κροατία, κάτι που θα ωθήσει τους ξενοδόχους να επαναδιαπραγµατευτούν µε τους tour operators ή και να απεξαρτητοποιηθούν, γεγονός που ήδη συζητείται έντονα στους κορυφαίους προορισµούς, όπως είναι η Κέρκυρα και η Ρόδος. Συνεπώς, για να µη βρεθούν εκτός αγοράς οι Ελληνες επιχειρηµατίες, ο πρόεδρος της ΕΞΡ κρίνει απαραίτητη την αλλαγή τακτικής στο early booking και των εκπτώσεων που παρέχονται, καθώς, όπως λέει, λανθασµένα υπήρξε η εντύπωση περί τόνωσης ρευστότητας.
«Πολλοί συνάδελφοι µπέρδεψαν την τράπεζα µε το πρακτορείο και τελικά διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχε κανένα όφελος», υπογραµµίζει, λέγοντας πως οι ξενοδόχοι της Ρόδου δεν θα κάνουν πίσω και θα ζητήσουν τουλάχιστον 10% αύξηση στα του 2023 και µείωση στις εκπτώσεις early booking, κάτι που είχε παροτρύνει τους ξενοδόχους να κάνουν και ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος
*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 22/4
Ειδικότερα, βάσει των εκτιµήσεων της ΤτΕ, για το 2022 αναµένονται 15 δισ. ευρώ τουριστικά έσοδα, υψηλότερα σε σχέση µε το 2021, που ήταν 10,65 δισ. ευρώ, και χαµηλότερα σε σχέση µε το 2019, που ήταν 18 δισ. ευρώ. Την ίδια ώρα, η Eurobank έχει προβλέψει 20,7 εκατ. ταξιδιωτικές αφίξεις για τη φετινή σεζόν. Σε επίπεδο προκρατήσεων, η εικόνα σε κάποιους προορισµούς ενδέχεται να ξεπεράσει ακόµα και τα επίπεδα του 2019, προµηνύοντας και µια επιµήκυνση της φετινής σεζόν.
Δύο αντικρουόµενα συναισθήµατα
Ωστόσο, όπως εξηγούν οι επικεφαλής των ξενοδοχειακών ενώσεων, τα φετινά έσοδα ίσως να µην επαρκέσουν για την επιθυµητή κερδοφορία, εξαιτίας της εκτίναξης σε ενέργεια, τρόφιµα και µεταφορά, αλλά και εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού, που µαστίζει τη φετινή χρονιά. Επικρατούν, έτσι, δύο αντικρουόµενα συναισθήµατα για την ώρα: αισιοδοξία και ανησυχία. Γεγονός που ωθεί σε ένα δίπολο θετικών και αρνητικών στοιχείων για τη φετινή τουριστική σεζόν.Στα θετικά της χρονιάς είναι το revenge travel, ένα φαινόµενο κατά το οποίο το ταξίδι γίνεται βασική προτεραιότητα «ο κόσµος να χαλάσει», λόγω του περιορισµού που είχε επιβάλει η πανδηµία COVID-19. Ο ταξιδιώτης έχει κάνει τα απαραίτητα κουµάντα στο οικονοµικό σκέλος και είναι αποφασισµένος να πραγµατοποιήσει ταξίδι για διακοπές, αναπληρώνοντας το κενό των προηγούµενων δύο ετών.
Η Ελλάδα, παρέχοντας παραδοσιακά το µοντέλο «ήλιος - θάλασσα» και αναπτύσσοντας παράλληλα τον εναλλακτικό της τουρισµό, βγαίνει µπροστά στην τάση αυτή, καθώς αποτελεί κορυφαίο σε προτίµηση προορισµό, έχοντας όπλο την επιτυχηµένη της διαχείριση στην πανδηµική κρίση. Απόδειξη ότι, παρά τις αυξήσεις (έως και 12%) στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, κατά τη διάρκεια του Πάσχα σηµειώθηκε sold out.
Ζήτηση
Ενθαρρυντικά είναι τα µηνύµατα που έρχονται σε παγκόσµιο επίπεδο για την ανάκαµψη της τουριστικής δραστηριότητας. Ο Παγκόσµιος Οργανισµός Τουρισµού (UNWTO) κάνει λόγο για 50% αύξηση στην τουριστική αγορά του 2022. Ειδικότερα, εκτιµά ότι θα καταγραφεί 180% αύξηση σε σχέση µε το 2021 στην κρουαζιέρα και 57% αύξηση στον ξενοδοχειακό κλάδο. Για την Ελλάδα τα µηνύµατα είναι ιδιαίτερα αισιόδοξα, µε την TUI France να κατατάσσει τη χώρα µας ως µια από τις κορυφαίες αγορές της για φέτος.Στόχος είναι να φέρει στο ελληνικό έδαφος περισσότερους από 100.000 τουρίστες, για αυτό και προχώρησε σε µια νέα συνεργασία µε την Aegean, η διοίκηση της οποίας αναφέρει τριψήφια άνοδο στις φετινές προκρατήσεις. Την ίδια ώρα, ο υπουργός Τουρισµού, Βασίλης Κικίλιας, κάνει ιδιαίτερα ενθαρρυντικές εκτιµήσεις για τη γαλλική αγορά, βλέποντας πάνω από 3 εκατοµµύρια διαθέσιµες αεροπορικές θέσεις για Γάλλους τουρίστες τη φετινή σεζόν.
Ακόµα, το υπουργείο τουρισµού εκτιµά ότι κάθε εβδοµάδα θα καταφτάνουν στην Ελλάδα 460.000 επισκέπτες από τις ΗΠΑ, ενώ, παράλληλα, θα διπλασιαστούν οι πτήσεις από τον Καναδά. Από την άλλη πλευρά, η ακρίβεια και η ενεργειακή κρίση ενδέχεται να περιορίσουν τον χρόνο και την ποιότητα των διακοπών, κάτι που, όπως λένε οι επαγγελµατίες του χώρου, θα φανεί ακόµα περισσότερο το 2023. Ετσι, τίθενται ερωτηµατικά ως προς τα καθαρά κέρδη στο τέλος του έτους, µε τους επικεφαλής του χώρου να εκφράζουν φόβο ακόµα και για ζηµίες.
Οι περιοχές που θα έχουν µειωµένα έσοδα
Μέσα σε όλα αυτά, µπαίνουν εµβόλιµα και οι γεωπολιτικές αναταραχές, επηρεάζοντας στο 100% δύο αγορές (Ουκρανία, Ρωσία), αλλά και άλλες, όπως είναι η Πολωνία, η Τσεχία και η Ουγγαρία, από τις οποίες δεν αναµένονται οι ροές που βίωσε ο ελληνικός τουρισµός το 2021. Κάποια ξενοδοχεία που εξαρτιόνταν από τις αγορές αυτές (βλ. Χαλκιδική, Πιερία) θα έχουν µειωµένα έσοδα, καθώς θεωρείται πλέον ένα χαµένο στοίχηµα, µε µόνη διέξοδο µια νέα κρατική στήριξη.«Υπάρχει πολύ µεγάλη επιθυµία για ταξίδι, όµως τα περισσότερα συµβόλαια έχουν κλειστεί µε τιµές του 2019 και αυτήν τη στιγµή οι επιχειρήσεις πλήττονται από το ενεργειακό και τις ανατιµήσεις στα προϊόντα», λέει σε επικοινωνία µε την εφηµερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο Γιώργος Πελεκανάκης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Οµοσπονδίας ∆ιευθυντών Ξενοδοχείων (ΠΟ∆ΙΞ), τονίζοντας ότι πολλά ξενοδοχεία θα λειτουργήσουν µε υποστελέχωση, καθώς το κενό των 50.000 θέσεων εργασίας δεν δείχνει να καλύπτεται φέτος.
Αναφερόµενος στο παράδειγµα της αύξησης στη ζάχαρη (100%) και στο σπορέλαιο (300%), λέει ότι ο επισιτισµός στον τουρισµό επηρεάζεται σε πολύ µεγάλο βαθµό και για αυτό τα καθαρά έσοδα στο τέλος της σεζόν θα είναι µειωµένα, ακόµα κι αν καταγραφεί αύξηση τζίρου. «Εκτιµώ ότι οι πληρότητες φέτος θα κυµανθούν µεταξύ 80% και 90% της τουριστικής κίνησης του 2019».
Ικανοποίηση
Ρεαλιστικό στόχο θεωρεί το 80% των εσόδων του 2019 ο Μπάµπης Βούλγαρης, πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Κέρκυρας. «Οι κρατήσεις για το φετινό καλοκαίρι δείχνουν να κινούνται σε ικανοποιητικό βαθµό, κυρίως από το Ηνωµένο Βασίλειο και τις κεντροευρωπαϊκές χώρες», λέει στα «Π». «Υπάρχουν ερωτηµατικά για την Πολωνία, που είχε δείξει να κινείται ανοδικά τελευταία, αλλά και για τις ΗΠΑ, καθώς ακόµη δεν γνωρίζουµε σε ποιον βαθµό θα επηρεαστεί από τον πόλεµο στην Ουκρανία. Σε γενικές γραµµές, θεωρώ ότι η φετινή χρονιά θα βασιστεί σε κρατήσεις της τελευταίας στιγµής», προσθέτει, λέγοντας ωστόσο πως, παρά το πάγωµα της ρωσικής και της ουκρανικής αγοράς, οι ευκατάστατοι Ρώσοι θα επισκεφθούν την Κέρκυρα το φετινό καλοκαίρι. Οσο για το Πάσχα, ο κ. Βούλγαρης είπε ότι υπήρξαν κάποιες ροές στο καθολικό Πάσχα, ενώ το ελληνικό κινείται µε κρατήσεις της τελευταίας στιγµής.
Πολλά από τα ξενοδοχεία στην πόλη της Κέρκυρας έχουν ξεπεράσει το 90% σε πληρότητα, ενώ στα χωριά του νησιού, όπου πολλά ξενοδοχεία είναι ακόµη κλειστά, οι πληρότητες ξεπερνούν το 70%. Στη Ρόδο, το 2022 σε επίπεδο αφίξεων αναµένεται να πλησιάσει κοντά σε ένα 80% µε 85% της κίνησης του 2019. Αυτό εκτιµά, για την ώρα, µιλώντας στα «Π», ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ρόδου, Μανώλης Μαρκόπουλος.
«Βλέπουµε να κινούνται σε ικανοποιητικό βαθµό οι κρατήσεις από το Ηνωµένο Βασίλειο και τη Γερµανία και αναµένεται αύξηση στις πληρότητες από τον Μάιο και µετά. Ωστόσο, δεν είµαστε και τόσο αισιόδοξοι, διότι αναµένουµε ζηµίες. Σε καµία περίπτωση δεν θα απορροφηθούν οι αυξήσεις που µαστίζουν τον κλάδο στο ενεργειακό και στον επισιτισµό, συν το γεγονός ότι ακόµη εξαρτόµαστε από τους tour operators και από τα συµβόλαια που είχαµε υπογράψει το 2019», ξεκαθάρισε, κάνοντας και µια αναφορά στον αθέµιτο ανταγωνισµό, µε την παραξενοδοχία (βλ. βραχυχρόνια µίσθωση), αλλά και στην τεράστια έλλειψη προσωπικού.
Ο ανταγωνισμός που καραδοκεί
Την ίδια ώρα, ο ανταγωνισµός στις τιµές καραδοκεί από χώρες όπως η Πορτογαλία, η Ισπανία, η Τουρκία και η Κροατία, κάτι που θα ωθήσει τους ξενοδόχους να επαναδιαπραγµατευτούν µε τους tour operators ή και να απεξαρτητοποιηθούν, γεγονός που ήδη συζητείται έντονα στους κορυφαίους προορισµούς, όπως είναι η Κέρκυρα και η Ρόδος. Συνεπώς, για να µη βρεθούν εκτός αγοράς οι Ελληνες επιχειρηµατίες, ο πρόεδρος της ΕΞΡ κρίνει απαραίτητη την αλλαγή τακτικής στο early booking και των εκπτώσεων που παρέχονται, καθώς, όπως λέει, λανθασµένα υπήρξε η εντύπωση περί τόνωσης ρευστότητας. «Πολλοί συνάδελφοι µπέρδεψαν την τράπεζα µε το πρακτορείο και τελικά διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχε κανένα όφελος», υπογραµµίζει, λέγοντας πως οι ξενοδόχοι της Ρόδου δεν θα κάνουν πίσω και θα ζητήσουν τουλάχιστον 10% αύξηση στα του 2023 και µείωση στις εκπτώσεις early booking, κάτι που είχε παροτρύνει τους ξενοδόχους να κάνουν και ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος
*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 22/4