«Δεν είμαστε πολύ μακριά από το να ανοίξουμε τις πόρτες σε μια συναρπαστική νέα αγορά. Το άνοιγμα ενός γραφείου στην Αθήνα μας δίνει τη μεγάλη ευκαιρία να βρεθούμε κοντά στην αγορά της Νοτιοανατολικής Ευρώπης». Με αυτή τη φράση η σουηδική Klarna, η μεγαλύτερη fintech εταιρεία της Ευρώπης και μια από τις κορυφαίες παγκοσμίως, με αποτίμηση κοντά στα 46 δισ. δολ., προαναγγέλλει -μέσω του site της- την έλευσή της στην Αθήνα.

Όπως εξηγεί, η startup, που ήδη βρίσκεται σε διαδικασία στελέχωσης του εν Ελλάδι γραφείου, θεωρεί τη χώρα μας κομβική για την περαιτέρω επέκτασή της επί ευρωπαϊκού εδάφους.

Σύμφωνα με πληροφορίες το άνοιγμα του ελληνικού γραφείου της Klarna βρίσκεται προ των πυλών και η παροχή υπηρεσιών θα πρέπει να αναμένεται εντός του θέρους. Ήδη η fintech startup, που απασχολεί παγκοσμίως περί τους 5.000 εργαζόμενους, διαθέτει γραφεία σε 13 ευρωπαϊκές πόλεις σε εννιά χώρες της Ευρώπης, ενώ έχει παρουσία σε ΗΠΑ, Καναδά και Αυστραλία.

Η έλευση της Klarna στην Ελλάδα είναι ενδεικτική του ρεύματος που αποκτά η ψηφιακή τραπεζική στην Ελλάδα, με το ηχηρό deal της εξαγοράς του 49% της ελληνικής Viva Wallet από την JP Morgan να δίνει το τέμπο της κινητικότητας στην εγχώρια αγορά του fintech.

Ψήφος εμπιστοσύνης
Η Klarna, που δημιουργήθηκε το 2005, έχει εξελιχθεί σε μια ψηφιακή τράπεζα, διαθέτοντας τραπεζική άδεια από τη Σουηδική Αρχή Χρηματοοικονομικής Εποπτείας Finansinspektionen. Πρόσφατα η εταιρεία «σήκωσε» 639 εκατ. δολ., της οποίας ηγήθηκε η SoftBank.

Η νέα χρηματοδότηση προστέθηκε σε αντίστοιχη που προηγήθηκε μόλις τρεις μήνες μετά τον τελευταίο γύρο και ήταν ύψους 1 δισ. δολ., ενώ εννέα μήνες νωρίτερα η εταιρεία είχε «σηκώσει» 650 εκατ. δολ. Μάλιστα πληροφορίες θέλουν την Klarna να μεθοδεύει νέο γύρο χρηματοδότησης, που αναμένεται να εκτοξεύσει εκ νέου την αποτίμησή της στα επίπεδα των 50-60 δισ.δολ.

Η σουηδική fintech startup ειδικεύεται στο «buy now pay later» (BNPL) και πρακτικά βοηθά τους καταναλωτές και το λιανεμπόριο να κάνουν απλούστερες ηλεκτρονικές πληρωμές, αλλάζοντας άρδην το τοπίο στον τομέα των ψηφιακών πληρωμών.

Στην ουσία η Klarna, αξιοποιώντας το μοντέλο BNPL, δίνει την δυνατότητα σε εταιρείες λιανικής να προσφέρουν (online και offline) άτοκες δόσεις στους καταναλωτές, αναλαμβάνοντας το χρηματοοικονομικό ρίσκο των πληρωμών.

H Klarna, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, είναι σήμερα η πιο δημοφιλής υπηρεσία BNPL στην αγορά, καθώς προσφέρεται από το 53% των ιστοσελίδων στο Διαδίκτυο, ξεπερνώντας όλες τις αντίστοιχες πλατφόρμες, που διαθέτουν τη συγκεκριμένη μέθοδο πληρωμής.

Επιπρόσθετα, μέσω της εφαρμογής αγορών που διαθέτει και την οποία χρησιμοποιούν περισσότεροι από 250.000 λιανέμποροι παγκοσμίως και περίπου 18 εκατ. χρήστες, η σουηδική startup δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να κάνουν online αγορές πληρώνοντας επιτόπου ή αργότερα.

Καλπάζει η αγορά του fintech
H αγορά του fintech απογειώνεται ειδικά από το ξέσπασμα της πανδημίας και μετά, είτε λύνοντας τα χέρια των τραπεζών στο νέο ψηφιακό τοπίο που διαμορφώνεται, είτε δίνοντας λύσεις εκεί που ο τραπεζικός τομέας δεν μπορεί ή δεν θέλει να παρέμβει.

Σύμφωνα με έκθεση της UBS η παγκόσμια βιομηχανία fintech θα υπερτριπλασιαστεί έως το 2030 με τα έσοδά της να αυξάνονται -στα τέλη της δεκαετίας- στα επίπεδα των 750 δισ. δολ. από 225 δισ. δολ. το 2020. Να σημειωθεί μάλιστα ότι τα έσοδα της βιομηχανίας Fintech αντιπροσώπευαν το 2020 ποσοστό 4,5% των συνολικών εσόδων του διεθνούς χρηματοπιστωτικού κλάδου. Η δε κερδοφορία του κλάδου εκτιμάται ότι θα κινείται και αυτή με διψήφιους ρυθμούς αύξησης ετησίως.

Αυτές οι επιδόσεις καθιστούν το FinTech μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες βιομηχανίες παγκοσμίως. Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα είναι η πρόβλεψη των αναλυτών της UBS ότι τα έσοδα του κλάδου του fintech θα αυξάνονται έως τα τέλη της δεκαετίας με ρυθμό της τάξης του 12,8%, δηλαδή τρεις φορές ταχύτερα από τον αντίστοιχο ρυθμό αύξησης των εσόδων των τραπεζών.

Καταλυτικό ρόλο στην εκτόξευση του fintech, εκτός από την πανδημία, η οποία ψηφιοποίησε ραγδαία κάθε δραστηριότητα και άρα και τα μοντέλα συναλλαγών και πληρωμών, έχουν οι startups.

Οι νεοφυείς εταιρείες εισβάλουν με ταχύτατους ρυθμούς στα τραπεζικά χωράφια, δράττοντας της ευκαιρίας του ψηφιακού μετασχηματισμού και εισάγοντας καινοτόμες εφαρμογές πληρωμών, πλατφόρμες B2B συναλλαγών, λύσεις blockchain και μοντέλα τύπου «buy now pay later».