ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Πετρέλαιο κίνησης: Στο τραπέζι η επιδότησή του - Ποια σενάρια εξετάζει η κυβέρνηση για να ρίξει την τιμή
Τις επόμενες ημέρες, ανάλογα με τις εξελίξεις, το οικονομικό επιτελείο θα λάβει τις αποφάσεις για την επιδότηση στην αντλία
Συναγερμός έχει σημάνει στο οικονομικό επιτελείο μετά την εκτόξευση της τιμής πώλησης του πετρελαίου κίνησης
σε επίπεδα που υπερβαίνουν την τιμή πώλησης της απλής αμόλυβδης βενζίνης αμέσως μόλις καταργήθηκε η επιδότηση των 15 λεπτών το λίτρο στην αντλία.
Η κυβέρνηση ζυγίζει τα δημοσιονομικά περιθώρια, και ετοιμάζεται να παρέμβει, με πιθανότερο χρονικό σημείο ισχύος του μέτρου την 1η Νοεμβρίου.
Η παρέμβαση Μητσοτάκη
Την παρέμβαση προανήγγειλε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της Βουλής σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Δεν το είχαμε υπολογίσει πριν από δύο μήνες ότι θα συνέβαινε αυτή η απότομη αύξηση του ντίζελ. Μετράμε τις δυνατότητές μας και θα δούμε αν είμαστε σε θέση να εξαγγείλουμε κάτι και για το ντίζελ κίνησης».
Τις επόμενες ημέρες, ανάλογα με τις εξελίξεις, το οικονομικό επιτελείο θα λάβει τις αποφάσεις για την επιδότηση στην αντλία χωρίς να αποκλείεται ακόμα και μεγαλύτερη παρέμβαση από τα 15 λεπτά το λίτρο εάν οι τιμές ξεφύγουν περαιτέρω.
«Θα παρέμβουμε μόλις χρειαστεί»
Για τα «φλέγοντα» ζητήματα των επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης στο πορτοφόλι των καταναλωτών μίλησε ο υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας.
Μιλώντας στον Σκαι ο κ. Σκρέκας ανέφερε ότι η τιμή πετρελαίου θέρμανσης ξεκινάει στο 1,31 ενώ για πετρέλαιο κίνησης, «παρακολουθούμε την κατάσταση και μόλις χρειαστεί θα παρέμβουμε. Θα ανακοινωθεί από τον πρωθυπουργό. Θα εξαρτηθεί από τις διεθνείς τιμές πετρελαίου».
«Θα εξαντλήσουμε κάθε περιθώριο της οικονομίας για αν στηρίξουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις» δήλωσε.
Τα σενάρια
Το πρώτο σενάριο είναι να υπάρξει μια επιδότηση για την αγορά του πετρελαίου κοντά στα 20 λεπτά το λίτρο ώστε με βάση τα σημερινά δεδομένα η τιμή να πέσει στα 1,94 ευρώ επιτυγχάνοντας να πέσει η τιμή του και κάτω από τα 2 ευρώ και κάτω από αυτή της βενζίνης
Το δεύτερο σενάριο είναι να είναι η επιδότηση για την αγορά του πετρελαίου κοντά στα 25 λεπτά το λίτρο όπου η τιμή να πέσει στα 1,89 ευρώ επιτυγχάνοντας να πέσει η τιμή του και κάτω από τα 2 ευρώ και κάτω από αυτή της βενζίνης.
7 λόγοι πίσω από την εκτόξευση της τιμής του ντίζελ
Όπως είχε γράψει ο ΟΤ οι λόγοι που αποδίδουν αυτή την έντονη μεταβλητότητα των τιμών των πετρελαιοειδών προϊόντων τόσο στη διεθνή όσο και στην εγχώρια αγορά, είναι:
1. Η ενεργειακή κρίση που ακολούθησε μετά την επάνοδο της οικονομικής δραστηριότητας από τα lockdown της πανδημίας. Το καλοκαίρι του 2022, όπως προαναφέρθηκε οι χρηματιστηριακές τιμές υπερδιπλασιάστηκαν
2. Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Οι τιμές του φυσικού αερίου αλλά και του ντίζελ εκτοξεύτηκαν.
3. Η επιβολή κυρώσεων στη Ρωσία με αποκορύφωμα τις τελευταίες της 5ης Οκτωβρίου στις εξαγωγές του πετρελαίου έχουν σαν αποτέλεσμα τον περιορισμό της προσφοράς του πετρελαίου από μία χώρα η οποία είναι η δεύτερη στον κόσμο εξαγωγέας αργού.
4. Η απόφαση του ΟΠΕΚ να μειώσει κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια την παραγωγή προκαλεί περαιτέρω στενότητα στη διάθεση πετρελαιοειδών στη διεθνή αγορά.
5. Όλο και περισσότερες ευρωπαϊκές αλλά και ελληνικές βιομηχανίες αντικαθιστούν το φυσικό αέριο με πετρέλαιο. Η ζήτηση είναι μεγάλη και η προσφορά μικρή με αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη άνοδο του ντίζελ.
6. Στην Ελλάδα η κυβέρνηση αποφάσισε από τον Οκτώβριο να άρει την επιδότηση των 0,15 ευρώ ανά λίτρο στο ντίζελ κίνησης με αποτέλεσμα την πρόκληση αύξησης στην τιμή του καυσίμου.
7. Η απεργία στα γαλλικά διυλιστήρια έχει περιορίσει τη διάθεση των προϊόντων στις ξένες αγορές, καθώς οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις είναι εξαγωγικές.
Η κυβέρνηση ζυγίζει τα δημοσιονομικά περιθώρια, και ετοιμάζεται να παρέμβει, με πιθανότερο χρονικό σημείο ισχύος του μέτρου την 1η Νοεμβρίου.
Η παρέμβαση Μητσοτάκη
Την παρέμβαση προανήγγειλε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της Βουλής σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Δεν το είχαμε υπολογίσει πριν από δύο μήνες ότι θα συνέβαινε αυτή η απότομη αύξηση του ντίζελ. Μετράμε τις δυνατότητές μας και θα δούμε αν είμαστε σε θέση να εξαγγείλουμε κάτι και για το ντίζελ κίνησης».Τις επόμενες ημέρες, ανάλογα με τις εξελίξεις, το οικονομικό επιτελείο θα λάβει τις αποφάσεις για την επιδότηση στην αντλία χωρίς να αποκλείεται ακόμα και μεγαλύτερη παρέμβαση από τα 15 λεπτά το λίτρο εάν οι τιμές ξεφύγουν περαιτέρω.
«Θα παρέμβουμε μόλις χρειαστεί»
Για τα «φλέγοντα» ζητήματα των επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης στο πορτοφόλι των καταναλωτών μίλησε ο υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας.Μιλώντας στον Σκαι ο κ. Σκρέκας ανέφερε ότι η τιμή πετρελαίου θέρμανσης ξεκινάει στο 1,31 ενώ για πετρέλαιο κίνησης, «παρακολουθούμε την κατάσταση και μόλις χρειαστεί θα παρέμβουμε. Θα ανακοινωθεί από τον πρωθυπουργό. Θα εξαρτηθεί από τις διεθνείς τιμές πετρελαίου».
«Θα εξαντλήσουμε κάθε περιθώριο της οικονομίας για αν στηρίξουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις» δήλωσε.
Τα σενάρια
Το πρώτο σενάριο είναι να υπάρξει μια επιδότηση για την αγορά του πετρελαίου κοντά στα 20 λεπτά το λίτρο ώστε με βάση τα σημερινά δεδομένα η τιμή να πέσει στα 1,94 ευρώ επιτυγχάνοντας να πέσει η τιμή του και κάτω από τα 2 ευρώ και κάτω από αυτή της βενζίνηςΤο δεύτερο σενάριο είναι να είναι η επιδότηση για την αγορά του πετρελαίου κοντά στα 25 λεπτά το λίτρο όπου η τιμή να πέσει στα 1,89 ευρώ επιτυγχάνοντας να πέσει η τιμή του και κάτω από τα 2 ευρώ και κάτω από αυτή της βενζίνης.
7 λόγοι πίσω από την εκτόξευση της τιμής του ντίζελ
Όπως είχε γράψει ο ΟΤ οι λόγοι που αποδίδουν αυτή την έντονη μεταβλητότητα των τιμών των πετρελαιοειδών προϊόντων τόσο στη διεθνή όσο και στην εγχώρια αγορά, είναι:1. Η ενεργειακή κρίση που ακολούθησε μετά την επάνοδο της οικονομικής δραστηριότητας από τα lockdown της πανδημίας. Το καλοκαίρι του 2022, όπως προαναφέρθηκε οι χρηματιστηριακές τιμές υπερδιπλασιάστηκαν
2. Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Οι τιμές του φυσικού αερίου αλλά και του ντίζελ εκτοξεύτηκαν.
3. Η επιβολή κυρώσεων στη Ρωσία με αποκορύφωμα τις τελευταίες της 5ης Οκτωβρίου στις εξαγωγές του πετρελαίου έχουν σαν αποτέλεσμα τον περιορισμό της προσφοράς του πετρελαίου από μία χώρα η οποία είναι η δεύτερη στον κόσμο εξαγωγέας αργού.
4. Η απόφαση του ΟΠΕΚ να μειώσει κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια την παραγωγή προκαλεί περαιτέρω στενότητα στη διάθεση πετρελαιοειδών στη διεθνή αγορά.
5. Όλο και περισσότερες ευρωπαϊκές αλλά και ελληνικές βιομηχανίες αντικαθιστούν το φυσικό αέριο με πετρέλαιο. Η ζήτηση είναι μεγάλη και η προσφορά μικρή με αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη άνοδο του ντίζελ.
6. Στην Ελλάδα η κυβέρνηση αποφάσισε από τον Οκτώβριο να άρει την επιδότηση των 0,15 ευρώ ανά λίτρο στο ντίζελ κίνησης με αποτέλεσμα την πρόκληση αύξησης στην τιμή του καυσίμου.
7. Η απεργία στα γαλλικά διυλιστήρια έχει περιορίσει τη διάθεση των προϊόντων στις ξένες αγορές, καθώς οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις είναι εξαγωγικές.